فرودگاه مهرآباد 81 ساله شد
مهرآباد پس از فرودگاه مسجد سلیمان، فرودگاه بندر لنگه و قلعه مرغی، چهارمین فرودگاه ایران و خاورمیانه است.
کد خبر: 193770 |81 سال پیش در چنین روزی، فرودگاه بین المللی مهرآباد افتتاح و در طول این سالها به یکی از مهمترین مراکز حمل و نقل هوایی ایران تبدیل شد. فرودگاه مهر آباد تهران، نماد تهران است، جایی که بیرون شهر بود، اما اکنون به واسطه گسترش کلان شهر تهران، منطقه ای در مرکز شهر به حساب میآید. مهرآباد پس از فرودگاه مسجد سلیمان، فرودگاه بندر لنگه و قلعه مرغی، چهارمین فرودگاه ایران و خاورمیانه است.
نام اصلی روستای مهرآباد «حسینآباد» و در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسینآباد را به ناصرالدین شاه هدیه کرد و بعد از مدتی جزو مهریه عصمتالدوله، دختر شاه و همسر دوستمحمدخان معیرالممالک، درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرجهای بیرویه دوست محمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک خارج شد و دادخواهی دوستعلی معیری پسر دوستمحمدخان نیز نزد رضاشاه بیفایده بود.
در سال ۱۳۰۴ در دوران سلطنت رضاشاه حق انحصاری هواپیمایی به شرکت هواپیمائی آلمانی یونکرس Junkers واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی، با ۲۰ فروند هواپیما در سال ۱۳۱۷، عملاً فرودگاه مهرآباد به دست آنها بنیاد شد. در سال ۱۳۲۵ اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال ۱۳۲۸ با هواپیماهای اف-۸۶ سیبر و تی-۳۳ در مهرآباد آغاز به کار کرد و عملیات پروازی را آغاز کرد. رشد هوانوردی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روزافزون صنعت ترابری هوایی مسافری و باری در فرودگاه اصلی ایران یعنی مهرآباد شد.
در این مجموعه عکس نگاهی داریم به فرودگاه مهرآباد و سیر تاریخی رشد و توسعه آن.
-
ا ز اینجا شروع شد
۳۰ تیر ۱۳۳۷ مطبوعات به نقل از مسوولان مربوطه نوشتند: اطلاع حاصل شد ساختمان جدید فرودگاه بینالمللی مهرآباد روز سهشنبه چهاردهم مرداد ۱۳۳۷ (سالگرد جشن مشروطیت) طی مراسمی افتتاح خواهد شد.قرار است که شاه شخصا ساختمان جدید فرودگاه مهرآباد را افتتاح کند و با افتتاح ساختمان جدید، کلیه دفاتر شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی در ساختمان جدید متمرکز خواهد شد
-
ترمینال ها
نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد "حسین آباد"بود . تا اینکه جزو مهریه عصمت الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند . اما بعدها به مناسبت خرج های بی رویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بی فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان ، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید . این عکس جزو نخستین تصاویری است که در سال های ابتدایی پس از افتتاح فرودگاه مهرآباد منتشر شد.
-
مجهزترین فرودگاه
مهرآباد در زمان راه اندازی مجهزترین فرودگاه خاورمیانه بود. این فرودگاه دارای تالار اصلی مشتمل بر دفتر شرکتهای هوایی داخلی و خارجی، اطلاعات، دفتر پست و تلگراف و تلفن، صفحه راهنمای حرکت هواپیماها، بانکها و باجههای فروش بود. در قسمت شرقی ساختمان، برج مراقبت برای راهنمایی هواپیماها و در طبقات زیرین آن محل بیسیم و دفترهای فنی اداره کل هواپیمایی بود. در قسمت غرب سالن نیز تالار گمرک برای تشریفات گمرکی و بانکی مسافران، تالارهای انتظار مسافران و مشایعت کنندگان، اتاق غذای مسافران شرکتهای هوایی، اتاق معاینه بهداشتی مسافران مشکوک و... قرار داشت که در مجموع پذیرای 600 مسافر بود.
-
پیشرفت
ساختمان محمولههای هوایی برای انبار کردن موقتی کالا، گاراژ، انبارهای شرکتهای هوایی، ساختمان نگهبانی، ساختمان هواشناسی، ساختمان آتشنشانی و ساختمان رادیو از دیگر بخشهای مجموعه جدید فرودگاه مهرآباد بود. قسمت ویژهای هم برای مقامات کشوری و میهمانان سیاسی تدارک دیده شده بود که پاویون سلطنتی نام داشت.
-
فاجعه
در نیمه شب 13 آذر 1337 که بارش برف سنگینی مهرآباد را به ارتفاع نیم متر سفیدپوش کرده بود. این حجم برف در کنار آسفالتهای غیرکارشناسی و پی در پی سقف فرودگاه موجب سنگین شدن سقف و فروریختن آن بر سر صدها مسافر و پرسنل فرودگاه شد. تا ظهر 14 آذر حدود 70 جسد و دهها مجروح از زیر آوارها بیرون کشیده شد. فاجعه مهرآباد علاوه بر اینکه موجب شد ساختمان جدیدی برای فرودگاه در محل فعلی آن یعنی ضلع شمال و شمال شرقی باند بنا کنند باعث تأسیس شدن نهاد اورژانس در تهران و سپس سایر شهرها شد.
-
نوستالژی
پروازهای بینالمللی فرودگاه بینالمللی مهرآباد (شرکتهای هواپیمایی ایرانی) از روز یکشنبه ششم آبان ۱۳۸۶ به فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) منتقل شد. با توجه به گستردگی تهران، شنیده می شود که تمام پروازهای داخلی و خارجی به مرور به این فرودگاه منتقل می شوند و از مهرآباد تنها یک نوستالژی در ذهن ایرانی ها باقی می ماند
اخبار مرتبط