1 از
  • ناجی میلیون ها نفر

    اختراع این مرد، نیلس بوهلین که کم تر از او یاد می شود؛ جان میلیون ها نفر را در تصادفات جاده‌ای نجات داده است. بر اساس آماری که سازمان ایمنی ترافیکی بزرگراه‌ها منتشر کرده، بستن کمربند ایمنی، سالانه جان 11هزار نفر را در تصادفات نجات می‌دهد

  • کمربند سه نقطه ای

    نیلس بوهلین سوئدی نوع خاصی از کمربند ایمنی سه نقطه‌ای را برای ولوو اختراع کرد که انقلابی در این صنعت به شمار می رفت. این کمربند ایمنی که با یک دست بسته می‌شد در سال 1959 به عنوان تجهیزات استاندارد معرفی و اختراع بوهلین با شماره 3043625 ثبت شد.

  • کمربند دو نقطه ای

    پیش از این خودروهای تولیدی کمپانی های بزرگ از کمربند دو نقطه ای استفاده می‌کردند که فقط بخش پایینی بدن را پوشش می‌داد. اختراع این کمربند نیز کار جرج کی‌لی مهندس هوانوردی آمریکایی بود که نمونه‌های اولیه این کمربند را برای هواپیما ساخت و بعدها به خودروها سرایت کرد

  • کمربند دو نقطه ای

    این نوع کمربندها هنوز در هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد

  • کمربند سه نقطه ای

    اما نوآوری مخترع سوئدی شاغل در «ولوو» کمربندی بود که علاوه بر بخش زیرین، بخش بالایی و قفسه سینه و سر راننده را هم پوشش می‌داد. ضمن اینکه این کمربند با یک دست بسته می‌شد

  • مکانیزم

    هدف از اختراع کمربند ایمنی، حفاظت از سرنشین، کاهش صدمات سرنشین از طریق ساکن نگه داشتن او در برابر برخورد با قسمت‌های داخلی خودرو و یا سرنشینان دیگر است که ضربه ثانویه نامیده می‌شود. همچنین کمربند ایمنی برای جلوگیری از پرتاب سرنشین به خارج از خودرو ناشی از توقف ناگهانی، برخورد و واژگونی خودرو استفاده می‌شود.

  • کمربند اتوماتیک

    برخی وسایل نقلیه، کمربندی مورب دارند که هنگام روشن شدن خودرو، به سمت جلو می‌آیند تا از سرنشین محافظت کنند. معمولاً کمربند رانی جداگانه‌ای نیز وجود دارد که می‌بایستی به صورت دستی محکم شود. اولین خودروی تجاری مجهز به کمربند اتوماتیک، فولکس واگن ربیت 1975 بود. یکی از مشکلات کمربندهای اتوماتیک این است که این کمربندها برای ایمنی کودکان بسیار مناسب نیستند. با ضروری شدن استفاده از کیسه هوا، بیشتر خودروها از ارائه کمربند اتوماتیک خودداری کردند. یکی از شرکت‌های طرفدار این کمربند، فورد بود که در مدل‌های 1995 و 1996 خود نیز در کنار کیسه هوا، کمربند ایمنی را ارائه داد.

  • هشدار

    با فراگیر شدن استفاده از کمربند ایمنی سه نقطه ای در خودروها، چراغ نمایشگر و هشداردهنده کمربند ایمنی نیز برای خودروها نصب شد

  • کمربند متصل به صندلی

    کمربند متصل به صندلی نوعی کمربند سه نقطه‌ای است که کمربند شانه‌ای آن به جای ستون خودرو، به پشت پشتی صندلی متصل می‌شود. مزیت این کمربند، محافظت بیشتر به هنگام واژگونی خودرو به ویژه برای کودکان است. این کمربند، برای اولین بار در مرسدس بنز 1990 عرضه شد.

  • کمربند چهارنقطه‌ای

    کمربندهای چهارنقطه‌ای، برای اولین بار به طور آزمایشی در خودروهای فورد طراحی شد که متعلقات آن به خود صندلی متصل می‌شود نه به اتاق خودرو.

  • کمربند پنج نقطه‌ای

    کمربندهای پنج نقطه‌ای، ایمن‌تر اما محدودتر از انواع دیگرند. این کمربندها بیشتر در قسمت کمربند ایمنی در مسابقات به کار می‌روند و دارای دو کمربند شانه‌ای و یک کمربند اضافی هستند که از کمربند ران به میان پاها متصل شده است. تسمه‌ها به هیچ وجه نباید به صندلی متصل باشند بلکه می‌بایستی به اتاق یا زیر آن متصل شوند.

  • صندلی عقب

    آمار سال 2014 موسسه بیمه و ایمنی بزرگ راه های آمریکا (IIHS) از مجروحان و جان باختگان سوانح جاده ای حکایت از آن دارد که بخش قابل توجهی از این افراد در لحظه وقوع تصادف کمربند ایمنی خود را بسته و برخی از آنها در برخورد خودرو از روبرو، جان خود را از دست داده اند. به اعتقاد IIHS خودروسازان بیشتر روی ایمنی سرنشینان جلو تمرکز کرده اند، به همین جهت سیستم های پیشرفته در این راستا تکامل یافته و ایمنی صندلی عقب مورد غفلت قرار گرفته است.

  • غفلت

    IIHS در یک مطالعه نظرات 1172 نفر را جویا شده و نتیجه گرفته 91 درصد بزرگ‌سالان همیشه از کمربند ایمنی صندلی جلو استفاده می‌کنند اما زمانی که در صندلی عقب می‌نشینند این آمار به 72 درصد کاهش پیدا می‌کند. از میان افرادی که گفته‌اند همیشه از کمربند ایمنی صندلی عقب استفاده نمی‌کنند، از هر 5 نفر 4 نفر گفته‌اند در زمان سفرهای کوتاه یا هنگام استفاده از سرویس‌هایی چون اوبر کمربند ایمنی عقب را نمی‌بندند.

  • غفلت

    نبستن کمربند ایمنی بی‌شک ایده‌ی بدی است زیرا بیش از نصف افرادی که در تصادفات فوت می‌کنند کمربند ایمنی نبسته‌اند. IIHS می‌گوید اگر همه سرنشینان کمربند ایمنی خود را ببندند از مرگ 2800 نفر در جاده‌های آمریکا جلوگیری می‌شود.

  • روح نیلز بوهلین

    نیلز بوهلین، 17 سال پیش در چنین روزی، در شهر رامفال سوئد درگذشت. او در جایی گفته است: « ذره‌ای از وجود من، در خودروها تا ابد باقی است.»

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.