| کد خبر: 78859 |

◄آشنایی با لکوموتیوهای مورد استفاده در ناوگان کشش راه آهن

تین نیوز | داشتن تکنولوژی روز در هر صنعت باعت پیشرفت آن صنعت می شود. بر این اساس در صنعت حمل و نقل ریلی از زمان راه اندازی راه آهن در ایران همزمان با تغییر و تحولات این صنعت لوکوموتیو نیز تغییر کرده است.

به گزارش تین نیوز از انواع لکوموتیوهای مورد استفاده در ناوگان کشش راه آهن ایران که در سال 1336 هـ . ش صرفاً لکوموتیوهای بخار بودند تا نخستین لکوموتیوهای دیزل که از سال 1336 وارد ناوگان راه آهن ایران شد و در حال که حاضر لکوموتیوهای دیزل الکتریک ساخت شرکت جنرال موتور آمریکا، لکوموتیوهای مانوری دیزل الکتریک هیتاچی و لکوموتیوهای دیزل الکتریک جنرال الکتریک ساخت کانادا و لکوموتیوهای دیزل الکتریک آلستوم درحال بهره برداری است همه جزء دارایی های راه آهن هستند، لذا اطلاع از مشخصات و مدل های لکوموتیوهای مورد استفاده در ناوگان کشش راه آهن خالی از لطف نیست.

مشخصات لوکوموتیو های شرکت راه آهن به شرح زیر است:

لكوموتیوهای GM
لکوموتیوهای دیزل الكتریك (GM) که در مدلهای مختلف در خدمت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است از یک موتور دیزل دو زمانه استفاده شده است که ترتیب تبدیل انرژی ها در این نوع لکوموتیوها بشرح ذیل است:
- تبدیل انرژی شیمیایی حاصل از ترکیب سوخت و اکسیژن هوا در سیلندرهای موتور دیزل به انرژی حرارتی.
- انرژی حرارتی تولید شده سبب انرژی مکانیکی به پیستون و میل لنگ منتقل و موجب حرکت دورانی آن می گردد.
- انتقال حرکت دورانی میل لنگ به محور ژنراتور اصلی و تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی.
- انتقال انرژی الکتریکی حاصل از ژنراتور اصلی به تراکشن موتورها و تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی که سبب حرکت دورانی محور تراکشن موتور می گردد .
- انتقال این حرکت دورانی بوسیله چرخ دنده به محورهای لکوموتیو که سبب حرکت انتقالی چرخها شده و نیروی کشش لکوموتیو را تامین می نماید.

الف – لکوموتیوهای G12 
این لکوموتیو که به منظور حمل قطار و جایگزینی آنها بجای لکوموتیوهای بخاری بین سال های 1335 تا 1341 به ناوگان راه آهن ایران پیوستند و از نوع چهار محوره و سبک است و روی آنها یکدستگاه موتور دوازده سیلندر (V ) شکل خروجینی مدل 5SVC بلووری با سیستم انژکتور مستقل نصب و دارای نسبت تراکم 1 : 16 بوده و با آب خنک می گردد.

این لوکوموتیو دارای دو سیستم روغن کاری مجزا (اصلی و خنک کننده پیستون) است. انتهای عقب موتور به یکدستگاه ژنراتور مدل D12 که برق تولیدی آن از نوع DC بوده و به مصرف چهار دستگاه تراکشن موتور مدل D-47B می رسد و این کوپلینگ به یکدستگاه کمپرسور هوا مدل WXO که بوسیله هوا خنک می شود و وظیفه تامین هوای فشرده مورد نیاز لکوموتیو و قطار را بعهده دارد، سر میل لنگ (جلو موتور) از طریق کوپلینگ باعث حرکت جعبه دنده پروانه خنک کننده رادیاتور آب موتور و یکدستگاه پروانه (ونتیلاتور) مخصوص هوارسانی جهت خنک کردن تراکشن موتورهای بوژی عقب می گردد.

یکدستگاه ژنراتور کمکی DC مدل A-7159 باتران 10KW که از طریق کوپلینگ و چرخ دنده در وسط و قسمت عقب موتور نسب شده که وظیفه تامین برق فشار ضعیف جهت تجریک ژنراتور اصلی و شارژ باطری و سایر مصرف کننده های فشار ضعیف را بعهده دارد هم چنین دو دستگاه بلوور که در انتهای موتور و طرفین ژنراتور کمکی نصب شده که نیروی خود را از طریق چرخ دنده رابط از میل لنگ دریافت و هوای مورد نیاز احتراق موتور را تامین می کند.

فضای بین موتورخانه و اطاق راننده، کابین خودکارهای برقی قرار دارد و در جلوی اطاق راننده در قسمت پایین دماغه تجهیزات و ادوات ترمز و مخزن اصلی هوا و در بالا مقاومت های ترمز دینامیک و پروانه خنک کننده آنها قرار دارد.

یکدستگاه پروانه (ونیتلاتور) که با محور ژنراتور کمکی از طریق کوپلینگ متصل شده است که هوای تولیدی آن وظیفه خنک کردن تراکشن موتورهای بوژی جلو و ژنراتور اصلی را بعهده دارد هوای خروجی از ژنراتور اصلی به فضای موتورخانه شده و باعثت فشار قرار دادن یکدستگاه موتورخانه می گردد.

مخزن سوخت در پایین در قسمت زیرشاسی نصب شدن یک دستگاه پمپ برقی جهت انتقال سوخت مصرفی موتور از این مخزن به مدار مربوطه را بعهده دارد، در قسمت فوقانی انتهای لکوموتیو چهار دستگاه رادیاتور بصورت سری و موازی نصب شده که آب خنک کننده موتور در آنها جریان می یابد و در قسمت زیرین آن در قسمت بالای اطاق راننده برق شیپوری و رنگ ناقوسی در زیرشاسی جلو لکوموتیو سمت راست قرار گرفته است.

اطاق راننده شامل پانل فرماندهی است که تجهیزات فرمان های حرکت و دینامیک و مارش و هم چنین ترمزهای سه دنده و شش دنده و کلیدها و نشان دهنده ها و روی آن نصب شده اند.

ضمناً تجهیزات رفاهی شامل بخاری، منقل، آبسردکن می باشد، بروی شیشه جلوی راننده و درب ها برف پاکن نصب شده است و مخزن شماره دو اصلی هوا و جعبه های باطری ها که شامل هشت عدد باطری اسیدی است در وسط و پایین شاسی لکوموتیو نصب شده است، استارت موتور از طریق سیم پیچ استارت داخل ژنراتور اصلی با برق باطری انجام می گردد، این لکوموتیو دارای دو بوژی دو محوره است بر روی هرکدام رو موتور الکتریکی (تراکشن موتور) مدل D-47-B نصب شده که نیروی محرکه لکوموتیو را تامین می کند و همچنین سیلندرهای ترمز و جعبه های سن و اهرم بندی در هر بوژی نصب شده است در قسمت انتهای لکوموتیوی در راه پله جهت دستیابی به سکوی بغل لکوموتیو و موتورخانه و از قسمت جلو پله قسمت چپ جهت ورود به اطاق راننده و پله سمت راست جهت مانورچی پیش بینی گردیده است در هر طرف شاسی عرضی دو تامپون زنجیر و قلاب سپر و همچنین شیر و لوله های هوا پیش بینی شده است.

شایان ذکر است لکوموتیوهای فوق تقریباً از رده خارج شده بود که بازسازی آنها با تغییراتی در اطاق موتور و افزایش توان آن در دست اقدام است که تعدادی هم بازسازی و در سرویس قرار گرفته است.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خالد مزرعه 8 4

    باعرض سلام خدمت بزرگ مردان زحمت کش حمل ونقل ریلی افراد که کمتردیده می شوند ولی بیشترین زحمت رامی کشند .دوستان بزرگوار مسول این عرصه عرضی داشتم چند وقت پیش سوارقطار اهواز ماهشهر شدم باوربفرمایید حتی جایی درراهرو برای ایستادن نبود دوستان عنایت بفرماییدایا شماخود این وضعیت رامشاهده نمایید برای مردم مظلوم والبته همراه پیشتیبان انقلاب ورهبری درخوراین ملت نیست ازمسولین عاجزانه تمنادارم فکری بابت این موضوع نمایند .

  • احسان 15 3

    بنده از مهندسین دیزل های راه آهن هستم و موارد فوق بسیار آموزنده و خوب برای علاقه مندان میباشد که بنده نیز سایتهای زیادی رو طراحی و در امر اطلاع رسانی مباحث فنی لوکومتیوهای مورد استفاده در ناوگان ریلی راه آهن راه اندازی کرده ام

    • ناشناس 1 2

      بزرگوار محبت میکنی بمن بفرمایید که لوکوموتیوهای هیولای خط اتن شمال که چهل تا واگن ۶۰ تنی رو میتونه بکشه ساخت کجاست؟

  • بهبود 5 2

    عالی بود.... یک سوال دارم چرا شیر های لوله تعادل 10 و 3.6 بار در زیر شاسی (طراحی‌) قرار گرفته ولی برای زیمنس روی لوله ها قرار گرفته؟

    • سلطان 1 0

      استاد از چهار لوله و شیر کلگی دوتای بیرونی لوله تعادل ۱۰ بار هست اما دوتای داخلی ۵ بار و مربوط به ترمز هست نه ۳/۶ بار و یا برای تعادل

  • شایان 9 0

    چرا انقدر مختصر چرا از سری دیزلgm.gEاسمی نیاوردین یا آلستوم یا هیتاچی و... خیلی ناقصه

  • ناشناس 10 3

    سلام خسته نباشید جان مادراتون ی فکری هم به حال کارگرهای خطی راه اهن بکنید.من عاجزانه از مسولیین نظام و انقلاب تقاضا دارم به داد ما کارگرهای خطی راه اهن برسید.خیلی در حق ما ظلم میشه تشکر

  • اروج قاسم نژاد 8 3

    از اینکه در مورد سیستم کششی ریل راه آهن کشورم نوشتین ممنون و متشکرم

  • علی 14 2

    بسیار عالی و آموزنده .
    فقط لطفا بفرمایید چرا در لوکوموتیو انرژی مکانیکی اول به الکتریکی تبدیل میشه و دوباره توسط الکتروموتور به انرژی مکانیکی . نمیشه مثل خودرو همون نیرو بصورت مکانیکی به چرخها منتقل بشه؟؟

    • هادی 3 1

      چون عملا عقلانی نیست که یک گیربکی با چهار تا هشت خروجی ساخت که طول بلندترین پلوس یا میله گاردن به 20 متر برسد که قطعا بازدهی ندارد.بجای این کار موتور اصلی قطار یک برق تولید میکند که این برق موتور های الکتریکی روی هر محور را فعال کرده و انرژی تراکشن رو برای حرکت محورهای بوژی لوکوموتیو را تعمین میکند با این روش هم میتوان انرژس حرکتی را روی تمام محورهای لوکوموتیو ویا میتوان محرهای بوژی واگن ها اعمال کرد.که باعث میشود سایش چرخها به دلیل محورهای بیشتر ، کاهش پیدا کند و انتقال قدرت دورانی به خطی قطار روی ریل بهتر انجام گیرد

  • پیمان یحیی 2 0

    ضمن سلم و خسته نباشید به دوستان . اگر امکان داره میخواستم بدونم اطلاعاتی در مورد منطق نام گذاری لوکوموتیو ها در اختیار هست . مثلا G12 یاG22 چرا به این نام هستند؟مفهوم هر یک از حروف یا اعداد چیه ؟

  • رضا 4 3

    باسلام من تعمیر کار دیزل مانوری هیتاچی هستم این دیزلها از سال۱۳۵۱وارد ناوگان ایران شده وفقط درمشهد تهران فعالیت دارد .موتور این دیزل امریکای والباقی قطعات شرکت ژاپنی هیتاچی برعهد دارد.هرسالی از برق موتور بوژی خواستید جهت بالا بردن اصلاعات عزیزان درخدمتان هستم

    • ع.ع 0 0

      دیزل های هیتاچی از قدیم در اهواز هم فعال بوده اند

  • مهداد ایرانیطلب 0 0

    تصاویر ارائه شده فاقد ارتباط بامتن بوده وفاقد کاپشن است.مطالب داده شده فاقد تصویر هستند، درحالی که در متون فنی وخصوصا تکنیکی هرمتنی باید بتصویر مرتبط فهمیده شود. ودلیل آن این است که در متن فنی تجسم خیلی مهم است.
    مطالب بدون دلیل خیلی مختصر است در حالی که دلیلی برای این اجمال وجود ندارد . زاویه گرفتن عکس ها غلط است و عکس چیزی را روشن نمی‌کند.
    بعضی از اشارات غیر لازم وحتی خنده آور است ، مثلا آنجا که می‌گوید گرما تبدیل به حرکت می‌شود... وبعد می‌گوید این باعث می‌شود که"لوکوموتیو" حرکت کند در حالیکه همه می‌دانند در قطار های دیزل الکتریک نیرو ی برق به همه واگن ها توزیع شده ودر واقع لوکوموتیو برق را تولید می‌ کند ولی نقش کشنده را ندارد.پاره ای مطالب حاشیه ای مطرح شده که بی ربط ومخل است مثِلا آنجا که می‌گوید تکنولوژی باید پیشرفت کند کاملا بی ربط است درحالیکه لوکوموتیو که در عکس است مال ۷۰ سال پیش است که رنگ شده واز نظر ظاهری بدک نیست .
    بین لوکوموتیو های درحال کار باید یک جمله مقدماتی می آمد که چرا لوکوموتیو دیزل الکتریک را توضیح می‌دهد.

    بیایید ماهم مثل آلمانی هایی که این راه آهن را ساخته اند علمی ودقیق فکر کنیم ودقیق بنویسیم.

  • مصطفایی 0 0

    از زمان رضا شاه چندان تغییرات در راه آهن نبوده به علت طول عمر واگن ها .بیش از پنجاه سال