| کد خبر: 255278 |

راهنمای کامل مسافرت با هواپیما

یکی از مواردی که از دیرباز همواره ذهن بشر را درگیر خود ساخته است، سفر و یافتن ابزار و راه هایی برای کم کردن زمان سفر و جابجا شدن راحت بین مبدأ و مقصد است. جالب است بدانید که هر انسان، بطور ناخودآگاه گرایش به تجربه کردن ابعاد و مکان های جدید در کوتاه ترین زمان ممکن دارد. بر همین اساس می توان به ریشه ها و زمینه های ذهنی آرزوی دیرینه انسان برای پرواز کردن پی برد!

تین نیوز

در عصر تکنولوژی و شتاب، مسافرت با هواپیما یکی از مهم ترین دستاوردهای بشر به منظور همراهی هرچه بهتر و راحت تر با این شتاب است که برای انجام این کار باید ابتدا خرید بلیط هواپیما را انجام دهیم. یکی از مواردی که از دیرباز همواره ذهن بشر را درگیر خود ساخته است، سفر و یافتن ابزار و راه هایی برای کم کردن زمان سفر و جابجا شدن راحت بین مبدأ و مقصد است. جالب است بدانید که هر انسان، بطور ناخودآگاه گرایش به تجربه کردن ابعاد و مکان های جدید در کوتاه ترین زمان ممکن دارد. بر همین اساس می توان به ریشه ها و زمینه های ذهنی آرزوی دیرینه انسان برای پرواز کردن پی برد!

مسافرت با هواپیما را در کنار تکامل و توسعه روز افزون صنعت گردشگری قرار دهید تا جذابیت ها و اهمیت موضوعاتی همچون دانستنی های مسافرت هوایی، اطلاعات مربوط به تهیه بلیط هواپیما، ارتباط بین گردشگری و صنعت هوایی و مواردی از این دست، بیش از پیش توجه شما را به خود جلب کند.

برای مسافرت آسان با هواپیما، لازم است اطلاعات کارآمد و جامعی در مورد بخش های مختلف سفر با هواپیما داشت. انواع بلیط هواپیما، انواع پروازها و انواع هواپیماها، مدارک لازم و قوانینی که رعایت آن ها در پرواز ضروری است از مهم ترین اطلاعات این حیطه هستند. 

مسافرت به یکی از بهترین راه ها برای دیدن دنیا و کاستن از استرس های روزمره تبدیل شده است. یکی از مزایای مهم مسافرت، آشنایی با فرهنگ های جدید و دیدن مناظر طبیعی مختلف است.

 هرچند مسافرت می تواند تجربه خوبی باشد، اما باید در نظر داشت که برخی نکات مهم وجود دارد که قبل از شروع سفر باید آن ها را در نظر گرفت. از جمله این نکات می توان به بررسی مسیر سفر، آماده سازی برای اضطراب و خستگی در مسافرت، تهیه بلیط های پرواز و رزرو هتل و اقامتگاه و همچنین حمل و نقل در مقصد بپردازیم.

با این حال، برخی از مسافران با مشکلاتی از جمله مشکلات مالی، نامعلوم بودن و نامفهوم بودن برنامه های سفر و همچنین برنامه ریزی ناکافی نداشتن روبرو می شوند.

در اینجا چند راهنمایی برای رفع این مشکلات ارائه می شود.

  • برنامه ریزی مسافرت: یکی از مشکلات شایع مسافران، برنامه ریزی ناکافی است. پیش از سفر، برنامه ریزی دقیق و کافی از سفر شما می تواند مشکلات قبل پیش آمد در سفر را به شما نشان دهد. برای این منظور، می توانید از سایت هایی مانند TripAdvisor و Lonely Planet استفاده کنید و نظرات و توصیه های دیگران را بخوانید. همچنین، برنامه ریزی دقیق برای محل اقامت، حمل و نقل، بلیط هواپیما و هزینه های مرتبط با سفر نیز باید در نظر گرفته شود.
  • هزینه های مسافرت: می دانید که یکی از مهم ترین مشکلات مسافران، هزینه های سفر است. برای جلوگیری از این مشکل، از سایت های مسافرتی مانند سفرمارکت، علی بابا، الی گشت و ... جهت برنامه ریزی برای هزینه های سفر  استفاده کنید. 
  • پول های محلی: اگر به یک کشور خارجی سفر می کنید، حتماً باید پولی را به پول محلی تبدیل کنید. بهتر است قبل از سفر این کار را انجام دهید.

 

راهنمای سفر با هواپیما

سفر با هواپیما می تواند راحت و سریع باشد، اما برای رسیدن به مقصد بدون مشکلات، باید راهنمای سفر با هواپیما را بخوانید و نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • زمان بندی سفر: قبل از خرید بلیط هواپیما، بهتر است زمان سفر را به دقت بررسی کنید تا به موقع فرودگاه حاضر شوید و هیچ تأخیری نداشته باشید تا نیاز به کنسل کردن بلیط پرواز هواپیما خود و پرداخت جریمه نشوید.
  • بسته بندی مسافرت: مطمئن شوید که بسته بندی مناسبی را برای لوازم شخصی و لوازم الکترونیکی خود انجام داده اید تا در سفر دچار آسیب نشوند. همچنین، برای جلوگیری از دزدیده شدن باید از گذاشتن همه یا بخشی از اسباب و اساس خود در یک کیف تحویلی برای هواپیمایی استفاده کنید.
  • بررسی دسترسی به اطلاعات مورد نیاز: قبل از رفتن به فرودگاه، مطمئن شوید که همه اطلاعات مورد نیاز مانند بلیط، شماره پرواز، نام و آدرس فرودگاه و نام شرکت هواپیمایی در دسترس شما است. همچنین، بررسی کنید که باید چه زمانی در فرودگاه برای پرواز حاضر شوید و حتما قبل از پرواز خود در فرودگاه حاضر شوید.
  • حفظ امنیت در فرودگاه: قبل از ورود به فرودگاه، مطمئن شوید که تمامی اطرافیان شما خصوصا کودکان و سالمندان در کنار شما و همه اسباب و وسایل شما تحت نظارت شما باشند و بدون دور شدن از یکدیگر و ترک وسایل به سمت کانتر و هواپیما برید. همچنین، برای جلوگیری از سرقت اسباب و وسایل، همیشه وسایل مهم خود را در نزدیکی خود یا در کیفی به همراه خود یا در جیب کت یا لباس خود داشته باشید و تمام زمانی که آن ها را تحویل نداده اید از خود دور نکنید
  • در زمان پیاده شدن از هواپیما و خروج از فرودگاه هم تمامی موارد بالا در راهنمای سفر با هواپیما را رعایت کنید.

انواع مسافرت با هواپیما

برای زمانی که شما پرواز با هواپیما را برای رفتن به مقصد خود انتخاب می کنید باید از انواع مسافرت با هواپیما و تفاوت های آن ها هم اطلاع داشته باشید. اگر هنوز در مورد خرید بلیط هواپیما و سفر با هواپیما تردید و ابهامی دارید به نکته ارائه شده در ادامه مطلب فکر کنید! نقشه های ویژه ای برای مشاهده ترافیک هوایی و اطلاع از پروازهای در حال انجام وجود دارد. با دقت در این نقشه ها می توان به نتایج جالبی دست یافت. مهم ترین نتیجه پی بردن به نقش اساسی حمل و نقل هوایی در زندگی امروزی است. این صنعت مهم و حیاتی، یکی از ارکان گردشگری است و امروزه بدون مسافرت هوایی، صنعت گردشگری بی معنی خواهد بود. اما قبل از هر چیز، این سئوال برای بسیاری از افراد ایجاد می شود که اساسا چند نوع مسافرت هوایی وجود دارد؟ یا انواع مسافرت با هواپیما چیست؟ و پرواز با هواپیما بر چه اساسی دسته بندی می شوند؟

قبل از پرداختن به جزییات مختلف سفر هوایی، بهتر است انواع این سفرها را بر اساس مرزهای جغرافیایی و محدوده هایی که پرواز در آن ها انجام می گیرد شناخت. انواع مسافرت با هواپیما بسته به اینکه مبدأ و مقصد یک پرواز در مرزهای یک کشور باشد و یا پرواز بین دو کشور متفاوت انجام شود به دو نوع سفر هوایی پرواز داخلی و پرواز خارجی تقسیم می شوند. هر یک از این سفرها قوانین و مقررات کاملا متفاوتی از دیگری دارد که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

پرواز داخلی

 پروازهایی که در حریم هوایی یک کشور انجام می گیرد پرواز داخلی نامیده می شود. بعبارت دیگر پروازهای داخلی به آن دسته از سفرهای هوایی اطلاق می شود که فرودگاه مبدأ و فرودگاه مقصد، هر دو در محدوده مرزهای یک کشور قرار دارند. در پرواز داخلی، هواپیما در همان کشوری که به آسمان می رود بر زمین می نشیند. پرواز داخلی یکی از انواع مسافرت با هواپیما و یکی از شاخه های حمل و نقل هوایی است که در عین سادگی، تنوع و پیچیدگی های خاص خود را دارد. تهیه بلیط هواپیما در پروازهای داخلی هزینه کمتری دارد. همچنین قوانین و مقررات کمتر و ساده تری برای این گروه از سفرهای هوایی وضع شده است. ساعات انتظار و مدت زمان سفر در پروازهای داخلی معمولاً کوتاه است.

 توقف و تعویض ایرلاین، شماره پرواز و یا هواپیما در این پروازها وجود ندارد. بعبارت دیگر، فقط یک ایرلاین و تنها یک هواپیما، مسافران را از مبدأ تا مقصد همراهی خواهد کرد. هزینه های سفر با هواپیما در این پروازها که از متفاوت ترین انواع پرواز با هواپیما است به عوامل مختلفی بستگی دارد. علاوه بر عواملی مانند کلاس پرواز، نوع هواپیما و ایرلاین مجری پرواز فاصله فرودگاه های مبدأ و مقصد اصلی ترین فاکتور در تعیین قیمت بلیط سفر است. انجام پروازهای داخلی و توسعه این نوع از سفر درون مرزی، برای بسیاری از کشورها محل مناقشه و تردید است. به ویژه کشورهایی که وسعت چندانی ندارند.

حمل و نقل ریلی و جاده ای در بسیاری از این کشورها، گزینه های پرکاربردتری هستند و انجام سفرهای هوایی ، با مقاصد خاص و کاربردهای محدود و ویژه انجام می گیرد. در این کشورها، خرید بلیط پرواز داخلی هواپیما و سفر هوایی معمولاً به قصد جابجایی مسافران خارجی بین فرودگاه های مختلف انجام می گیرد. در برخی از کشورها پروازهای هوایی کاربرد سیاسی و اداری داشته و به منظور جابجایی مسئولان و مدیران کشوری انجام می شود.

بخش عمده پروازها در محدوده مرزهای چنین کشورهایی با هدف حمل و نقل کالا و خدمات صورت می گیرد. جالب است بدانید که در بسیاری از کشورها پرواز داخلی انجام نمی گیرد و مسافران و گردشگران، از هواپیما استفاده نمی کنند. دلیل هم واضح است: سفر جاده ای لذت بخش تر و کم هزینه تر است! در نقطه مقابل، کشورهایی هم وجود دارند که بدون استفاده از هواپیما، صنعت حمل و نقل آن ها ناکارآمد و ناقص خواهد بود. نگاهی به نقشه ی ترافیک هوایی، ترافیک جالب توجهی در آسمان برخی کشورها نشان می دهد. این موضوع بدین معنی است که برای جابجایی در این کشورها، انواع مسافرت داخلی با هواپیما در اولویت قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند جزء کشورهایی هستند که بدون استفاده از هواپیما، مسافرت و جابجایی در آن ها بسیار دشوار است. در چنین کشورهایی صرفه جویی در وقت و هزینه، راحتی و سرعت انجام سفر و خدمات مناسب دلیل اصلی ارجحیت پرواز داخلی بعنوان یکی از انواع مسافرت با هواپیما، نسبت به دیگر گزینه ها است. در کشور ما هم بدلیل گستردگی و وسعت مرزها و فواصل طولانی بین شهرها، خرید بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی طرفداران بسیاری دارد. به ویژه در صنعت توریسم که استقبال گردشگران از تورهای داخلی قابل توجه است.

پرواز خارجی

 خرید بلیط هواپیما به منظور جابجایی بین دو کشور از طریق مسافرت با هواپیما ساده ترین و کامل ترین تعریف ممکن از  پرواز خارجی  است. پرواز خارجی یا بین المللی شامل دو کشور متفاوت در مبدأ و مقصد سفر است. یکی از متداول ترین انواع پرواز با هواپیما، پروازهای بین المللی است. در این سفر هوایی، قوانین و مقررات بیشتر و پیچیده تری اِعمال می شود. حمل بار و کالاهایی که مسافران در مقصد لازم دارند، محدودیت های وزنی و حجمی سخت گیرانه تری در مقایسه با پروازهای داخلی داشته و مسافران باید از کالاهای ممنوع و غیرمجاز کشور مقصد اطلاع داشته باشند.

این ممنوعیت ها و محدودیت ها در بخش دارویی، سخت تر است. همچنین حمل کالاها و تجهیزاتی که مستعد ایجاد خطر برای سلامتی مسافران یا اختلال در پرواز هستند در این پروازها با سخت گیری بیشتری مواجه خواهد شد. پس بهتر است که مسافران پرواز خارجی در هنگام خرید بلیط هواپیما، کلیه مقررات و قوانین اعلام شده از سوی ایرلاین ها را مطالعه کنند.

پروازهای بین المللی معمولاً با توقف در یک یا چند فرودگاه واسطه به مقصد می رسند. بنابراین هنگام رزرو بلیط پرواز خارجی هواپیما در نظر داشته باشید که توقف در چندین کشور و چندین فرودگاه، موضوعی کاملاً طبیعی در این مسافرت طولانی با هواپیما است. در پروازهای بین المللی مسافران زمان بیشتری در هواپیما خواهند بود و در صورت توقف در فرودگاه های کشور واسطه، موظف به رعایت قوانین و ملزومات ورود به آن کشور هستند. با توجه به آنچه گفته شد می توان حدس زد که کامل و دقیق بودن مدارک شناسایی و مجوزهای قانونی لازم در پروازهای خارجی از چه اهمیتی برخوردار است. بطور میانگین در طول روز بالغ بر ده هزار پرواز در جهان انجام می گیرد که از این میزان، درصد قابل توجهی به پروازهای بین المللی اختصاص دارد.

صدها هزار کیلومتر مسیر هوایی بین نقاط مختلف جهان، انواع مسافرت کوتاه و طولانی با هواپیما را به مقصد می رساند. بیشترین تعداد پرسنل، بهترین و مطمئن ترین خدمات و تجهیزات، به روزترین و مجهزترین هواپیماها و بالاترین سطح کیفیت و امنیت در هر ایرلاین و هر فرودگاه به بخش پروازهای بین المللی یا همان پرواز خارجی اختصاص دارد. پرترددترین مسیر پرواز خارجی بین قاره های اروپا و آمریکای شمالی است. روزانه چندین هزار پرواز بین این دو قاره انجام می گیرد. با توسعه فناوری های ماهواره ای و صنعت هوایی، امکان پیمودن فواصل طولانی و بسیار زیاد از طریق پروازهای بین المللی فراهم شده است.

آنچه در این نوع مسافرت با هواپیما اهمیت دارد آگاهی مسافران از قوانین پروازهای خارجی در مراحل مختلف سفر اعم از خرید بلیط هواپیما، قوانین مربوط به بار، مدارک لازم، قوانین کشورها و فرودگاه های واسطه و شرایط و مقررات فرودگاه مقصد است. همچنین اطلاع داشتن از حقوق مسافر در پرواز، اهمیت ویژه ای دارد. پروازهای خارجی یکی از انواع مهم و اساسی مسافرت با هواپیما است که نقش غیرقابل انکاری در زندگی امروزی داشته و بدون در اختیار داشتن چنین امکانی، بخش بزرگی از پیشرفت های کنونی وجود نمی داشت!

بلیط هواپیما

پس از آشنایی با انواع سفرهای هوایی، گام بعدی آشنایی با اطلاعات مورد نیاز برای سفر هوایی، تهیه بلیط هواپیما است. در پرواز با هواپیما، بلیط علاوه بر اینکه اجازه ورود به هواپیما و مجوز پرواز مسافران است، اطلاعات مهمی در رابطه با جزییات پرواز در خود دارد. به عبارت دیگر، بلیطی که خریداری می شود درجات و کلاس بندی پرواز و چگونگی سفر را تعیین می کند. کلاس پرواز، توقف در مسیر رسیدن به مقصد یا عدم توقف و پرواز یک سره، میزان بار مجاز و اطلاعات دیگری مانند نوع هواپیما را همگی در هنگام خرید بلیط می توان کسب کرد. انواع مختلفی از بلیط برای مسافرت هوایی ارائه می شود که می توان بر اساس فاکتورهایی مانند بودجه و هزینه، کیفیت خدمات مورد انتظار و راحتی در پرواز اقدام به خرید آن ها کرد. برای اینکه مسافرت راحت و بی دغدغه ای با هواپیما داشته باشید ضروری است که انواع بلیط هواپیما را شناخته و از ویژگی های پروازی که با این بلیط انجام خواهد شد مطلّع شوید.

انواع بلیط برای مسافرت با هواپیما به شرح زیر است:

بلیط چارتر هواپیما

 یکی از سئوالات متداول در رابطه با اصطلاحات مسافرت با هواپیما این است که:  بلیط  چارتر هواپیما چیست؟ واژه چارتر یکی از کلمات پرکاربرد در صنعت گردشگری است. چارتر به معنی کرایه کردن دربست و اختصاصی است. این کلمه در رزرو هتل و صندلی هواپیما کاربرد بسیاری دارد. در صنعت گردشگری و هواپیمایی، چارتر کردن به این معنا است که یک فرد یا یک سازمان و در اغلب موارد یک آژانس مسافرتی، تعدادی یا تمامی صندلی های یک هواپیما را از یک ایرلاین اجاره می کند و با این توصیف بلیط چارتر هواپیما ارائه می کند. همین موضوع در مورد اجاره کردن تخت ها و اتاق های یک هتل بکار می رود. در صنعت هوانوردی به این عمل چارتر کردن گفته می شود و شرکت هواپیمایی اجاره دهنده صندلی، چارتر دهنده و شخص یا آژانسی که صندلی ها را اجاره کرده است چارتر کننده نامیده می شود.

چارترها بر اساس زمان سه نوع هستند که بر سه دسته چارتر شناور، چارتر Back to Back و چارتر Block تقسیم می شوند. در پرواز چارتر شناور، صندلی ها برای یک مدت چندماهه اجاره شده و بلیط رفت و برگشت فقط برای همین مدت فروخته می شود و البته، محدودیت زمانی برای بلیط برگشت هواپیما در این بازه وجود ندارد.  پرواز چارتر بک تو بک، یک فاصله زمانی بین بلیط رفت و برگشت تعیین شده و بر این اساس بلیط چارتر هواپیما فروخته می شود. در پرواز چارتر بلاک هم زمان دقیقی برای فروش بلیط رفت و برگشت تعیین می شود. بدین معنا که فقط در روز X امکان خرید بلیط رفت وجود دارد و بلیط برگشت هم فقط برای روز Y صادر خواهد شد. بلیط چارتر هواپیما بر اساس ظرفیت و تعداد صندلی هایی که شخص یا آژانس مسافرتی چارتر می کنند به دو گروه تقسیم می شود.

 فول چارتر Full Charter برای حالتی است که تمام صندلی ها چارتر شده و سیت چارتر Seat Charter در حالتی است که فقط بخشی از صندلی ها را چارتر کرده باشند. قیمت بلیط پروازهای چارتر به دو عامل زمان و تقاضا بستگی دارد. در ایام تعطیلات و اوج سفرها، بلیط چارتر هواپیما قیمت بالایی دارد. اما در اکثر موارد، بلیط های چارتر قیمت ارزان تری نسبت به دیگر انواع بلیط هواپیما دارند. دلیل این موضوع آژانس یا شخص چارتر کننده است. در یک بازه زمانی کوتاه اگر این بلیط ها به فروش نرسند، شرکت یا شخص چارتر کننده دچار خسارت می شوند.

به منظور جلوگیری از خسارت بیشتر تخفیف های شگفت انگیز و وسوسه کننده روی پروازهای چارتر اِعمال می شود. نکته مهمی که در ارتباط با بلیط چارتر هواپیما وجود دارد خرید آن از آژانس های معتبر است. در برخی پروازهای چارتری مسافران با مشکلات بزرگی مواجه می شوند. از جمله عدم ثبت شدن نام آن ها در فهرست پرواز که در موارد متعددی، این امر به دلیل نامعتبر بودن چارتر کننده منجر به عدم موفقیت مسافران در سوار شدن به هواپیما می شود.

بلیط سیستمی هواپیما

 این گروه از بلیط های هواپیما بر اساس هدف و انتظار مسافران از سفر خریداری می شوند. در واقع برای خرید بلیط سیستمی هواپیما باید با توجه به عواملی مانند مقصد سفر، هدف از سفر، مسیر و زمان پرواز اقدام به تهیه بلیط کرد. بلیط سیستمی هواپیما توسط آژانس های مسافرتی به فروش می رسد و تفاوت های قابل توجهی با بلیط های چارتری هواپیما دارند. اصلی ترین تفاوت در قیمت بلیط است. بلیط سیستمی قیمت ثابتی دارد و هیچ تغییر و نوسانی در افزایش یا کاهش قیمت این نوع بلیط وجود ندارد. همین ثبات قیمت یکی از مهم ترین مزایای بلیط سیستمی است. به ویژه در سفرهای خارجی که می توان از مدت ها قبل بلیط را رزرو کرد و برای بررسی های لازم جهت اخذ ویزا به سفارت مقصد مورد نظر سپرد. نرخ بلیط سیستمی هواپیما در طول سال ثابت است.

 به همین دلیل در برنامه ریزی بلند مدت برای سفر می توان از مدت ها قبل بلیط خود را از آژانس های مسافرتی و یا شرکت های هواپیمایی خریداری کرد. در صورت تغییر در برنامه های سفر، به راحتی می توان بلیط رزرو شده سیستمی هواپیما را تغییر داد و بر اساس برنامه ریزی جدید اقدام به رزرو و خرید بلیط هواپیما کرد. همچنین در صورت لغو سفر با پرداخت خسارت کمی می توان بلیط سیستمی را پس داد و باقی مبلغ بلیط را پس گرفت. این بلیط ها برای کودکان به صورت نیم بها فروخته می شوند و حتی برخی از ایرلاین ها با درصدهای تخفیف بالاتری بلیط کودکان را به فروش می رسانند. این موضوع یکی از بهترین مزایای خرید بلیط سیستمی هواپیما است که می توان برای کودکان دو تا دوازده سال بلیط ارزان قیمت خریداری کرد.

 اگر بخواهیم به معایب بلیط سیستمی هواپیما اشاره کنیم، قیمت بالای آن ها در مقایسه با بلیط چارتری، مهم ترین مورد است. اهمیت این موضوع در هنگام سفرهای اضطراری بیشتر به چشم می آید که شانس کمی برای خرید بلیط به صورت سیستمی وجود دارد. در ایام خاصی از سال، بلیط های چارتری با تخفیف های بسیار مناسبی به فروش می رسند که بسیاری از مسافران خرید آن ها را ترجیح می دهند. معمولاً امکان رزرو و خرید بلیط سیستمی هواپیما در ایام تعطیلات وجود ندارد. اغلب اوقات این بلیط ها از مدت ها قبل توسط آژانس های مسافرتی رزرو شده اند و مسافرت با هواپیما از طریق خرید بلیط سیستمی امکان پذیر نخواهد بود.

بلیط یک طرفه هواپیما

بلیط یک طرفه هواپیما بهترین گزینه برای سفرهای اضطراری و از قبل برنامه ریزی نشده است. این بلیط ها برای پروازهایی صادر می شود که از یک مبدأ به مقصد مورد نظر صورت می گیرد و زمانی برای بازگشت به مبدأ تعیین نشده است. در واقع برنامه و قصدی برای بازگشت به مبدأ سفر هوایی در این نوع از بلیط هواپیماوجود ندارد. بلیط های یک طرفه مناسب آن دسته از سفرهای با هواپیما هستند که بدون برنامه ریزی قبلی صورت می گیرند.

در این موارد می توان در بین پروازهای چارتری، گزینه های متنوع و خوبی برای خرید بلیط هواپیما پیدا کرد. بخصوص که در اغلب پروازهای چارتری هرچه به زمان پرواز نزدیک تر شویم با تخفیف ها و کاهش قیمت های خوبی مواجه خواهیم شد. همچنین بلیط یک طرفه هواپیما انتخاب خوبی برای اقامت های طولانی است. بعضاً پیش می آید که هدف از سفر اقامت در شهر یا کشور دیگر برای مدت طولانی است. یا ممکن است برنامه ریزی و زمان بندی برای انجام کارها و مأموریت در مقصد، پایان مشخصی نداشته باشد.

 در این مورد هم می توان از طریق آژانس های مسافرتی معتبر اقدام به خرید بلیط یک طرفه هواپیما کرد. بلیط یک طرفه مزایای ویژه ای دارد. از جمله اینکه محدودیتی در مدت زمان اقامت در مقصد وجود ندارد و امکان تعیین زمان بازگشت بر اساس اهداف و برنامه ریزی مورد نظر فراهم است. دیگر مزیت قابل توجه این گروه از بلیط هواپیما، قیمت مناسب و اقتصادی آن ها است که می توان در پروازهای چارتری آژانس ها اقدام به خرید کرد.

با این وجود نباید از نواقص و معایب خرید بلیط یک طرفه و مسافرت با هواپیما به این شکل غافل شد. بخصوص اگر کیفیت خدمات و سرویس دهی در حین پرواز برای شما اهمیت دارد و یا به نظم و برنامه ریزی اهمیت می دهید. در هنگام خرید بلیط یک طرفه هواپیما، مسافران فقط قادر به انتخاب شهر مقصد هستند. از طرفی چنانچه اشاره شد خرید و صدور بلیط یک طرفه بدون برنامه ریزی قبلی و به اصطلاح در لحظه است. این موضوع باعث بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن سفر و شرایط سفر می شود.

 بعبارت دیگر اطلاعات دقیقی از قیمت، زمان بندی و تأخیر احتمالی پرواز در دسترس نیست. از طرفی، تصمیم نهایی برای بخش های مختلف پرواز با بلیط یک طرفه را شرکت هواپیمایی مجری پرواز می گیرد. این موضوع بدین معنی است که نرخ بلیط، توقف ها، تأخیرها، مسیر پرواز و تعداد پروازها بر اساس تصمیمات و منافع ایرلاین مربوطه تعیین خواهد شد. همچنین بنابر قیمت بلیط ، شرکت هواپیمایی می تواند در خدمات و سرویس دهی در حین پرواز هواپیما اِعمال نظر کند. ارائه خدمات و امکانات رفاهی، نوع و تعداد وعده های غذایی و کیفیت پذیرایی از مسافران در هنگام پرواز معمولاً بر اساس قیمت بلیط هواپیما و تصمیمات ایرلاین خواهد بود. بطور کلی، غیر قابل پیش بینی بودن سفر و بی ثباتی برنامه ها مهم ترین مشخصه بلیط یک طرفه هواپیما است.

بلیط دو طرفه هواپیما

 بر خلاف بلیط یک طرفه، سفر هوایی با بلیط دو طرفه هواپیما نظم و چارچوب های مشخصی در هنگام پرواز و طول مدت سفر خواهد داشت. به عبارت دیگر برای افرادی که بر اساس برنامه ریزی های قبلی کارهای خود را انجام می دهند و برای آن ها نظم و هماهنگی از اهمیت بالایی برخودار است مسافرت با هواپیما با بلیط دوطرفه انتخاب ایده آلی خواهد بود. می توان گفت که برای سفرهای با مدت محدود و معیّن و بر اساس برنامه ریزی مشخص، بلیط دو طرفه گزینه بسیار مناسبی است. اگرچه این امکان برای مسافران وجود دارد تا بلیط رفت و برگشت هواپیما را به صورت مستقل و جدا از هم در مبدأ و مقصد سفر تهیه کنند اما خرید بلیط دو طرفه هواپیما مزایای بیشتری نسبت به این حالت دارد.

هنگامی که برنامه های سفر مشخص است و زمان بندی دقیقی برای به نتیجه رساندن کارها و اهداف سفر صورت گرفته است در هنگام خرید بلیط هواپیما بهتر است بلیط دوطرفه انتخاب شود. دریافت بلیط رفت و برگشت هواپیما از نظر اقتصادی به صرفه است و با خرید بلیط دوطرفه هواپیما، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها خواهد شد.

 از طرفی مشخص بودن زمان شروع و پایان سفر، نظم و هماهنگی بالایی در مدت زمان سفر و انجام کارهای مورد نظر ایجاد خواهد کرد و این موضوع یکی از بهترین مزایای این گروه بلیط هواپیما است. در سفرهایی که مدت اقامت در مقصد از قبل مشخص است، خرید بلیط دو طرفه هواپیما در مبدأ علاوه بر مزایای اقتصادی مانع از سردرگمی و ناهماهنگی احتمالی به هنگام خرید بلیط بازگشت خواهد شد. همچنین خرید بلیط دوطرفه هواپیما تأثیر قابل توجهی بر افزایش سطح کیفی خدمات و سرویس دهی ایرلاین ها در هنگام پرواز خواهد داشت.

با مشخص بودن آمار و فهرست مسافران پرواز، شرکت های هواپیمایی می توانند از قبل برنامه ریزی دقیقی جهت تهیه امکانات خدماتی، تهیه منوی غذایی و شرایط پذیرایی انجام دهند. هماهنگی با کادر و خدمه پرواز از ساعت ها قبل تأثیر مطلوبی بر کیفیت سرویس دهی و رضایت مسافران خواهد داشت. در سفرهایی که طبق برنامه ریزی و در چارچوب زمانی مشخصی انجام می گیرند بلیط دو طرفه هواپیما، بهترین انتخاب ممکن است.

بلیط یک توقفه هواپیما

 یکی از سوالاتی که هنگام خرید بلیط هواپیما برای بسیاری از مسافران پیش می آید این است که پرواز توقف دار یا ترانزیت چیست؟ این پروازها در مقابل پروازهای مستقیم قرار دارند و در پروازهای بین المللی چنین موردی به وجود می آید. دلیل طراحی و راه اندازی چنین پروازهایی هم این است که پرواز مستقیمی از فرودگاه کشور مبدأ به فرودگاه کشور مقصد وجود ندارد. به همین دلیل هواپیما در کشور سوم یا واسطه فرود می آید. در این فرودگاه، مسافران بعد از مدتی توقف هواپیمای خود را عوض کرده و با یک پرواز دیگر به کشور مقصد می روند.

چنین پروازهایی را توقف دار یا ترانزیت می نامند. در این شکل از مسافرت با هواپیما شماره پرواز تغییر می کند و حتی این احتمال وجود دارد که ایرلاین دیگری ادامه پرواز را عهده دار شود. در هنگام خرید بلیط یک توقفه هواپیما بهتر است به چند نکته توجه داشت. مهم ترین موضوع در این رابطه مدت زمان توقف، ایرلاین هایی که در پرواز حضور دارند و شماره پرواز است.

 آژانس های مسافرتی معتبر، مدت زمان توقف در فرودگاه ترانزیت و ایرلاین یا ایرلاین مجری پرواز را در بخش اطلاعات پرواز اعلام می کنند. به منظور راحتی سفر و جلوگیری از سردرگمی در فرودگاه ترانزیت بهتر است بلیط یک توقفه هواپیما یا همان بلیط دارای توقف هواپیما برای پروازهایی تهیه شود که قبل و پس از توقف توسط یک ایرلاین انجام می گیرد. همچنین با توجه به وقت گیر بودن جابجایی در فرودگاه ترانزیت جهت انجام اموری مانند دریافت بار و انجام امور اداری پرواز بعدی هنگام خرید بلیط یک توقفه هواپیما به زمان توقف دقت کنید.

برای خرید بلیط هواپیما در پروازهای دارای توقف اولویت را به انتخاب گزینه هایی بدهید که حداقل یک ساعت در فرودگاه ترانزیت توقف دارند. در برخی از پروازهای توقف دار، ممکن است مدت زمان توقف بین دو پرواز طولانی و بیش از ده ساعت باشد. در این پروازها، دقت در انتخاب شرکت هواپیمایی در هنگام خرید بلیط و هم کلاس پرواز اهمیت ویژه ای دارد. ایرلاین های معتبر در توقف های طولانی، خدمات ویژه ای مانند پذیرایی و یا محل استراحت برای مسافران خود تدارک می بینند.

کلاس های پرواز هواپیما

هنگام خرید بلیط هواپیما با کدها، کلمات یا حروفی مواجه خواهیم شد که برای بسیاری از متقاضیان خرید بلیط پیچیده و اسرارآمیز است که این کدها اطلاعات مهمی چون کلاس های پرواز هواپیما را مشخص می کنند. این کدها مربوط به کلاس پرواز هواپیما می شوند. بنا بر مقررات سازمان جهانی صنعت هوایی، صندلی های هر هواپیما دارای کلاس بندی های مختلفی هستند. بر اساس این رده بندی، صندلی های هواپیما به گروه های مختلف تقسیم می شوند که هر گروه و رده دارای قیمت گذاری مخصوص خود بر اساس خدمات و امکانات ارائه شده در آن بخش است.

هر کلاس پرواز هواپیما دارای قوانین مخصوص خود است و کدهای مختلفی دارد. برخی از این کدها در بین تمامی شرکت های هواپیمایی مشترک است و برخی دیگر، توسط شرکت های هواپیمایی تعریف شده و برای هر ایرلاین، مفهوم و کاربرد ویژه ای دارد. اطلاع از کلاس های پرواز هواپیما اهمیت ویژه ای دارد. با آگاهی از قوانین هر کلاس پرواز و حقوق مسافرین آن کلاس، می توان از خدمات و سرویس های حین پرواز استفاده بهینه ای داشت و از امکان جابجایی و تغییر کلاس پرواز آگاهی یافت. در ادامه مطلب با سه کلاس اصلی پرواز بیشتر آشنا می شویم.

پرواز فرست کلاس

در کلاس های پرواز هواپیما، پرواز فرست کلاس بیشترین امکانات و بهترین خدمات را به مسافران ارائه می کند. گرانترین و بالاترین قیمت بلیط هواپیما هم به پروازهایی با کلاس پرواز فرست کلاس اختصاص دارد. پروازهای فرست کلاس مخصوص شخصیت های مهم سیاسی، چهره های مطرح و شناخته شده و سرمایه داران بزرگ جامعه است. مسافران فرست کلاس از بدو ورود به ترمینال فرودگاه، جدا از سایر مسافران و از طریق کانترهای مجزا وارد کابین می شوند. این افراد بعد از همه مسافران سوار هواپیما شده و قبل از سایرین پیاده می شوند. اولویت صدور کارت پرواز با مسافران دارای بلیط پرواز فرست کلاس هواپیما است. سیستم کیترینگ و آشپزخانه در پروازهای فرست کلاس، جدا از کیترینگ عمومی هواپیما است. در این بخش غذای گرم و بر اساس منوهای متنوع برای مسافران سِرو می شود.

 کادر خدماتی و مهمانداران پرواز فرست کلاس از میان کارمندان مجرب و حرفه ای مهمانداری انتخاب می شود و تمامی امکانات و خدمات در بالاترین سطح از کیفیت ارائه می شود. صندلی پرواز فرست کلاس تک نفره بوده و به صورت اتاقک مبله با انواع امکانات است. این صندلی های اتوماتیک قابلیت تبدیل شدن به یک تخت و سیستم مخصوص خواب را دارند. تلویزیون ماهواره ای، اینترنت وای فای و لپ تاپ اختصاصی از دیگر امکاناتی است که به خریداران بلیط فرست کلاس هواپیما ارائه می شود.

علاوه بر تمامی این امکانات، کلاس پرواز فرست کلاس هواپیما دارای فضای بیشتر و سالن های مجلل جهت برگزاری جلسات و میتینگ های مهمانان ویژه این قسمت است. به روزترین مدل های دو طبقه هواپیماهای بویینگ و ایرباس را به کلاس های پرواز هواپیما در رده فرست کلاس مسافرت با هواپیما اختصاص می دهند تا فضای بیشتری برای ارائه امکانات بهتر و مناسب تر در اختیار ایرلاین ها قرار دهد.

 به طور کلی پروازهای درجه یک یا فرست کلاس امکانات و مزایای متعددی دارند که چکیده آن راحتی و آرامش است. فضای آرام و دلنشین کابین این بخش، مدت زمان سفر را به تجربه ای خوشایند و لذت بخش برای مسافران این پروازها تبدیل خواهد کرد. همچنین اختیارات و امتیازات بیشتری به مسافرانی که بلیط فرست کلاس هواپیما دارند در بخش های مختلف مانند بار و همراه داشتن بار بیشتر در کابین داده می شود. دلیل اختلاف قیمت قابل توجهی که هنگام خرید بلیط هواپیما در پروازهای فرست کلاس یا همان درجه یک دیده می شود، به علت ارائه همین خدمات و امکانات است. کلاس های درجه یک پرواز هواپیما یا فرست کلاس با حرف F کدگذاری می شوند.

پرواز بیزینس کلاس

 بعد از پروازهای فرست کلاس، دومین رده پروازی در کلاس های پرواز هواپیما، پرواز بیزینس کلاس یا پرواز تجاری است. خرید بلیط هواپیما بیزینس کلاس هم مانند فرست کلاس از امکانات ویژه، سرویس دهی مستقل، خدمات مخصوص و سرویس های مجزا از دیگر قسمت های پرواز است. با خرید بلیط بیزینس کلاس در مسافرت با هواپیما، باید در نظر داشت که در اختیار قرار دادن فضای اختصاصی کمتر به مسافران و عدم برخورداری از محیط وسیع و دلنشین، تفاوت کلاس پروازی تجاری با پروازهای فرست کلاس است.

با این وجود قیمت بالاتر بلیط هواپیما در بخش بیزینس کلاس، قطعاً توجیه پذیر است و رضایت مسافران این کلاس پروازی را جلب خواهد کرد. در بخش پرواز بیزینس کلاس، صندلی ها در دو ردیف قرار دارند. فاصله بین صندلی ها زیاد است و نشستن روی این صندلی ها احساس راحتی و همچنین برخورداری از حریم خصوصی و فضای انحصاری را برای مسافران به همراه دارد.

 صندلی های مجهز و اتوماتیک این بخش از نظر کیفیت پایین تر از بخش فرست کلاس هستند. با این وجود راحت و جادار بوده و قابلیت تنظیم برای حالت های مختلف و قرار گرفتن بدن در وضعیت های مختلف را دارند. برای هر صندلی در پرواز بیزینس کلاس امکانات ویژه ای مانند سیستم های صوتی و تصویری جهت پخش فیلم و موسیقی در نظر گرفته شده است. بخش بیزینس مانند بخش فرست کلاس دارای کیترینگ و سرویس پذیرایی مستقل است. غذاهای گرم و بر اساس منوی پیشنهادی برای مسافرانی که بلیط پرواز بیزینس کلاس هواپیما خریداری کرده اند، سِرو می شود. تفاوت کیترینگ کلاس های پرواز بیزینس هواپیما با بخش پرواز فرست کلاس در منوی غذایی و تنوع کمتر غذاها در این رده نسبت به پروازهای فرست کلاس است.

مهمانداران و خدمه پرواز در بخش بیزینس کلاس مستقل از دیگر قسمت های هواپیما هستند و خدمات مناسب و مطلوبی در طول پرواز به مسافران عرضه می کنند. مانند مسافران پروازهای فرست کلاس، در بخش بیزینس هم مسافران از کانترهای ویژه و مجزا وارد شده و با سرویس های حمل و نقل مخصوص در فرودگاه به سمت هواپیما منتقل می شوند. کلاس های پرواز تجاری در هواپیما، بعد از قسمت فرست کلاس و جلوتر از بخش اکونومی هستند. با توجه به خدمات و امکانات ارائه شده در این قسمت، قیمت بلیط پروازهای بیزینس هواپیما از پروازهای اکونومی بالاتر و نسبت به رده  فرست کلاس، ارزان تر است. کلاس پروازی تجاری را با حروف C یا J معرفی می کنند.

پرواز اکونومی

 آخرین گروه از رده بندی پروازی سفرهای هوایی، کلاس پرواز اکونومی یا درجه اقتصادی است. کلاس پروازی اکونومی که با حرف Y مشخص می شود، بیشترین تعداد مسافران و متقاضیان خرید بلیط هواپیما در هر پرواز را شامل می شود. ارزان ترین قیمت بلیط برای هر پرواز متعلق به پرواز اکونومی. تعدد مسافران و جمعیت این قسمت باعث در اختیار داشتن فضای محدود برای مسافران دارای بلیط اکونومی هواپیما است. صندلی های این قسمت در ردیف های دوتایی و سه تایی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. راحتی و فضای کمتری برای مسافران این صندلی ها فراهم است.

هرچند فعالان صنعت هوانوردی و کمپانی های مطرح این عرصه، همواره در پی ارتقاء کیفیت و افزایش سطح راحتی صندلی ها در پرواز اکونومی هواپیما هستند. شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها هم تلاش خود را جهت رفاه مسافرین این قسمت به کار می گیرند. با این حال، تراکم و کمبود فضا در بخش اکونومی اجازه سرویس دهی بهتر و بالاتر از سطح فعلی را نمی دهد. البته نمی توان اختلاف قابل توجه بلیط کلاس پرواز اقتصادی هواپیما را نسبت به دو گروه دیگر نادیده گرفت.

 در این بخش از هواپیما، اولویتی در سوار و پیاده شدن هواپیما برای مسافران وجود ندارد. در واقع مسافران پروازهای اکونومی زودتر از مسافران دو قسمت دیگر به هواپیما سوار شده و پس از آن ها پیاده می شوند. کانتر عمومی و کیترینگ عمومی هواپیما در این قسمت است. منوی غذایی بر اساس برنامه ریزی ایرلاین تنظیم شده و تنوع خاصی ندارد. در برخی از پروازهای اکونومی ممکن است وعده های غذایی سِرو نشود. سرگرمی و امکانات تفریحی خاصی در بخش پروازهای اکونومی وجود ندارد و دفترچه های راهنمای مسافرت با هواپیما، مجلات و روزنامه ها تنها امکانات موجود جهت سرگرمی مسافران این پرواز اکونومی است.

هر صندلی دارای امکاناتی مانند مانیتور و هدفون است که البته بسیاری از پروازهای اکونومی دارای امکانات مانیتور و هدفون روی صندلی نیستند و برنامه های متنوعی برای پخش وجود ندارد. در مسافرت با هواپیما، بلیط اکونومی هواپیما به دلیل قیمت مناسب و ارزان خود با استقبال گسترده مسافران مواجه می شود. طبق یک نظرسنجی، بهترین ایرلاین جهان، شرکت هایی هستند که امکانات و خدمات مناسبی در کلاس های پرواز اکونومی هواپیما عرضه می کنند.

قوانین بلیط هواپیما

برای مسافرت با هواپیما علاوه بر داشتن اطلاعات لازم در رابطه با مراحل مختلف خرید بلیط هواپیما لازم است تا مسافران از تمامی قوانین بلیط هواپیما آگاهی داشته باشند. انواع سفر هوایی و حقوق مسافران در مراحل مختلف سفر با هواپیما، داشتن اطلاعات لازم در ارتباط با قوانین مختلف و مقررات و محدودیت های سفر هوایی از جمله این موارد مهم و ضروری است. پس از خرید بلیط و اطلاع یافتن از زمان و سایر موارد مربوطه، شرکت هواپیمایی برگزار کننده پرواز، تعهداتی نسبت به مسافران دارد. اتفاقات و مواردی که ممکن است منجر به تأخیر در پرواز یا لغو آن شود شرکت هواپیمایی را مکلف می کند تا به کلیه تعهدات در قوانین بلیط هواپیما در ارتباط با مسافران آن پرواز عمل کند.

همچنین مسافران هم ملزم به رعایت قوانین و مقررات وضع شده توسط اتحادیه های مرتبط با سفرهای هوایی و هم ایرلاین مربوطه هستند. رعایت قوانین مرتبط با میزان و نوع بار، از مهم ترین وظایف مسافران در پروسه پرواز است. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در مورد قوانین مربوط به بلیط هواپیما ارائه خواهد شد.

قوانین استرداد بلیط هواپیما

 در بسیاری از مواقع مسافران و خریداران بلیط هواپیما ، به دلایل مختلف امکان رفتن به سفر مورد نظر را نداشته و در واقع امکان انجام پرواز برای آن ها وجود ندارد. در این مواقع سوالی که پیش می آید این است که: آیا امکان استرداد بلیط هواپیما وجود دارد؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد که در قوانین استرداد بلیط هواپیما وضع شده و مهم ترین این عوامل نوع بلیط خریداری شده است.

در مورد پروازهای سیستمی امکان استرداد بلیط بر اساس معیارها و ضوابط خاص و مشخصی وجود دارد. مسافران پروازهای سیستمی که خواهان لغو سفر و استرداد بلیط هواپیما خود هستند باید چند مورد را درباره قوانین بلیط هواپیمادر نظر داشته باشند. مهم ترین موضوع در رابطه با قوانین استرداد بلیط هواپیما در پروازهای سیستمی، زمان باقیمانده تا پرواز است. بر این اساس و به صورت تقریبی می توان گفت که از سه روز مانده به زمان مسافرت با هواپیما تا حدود سی دقیقه قبل از پرواز، امکان استرداد بلیط وجود دارد.

 در این مورد هرچه زمان باقیمانده به پرواز بیشتر باشد مبلغ بیشتری از هزینه اولیه به مسافر عودت داده می شود. درصدی از این مبلغ هم بعنوان جریمه توسط شرکت هواپیمایی و یا آژانس مسافرتی صادر کننده بلیط کسر خواهد شد. در قوانین استرداد بلیط هواپیما، هرچه به زمان پرواز و فرآیند صدور کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما نزدیک تر شویم، جریمه بیشتری برای استرداد، از مبلغ بلیط کسر خواهد شد که بعضاً تا بیش از چهل درصد مبلغ اولیه است.  هنگام خرید بلیط هواپیما از ایرلاین یا آژانس های مسافرتی بهتر است در بخش جزییات، قوانین جریمه های استرداد بلیط هواپیما که از سوی ایرلاین مجری پرواز وضع شده است را مطالعه کنید.

 در مورد پروازهای چارتری، در قوانین استرداد بلیط هواپیما معمولاً امکان استرداد بلیط رزرو شده وجود ندارد. اکثر چارتر کننده ها در هنگام فروش بلیط این تعهد را از مسافران می گیرند که امکان استرداد بلیط وجود ندارد. بعضاً در موارد معدودی از طریق آژانس مسافرتی و البته در صورت باقی ماندن زمان زیادی تا موعد پرواز، این امکان وجود دارد تا با پرداخت درصد بالایی از وجه اولیه بعنوان جریمه بلیط رزرو شده هواپیما را عودت داد و بخشی از مبلغ اولیه را پس گرفت.

قوانین تاخیر در پرواز

بر اساس قوانین تاخیر در پرواز باید در نظر داشت که تأخیر در پروازها بنا به دلایل مختلف و متفاوتی رخ می دهد. منظور از به تأخیر افتادن پرواز، انجام نشدن پرواز در زمان اعلام شده از سوی شرکت هواپیمایی و موکول شدن آن به ساعات بعد است. تأخیر در پرواز جزء آن دسته از قوانین و تعهدات بلیط هواپیما است که ایرلاین مربوطه موظف به جبران خسارات آن در قبال مسافران است. از مهم ترین عواملی که منجر به تأخیر در انجام گرفتن پرواز می شوند می توان به شرایط نامساعد جوّی اشاره کرد.

 در قوانین تأخیر در پرواز، یکی از اصلی ترین عوامل تأخیرهای طولانی و حتی لغو پروازها این مسئله است و تا برطرف نشدن کامل شرایط نامطلوب مجوّز پرواز صادر نخواهد شد. موارد امنیتی مانند گزارشات رسیده مبنی بر حضور مسافر مشکوک، بار مشکوک و یا هر دو در پرواز یکی دیگر از دلایل تأخیر در پرواز است. ایرادات و نقص فنی در سیستم های کامپیوتری و مسیریابی یا سایر قطعات هواپیما یکی دیگر از عوامل مهم تأخیر در پرواز است.

ناهماهنگی های اداری و ترانزیتی در مواردی مانند عدم تکمیل کادر پرواز و عدم ترانزیت و بارگیری سر وقت محموله ها از دیگر دلایل اصلی تأخیر در پرواز هستند. یکی ازقوانین مهم بلیط هواپیما در زمینه وظایف ایرلاین ها، به هنگام تأخیر در پرواز است. قوانین تأخیر در پرواز به این صورت است که کمتر از دو ساعت، معمولاً از سوی مسافران پذیرفته شده و شرکت هواپیمایی در تأخیرهای بین یک تا دو ساعت موظف به پذیرایی از مسافران است. هر اندازه که زمان تأخیرها از مرز دو ساعت عبور کند وظایف ایرلاین ها هم بیشتر خواهد شد. در تأخیرهای بین دو تا چهار ساعت، ایرلاین ها علاوه بر پذیرایی در صورت درخواست مسافران موظف به انجام اقداماتی از قبیل لغو سفر مسافر و پرداخت مبلغ کامل بلیط هواپیما، تغییر پرواز در صورت امکان و یا انتقال مسافران به پرواز شرکت های دیگر هستند.

 اگر بیش از چهار ساعت از زمان پرواز اعلام شده توسط شرکت هواپیمایی بگذرد و تأخیر همچنان ادامه پیدا کند ایرلاین موظف است تا علاوه بر بازپرداخت مبلغ کامل بلیط، بر اساس قوانین تأخیر در پرواز به مسافران خسارت بپردازد. تأخیر در پرواز یکی از اصلی ترین معایب مسافرت با هواپیما است که اغلب مسافران حتی برای یک ساعت هم آن را نمی پذیرند. با این وجود و با توجه به اتفاقات پیش بینی نشده و مختلفی که در پروسه پرواز رخ می دهد مسافران پذیرفته اند تا با تأخیرهای کمتر از دو ساعت کنار بیایند!

قوانین بلیط هواپیمای کودکان

 یکی از مهم ترین و به نوعی پیچیده ترین مسائلی که در بحث قوانین بلیط هواپیما مطرح می شود خرید بلیط ورعایت قوانین بلیط هواپیمای کودکان است. قبل از پرداختن به این موضوع، اشاره به یک نکته ضروری است و این نکته به تعریف واژه و مفهوم “کودک” در قوانین بلیط هواپیما مربوط است. بر اساس قوانین بلیط هواپیمای کودکان، شرکت های هواپیمایی سنین زیر دو سال را نوزاد و سنین دو تا دوازده سال را کودک می نامند. طبق قوانین مسافرت با هواپیما، والدین موظف به خرید بلیط و رزرو صندلی برای نوزادان و کودکان هستند، حتی اگر در تمام مدت پرواز آن ها را در کنار خود نگه دارند.

 بر اساس گروه بندی سنی نوزاد و کودک، قیمت گذاری بلیط هواپیما هم متغیر خواهد بود. دیگر عامل تعیین کننده در قوانین بلیط هواپیمای کودکان، چارتری یا سیستمی بودن پرواز است. در پروازهای چارتر داخلی، نرخ بلیط کودکان متغیر بوده و زمان و فصل پرواز تأثیر فراوانی بر تعیین این قیمت از سوی چارتر کننده دارد. با این وجود می توان گفت که بطور کلی، قیمت بلیط چارتر داخلی هواپیما برای کودکان، همان نرخ قیمت بلیط بزرگسالان است. قیمت بلیط این پروازها برای نوزادان، ده تا پانزده درصد قیمت بلیط بزرگسالان و در برخی پروازها، رایگان است.

 در پروازهای سیستمی داخلی، قیمت بلیط کودکان بسته به ایرلاین مربوطه متغیر است. قیمت بلیط پروازهای سیستمی داخلی برای کودکان با توجه به ایرلاین های مختلف، بین پنجاه تا ۸۵ درصد قیمت بلیط بزرگسالان است. این مبلغ برای نوزادان بین هشت تا بیست درصد قیمت بلیط بزرگسالان تعیین شده است. در پروازهای خارجی، قوانین خرید بلیط هواپیمای کودکان تابع مقررات وضع شده توسط سازمان هواپیمایی کشور مقصد است. در این پروازها، هزینه بلیط کودکان، حق بیمه ی آن ها در سفر هم خواهد بود. قیمت بلیط هواپیما برای کودکان در پروازهای خارجی با توجه به کلاس پروازی بین صفر تا هشتاد درصد قیمت بلیط بزرگسالان است. برای نوزادان این مبلغ بین صفر تا پانزده درصد هزینه بلیط بزرگسالان خواهد بود.

 یکی از موضوعات مهم در قوانین بلیط هواپیمای کودکان ، مربوط به کودکانی است که تنها سوار هواپیما می شوند. اجازه ورود به هواپیما به کودکان زیر پنج سال بدون حضور والدین داده نمی شود. کودکان پنج تا دوازده ساله هم با بلیطی که حداکثر ۴۸ ساعت قبل از پرواز صادر شده و با همراه داشتن تمامی مدارک و مجوزهای لازم از سوی والدین، باید در کانتر فرودگاه حاضر شوند. باید توجه داشت که کودکان تنها در صورتی که با والدین یا قیّم قانونی یا سرپرست به کانتر فرودگاه معرفی شوند مجاز به ورود به هواپیما خواهند بود.

قوانین مسافرت با هواپیما

سفرهای هوایی و پرواز با هواپیما، علاوه بر جزییات و ملزومات متعددی که دارند، دارای قوانینی تحت نام قوانین مسافرت با هواپیما و مقررات مختلفی هم هستند که تمامی مسافران موظف به رعایت آن ها هستند. بایدها و نبایدهای بسیاری برای انجام یک سفر هوایی راحت و آسان وجود دارد که نادیده گرفتن آن ها منجر به بروز مشکلات مختلفی برای شخص خاطی و یا سایر مسافران خواهد شد. قوانین مسافرت با هواپیما که بر اساس معیارهای تعریف شده توسط سازمان جهانی حمل و نقل هوایی وضع شده اند با هدف رفاه مسافران و همکاری آن ها با کادر پرواز از سوی ایرلاین ها در هنگام خرید بلیط هواپیما به مسافران اعلام می شود.

از مهم ترین قوانین پرواز با هواپیما می توان به کالاها و وسایلی که امکان ایجاد احتراق دارند و یا برای سلامتی مسافران خطرناک هستند اشاره کرد که برای حمل آن ها به هواپیما قوانین و محدودیت های مختلفی وضع شده است. میزان بار مجاز، مواد غذایی و دارو، مسافرین دارای شرایط جسمی خاص و موارد مختلف دیگری از این قبیل، در قوانین سفرهای هوایی مشمول مقررات خاص و ویژه ای خواهند شد. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

قوانین وسایل ممنوعه در مسافرت با هواپیما

بر اساس قوانین مسافرت با هواپیما وسایل ممنوعه در پرواز به کالاها و محموله هایی اطلاق می شود که بنا به دلایل مختلف امنیتی و ملزومات مرتبط با سلامت مسافران ورود آن ها به هواپیما ممنوع است. در قوانین وسایل ممنوعه در مسافرت با هواپیما این وسایل به چند گروه تقسیم می شوند. وسایل شخصی که حمل آن ها به درون کابین هواپیما یا قسمت بار امکان ایجاد خطر برای سلامتی مسافران یا زیان مالی به همراه دارد، مهم ترین گروه از وسایل ممنوعه در پرواز با هواپیما هستند. گروه دیگری از این وسایل، کالاها و موادی هستند که در پروازهای خارجی، از سوی کشور مقصد غیر مجاز اعلام شده و ورود آن ها به خاک آن کشور جرم بحساب می آید.

 سومین گروه از قوانین وسایل ممنوعه در پرواز، کالاها و اجناسی هستند که کشور مبدأ خروج آن ها را غیرمجاز اعلام کرده است. سلاح گرم، اسلحه های شکاری، کبریت و فندک، مواد آتش زا، لوازم دفاع شخصی مانند اسپری فلفل و شوکر، وسایل ورزش های رزمی مانند باتوم و نانچیکو و پنجه بوکس از مهم ترین وسایل ممنوعه برای حمل بعنوان بار دستی به کابین هواپیما  هستند.

در هنگام خرید بلیط هواپیما قوانین وسایل ممنوعه در سفرهای هوایی را در نظر داشته باشید که اسلحه های شکاری کمتر از پنج کیلوگرم و سلاح های کوچک تنها در صورت اعلام به ایرلاین و اخذ مجوزهای لازم در فاصله دو روز قبل از پرواز قابل انتقال به قسمت بار هستند. اشیای فلزی تیز و بُرّنده مانند چاقو، قیچی و اره، ابزار آلات مانند چکش و اره برقی و دریل را نمی توان به داخل کابین برد. کپسول های فلزی مخزن مایعات و کپسول اکسیژن تنها در صورت خالی بودن امکان انتقال به قسمت بار را دارند.

وسایل الکترونیکی قابل حمل مانند لپ تاپ، تب لت و دوربین عکاسی را می توان به داخل کابین برد. امکان انتقال لوازم ورزشی مانند تجهیزات بولینگ، لوازم اسکی، اسکیت، لوازم گلف، هاکی و بیسبال به کابین وجود ندارد و این تجهیزات را باید به قسمت بار تحویل داد. یکی دیگر ازقوانین وسایل ممنوعه در مسافرت با هواپیما، مربوط به مایعات است. امکان حمل مایعات، اعم از ژل ها، عطریات، محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و شوینده ها با حجم بیشتر از صد میلی لیتر به داخل کابین هواپیما وجود ندارد. در هنگام خرید بلیط پروازهای خارجی هواپیما توجه کنید که رعایت قوانین مربوط به کالاهای غیرمجاز در پرواز با هواپیما بسیار ضروری است.

بردن انواع میوه و سبزیجات به صورت تازه و خشک به کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و استرالیا، تهدید برای کشاورزی این کشورها محسوب شده و جرم حساب می شود. برای در امان ماندن از جریمه های سیصد تا پانصد دلاری، همراه داشتن چنین محصولاتی را به مأموران گزارش دهید. بردن محصولات لبنی و گوشتی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع است. در بسیاری از کشورها، قوانین سخت گیرانه ای در مورد بردن کالاها و وسایلی که از اندام و اجزای بدن حیوانات تهیه شده اند وجود دارد. قوانین وسایل ممنوعه در مسافرت با هواپیما به کشورهای اسلامی را جدی بگیرید. همراه داشتن نوشیدنی های الکلی، وسایل قمار، محصولات فرهنگی مغایر با قوانین اسلامی، همراه داشتن عتیقه جات و اشیای قیمتی و تاریخی در این کشورها غیر قانونی بوده و جریمه های سنگینی به دنبال دارد.

قوانین حمل دارو در هواپیما

 قوانین حمل دارو در مسافرت با هواپیما بسته به سیاست ها و میزان حساسیت کشور مقصد متفاوت است. در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید پیش از خرید بلیط هواپیما به مقصد کشور مورد نظر، بهتر است از طریق پایگاه های اطلاع رسانی مربوطه در آن کشور جدیدترین قوانین حمل دارو در هواپیما و سفر هوایی به آن کشور را مطالعه کنید. چند روز قبل از پرواز، گواهی معتبر از پزشک متخصص مبنی بر تحت درمان بودن و ضرورت مصرف دُز و دوره مشخص از دارو یا داروهای خود را تهیه کنید.

درقوانین حمل دارو در هواپیما همراه داشتن نسخه معتبر و صادر شده از سوی پزشک متخصص جهت ارائه به مأموران فرودگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. همراه داشتن داروهای ضد حساسیت، داروهای صرع، اسپری های تنفسی و بطور کلی داروهای جامد و قرص ها در کابین هواپیما محدودیت و مانعی ندارد. بخصوص داروهای مخصوص صرع، آسم و بیماری های قلبی و عروقی را حتماً همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

بر اساس قوانین حمل دارو در پرواز با هواپیما داروهای مایع با حجم کمتر از صد میلی لیتر را هم می توان به داخل کابین انتقال داد. بهتر است نام این داروها را به صورت واضح و خوانا بر روی بطری ها درج کرد کرده و در کیسه های شفاف و زیپ دار قرار داد تا در بررسی های فرودگاهی دچار دردسر نشوید. در صورتی که مصرف میزانی بالاتر از صد میلی لیتر داروی مایع در مدت پرواز الزامی است توصیه می شود که یک ساعت زودتر در فرودگاه حاضر شده و توضیحات لازم را به مأموران فرودگاه ارائه دهید. همراه داشتن نسخه معتبر در کنار داروهای مربوطه را فراموش نکنید.

 چنانچه اشاره شد، آیین نامه های جهانی و یک پارچه ای در ارتباط با قوانین حملدارو در هواپیما وجود ندارد. با این وجود رویکرد کلی و ثابتی در این زمینه وجود دارد. هنگام خرید بلیط پروازهای خارجی هواپیما، بسیار ضروری است که از اقلام دارویی ممنوعه و محدودیت های دارویی وضع شده از سوی کشور مقصد اطلاع پیدا کرد. بهترین روش، مراجعه به پایگاه های اطلاع رسانی رسمی مرتبط با این موضوع در کشور مقصد است. نکته حائز اهمیت در این رابطه این است که بعضاً داروهایی که از سوی یک کشور مجاز اعلام می شوند در کشور دیگری ممنوع هستند. این موضوع نشان می دهد قوانین دارویی در مسافرت با هواپیما، در کشورهای مختلف تا چه اندازه متفاوت است.

 بعنوان مثال در کشور کانادا، قوانین حمل دارو در هواپیما مجوز ورود دارو توسط شهروندان و اتباع خود به داخل کشور را نمی دهد مگر در صورت در دست داشتن گواهی های معتبر و رسمی پزشکی مبنی بر اینکه دوره درمان در خارج از کشور آغاز شده است. این در حالی است که کشور آمریکا با وجود سخت گیری و حساسیت بالایی که در بررسی داروهای مسافران پروازهای ورودی به کشور دارد منع و محدودیتی برای ورود داروهای مجاز و مکمل های غذایی که استفاده از آن ها در کانادا با محدودیت همراه است ندارد.

 کشورهای اتحادیه اروپا هم محدودیت های مختلفی در قوانین حمل دارو در هواپیما دارند. در پروازهایی که در خاک اروپا به زمین می نشینند قوانین نسبتاً کلی و یکسانی در رابطه با حمل دارو وجود دارد. مهم ترین این قوانین محدودیت دوز داروی مصرفی تا سقف سه ماه است. برخی داروها برای ورود باید گواهی و مجوز پزشک متخصص را داشته باشند. مهم ترین این داروها عبارتند از: داروهای اعصاب و روان مانند والیوم و زاناکس، داروهای مُسکّن قوی مانند موکسی کانتین و دمورال، و داروهای مخصوص بیش فعالی مانند ریتالین و ادرال.

 برخی از داروها تحت هیچ شرایطی اجازه ی ورود به کشورهای اروپایی را ندارند. مهم ترین این داروها، داروهای حاوی مورفین و مخدرها هستند. همچنین داروهای هورمونی مانند تستسترون، کلن بوترول و ناندرولون جزء موارد نیروزا و غیرمجاز بحساب می آیند. کشورهایی مانند ترکیه و امارات هم قوانین حمل دارو در پرواز با هواپیما را با جدیت ویژه ای اعمال می کنند. بویژه در دبی که بردن دارو به این شیخ نشین نیازمند اخذ مجوزهای مختلف و دارای محدودیت زمانی است و هنگام خرید بلیط پرواز دبی این نکته را در نظر داشته باشید.

 به طور کلی قوانین حمل دارو در هواپیما یکی از مهم ترین قوانین مسافرت با هواپیما است که توجه به دو نکته در این مورد ضروری است: اطلاع داشتن از لیست داروهای ممنوع الورود به کشور مقصد، پرهیز از بردن حجم زیاد داروهای غیرضروری و اکتفا به همراه داشتن اقلام دارویی ضروری بوده و البته دستور معتبر پزشک متخصص هم لازم است.

قوانین مسافرت با هواپیما در کرونا

 یکی از موارد بسیار مهم در زمان مسافرت با هواپیما، قوانین مسافرت با هواپیما در کرونا است. در دوران شیوع  کرونا، سفرهای هوایی مجموعه ای از خطرات و چالش های منحصر به فرد را به همراه داشته است و وضعیت و شرایط مسافرت با هواپیما در این دوران دائماً در حال تغییر است. سفرهای هوایی با واکسیناسیون سراسری در جهان و رعایت قوانین بهداشتی پرواز با هواپیما در شیوع کرونا تا حد امکان ایمن شده است، اما به این معنا نیست که خطر انتشار ویروس کرونا در مسافرت های هوایی از بین برود.

برای داشتن یک سفر هوایی راحت و ایمن به مسافران یادآوری می شود تا از تمامی شرایط و قوانین کرونا در مسافرت با هواپیما پیروی کنند. مسافران باید در هنگام سفرهای هوایی از ماسک استفاده کنند و همچنین توصیه می شود که به تمامی نکات و  قوانین پرواز با هواپیما در کرونا به خوبی رعایت شود:

  • در تمامی مراحل پرواز تا جایی که ممکن است فاصله اجتماعی یک و نیم متری را رعایت کنید.
  • قبل از ایست بازرسی تمامی وسایل های شخصی مانند کیف پول، کمربند، کلید و یا تلفن همراه خود را در داخل ساک دستی خود قرار دهید.
  • نکات بهداشتی را فراموش نکنید و مرتب دستان خود را بشویید اگر امکان شست و شو وجود نداشت از ضدعفونی کننده های دست استفاده کنید.
  • در صورت واکسینه شدن حتما کارت دیجیتال واکسیناسیون به زبان انگلیسی را در مسافرت های خارجی با هواپیما همرا داشته باشید.
  • زمان رسیدن به فرودگاه را به خوبی برنامه ریزی کنید تا زمان کافی برای چک کردن چمدان ها، تکمیل غربالگری امنیتی و رسیدن به دروازه خروج در نظر گرفته شود.

قوانین حمل دخانیات در هواپیما

  بر اساس قوانین مسافرت با هواپیما، حمل و استعمال دخانیات در هواپیما و در طول پرواز ممنوع است. این موضوع یکی از انعطاف ناپذیرترین قوانین موارد ممنوعه در مسافرت با هواپیما است که تمامی شرکت های هواپیمایی و اتحادیه های صنعت هوانوردی بر اجرای دقیق آن تأکید دارند. مسافران اجازه حمل سیگار به داخل کابین هواپیما را ندارند. مصرف سیگار در کابین ممنوع است. همچنین همراه داشتن لوازم آتش زا مانند کبریت و انواع فندک ها در داخل کابین ممنوع است.

بر اساس قوانین حمل دخانیات در هواپیما برای حمل سیگار و تنباکو به قسمت بار هواپیما هم لازم است مجوزهای لازم اخذ شود. ضمن اینکه محدودیت بالایی برای حمل این قبیل کالاها با هواپیما وجود دارد. قوانین حمل دخانیات در پرواز با هواپیما به مسافران اجازه حمل بیش از دویست نخ سیگار در قسمت بار را نمی دهد. همین میزان هم جهت ورود به قسمت بار نیازمند اخذ مجوزهای لازم است و در خرید بلیط پروازهای خارجی هواپیما باید به این موضوع توجه داشت. البته باید در نظر داشت که بسیاری از ایرلاین ها اجازه حمل این میزان را هم صادر نمی کنند.

 همچنین برخی از شرکت های هواپیمایی اجازه نمی دهند تا فندک ها و جعبه های کبریت به قسمت بار حمل شوند. برخی ایرلاین ها مانعی در حمل یک بسته کبریت بی خطر برای مسافران ایجاد نمی کنند. فندک های جیبی کوچک هم مجوز حمل به کابین را دارند. با این وجود این فندک ها نباید حاوی گاز مایع بوده و لازم است که خالی باشند. بر اساس قوانین حمل دخانیات در هواپیما تنباکوی خام و خشک، بار غیرمجاز و ممنوعه است. مقادیر اندک برای مصارف شخصی که سقف آن تا ۲۵۰ گرم است تنها در صورت بسته بندی مناسب و عایق در برابر حرارت، به قسمت بار منتقل خواهد شد.

در قوانین حمل دخانیات در هواپیما هیچ مسافری حق استفاده از سیگار و پیپ داخل کابین ندارد و این کار جرم بحساب می آید. همراه داشتن سیگارهای صنعتی و الکترونیکی هم در کابین هواپیما اکیداً ممنوع است. مسافران حق به همراه داشتن مواد مخدر در پرواز را ندارند. حتی اگر مقدار این مواد اندک بوده و دستور و مجوز پزشک جهت مصارف درمانی و یا آرام بخش را داشته باشد بر اساس قوانین حمل دخانیات در مسافرت با هواپیما همراه داشتن مواد مخدر در پرواز جرم بحساب می آید. مواد مخدر صنعتی و سیگارهای حاوی این مواد هم مشمول همین قانون هستند. هنگام خرید بلیط سفر به خارج از کشور با هواپیما در نظر داشته باشید که در برخی از کشورها مقادیر بسیار کم مواد مخدر با جریمه های سنگین مالی و حتی چندین ماه زندان همراه است.

قوانین حمل حیوانات با هواپیما

 حیوانات خانگی، بخش پررنگی از زندگی انسان مدرن شده اند. هنگام خرید بلیط هواپیما بسیاری از مسافران هواپیما، تمایل دارند تا در طول سفر حیوان خانگی محبوب خود را کنار خود داشته باشند. این موضوع نیازمند صدور مجوزهای لازم از سوی ایرلاین ها و رعایت قوانین حمل حیوانات با هواپیما است. برخی از شرکت های هواپیمایی مجوز ورود حیوانات به هواپیما را تحت هیچ شرایطی صادر نمی کنند. با افزایش درخواست های مسافران برای این امر و گسترش موج نگهداری حیوانات خانگی، ایرلاین های مختلفی این اجازه را با ضوابط و چارچوب های ویژه ای صادر کرده اند.

طبق قوانین حمل حیوانات با هواپیما، حیوان یا حیوانات مورد نظر باید دارای معیارهای اعلام شده از سوی شرکت هواپیمایی باشند. این عوامل عبارتند از: اهلی بودن حیوان، تعداد محدود(معمولاً دو قلاده)، وزن و سن مطابق چارچوب های ایرلاین مربوطه و داشتن گواهی های معتبر سلامتی کامل. قوانین حمل حیوانات با هواپیما، هزینه حمل آن ها را مطابق فرمول های اضافه بار محاسبه می کند.

 بر این اساس، هزینه های حمل پرندگان در پرواز، چهار برابر مجموع وزن پرنده و قفس است. این فرمول برای حیوانات، دو برابر مجموع وزن حیوان و قفس خواهد بود. برای اینکه مجوز ورود حیوانات به هواپیما داده شود لازم است تا مدارکی از قبیل قبض پرداخت هزینه های حمل، شناسنامه و کارت واکسیناسیون و گواهی سلامت حیوان و فرم های تکمیل شده مربوطه به مأموران ارائه شود. در حال حاضر اکثر شرکت های هواپیمایی اجازه ورود حیوانات خانگی اهلی به قسمت بار را با حساسیت ویژه ای صادر می کنند. با این وجود قوانین حمل حیوانات در مسافرت با هواپیما از سوی برخی ایرلاین ها بسیار ساده است و اجازه حمل گربه و یا سگ هایی که ابعاد آن ها بیشتر از ساک و کوله پشتی نیست را در کابین به مسافران می دهند.

 در این مورد ایرلاین مربوطه محدودیت وزن را در نظر می گیرند و وزن حیوان خانگی برای حمل به داخل کابین معمولاً نباید از ده کیلوگرم تجاوز کند. در پروازهای خارجی و پروازهای طولانی مدت، سپردن حیوانات خانگی به قسمت بار هواپیما، گزینه مطمئن و بهتری است.

قوانین و شرایط پرواز در دوران بارداری

 آیا قوانین مسافرت با هواپیما اجازه سفر هوایی به بانوان باردار را می دهد؟ در قوانین و شرایط پرواز در دوران بارداری چه محدودیت هایی برای بانوان در دوران بارداری وجود دارد؟ بطور کلی دوران بارداری حدود ۳۷ تا ۴۲ هفته در نظر گرفته می شود. پزشکان و متخصصان زنان و زایمان در هفته های مختلف این دوره، توصیه ها و راهکارهای مختلفی برای مسافرت با هواپیما دارند که همه آن ها با توجه به شرایط مادر و جنین در هفته های مختلف است.

 بر همین اساس و با محوریت سلامتی مادر و جنین، شرکت های هواپیمایی هم قوانین مخصوص بانوان باردار در مسافرت با هواپیما دارند. با تقسیم کردن دوره نه ماهه بارداری به سه ماه مجزا، بهترین دوران برای سفر با هواپیما ازبین این سه بخش سه ماهه میانی است. در سه ماه نخست و هم در سه ماه پایانی، خطرات مختلفی سلامتی مادر و جنین را تهدید می کند.

 شرکت های هواپیمایی قوانین و شرایط پرواز در دوران بارداری را بر اساس مواردی که وضع کرده اند مجاز می دانند. شرکت های هواپیمایی ایران هم قوانین سخت گیرانه ای بدین منظور وضع کرده اند. بر اساس قوانین پرواز با هواپیما برای بانوان باردار در شرکت های هواپیمایی ایران اینکه متقاضی پرواز نخستین دوره بارداری را تجربه می کند یا در حال پشت سر گذاشتان دوره های دوم و بالاتر است اهمیت دارد. بر اساس این قوانین مادرانی که نخستین بارداری را پشت سر می گذارند و کمتر از ۳۲ هفته از مدت بارداری آن ها گذشته است می توانند پروازهای کمتر از دو ساعت را انجام دهند.

 پروازهایی که بیشتر از دو ساعت به طول می انجامند تنها برای بانوان کمتر از ۲۸ هفته مجاز است. طبق قوانین و شرایط پرواز در دوران بارداری در مسافرت با هواپیما، برای مسافرانی که دومین بارداری و یا بیشتر را تجربه می کنند اجازه ورود به هواپیما تنها تا هفته های قبل از ۲۸ داده خواهد شد. این گروه از بانوان باردار با مجوز و گواهی معتبر پزشک متخصص زنان و زایمان می توانند سوار هواپیما شوند. ایرلاین های بزرگ خارجی هم قوانین ویژه ای برای بانوان باردار در پرواز با هواپیما دارند. اغلب این شرکت ها اجازه سوار شدن به هواپیما برای بانوانی که در هفته های ۳۵ به بالا هستند نمی دهند و این مجوز را منوط به تضمین و مجوز پزشک زنان می کنند.

 البته شرکت ایر فرانس یک استثناء است چرا که محدودیتی برای مسافرت هوایی بانوان باردار اعمال نکرده است. بنابرقوانین و شرایط پرواز در دوران بارداری بهتر است در هفته های ۲۸ به بعد، سفر با مشورت و مجوز پزشک انجام شود. می توان از سفرهای هوایی غیر ضروری در این بازه زمانی چشم پوشی کرد. پزشکان و شرکت های هواپیمایی، سفر هوایی را در هفته های پایانی بارداری بدلیل خطرات ناشی از افت فشار و کاهش اکسیژن، توصیه نمی کنند.

قوانین و شرایط حمل وسایل نقلیه

طبق قوانین مسافرت با هواپیما یکی از امکانات خاص و البته بسیار گرانی که حمل و نقل هوایی در اختیار مسافران و صاحبان صنایع قرار می دهد جابجایی خودرو و وسایل نقلیه با استفاده از هواپیما است. قوانین و شرایط حمل وسایل نقلیه، گران قیمت، محدود و مخصوص افرادی است که علاقه زیادی به خودروهای لوکس خود دارند و می خواهند در سفرهای خود از خودروی محبوب و اختصاصی خود استفاده کنند. طبیعی است که چنین مسافرانی، دغدغه هزینه های سرسام آور این نقل و انتقال را ندارند. قوانین خاصی برای حمل خودرو و وسایل نقلیه با هواپیما وجود دارد.

در حمل وسایل نقلیه در مسافرت با هواپیما شرکت های ویژه ای عهده دار تمامی مراحل انتقال خودرو به هواپیما، انجام امور گمرکی، انجام امور مربوط به ترخیص خودرو در فرودگاه مقصد و تحویل آن به مخاطب خود در مقصد هستند. این جابجایی بسیار هزینه بر است و اما حمل و نقل خودرو با هواپیما، مخاطبان محدودی دارد. شرکت های تولیدکننده خودرو و لوازم یدکی، از دیگر مشتریان اصلی و عمده این سرویس مخصوص هستند. سرعت و امنیت جابجایی خودروهای گران قیمت مهم ترین مزیت این سیستم در مقایسه با روش های حمل مشابه با کشتی و قطار است. قوانین و شرایط حمل وسایل نقلیه عمدتاً شامل پروازهای خارجی می شود. از مهم ترین قوانین وضع شده برای جا به جایی خودرو با هواپیما، محدودیت بنزین درون باک خودرو است. ایرلاین ها اجازه نمی دهند تا بیش از هشت لیتر بنزین درون باک باشد.

 همچنین امکان جاسازی بار در خودرو وجود ندارد و این کار ممنوع است. بدلیل انجام فرآیندهای گمرکی و ترخیص ممکن است خودرو چند روز با تأخیر به دست مالک آن برسد. هزینه های حمل خودرو با هواپیما اگرچه بسیار بالا است اما این روش، سریع ترین و مطمئن ترین روش برای جابجایی خودرو بین کشورها است. شرکت های بزرگ خودروسازی جهان از این روش بعنوان یکی از شیوه های تبلیغات و پیشی گرفتن از سایر رقبا استفاده می کنند. قوانین و شرایط حمل وسایل نقلیه، بدلیل قیمت بالای این سرویس، برای تعداد کمی از خریداران بلیط هواپیما کاربرد و اهمیتی دارد!

 

انواع هواپیما

مسافرت با انواع هواپیما بیش از هر عاملی، وابسته به صنعت هواپیمایی و دانش هوانوردی است که یکی از بزرگترین و حیاتی ترین فناوری های جهان ما است. این قلمروی وسیع و حیرت انگیز با تکیه بر ارکانی مانند علم و نبوغ بشری، ماشین آلات فوق پیشرفته و البته الهام گرفتن از گستره بیکران طبیعت، روز بروز بر دامنه ابداعات خود می افزاید. انواع هواپیماها، در اندازه ها و با کاربردهای مختلف، ابعاد و امکانات تازه ای به زندگی انسان بخشیده اند. در این میان، انواع هواپیما غول پیکر مسافربری در نقش ابزاری هستند که رویای هر انسان برای پرواز کردن را تعبیر کرده اند .

مجموعه بزرگی از صنایع مختلف در کنار هم گرد آمده اند تا صنعت عظیم هواپیماسازی را به پیش برانند. شرکت های معتبری در این حیطه به طراحی و ساخت انواع هواپیما و پرنده های فلزی غول آسای خود اقدام کرده و روز بروز در پی ارتقاء امکانات و کارایی ساخته های خود هستند. این جهش بزرگ، توسعه صنایع مهم دیگری مانند گردشگری و صنعت حمل و نقل هوایی را به دنبال داشته است. با در نظر گرفتن این پیوند و اثرگذاری متقابل، نمی توان از قوانین مسافرت با هواپیما و خرید بلیط هواپیما سخن به میان آورد و اصلی ترین ابزار این سفر، یعنی هواپیما را نادیده گرفت. در ادامه این مطلب با بزرگترین و جریان سازترین شرکت های سازنده انواع هواپیما در جهان بیشتر آشنا خواهیم شد.

هواپیمای بوئینگ

هواپیمای بوئینگ  نخستین کمپانی سازنده هواپیما و سازه های هوایی جهان است که در سال ۱۹۱۰ فعالیت های خود را آغاز کرد. شرکت هواپیماسازی Boeing با سرمایه ای صد هزار دلاری به سال ۱۹۱۶ در سیاتل واشنگتن توسط ویلیام بوئینگ تأسیس شد. نخستین هواپیماهای بوئینگ در مسافرت با هواپیما تحت عنوان مدل سی، هواپیماهای کوچکی برای جابجایی های کوتاه برد در یگان ها یا بر عرشه ناوهای نیروی دریایی آمریکا بودند. اولین هواپیمای تجاری بوئینگ بی۱ نام داشت که در سال ۱۹۱۹ معرفی شد. در طول دهه بعدی و سال های دهه ۱۹۲۰ تمرکز بوئینگ بر طراحی موتورهای جدید و توسعه فعالیت های مختلف خود بود. ساخت هواپیمای ای۴۰، طراحی هواپیماهای جنگنده و خرید و ادغام چند شرکت هواپیمایی، جهش بزرگ بوئینگ در اوایل دهه ۱۹۳۰ را رقم زد.

 سال ۱۹۳۰ پرواز هواپیمای چهار سرنشینه بی۱ای و در ادامه هواپیمای دوازده سرنشینه  هواپیمای بوئینگ ۸۰ با موفقیت انجام شد. انقلاب صنعت هوانوردی و پایه گذاری ساخت انواه هواپیما های تجاری و مسافربری امروزی در سال ۱۹۳۷ و با ساخت هواپیمای مدل بوئینگ۳۰۷ رقم خورد. کمپانی بویینگ با طراحی این هواپیما موفق به خلق سازه ای شد که تا ارتفاع شش هزار پایی پرواز کرد و از این تاریخ عصر جدید صنعت هواپیمایی را آغاز کرد. در دهه های بعد بویینگ با جدیت و تلاش بیشتری ساخت انواع هواپیمای مسافربری را دنبال کرد و در سال ۱۹۵۷ انقلاب بعدی طراحی هواپیماهای تجاری را با معرفی هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ رقم زد.
این هواپیمای مسافربری مجهز، آغازگر ساخت مجموعه ای از بهترین انواع هواپیما در گروه هواپیماهای تجاری تاریخ هوانوردی شد. در دهه های بعد مدل های بوئینگ۷۲۷، بوئینگ۷۳۷ و بوئینگ۷۴۷ از سوی این کمپانی به بازارهای جهانی ارائه شد و تحولی بنیادین در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کرد.

کمپانی بویینگ در سال های دهه ۱۹۷۰ در ساخت ماهواره و فضاپیما با ناسا به همکاری پرداخت. در حال حاضر این کمپانی بزرگ و معتبر با طراحی و ساخت انواع هواپیما، بزرگترین کمپانی صنایع هوایی جهان است. بوئینگ ۷۳۷ پرفروش ترین هواپیمای این شرکت با ثبت رکورد فروش ۱.۸ میلیون فروند در سال ۱۹۹۰ است. مشهورترین مجموعه هواپیماهای تجاری بوئینگ سری ۷ نام دارد که مدل های هواپیمای بوئینگ ۷۵۷، بوئینگ۷۶۷، بوئینگ۷۷۷ و بوئینگ۷۸۷ در دهه های مختلف به آن اضافه شده اند. در حال حاضر بوئینگ فعالیت گسترده ای در عرصه صنایع هوایی و فضایی دارد که می توان به سیستم های ناوبری و پشتیبانی هوایی، ماهواره و فضاپیما از دیگر سازه های هوانوردی و هوافضا اشاره کرد که بوئینگ در طراحی و ساخت آن ها پیشگام است.

هواپیمای ایرباس

 هواپیمای ایرباس  دومین کمپانی بزرگ ساخت انواع هواپیما در مدل های تجاری و مسافربری جهان است. این کمپانی چندملیتی اروپایی در سال های میانی دهه ۱۹۶۰ و با هدف احیای صنایع هوایی قاره سبز که بخش عمده ای از زیرساخت های آن در جنگ جهانی دوم نابود شده بود پایه گذاری شد.ایرباس با هدف رقابت با کمپانی های موفق و بزرگ آمریکایی در صنعت سازه های هوانوردی، به صورت کنسرسیومی از فعالان مهم صنعت هوافضا در اروپا آغاز بکار کرد. نخستین پروژه طراحی و ساخت هواپیماهای ایرباس در مسافرت با هواپیما با کد ای۳۰۰ در سال ۱۹۶۷ آغاز شد. در ساخت این هواپیمای تجاری ظرفیت ۳۲۰ مسافر در نظر گرفته شده و نیروی پیشرانه هواپیما توسط دو موتور جت تأمین می شد. مدیر این پروژه، طراح فرانسوی، رُژه بِتی بود.

 بر اساس برنامه ریزی او طراحی و ساخت اجزاء و قطعات مختلف نخستین هواپیمای ایرباس توسط شرکت های اروپایی مختلف انجام می شد. این تقسیم وظایف از آن هنگام تا به امروز تقریباً پابرجا است. بر این اساس کابین خلبان و قسمت میانی در پایین بدنه  به همراه سیستم ها و تجهیزات کنترل در فرانسه، قسمت های جلو و عقب و قسمت بالای میانه بدنه در آلمان، بال های هواپیما در بریتانیا، اجزای بال ها در هلند و بال های افقی انتهای هواپیمای ایرباس در اسپانیا طراحی می شوند. شرکت ایرباس به صورت رسمی در سال ۱۹۷۰ افتتاح شد. این شرکت چندملیتی، پرواز آزمایشی پروژه ی ای۳۰۰ را در سال ۱۹۷۲ انجام داد. پرواز تجاری و رسمی این هواپیما در سال ۱۹۷۴ انجام گرفت و می توان گفت که ایرباس و ای۳۰۰ در کسب موفقیت های ابتدایی ناکام بودند.

 جالب است بدانید که تا اوایل دهه ۱۹۸۰ کمتر از صد فروند ای۳۰۰ توسط بیش از سیصد شرکت هواپیمایی خریداری شد. با این وجود موفقیت بزرگ این کمپانی با معرفی ای۳۲۰ رقم خورد و از این هواپیما پیش از پرواز رسمی، بیش از چهارصد فروند به فروش رسید. پس از موفقیت این هواپیما، خانواده های جدیدی از انواع هواپیما با کد A توسط ایرباس طراحی و معرفی شد که مهم ترین آن ها هواپیمای ایرباس ای۳۳۰، ای۳۴۰ و ای۳۸۰ است. هواپیمای اِی۳۸۰ با ظرفیت حدود ۹۰۰ سرنشین بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. ایرباس بدلیل پیشگام بودن در طراحی و عرضه سیستم های مدرن ساخت و کنترل انواع هواپیما شهرت دارد. سیستم کنترل هوشمند و تمام دیجیتال و طراحی کابین که تنها با دو خلبان کنترل پرواز را امکان پذیر می کند از مهم ترین دستاوردهای ایرباس هستند که امروزه به استانداردهای مهم صنعت هواپیمایی تبدیل شده اند.

هواپیمای فوکر

هواپیمای فوکر  یکی از شناخته شده ترین انواع هواپیما که در صنعت هوانوردی است، هواپیماهای ساخته شده توسط کمپانی فوکر است. هواپیمای فوکر– Fokker کمپانی ساخت هواپیما و تجهیزات صنعت هوانوردی است که در سال۱۹۱۲ توسط آنتونی فوکر هلندی در برلین آلمان تأسیس شد. مدتی بعد این طراح جوان کمپانی نوپای خود را به شِوِرین انتقال داد و فعالیت های رسمی خود را در این منطقه دنبال کرد.

 با پایان یافتن جنگ جهانی اول، بدلیل بدهی مالیاتی قابل توجه فوکر به دولت آلمان او تصمیم به بازگشت به هلند گرفت.فوکر فعالیت های خود را در نزدیکی آمستردام از سر گرفت. او به منظور مخفی کردن نام فوکر که از متحدان ارتش آلمان در جنگ بحساب می آمد عنوان “کارخانه هواپیمایی هلندی” را برای کمپانی جدید خود انتخاب کرد. با انتقال شش قطار پر از تجهیزات و برخی مدل های هواپیما از آلمان به هلند، فوکر فعالیت های خود را پس از وقفه ای کوتاه از سر گرفت. این کمپانی از طریق فروش هواپیما به روسیه، رومانی و ارتش مخفی و خلع سلاح شده آلمان، گام های نخست فعالیت در هلند را با موفقیت برداشت. سال های پایانی دهه ۱۹۲۰ و دهه ۱۹۳۰ دوران طلایی هواپیمای فوکر به حساب می آید.

 در این سال ها فوکر با فروش انواع هواپیمای فوکر به کشورهای نروژ، فنلاند، دانمارک، سوئد، سوییس، مجارستان و ایتالیا به مهم ترین کمپانی هواپیمایی اروپا تبدیل شد. در جنگ جهانی دوم فوکر توسط ارتش آلمان مصادره و در روزهای پایانی جنگ توسط هواپیماهای متفقین بمباران شد. مسیر دشواری برای احیای این کمپانی در دهه های پس از پایان جنگ جهانی دوم طی شد. در دهه های مختلف پس از جنگ فوکر اقدامات گسترده و مختلفی برای بازگشت به دوران اوج خود انجام داد. ساخت چندین مدل جدید از انواع هواپیما، همکاری با کمپانی های مختلف خارجی در ساخت انواع هواپیما و تجهیزات هوایی مختلف، ورود به صنعت هوافضا و همکاری با کشورهای مختلف در طراحی و ساخت ماهواره از مهم ترین این اقدامات است.

در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ فوکر با معرفی هواپیماهای فوکر۵۰، فوکر۱۰۰ و فوکر۷۰ موفقیت هایی در ساخت هواپیماهای تجاری و پرواز با هواپیما کسب کرد. با این وجود در سال ۱۹۹۶ پس از قطع همکاری از سوی هولدینگ دایملر بنز و به دنبال مناقشات حقوقی مختلف و عدم انسجام هیئت مدیره در به فرجام رساندن پرونده های مختلف و پروژه ها، فوکر اعلام ورشکستگی کرد. طی دو دهه گذشته فوکر بعنوان سازنده تجهیزات و قطعات صنعت هوافضا به فعالیت ادامه داده است. در سال ۲۰۰۹ این کمپانی به گروه “هوافضای فوکر” تغییر نام داده و سال ۲۰۱۱ با عنوان گروه “فناوری های فوکر” نامگذاری شد که پنج  زیرمجموعه تجاری وابسته داشت. در سال ۲۰۱۵ فوکر از سوی فعالان صنعت خودرو و هوافضای بریتانیا بعنوان تأمین کننده خودروهای هیبریدی بیش از هفتصد میلیون یورو قیمت گذاری شد. فوکر از سال ۲۰۲۱ تحت مالکیت هولدینگ پانتا قرار گرفته است.

هواپیمای مک دانل داگلاس

در هنگام خرید بلیط  در مسافرت با هواپیما، حتماً نام  هواپیمای مک دانل داگلاس  را دیده اید. این هواپیماها بعنوان یکی از انواع هواپیما و محصول یکی از معروف ترین کمپانی های فعال در صنعت هوانوردی هستند.  مک دانل داگلاس – McDonnell Douglas یکی از کمپانی های پیشگام در صنعت هوافضا، سازه های فضانوردی مدرن است. این کمپانی هواپیمایی مدرن و معتبر از ادغام دو شرکت داگلاس و مک دانل به سال ۱۹۶۷ در شهر سنت لوئیز ایالت میزوری آمریکا تأسیس شد. بنیانگذاران این شرکت، “دانالد ویلِس داگلاس” و “جیمز اسمیت مک دانل” دو فارغ التحصیل اسکاتلندی دانشگاه MIT هستند.

شرکت هواپیمای مک دانل داگلاس توسط دانالد داگلاس در دهه ۱۹۲۰ راه اندازی شد و یکسال بعد در کالیفرنیا نخستین هواپیماهای مسافربری سبک را طراحی و تولید کرد. شرکت هوافضای مک دانل هم توسط جیمز مک دانل سال ۱۹۳۹ در فرودگاه بین المللی لامبرتِ سنت لوئیز راه اندازی شد. این دو فعال مبتکر و بلندپرواز صنایع هوایی ایالات متحده، محصولات خلاقانه و موفقی را به صورت مستقل یا در همکاری با کمپانی های بزرگ آمریکایی فعال در این زمینه طراحی و تولید کرده اند. پس از موفقیت در طراحی عرضه انواع هواپیمای مک دانل داگلاس، به دنبال مشکلات مالی کمپانی داگلاس در سال ۱۹۶۶ مدیران این شرکت آن را به مزایده گذاشته و در سال ۱۹۶۷ جیمز مک دانل در این مزایده برنده شد.

ادغام این دو شرکت در سال ۱۹۶۷ انجام گرفت و جیمز مک دانل بعنوان مدیر عامل این مجموعه انتخاب شد. موفقیت این کمپانی در دهه ۱۹۸۰ و با طراحی جت دو موتوره ی ام دی۸۰ رقم خورد. این موفقیت زمینه ساز ساخت هواپیماهای جدید و مدرن ام دی۹۰ بود. با پیشرفت صنعت هواپیماسازی در اروپا، فعالان آمریکایی این صنعت به منظور حفظ سیطره خود بر بازار جهانی و توسعه بازار تولیدات خود، تصمیم به ادغام کمپانی های مهم و موفق این کشور گرفتند. بر اساس این مصوبه شرکت های سودآور و پیشگام “نورث آمریکن آویِیشن” وشرکت هواپیمای مک دانل داگلاس در سال ۱۹۹۷ با بوئینگ ادغام شدند. به دنبال اجرای این طرح مدیران وقت بوئینگ تصمیم به بازگشت قسمتی از هزینه های خود برای اجرای این برنامه گرفتند.

 بر این اساس، پروژه های در دست اجرای طراحی انواع هواپیمای تجاری در مک دانل داگلاس با نام های ام دی۹۵ و ام دی۹۰ که تقاضاهای فراوانی برای خرید آن ها دریافت شده بود تغییر نام داده و در قالب طرح پیشنهادی بوئینگ به اجرا در آمد. با این تغییر، ام دی۹۵ با عنوان بویینگ ۷۱۷ و ام دی۹۰ تحت عنوان “بوئینگ ام دی۹۰” معرفی شدند. اگرچه تولید هواپیمای مک دانل داگلاس ام دی۹۰ در سال ۲۰۰۰ متوقف شد با این وجود در حال حاضر حدود ۱۲۰ فروند از انواع این مدل هواپیما در ایرلاین های معتبر جهان فعال است.

ایرلاین هواپیمایی

شرکت ها یا ایرلاین هواپیمایی، یکی دیگر از ارکان صنعت هوانوردی و از مهم ترین مواردی هستند که در هنگام خرید بلیط هواپیماباید در نظر گرفت. می توان گفت که با توجه به افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی بدون وجود خطوط هواپیمایی، مسافرت با هواپیما غیر ممکن خواهد بود. ایرلاین ها عهده دار تمامی مراحل یک سفر هوایی هستند. هماهنگی و زمان بندی پروازهای مختلف، کلاس بندی پروازها، تعریف و توزیع بلیط از اصلی ترین وظایف یک ایرلاین است. فراهم کردن امکانات و تجهیزات مدرن و مجهز برای انجام پروازهای داخلی و خارجی در بالاترین سطح از کیفیت و امنیت یکی دیگر از وظایف مهم ایرلاین ها است. انجام بسیاری دیگر از کارهای تخصصی و فنی در راستای توسعه و ارتقاء کیفیت سفرهای هوایی از جمله مهم ترین وظایف و اقداماتی است که خطوط هواپیمایی مسئولیت آن ها را بر عهده دارند.

 یکی دیگر از وظایف مهم ایرلاین هواپیمایی، به خدمت گرفتن و آموزش نیروهای مجرب برای بکارگیری در بخش های مختلف اعم از بازاریابی، فروش، بخش های تخصصی و فنی، خدمات و کادر پرواز است. توسعه صنعت گردشگری و استقبال گسترده از پرواز با هواپیما، وظایف شرکت های هواپیمایی را بیشتر و پیچیده تر کرده است. امروزه شرکت های مختلفی با اهداف بزرگ و سرمایه گذاری کلان به فعالیت در صنعت هوانوردی می پردازند. این موضوع بازار رقابتی جذابی ایجاد کرده که نتیجه آن تلاش برای ایجاد زیرساخت های خدماتی گسترده در جهت تأمین رضایت و راحتی مسافران است. در ادامه این قسمت با ایرلاین های مختلف هواپیمایی آشنا خواهیم شد.

خطوط هواپیمایی داخلی

در حال حاضر خطوط هواپیمایی داخلی مختلفی در ایران عهده دار انجام پروازهای داخلی و خارجی هستند که تعداد آن ها به بیش از بیست شرکت می رسد. این شرکت ها به  دولت یا بخش خصوصی تعلق دارند. حدود هجده شرکت هواپیمایی ایران تجاری و مسافربری و پنج شرکت، ویژه حمل و نقل در مسافرت با هواپیما هستند. بدلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران طی سالیان اخیر، فعالیت های حدود پانزده ایرلاین ایرانی هم متوقف شده است. صنعت هواپیمایی ایران اگرچه در مقایسه با کشورهای همسایه و اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه قدمت بیشتری دارد با این وجود نسبت به کشورهای صاحب نام و باسابقه این عرصه جوان و آماتور بحساب می آید. نخستین شرکت هواپیمایی ایران، شرکت هواپیمایی هما یا ایران ایر است. این شرکت هواپیمایی در حال حاضر توسط دولت اداره شده و با عنوان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود.

 ایران ایر یکی از بزرگترین و قدیمی ترین خطوط هواپیمایی داخلی است که در سال ۱۹۴۴ (۱۳۲۳ شمسی) تأسیس شد و فعالیت رسمی خود را در سال ۱۹۶۱ آغاز کرد.  پس از این سال ها، بغیر از شرکت هوایی وابسته به ایران ایر یعنی “ایر تور” در سال ۱۹۷۱، به مدت چندین دهه ایرلاین هواپیمایی دیگری در ایران تأسیس نشده اند. روند توسعه و گسترش صنعت هوایی ایران در دهه ۱۹۸۰ میلادی با افتتاح خطوط مختلف هواپیمایی مانند هواپیمایی آسمان در سال ۱۹۸۰ و هواپیمایی کیش ایر در سال ۱۹۸۹ از سر گرفته شد. شکوفایی و اوج گیری صنعت هوایی در ایران در سال های دهه ۱۹۹۰ هم ادامه یافت.

 در این سال ها خطوط هواپیمایی داخلی ساها (۱۹۹۰)، هواپیمایی ماهان (۱۹۹۲)، هواپیمایی کارون (۱۹۹۲)، هواپیمایی کاسپین (۱۹۹۳) و قشم ایر (۱۹۹۶) به مجموعه ایرلاین موفق و معتبر هواپیمایی ایران اضافه شدند. در دو دهه سپری شده از قرن بیست و یکم هم، با وجود تحریم های شدیدی که علیه ایران وضع شد شرکت های دیگری هم به ناوگان هواپیمایی ایران اضافه شدند. هواپیمایی زاگرس (۲۰۰۵)، هواپیمایی تابان (۲۰۰۶)، هواپیمایی آتا (۲۰۱۰)، هواپیمایی معراج (۲۰۱۰)، هواپیمایی سپهران (۲۰۱۶)، هواپیمایی وارِش (۲۰۱۸) و هواپیمایی فلای پرشیا (۲۰۱۸) از جمله این ایرلاین جدید هواپیمایی هستند که در دو دهه گذشته به جمع شرکت های هواپیمایی ایران اضافه شده اند. تا سال ۲۰۱۰ خطوط هواپیمایی داخلی ایران در بیش از ۴۵ مسیر هوایی بین المللی پرواز داشتند. اغلب هواپیماهایی که در ناوگان حمل و نقل هوایی ایران بکار گرفته می شوند مدل های قدیمی بویینگ، ایرباس های اجاره شده از شرکت های هواپیمایی کشورهای منطقه و فوکر۱۰۰ هستند.

خطوط هواپیمایی خارجی

 طبق آمارهای رسمی اعلام شده از سوی ایکائو (سازمان جهانی حمل و نقل هوایی) حدود پنج هزار شرکت از خطوط هواپیمایی خارجی در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند. با این وجود تعداد کمی از خطوط هواپیمایی خارجی مختلف هواپیمایی بعنوان شرکتی بزرگ در زمینه فروش بلیط هواپیما و تعداد قابل توجه پروازهای داخلی و خارجی فعالیت می کنند. بر همین اساس تعداد ایرلاین های تاپ کلاس یا پنج ستاره هم اندک است. هر ساله وب سایت ها و مؤسسات مختلفی اقدام به معرفی بهترین ایرلاین تاپ کلاس هواپیمایی جهان می کنند. هر یک از فهرست ها بر اساس معیارهای خاصی تهیه شده اند.

تعداد پروازها در مسافرت با هواپیما و پوشش مقاصد مختلف در نقاط مختلف جهان، تعداد هواپیماها و به روز بودن و کیفیت آن ها، کیفیت سرویس دهی و امکانات تفریحی و خدماتی، امنیت پروازهای انجام شده، تعداد کم سوانح، پذیرایی مناسب و کیفیت مناسب غذا، قیمت مناسب بلیط هواپیما در کلاس های پروازی مختلف، ثبات در ارائه خدمات، برگزاری منظم پروازها و داشتن حداقل تأخیر و سرویس دهی زمینی مناسب از جمله در پروازهای دارای توقف جزء مهم ترین معیارها در انتخاب بهترین خطوط هواپیمایی خارجی جهان است. بر اساس این فاکتورها، تعدادی از شرکت های هواپیمایی هستند که همواره در فهرست بهترین ایرلاین پنج ستاره هواپیمایی قرار می گیرند.

در خطوط هواپیمایی خارجی مانند لوفت هانزای آلمان با حدود ۱۴۰ هزار نفر پرسنل، بالغ بر هشتصد فروند هواپیما و جابجایی حدود ۱۵۰ میلیون نفر در سال یکی از بزرگترین و بهترین ایرلاین جهان است. ایر فرانس دیگر شرکت هواپیمایی معتبر است که حدود هشتاد هزار نفر پرسنل، بالغ بر سیصد فروند هواپیما و حدود ۷۵ میلیون نفر جابجایی در سال دارد.
“بریتیش ایر ویز” یکی دیگر از ایرلاین بین المللی هواپیمایی است که ناوگان آن بیش از سیصد هواپیما از بهترین هواپیماهای روز جهان را در اختیار دارد. “دلتا ایرلاینز” ایالات متحده آمریکا هم یکی دیگر از بزرگترین خطوط هواپیمایی خارجی در جهان با حدود هشتاد هزار نفر پرسنل، حدود هشتصد فروند هواپیما  و جابجایی حدود دویست میلیون نفر مسافر در سال است. “آل نیپونز ایر ویز” بعنوان بزرگترین ایرلاین ژاپن حدود ۴۵ هزار نفر پرسنل و ناوگانی مشتمل بر دویست فروند هواپیما دارد که در طول سال بیش از ۴۷ میلیون نفر مسافر را جابجا می کند.

 کانتاس استرالیا بزرگترین ایرلاین این کشور با بیش از سی هزار نفر پرسنل، سیصد فروند هواپیما و جابجایی حدود چهل میلیون نفر مسافر در سال یکی دیگر از ایرلاین معروف هواپیمایی دنیا است. هواپیمایی امارات، “قطر ایر ویز” و “سنگاپور ایرلاینز” هم از جمله بزرگترین و بهترین خطوط هواپیمایی خارجی جهان به شمار می روند.

پاسپورت برای مسافرت با هواپیما

پاسپـورت، معادل فرانسوی واژه گذرنامه است. پاسپورت برای مسافرت با هواپیما یک مدرک شناسایی ملی و رسمی است که هر دولت بنا به درخواست شهروندان خود برای آنان صادر می کند تا با در اختیار داشتن آن برای دریافت مجوز رسمی ورود و خرید بلیط هواپیما برای سفر به دیگر کشورها اقدام کنند. به نوعی، پاسپورت سند و گواهی معتبری مبنی بر حمایت یک دولت از حقوق و امنیت شهروندان و اتباع خود در دیگر کشورها و مناطق جهان است. هر اندازه روابط دیپلماتیک یک کشور با سایر کشورهای جهان صمیمانه و گسترده باشد و اعتبار و وِجهه بین المللی آن کشور بالاتر باشد پاسپورت آن کشور هم اعتبار و ارزش بالایی خواهد داشت.

 بر همین اساس ممکن است با در اختیار داشتن پاسپورت معتبر برای پرواز با هواپیما، نیاز به دریافت مجوز ورود از سوی سفارت کشور مقصد نباشد. این مجوز ورود یا ویزا بدون در اختیار داشتن پاسپورت صادر نخواهد شد. بنابراین برای متقاضیان مهاجرت و یا افرادی که قصد مسافرت های کاری و تفریحی به کشورهای خارجی دارند داشتن پاسپورت یا گذرنامه الزامی است. در ادامه با جزییات دریافت پاسپورت بیشتر آشنا می شویم.

مدارک لازم برای پاسپورت

داشتن پاسپورت برای مسافرت با هواپیما یک مدرک شناسایی و هویتی جهت مهاجرت یا سفر به دیگر کشورها است. به همین دلیل طبیعی است که بسیاری از شهروندان اطلاعات چندانی از مدارک لازم برای پاسپورت و مراحل اداری جهت اخذ پاسپورت ندارند. جهت دریافت پاسپورت برای مسافرت با هواپیما و خروج از کشور، قبل از هر اقدامی باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرد. در این مراکز فرم های مختلفی برای دریافت اطلاعات شخصی مانند سن، میزان تحصیلات، شغل، وضعیت اقامت و محل سکونت به متقاضیان داده می شود. پس از تکمیل این پرسشنامه ها باید مدارک لازم را به کارشناسان مربوطه ارائه داد.

 مدارک لازم برای پاسپورت معتبر برای پرواز با هواپیما عبارتند از: اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی شناسنامه، یک قطعه عکس پرسنلی با زمینه سفید که فاکتورهای مورد نیاز عکس گذرنامه را داشته باشد. ارائه گواهی کتبی رضایت والدین یا قیم قانونی برای افراد زیر هجده سال، رضایت محضری همسر برای بانوان متأهل، گواهی فوت یا طلاق نامه برای بانوانی که همسر خود را از دست داده اند یا طلاق گرفته اند، مجوز کتبی یگان خدمتی برای نظامیان مشغول به کار یا بازنشستگانی که کمتر از پنج سال از مدت بازنشستگی آنان می گذرد و گواهی اشتغال به تحصیل یا سپرده مالی برای مشمولان نظام وظیفه است.

از دیگر مدارک لازم برای  پاسپورت مسافرت با هواپیما اصل و کپی کارت پایان خدمت سربازی و یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای آقایان هجده سال به بالا، پرداخت هزینه های صدور پاسپورت و ارائه پاسپورت منقضی شده قبلی است.

پس از ثبت درخواست صدور پاسپورت و تحویل مدارک لازم برای پاسپورت ، معمولاً بین ده روز تا دو هفته زمان لازم است تا پاسپورت رسمی برای مسافرت خارجی با هواپیما به دست متقاضیان برسد. در صورتی که زمان کمتری مدّ نظر شما است و لازم است تا پاسپورت شما برای مسافرت به خارج از کشور با هواپیما سریع تر صادر شود به اداره گذرنامه مراجعه کرده و با ارائه  بلیط هواپیما درخواست رسیدگی فوری را به مراجع ذی ربط ارائه دهید.

اعتبار پاسپورت

 چنانچه اشاره شد پاسپورت یک مدرک شناسایی ملی برای دریافت مجوز ورود به سایر کشورهای جهان است و اعتبار پاسپورت یکی از مهم ترین مواردی است که در مسافرت با هواپیما به خارج از کشور باید توجه کرد. داشتن پاسپورت شرط لازم برای اقدام به خروج از کشور، تهیه بلیط هواپیما و مسافرت خارجی با هواپیما یا دیگر وسایل است. ولی دقت کنید که داشتن پاسپورت، شرط لازم است اما به هیچ عنوان کافی نیست. به عبارت دیگر داشتن پاسپورت برای پرواز با هواپیما هیچ مجوزی مبنی بر داشتن حق ورود به دیگر کشورها به حساب نمی آید.

گذرنامه گواهی تابعیت کشور مبدأ است. پاسپورت هر کشور نوعی سند و اعتبارنامه است که تابعیت شهروندان آن کشور را به دیگر کشورها اعلام می کند. برای سفر به سایر کشورها لازم است تا مجوز ورود به آن کشورها توسط سفارت آن کشورها به متقاضیان داده شود. این مجوز یا ویزا بر اساس مناسبات سیاسی و با توجه به عوامل سیاسی مختلفی صادر خواهد شد. دریافت مجوز ورود به کشورهای مختلف جهان برای شهروندان یک کشور، به اعتبار پاسپورت آن کشور بستگی دارد. اما اعتبار پاسپورت برای مسافرت خارجی با هواپیما چیست؟

اعتبار پاسپورت به این معنا است که فقط با ارائه گذرنامه کشور خود بتوان به کشورهای مختلف سفر کرد و نیازی به صرف وقت و هزینه برای دریافت ویزای سایر کشورها نباشد. این امر منوط به روابط دیپلماتیک دوستانه و خوب کشور مبدأ با دیگر کشورهای جهان است. در این حالت کشورها برای رفت و آمد شهروندان خود شرط دریافت ویزا را لغو کرده و تنها با ارائه پاسپورت می توان به کشور مورد نظر سفر کرد. هر اندازه که وجهه مثبت و اعتبار یک کشور در سطح بین المللی بالاتر باشد اعتبار پاسپورت آن کشور بیشتر بوده و لذا سفر به نقاط مختلف جهان برای شهروندان آن هم ساده تر خواهد بود.

به عبارت دیگر، میزان اعتبار پاسپورت یک کشور برای مسافرت با هواپیما بر اساس تعداد کشورهایی مشخص می شود که شهروندان این کشور بدون ویزا می توانند به آن ها سفر کنند. بر این اساس معتبرترین پاسپورت جهان متعلق به کشور ژاپن با اجازه ورود بدون ویزا به ۱۹۴ کشور جهان است. سنگاپور، کره جنوبی، آلمان، فنلاند، لوگزامبورگ، ایتالیا و اسپانیا در رده های بعدی معتبرترین گذرنامه های جهان قرار دارند. پاسپورت ایران از زمان صدور پنج سال اعتبار دارد. این گذرنامه با داشتن اجازه ورود بدون ویزا به ۴۳ کشور در رتبه ۱۰۳ معتبرترین پاسپورت های جهان قرار دارد.

نوع پاسپورت

  در اختیار داشتن پاسپورت برای مسافرت خارجی با هواپیما الزامی است. اما چند نوع پاسپورت وجود دارد؟ بطور کلی و به صورت رسمی سه نوع پاسپورت بر اساس مقاصد و اهدافی که افراد برای انجام آن ها عازم سفر به خارج از کشور می شوند وجود دارد. علاوه بر این سه نوع پاسپورت، انواع دیگری از پاسپورت هم وجود دارد که اداره گذرنامه ایران آن ها را صادر نمی کند. در واقع گذرنامه های ایرانی در قالب یکی از سه گروه اصلی قرار گرفته و برای افراد متقاضی صادر می شود. پرمخاطب ترین و پرکاربردترین نوع از انواع پاسپورت برای مسافرت با هواپیما، گذرنامه های عادی یا توریستی است. برای تمامی شهروندان ایرانی که به قصد سفرهای تفریحی، تجاری، تحصیلی یا مسابقات ورزشی از کشور خارج می شوند پاسپورت عادی یا توریستی صادر خواهد شد. قبل از خرید بلیط هواپیما بهتر است که این گذرنامه را تهیه کرده باشید.

این نوع پاسپورت ها را می توان از طریق دفاتر پلیس+۱۰ در داخل کشور و یا از طریق کنسولگری ایران در کشورهای خارجی دریافت کرد. اصلی ترین گذرنامه، پاسپورت سیاسی یا دیپلماتیک است. همانطور که از نام این گروه از پاسپورت ها مشخص است گذرنامه های سیاسی فقط برای شخصیت های سیاسی و مقامات بلندپایه یک کشور صادر می شوند. این نوع پاسپورت ها با پاسپورت عادی برای مسافرت با هواپیما تفاوت دارد و تنها برای مقامات و دیپلمات های کشور و در سفرهای سیاسی و رسمی صادر می شود. صدور این گذرنامه ها هم شرایط ویژه ای دارد و مقامات سیاسی بر اساس حکم و مأموریتی که به آن ها محوّل شده می توانند درخواست صدور پاسپورت را برای خود و همسرشان ارائه دهند.

 نوع دیگری از پاسپورت، پاسپورت خدماتی یا پاسپورت خدمت است. این گذرنامه ها برای کارمندان و کارکنان ادارات دولتی جهت انجام ماموریت های برون مرزی صادر می شود. این نوع از پاسپورت ها هم مانند نوع پاسپورت سیاسی جزء موارد خاص بحساب می آید. به منظور اخذ پاسپورت خدمت برای مسافرت با هواپیما متقاضیان باید از طریق اداره مربوطه اقدام به دریافت گذرنامه کرده و جهت صدور فوری آن، حکم مأموریت رسمی را به دفاتر و مراکز صدور پاسپورت ارائه دهند. پاسپورت اضطراری، پاسپورت گروهی یا اشتراکی، و پاسپورت خانوادگی از دیگر انواع متداول و مرسوم پاسپورت هستند. چنانچه اشاره شد این گروه از گذرنامه ها در ایران تعریف شده نیستند.

عوارض خروج از کشور

تا قبل از بهمن ماه سال ۹۸ هر شهروند ایرانی برای خروج از کشور موظف به پرداخت مبلغی جزیی به حساب سازمان شهرداری های کشور بود. این مبلغ که با عنوان عوارض خروج از کشور نامیده می شود از بهمن ماه سال ۹۸ به حساب دولت واریز می شود. این مالیات مصارف مختلفی دارد. قسمت عمده  مبلغ عوارض خروج از کشور به پروژه های عمرانی مناطق محروم و کم برخوردار کشور، به ویژه روستاهای مرزی تعلق می گیرد. بخشی از آن هم به حساب سازمان گردشگری واریز خواهد شد. تمام شهروندان ایرانی، حتی نوزادان، به هنگام خروج از کشور موظف هستند تا این عوارض را به حساب دولت واریز کنند. علاوه بر هزینه های خرید بلیط هواپیما، نرخ مالیات خروج از کشور را هم به لیست هزینه های پرواز با هواپیما اضافه کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با افراد مشمول این مالیات، افراد معاف از پرداخت عوارض و نرخ سالانه این مالیات و سایر قوانین آن ارائه خواهد شد.

عوارض خروج از کشور دانشجویان

 افرادی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند در مسافرت با هواپیما از پرداخت عوارض خروج از کشور دانشجویان معاف هستند. بدین منظور لازم است که دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور اقدامات لازم را که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت انجام دهند. معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور دانشجویان در صورتی امکان پذیر است که در پاسپورت افراد متقاضی مُهر مجوز خروج دانشجویی درج شده باشد. برای دریافت این مهر قبل از هر اقدامی باید در سامانه تاک (سامانه تأیید اسناد کنسولی) ثبت نام کرده و مدارک مورد نیاز را بارگزاری کرد. این مدارک عبارتند از: کارت ملی یا شناسنامه، کارت اقامت، تصویر باکیفیت و واضح از گذرنامه و تصویر آخرین مدرک تحصیلی. در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی از موسسات آموزش عالی و دانشگاه های ایران نباشد لازم است که به زبان انگلیسی ترجمه شود.

 پس از ارسال این مدارک، دانشجویان باید با مراجعه به دانشگاه محل تحصیل گواهی اشتغال به تحصیل در این دانشگاه را با مهر و تأیید رسمی دریافت کرده و تصویر باکیفیت و اسکن شده این گواهی را در سامانه تاک بارگزاری کنند. در این مرحله یک کد رهگیری صادر خواهد شد. پس از انجام این اقدامات باید تصویر تمامی این مدارک به همراه فرم تشکیل پرونده دانشجویی برای کنسولگری سفارت ایران در کشور محل تحصیل ارسال شود. تحویل مدارک برای عوارض خروج از کشور دانشجویان به صورت حضوری و پستی امکان پذیر است. پس از اتمام این مراحل و تشکیل پرونده در کنسولگری می توان درخواست درج مهر مجوز خروج دانشجویی را تسلیم سفارت ایران کرد. برای دریافت این مجوز کافی است با همراه داشتن گذرنامه و فرم درخواست مهر خروج، به کنسولگری ایران مراجعه شود.

 این مهر یک سال اعتبار دارد. تاریخ اعتبار این مهر از اول مِهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد است. در این مدت عوارض خروج از کشور دانشجویان محاسبه نمی شود و دانشجویان با این مجوز می توانند سه بار از کشور خارج شوند. به این شرط که مجموع توقف در ایران از چهار ماه تجاوز نکند.

عوارض خروج از کشور زمینی و هوایی

 چنانچه اشاره شد عوارض خروج از کشور هزینه ای است که هر شهروند ایرانی به هنگام خروج از مرزها موظف به پرداخت آن است. قانون دریافت مالیات خروج در سال ۱۳۶۴ به تصویب رسید. خروج از طریق تمامی مرزهای کشور (هوایی، زمینی، دریایی) مشمول این قانون می شود و عوارض خروج فقط برای مسافرت با هواپیما نیست. عوارض خروج از کشور زمینی و هوایی بر اساس نرخ مصوب سالانه دریافت خواهد شد. همچنین این مالیات، تعرفه های ویژه خود را دارد که بر اساس تعداد دفعات خروج شهروندان از مرزهای کشور، محاسبه می شود.

 پنج گروه از مسافران موظف به پرداخت مالیات خروج از کشور هستند. این گروه ها عبارتند از: زائران حج تمتع و عمره، زائران عتبات عالیات، ورزشکاران تیم های ملی که عازم رقابت های خارجی هستند، مسافرانی که ساکن شهرهای مرزی کشور و در نهایت مسافران عادی هستند.

لازم به ذکر است که چند گروه از مسافران و متقاضیان سفر به خارج از کشور از پرداخت عوارض خروج از کشور زمینی و هوایی معاف هستند. این گروه ها عبارتند از: دارندگان پاسپورت سیاسی، جانبازان تحت درمان در خارج از کشور، کادر پرواز و خدمه کشتی ها، دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور و مسافرانی که گذرنامه شغلی از وزارت کار دریافت کرده اند.

میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما

پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف خرید بلیط هواپیما و انجام اقدامات لازم برای مسافرت با هواپیما نوبت به جمع کردن وسایل مورد نیاز و بستن چمدان ها می رسد. چالش و سئوالی که برای بسیاری از مسافران سفرهای هوایی به ویژه مسافران پرواز اولی در این مرحله پیش می آید این است میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما چقدر است؟ با فرض اطلاع داشتن از وسایل و تجهیزات غیرقابل حمل با هواپیما، خلاصه کردن وسایل و کالاهای مورد نیاز در قالب میزان مجاز اعلام شده از سوی ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی، همیشه موضوعی مسئله ساز است شرایط و مقررات اضافه بار در پرواز با هواپیما به چه صورت است؟ در ادامه این مطلب تلاش شده است تا پاسخی کامل و قابل استناد به چنین پرسش هایی در باره میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما داده شود.

قوانین بار مجاز در هواپیما

 در هنگام خرید بلیط هواپیما اطلاعات و تذکراتی در ارتباط با میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما برای هر مسافر داده شده است. این سقف و محدودیت بر اساس عوامل مختلفی تعریف می شود. اصلی ترین فاکتور شرکت های هواپیمایی در تعیین قوانین بار مجاز در هواپیما، کلاس پروازی و کدهایی است که رده پروازی یک بلیط را مشخص می کنند. مسافران کلاس های پروازی فرست کلاس و بیزینس کلاس مجاز به همراه داشتن مقادیر بیشتر بار نسبت به مسافران کلاس اکونومی هستند.

همچنین قوانین بار مجاز هواپیما در رده های مختلف پروازهای اکونومی هم، برخی ایرلاین ها تفاوت های جزیی در ارتباط با میزان بار مجاز در مسافرت داخلی یا خارجی با هواپیما قائل می شوند. برخی از شرکت های هواپیمایی به مسافران و مشتریان وفادار و همیشگی خود، امتیازات و اختیارات ویژه ای واگذار می کنند. یکی از مهم ترین این امتیازات، مجوز حمل مقادیر بیشتر بار در هر پرواز نسبت به سایر مسافران هواپیما است. هر یک از شرکت های هواپیمایی محدوده و حجم مشخصی برای قوانین بار مجاز در هواپیما خود در نظر می گیرند. قوانین بار مجاز در مسافرت با هواپیما شامل دو بخش است: میزان بار مجاز قابل حمل به کابین هواپیما یا بار دستی، و میزان بار قابل انتقال به انبار هواپیما در قالب محموله ها و چمدان های بزرگ.

بطور کلی و با صرف نظر از چند مورد قابل اغماض، می توان گفت که ایرلاین ایرانی میزان بار مجاز قابل حمل به کابین در پرواز با هواپیما را بین پنج تا هفت کیلوگرم تعریف کرده اند. بر اساس قوانین بار مجاز در هواپیما پروازهای داخلی و پروازهای کلاس اکونومی مجاز به همراه داشتن پنج کیلوگرم و مسافران پروازهای خارجی و بیزینس کلاس یا فرست کلاس، مجاز به داشتن هفت کیلوگرم بار به صورت کوله پشتی یا کیف دستی در کابین هواپیما هستند. طول این محموله ها نباید بیشتر از ۱۲۰ سانتیمتر باشد. میزان بار مجاز برای انتقال به قسمت بار در مسافرت با هواپیما، در پروازهای داخلی و و اکونومی بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم است. مسافران پروازهای خارجی یا پروازهای تجاری مجاز به داشتن ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم بار برای انتقال به قسمت بار هستند.

 تعداد کمی از ایرلاین ایرانی، تحت شرایط خاص و یا برای مشتریان ویژه، قوانین و محدودیت بار مجاز در هواپیما را تا سقف پنجاه کیلوگرم بالا برده اند. اکثر شرکت های هواپیمایی ایران این اجازه را به والدین می دهند که تا سقف پنج کیلوگرم در پروازهای داخلی و تا سقف ده کیلوگرم در پروازهای خارجی، وسایل ضروری نوزاد و کودک زیر دو سال را به داخل کابین بیاورند. برای آگاهی کامل و دقیق از قوانین بار مجاز در هواپیما بهترین گزینه اطلاعات درج شده روی بلیط هواپیما است.

شرایط اضافه بار هواپیما

 دلیل سختگیری و حساسیت ایرلاین ها در مورد میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما و اضافه بار چیست؟ پاسخ این سوال به یکی از مهم ترین و حیاتی ترین موضوعات سفر هوایی یعنی امنیت پرواز ارتباط دارد. برای هر هواپیما و سازه هوایی شرایط اضافه بار هواپیما، ظرفیت و حجم مشخصی در نظر گرفته می شود. حفظ تعادل هواپیما و مرکز ثقل آن ارتباط مستقیمی به این ظرفیت دارد. چنانچه حجم بار و محموله های داخل هواپیما از این میزان مجاز تجاوز کند هواپیما در حین پرواز و یا در مواقع حساس کنترل خود را از دست خواهد داد و این اتفاق، پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت.

 به همین دلیل شرکت های هواپیمایی و مسئولان بخش کنترل بار دقت و وسواس زیادی در وزن کشی محموله ها و اِعمال جریمه در رابطه با میزان بار ورودی مجاز در پرواز با هواپیما به خرج می دهند. عوامل مختلفی در تعیین جریمه های مربوط به شرایط اضافه بار هواپیما دخالت دارند. هر ایرلاین بر اساس عوامل و فاکتورهایی، تعرفه های بار اضافه را تعریف می کند. با این وجود می توان گفت تمامی شرکت های هواپیمایی ایران، رَویه یکسانی در ارتباط با این موضوع دارند. قیمت بلیط و کلاس پروازی، مدت زمان پرواز و فاصله تا مقصد، ابعاد و وزن محموله ها از مهم ترین عوامل دخیل در محاسبه جریمه برای بار اضافه هستند. بر این اساس و بطور کلی می توان گفت شرکت های هواپیمایی، در ازای هر یک کیلوگرم بار اضافی، یک درصد از مبلغ بلیط را از مسافران بعنوان جریمه خواهند گرفت.

 در مورد پروازهای خارجی، حتماً از روی بلیط و یا از طریق وبسایت ایرلاین مربوطه، قوانین و شرایط اضافه بار هواپیمارا مطالعه کنید. ایرلاین ایرانی، معمولا به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافی، حدود ۱۵ یورو جریمه تعیین کرده اند. لذا توصیه می شود قبل از بسته بندی محموله های خود و جاسازی وسایل، از میزان بار مجاز در پروازی که مسافر آن هستید مطلّع شوید. همچنین برخی از ایرلاین ها نسبت به ابعاد محموله ها بسیار سختگیر هستند. اندازه و حجم مجاز وسایل و محموله ها که در وبسایت ایرلاین مجری پرواز و یا روی بلیط تعیین شده را جدی بگیرید!

بیمه مسافرتی هواپیما

یکی از مواردی که در هنگام خرید بلیط هواپیما و مسافرت با هواپیما باید به آن توجه ویژه ای داشت بیمه مسافرتی هواپیما است. خرید بیمه مسافرتی هواپیما به نوعی همراه شدن با یک حامی و ضمانت نامه مطمئن برای سفر است. به ویژه در سفرهای خارجی داشتن بیمه مسافرتی برای دریافت ویزا ضروری و الزامی است. امروزه با خرید بیمه مسافرتی می توان از بروز بسیاری از مشکلات و مسائل پیچیده در حین سفر پیشگیری کرد. اتفاقات پیش بینی نشده ای که در طول سفر رخ می دهد ممکن است منجر به حوادث و دردسرهای بیشتری شود.

 در صورت داشتن یک بیمه معتبر مسافرتی با هواپیما از بروز بسیاری از این مصائب جلوگیری شده و می توان بسیاری از خسارات را جبران کرد. بیمه مسافرتی هواپیما بسیاری از خسارات جانی و مالی را که در هنگام سفر رخ داده اند پوشش می دهد. در صورتی که فرد بیمه شده در فرودگاه و قبل از سوار شدن به هواپیما و یا پس از رسیدن به مقصد با حادثه، بیماری، یا خسارت مالی مواجه شود بیمه موظف به رسیدگی و جبران خسارات است.

 مهم ترین مواردی که  بیمه مسافرتی هواپیما پوشش می دهد عبارتند از: هزینه های مختلف پزشکی مانند معاینه، جراحی و بستری بر اساس سقف تعیین شده در بیمه نامه، هزینه های دندانپزشکی، هزینه های همراه و یا بازگشت شخص تحت پوشش در صورتی که بر اثر حادثه به تنهایی قادر به بازگشت از سفر نباشد و یا بیش از ده روز بستری شود و نیاز به همراه پیدا کند، هزینه های مربوط به مسائل حقوقی، هزینه های مربوط به حمل جسد و تابوت در صورت مرگ فرد تحت پوشش بیمه مسافرتی با هواپیما، هزینه های مربوط به تأخیر طولانی در پرواز در صورتی که پرواز چارتری نبوده و تأخیر بدلیل آشوب های سیاسی و اعتصاب کارکنان فرودگاه یا ایرلاین نباشد.

قیمت بیمه های مسافرتی مختلف با هواپیما بر اساس فاکتورهایی مانند سن فرد بیمه شده، تعداد سفرها و مدت زمان اقامت تعیین می شود. هرچه سن شخص بیمه شده بیشتر، تعداد سفرها بیشتر و مدت اقامت و سفر طولانی تر باشد بیمه های مسافرتی هم قیمت بالاتری خواهند داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: الی گشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.