| کد خبر: 179398 |

ظرف دو سال اتفاق افتاد

◄ افت شدید تولید موتورسیکلت از 850 هزار به 60 هزار دستگاه

بر اساس آمار تولید صنعت موتورسیکلت که در سال 95 حدود 850 هزار دستگاه بود در سال 97 و با گذشت 9 ماه از سال به حدود 60 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است که متاسفانه این میزان نیز با افت تقاضا در کشور مواجه شده است.

تین نیوز

بر طبق مصوبه دولت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید از ابتدای سال 96 متوقف و موتورهای انژکتوری در خطوط تولید کارخانجات موتورسیکلت قرار می‌گرفت . این تغییر در نوع تولید در حالی در صنعت موتورسیکلت آغاز شد که به دلیل قیمت بالای موتورسیکلت‌های انژکتوری سال گذشته این صنعت با افت 80 درصدی در تولید مواجه شد. هر چند قیمت این قبیل موتورسیکلت در مقایسه با نوع برقی آن که اصرار بر استفاده از آن این روزها قوت گرفته است چندان بالا به نظر نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، افت تولید در شرایطی ادامه داشت که از ابتدای سال 97 صنعت ساخت موتورسیکلت با مسائل زیادی همراه شد به طوری که در مقطعی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های یورو3  کاربراتوری و مسائل مربوط به ارز و خرید مواد اولیه و افزایش سه برابری قیمت مواد داخلی دست به دست هم دادند تا صنعت موتورسیکلت را به رکود بکشانند. این امر باعث شد تا بسیاری از کارخانجات تولید موتورسیکلت با تولید یک دومی نسبت به سل قبل به حیات خود ادامه دهند.

یکی از فعالان صنعت موتورسیکلت‌سازی در کشور با تایید مطلب فوق، اظهار کرد: متاسفانه صنعت موتورسیکلت سازی در ایران به عکس خودروسازی از توجه کافی نزد مسئولان برخوردار نیست و ادامه این روند قطعاً ورشکستگی را برای تولید کننده داخلی به همراه خواهد داشت.

عبداله‌زاده با بیان این مطلب که تولید 9 ماهه صنعت موتورسیکلت در کشور به 60 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است، گفت: بر اساس آمار تولید صنعت موتورسیکلت که در سال 95 حدود 850 هزار دستگاه بود در سال 97 و با گذشت 9 ماه از سال به حدود 60 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است که متاسفانه این میزان نیز با افت تقاضا در کشور مواجه شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مصوبه دولت در الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط یک موتورسیکلت فرسوده، شرایط بدی را برای این صنعت رقم زده است، گفت: در شرایطی که صنعت موتورسیکلت با مشکلات و چالش‌های زیادی در تولید و تامین ارز و مواد اولیه مواجه است مصوبه اخیر دولت مبنی بر الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط نیز شرایط حادتری را در این صنعت ایجاد کرده و موجب شده تولید کل کارخانجات موتورسیکلت سازی در کشور متوقف شود.

فعال صنعت موتورسیکلت کشور به موضوع کسری نقدینگی و کمی اختصاص تسهیلات به صنعت موتورسیکلت سازی اشاره کرد و گفت: انتظار می رود با توجه به وضعیت به‌وجود آمده در این صنعت هر چه سریع‌تر مصوبه اسقاط موتورسیکلت تعلیق شود. کما این‌که طی دو سال اخیر تولید کنندگان موتورسیکلت با تمام کاستی‌ها تلاش کرده‌اند تا در عرصه تولید باقی بمانند اما اندکی توجهی از سوی دولت به این بخش می‌تواند مشکلات را به حداقل کاهش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.