| کد خبر: 228247 |

یک کامیوندار:

◄ چرا با اندکی برف، جان‌ها و مال‌ها به یغمای حادثه می‌رود؟+ فیلم تصادف

یک کامیوندار خود راننده و دانش آموخته مهندسی صنایع معتقد است فقدان درک صحیح نسبت به خودرو، جاده، توانمندی راننده عوامل مهمی در تصادف های اخیر بوده است.

تین نیوز

یک کامیوندار خود راننده و دانش آموخته مهندسی صنایع معتقد است فقدان درک صحیح نسبت به خودرو، جاده و توانمندی راننده عوامل مهمی در تصادف های اخیر بوده است.

به گزارش تین نیوز، آرش جلیلی با بیان این مطلب گفت: متأسفانه در این روزها و ایام به قول معروف «شب عید» شاهد حوادث تلخی بودیم که کانون برخی خانواده ها را تلخ و برخی را داغدار کرد.

وی افزود: در فیلم های اخیر در فضای مجازی مشاهده می شود طوفان شن یا بوران موجب تصادفات جرحی و فوتی و خسارتی شده است.

جلیلی عنوان کرد: در شرایط کنونی که کرایه کامیون ها هیچ تناسبی با مخارج ندارد و کامیونداران در مخارج روغن و لاستیک دست و پا می زنند چگونه می توان هزینه تصادف و پیچیدن شاسی و صافکاری اتاق را پرداخت کرد؟!

به گزارش تین نیوز، این کامیوندار خود رانندهِ دانش آموخته مهندسی صنایع خاطرنشان کرد: در اغلب حوادث مذکور عوامل زیر قابل شمارش و بررسی است:

۱- عدم درک نسبت به توانمندی خود: مثلا وقتی باید مسیر سه ساعته را بپیماییم تا به اولین استراحتگاه امن برای خود و کامیون برسیم و متأسفانه فقط نیم ساعت انرژی و توان رانندگی داریم یعنی ۸۳درصد در برآورد توان خودمان دچار خطا هستیم پس چه بهتر که همان ۱۷درصد توان موجود خود را نیز صرفنظر کرده و پس از استراحت کافی سرحال و شاداب پشت فرمان بنشینیم.

۲- عدم درک صحیح نسبت به توانایی خودرو: در شرایط جوی ناپایدار هر قطعه خودرو رفتار عجیب ولی قابل پیش بینی از خود نشان می دهد. اگر بخاری خوب نیست، تیغه برف پاک کن خش افتاده، لاستیک ها صاف است و... بهتر است از تردد در روز برفی صرف نظر کنیم. کشور ما سرزمینی نسبتا خشک است نزولات جوی در روزهای انگشت شماری مشاهده می شوند . مگر در یک روز چقدر می توان کار کرد که میلیون ها تومان خسارت صافکاری و آهنگری و نقاشی به بار بیاید.

۳- عدم درک کافی نسبت به جاده: متأسفانه علیرغم شعارهای مسئولان،  جاده های کشور در چند ساله تحریم، رها سازی شده و در روز روشن و آفتابی هم تردد در آنها با مشقت همراه است. دست اندازها و تخریب هایی که یکی می بیند، یکی نمی بیند، یکی ترمز می کند، یکی لایی می کشد و ...از عوامل خطرناک تصادف هستند و در شرایط جوی و کاهش دید اینها مزید علت می شوند.

۴- مسئولان بی‌خیال، غافلگیر یا آچمز* : هر کس که ۲ واحد درس مدیریت پاس کرده باشد و بدون تقلب و کپی کاری و تهدید و ارعاب اساتید، یک فوق دیپلم راست و حسینی داشته باشد با مفهوم «طرح های اقتضایی» و «مدیریت بحران» آشنا است.‌

او تاکید کرد: طرح اقتضایی یعنی اینکه از قبل طرح داشته باشیم:

-در بروز طوفان شن چه کار کنیم؟

-دستور العمل انسداد جاده در شرایط برفی چیست؟

-آژیر هشدار در چه نقاطی باید فعال شود؟

-کدام نقاط جاده در شرایط جوی خاص، حادثه خیز می شوند؟

-کدام شیب ها در بارش برف قابل عبور نیستند؟

جلیلی گفت: متأسفانه در سال های اخیر برخی مسئولان که با خرید مدرک دکترا اتاق های خود را تزیین کرده اند از همین ۲ واحد درس مدیریت بی بهره بوده و در عمل می بینیم با یک‌ سانت برف جان ها و مال ها به یغمای حادثه می رود!!

وی با بیان این که گاهی مشاهده می شود نقاط پر حادثه به جای رفع شدن، ایجاد می شوند، افزود:  در اینجا بنده از مسئولان عاجزانه خواهش می کنم: لطفاً نقطه حادثه خیز ایجاد نکنید!! حذف نقاط قبلی پیشکش!

این راننده کامیوندار عنوان کرد: مثال های زیادی از جاده های نوساز وجود دارد که نقاط حادثه خیز برایش ساخته اند مثلا رمپ و مارپیچ خروجی اتوبان غرب اصفهان روبروی ذوب آهن یا پیچ تند و تاریک زیر پل دانشگاه صنعتی خروجی شاپور جدید و هزاران مثال دیگر.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ر 0 0

    برخی جاده ها مثل بروجن تا مبارکه خیلی خراب است می توانند بایک روکش اسفالت درست شود خودروها براینکه درچالها نیفتند انحراف به چپ می شوند وباخودروهای روبرو شاخ به شاخ می شوند باعث مرگ افراد به گناه فقط به خاطر بی خیالی اداره راه مبارکه