| کد خبر: 180757 |

◄ تکمیل راه‌آهن شلمچه- بصره از اولویت مذاکرات با عراقی

اجرای پیمان پولی دوجانبه، لغو روادید، تکمیل راه‌آهن شلمچه- بصره و سوآپ نفت عراق توسط ایران چهار محور اقتصادی مذاکرات ظریف با طرف عراقی در راستای تعمیق همکاری تجاری میان دو کشور است.

تین نیوز

اجرای پیمان پولی دوجانبه، لغو روادید، تکمیل راه‌آهن شلمچه- بصره و سوآپ نفت عراق توسط ایران چهار محور اقتصادی مذاکرات ظریف با طرف عراقی در راستای تعمیق همکاری تجاری میان دو کشور است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور عراق به ایران، یکی از مباحث مهمی که در کنفرانس مشترک و پایانی وی با دکتر روحانی از سوی دو طرف مورد تأکید قرار گرفت، تسریع در تکمیل محور ریلی شلمچه- بصره و اتصال خطوط ریلی دو کشور به یکدیگر است.

هرچند پیش از این در سال‌های 90 و 93 نیز میان مقامات دو کشور بر سر احداث این خط ریلی توافق شده بود، اما هیچ‌گاه شکل اجرایی به خود نگرفت. بااین‌حال دولت عراق برای واگذاری این پروژه به سرمایه‌گذار ایرانی اعلام آمادگی کرده است و لازم است دستگاه دیپلماسی با ورود فعالانه به این موضوع، در راستای اخذ تضامین لازم از طرف عراقی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اقدام کند.

احداث این خط ریلی 32 کیلومتری عواید اقتصادی زیادی برای دو کشور خواهد داشت که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تسهیل و کاهش هزینه‌های سفر زائران دو کشور، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا به عراق، دسترسی عراق به مواد اولیه ارزان قیمت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ایجاد محور ترانزیتی آسیای میانه و غرب آسیا، بالا بردن امنیت سفر برای زائران و... اشاره کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام راه آهن ایران وعراق باید یک قرن پیش به هم وصل می شدیعنی در زمان امپراتوری عثمانی وزمان رضاخان چه توطئه تاریخی وجود دارد که نمیگذارد .این راه اهن ۳۲ کیلو متری ساخته شود.باتمام اهمییتی که دارد.روزگاری انگلستان نگذاشت امروز امریکا واسراییل نمی گذارند.چون می گویند جبهه مقاومت برای کمک به سوریه از این راه اهن استفاده میکند.