| کد خبر: 230659 |

◄ یک پیشنهاد برای تامین مسکن کارگران

همچنین با گسترش خوب مترو و حمل و نقل حومه و برقراری سرویس های روزانه راه آهن (اکنون 60 قطار) تا فاصله بیش از 100 کیلومتر و وجود ایستگاه های مناسب می توان برای احداث شهرک های مسکونی با منطق TODگام های خوبی برداشت.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان، مورخ 12 اردیبهشت ماه امسال از تلویزیون نکاتی را در خصوص ماه مبارک رمضان، معلمان و کارگران عزیز و انتخابات پیش رو خطاب به ملت ایران فرمودند که به بخش مسکن آن اشاره می شود.

«امروز بخش مهمّی از درآمد کارگران صرف اجاره‌ مسکن می شود؛ برای مسکن کارگران باید فکر اساسی کرد. البتّه من شنیدم که امسال مجلس شورای اسلامی این را در بودجه گنجانده‌اند که اگر چنانچه انشاﷲ همین جور باشد و به خوبی عمل بشود و تحقّق پیدا کند، کمک بزرگی است».

سال 66 به پیشنهاد یکی از دوستان در یک حرکت گروهی برای خرید زمین و احداث ساختمان مشارکت کردیم، ایشان زمینی را در بلوار فردوس غربی (بهار شمالی) به مساحت 1000 متر به مبلغ 2 میلیون تومان با مشارکت 10 نفر از معلمان ابتدای انقلاب در منطقه 10 آموزش و پرورش خریداری کردند. (بعدها به دلیل منابع مالی شرکا به یازده نفر افزایش یافتند)

با این خرید سهم هر نفر 100متر زمین به ارزش دویست هزار تومان و نهایتا یک واحد صد متری آپارتمان بود که به تدریج احداث و هزینه آن توسط اعضا پرداخت شد و ما اولین خانواده ای بودیم که با وجود ناتمام بودن ساختمان با چهار فرزند که یکی چند ماهه بود به آنجا رفتیم و ساکن شدیم و مابقی دوستان نیز به تدریج در واحد خود مقیم شدند.

بیست و پنج سال بعد یعنی سال 91 پس از اصرار مکرر دوستان قدیم و مالکان جدید برای تخریب و نوسازی این مجموعه با مشارکت یکی از سازندگان مجرب و خوش سابقه در حالی اقدام کردیم که بنای ساختمان در شرایط کاملا خوبی بود.

برای مشارکت باید ارزش زمین به عنوان آورده مالکان تعیین می گردید تا بتوان سهم طرفین را پس از مشارکت تعیین نمود که با ارزیابی مجدد زمین 900 متری ارزش آن 4 میلیارد تومان تعیین و توافق گردید (یعنی 2000 برابر قیمت خرید).

این تغییر یعنی 2000 برابر شدن قیمت زمین ظرف 25 سال در حالی است که در جدول تورم سال 96 بانک مرکزی شاخص سال 66 برابر 597/0 و شاخص سال 91 حدود 53 بوده یعنی نسبت 88 برابر (رشد طلا در این مدت 138 برابر)

برای لمس بهتر نکته مورد اشاره رهبر عزیز به تغییرات حقوق پایه (حکم حقوقی) یک مدیر کل شاخص اجرایی مهم و حساس در راه آهن اشاره می گردد که با فرض لیسانس و استخدام رسمی با بیست سال سابقه و 2 فرزند، در سال 66 برابر 12430 تومان بوده که در سال 91 به حدود 1370000 تومان رسیده است یعنی 110 برابر.

با احتساب این ارقام، مدت زمان فراهم شدن پول مورد نیاز خرید سهم زمین 100 متری در منطقه مذکور برای یک مدیر کل راه آهن با فرض پس انداز 100 درصد و بدون کسر هزینه زندگی در سال 66 به 16 ماه یعنی کمتر از 5/1 سال و در سال 91 به 292 ماه یعنی بیش از 24 سال می رسد (می توان با همین مقیاس سهم مسکن از درآمد کارگران را محاسبه نمود).

در گزارش یکی از سایت های اقتصادی در اردیبهشت 96 با عنوان کارنامه هفت دولت در بازار مسکن، نمودار و جدولی ارائه شده که مبین رشد 75 برابری مسکن از 68 تا 91 می باشد که به نظر می رسد این نسبت رشد متوسط مسکن کشور است و برای سیاستگذاری مناسب باید نمایندگان محترم برای مهار آن چاره ای بیاندیشند که همان ضوابط مالیاتی مناسب است.

لذا مجددا پیشنهاد می گردد، در کنار برنامه و قوانین ساخت مسکن مانند بسیاری کشورها، برای کاخ ها و مساکن بسیار گرانبها (مثلاً پنج برابر ارزش متوسط مسکن هر شهر) و نیز واحدهای مسکونی بالا مالیات تساعدی وضع گردد.

همچنین با گسترش خوب مترو و حمل و نقل حومه و برقراری سرویس های روزانه راه آهن (اکنون 60 قطار) تا فاصله بیش از 100 کیلومتر و وجود ایستگاه های مناسب می توان برای احداث شهرک های مسکونی با منطق  TODگام های خوبی برداشت. 

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.