بازدید سایت : ۳۱۴۰۵

اتاق ایران از تشکیل دبیرخانه کریدور شمال-جنوب حمایت کرد

سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی ایران ضمن استقبال از پیشنهاد این انجمن مبنی بر تشکیل دبیرخانه کریدور شمال-جنوب، حمایت اتاق ایران از این پیشنهاد را اعلام کرد.

 اتاق ایران از تشکیل دبیرخانه کریدور شمال-جنوب حمایت کرد
تین نیوز

سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی ایران ضمن استقبال از پیشنهاد این انجمن مبنی بر تشکیل دبیرخانه کریدور شمال-جنوب، حمایت اتاق ایران از این پیشنهاد را اعلام کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین، در نشست رئیس اتاق ایران با اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، ضمن اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب به منظور استفاده به موقع از منافع آن برای اقتصاد کشور، درباره تشکیل دبیرخانه ای به همت انجمن کشتریرانی و با حمایت اتاق ایران، صحبت شد.

به دنبال تشریح این طرح پیشنهادی درباره تشکیل دبیرخانه کریدور شمال-جنوب، تقسیم کار ملی به عنوان یک اقدام مهم از منظر پیگیری مؤثرتر مطالبات بخش خصوصی از سوی رئیس اتاق ایران مورد توجه قرار گرفت. حسین سلاح ورزی در این رابطه تصریح کرد: با اجرایی شدن این مدل، هر موضوعی باید توسط نهاد تخصصی آن دنبال شود، بنابراین پرداختن به مسئله کریدور شمال-جنوب از سوی انجمن کشتیرانی می تواند آثار مطلوبی در پی داشته باشد.

توجه به اهمیت کریدور شمال- جنوب و گذشت حدود ۲۳ سال از طرح اولیه ایجاد این کریدور، محوری ترین موضوع این نشست بود. به باور اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی ایران، این کریدور برای روسیه بسیار اهمیت دارد و آخرین فرصت برای تکمیل این کریدور در اختیار کشور قرار گرفته است.

در مقابل روسیه نیز اشتیاق بالایی دارد که در تکمیل این کریدور کمک کند. از طرفی باید توجه داشته باشد که این کریدور ساخته شده و فقط به بازسازی نیاز دارد. در این بین گام اول، آموزشی است که روسیه برای انتقال دانش لازم آمادگی خود را اعلام کرده است. در گام دوم، باید فرآیندها را در حمل کالاها از بنادر مبدأ تا مقصد اصلاح کنیم. بعد از این، وارد فاز سرمایه گذاری می شویم. هرچند متأسفانه دولت بدون توجه به فازهای قبل، به یک باره وارد فاز سرمایه گذاری شده است.

لازم به توجه است که در روند تکمیل این کریدور، نیازمند مدیریت زنجیره تأمین هستیم که در این راستا اقداماتی در برنامه کاری انجمن قرار گرفته و برای انجام آن به حمایت اتاق ایران نیاز است.

در این نشست، ابتدا مسعود پل مه، دبیر انجمن کشتیرانی به تشریح روند تشکیل انجمن در طول سالیان گذشته پرداخت و پیگیری نیازهای کسب وکاری در این حوزه را مأموریت اصلی انجمن دانست.

بر اساس اظهارات او تعداد اعضای انجمن در حال حاضر ۴۰۰ نفر بوده و با توجه به خدماتی که از سوی انجمن ارائه می شود، زمینه برای افزایش تعداد اعضا به خوبی فراهم است. فعالیت مرکز داوری در چارچوب این انجمن یکی از خدمات مهمی است که ارائه می شود در کنار آن بزرگ ترین مرکز آموزش بندری در خاورمیانه از نظر محتوایی در چارچوب انجمن کشتیرانی ایران به وجود آمده است.

این فعال اقتصادی در ادامه به حوزه فعالیت های لجستیکی در دریای خزر و چالش هایی که وجود دارد، اشاره کرد. بر اساس اظهارات پل مه، دولت در تلاش است کریدور شمال-جنوب را هر چه زودتر تکمیل کند؛ اما این مسئله به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد. حمل کانتینرها در این مسیر از منظر زمان و هزینه، رقابتی نیست. البته بخش خصوصی درباره حل این مشکل پیشنهاد و راهکار دارد که اجرایی شدن آن به حمایت های دولتی نیاز دارد.

او همچنین از پیشنهاد تشکیل شرکت حمل ونقل مشترک با روسیه صحبت کرد و گفت: در سفر اخیری که هیات مدیره انجمن به روسیه داشتند، چنین پیشنهادی را مطرح کردیم که با استقبال طرف روسی مواجه شد.

دبیر انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته ایران، افزود: تشکیل دبیرخانه کریدور شمال-جنوب را هم مطرح کردیم تا در چارچوب آن بتوانیم نظام یکپارچه ای را در حوزه حمل ونقل دریایی و دسترسی آسان تر به اطلاعات در این حوزه را ممکن کنیم.

پل مه افزایش سه بار تعرفه های مربوط به این حوزه در سال جاری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اقدام دولت به افزایش نرخ حمل ونقل، افزایش قیمت تمام شده کالاها و به چالش کشیدن صادرات منجر می شود.

او همچنین بر لزوم شایسته سالاری به منظور بهبود وضعیت حمل ونقل در همه حوزه های آن حتی انجمن های تخصصی، تأکید کرد و ارتقای سطح عملکرد بخش خصوصی با بهبود فعالیت تشکل ها و انجمن ها را خواستار شد.

ترانزیت دریایی خطوط کشتیرانی one

سهم ۹۵ درصدی دریا در انتقال کالاهای کشور

مجید ورشوساز، رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی نیز سهم دریا در حمل کالاهای ایران را ۹۵ درصد دانست و تأکید کرد: این سهم بیانگر اهمیت موضوع دریا و امور وابسته به آن در بخش حمل ونقل است. بنابراین باید نگاه تخصصی بر این حوزه حاکم باشد.

این فعال اقتصادی نگاه تخصصی را برای واکنش به موقع در برابر تصمیمات و سیاست هایی که توسط دولت اتخاذ می شود را مهم دانست و ادامه داد: گاهی شاهد اتخاذ سیاست های غیرکارشناسی در بخش های مختلف هستیم، در این مواقع بخش خصوصی با نگاه و رویکرد تخصصی می تواند مشاوره مناسب را در اختیار دولت و تصمیم سازان قرار دهد. بنابراین توجه به دانش و تجربه اعضای تشکل های تخصصی یکی از مواردی است که باید مورد توجه اتاق ایران باشد.

اثرگذاری بیشتر بر سیاست های اقتصادی را دنبال می کنیم

در ادامه حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در دوره دهم بین اعضای هیات رئیسه با این توافق حرکت را شروع کردیم که هدف، اثرگذاری مؤثرتر روی تصمیمات و سیاست های کلان با حفظ منافع بخش خصوصی و مردم باشد. باید در این مسیر عمق و اثرگذاری لازم را داشته باشیم. در این راستا فراگیری عضویت ها یک اصل ضروری است و بعد از آن پیگیری موضوعات با استفاده از ظرفیت تشکل ها و انجمن ها را در برنامه داریم.

او ادامه داد: به جای روال گذشته، انجمن ها و تشکل های مؤثر را شناسایی کرده و امور را با کمک آنها پیش می بریم. در مقابل تشکل های ضعیف تر را هم شناسایی و توانمند خواهیم کرد.

رئیس اتاق ایران اصلاح سازوکارها را یکی از اولویت های هیات رئیسه دوره دهم اتاق ایران عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که با شناسایی ضعف ها و بازنگری معیارهای سنجش تشکل ها، بهینه کردن فعالیت آنها را اجرایی کنیم.

سلاح ورزی اعتقاد دارد در اقتصاد، موضوعات تخصصی وجود دارد و در کنار آنها مسائلی هستند که به حوزه کلان محیط کسب وکار مربوط می شود. مرجع پیگیری این موضوعات باید از هم متفاوت باشند. بر اساس اظهارات او برای این منظور پلتفرمی هم طراحی شده و در آینده نزدیک، نهایی و اجرایی خواهد شد.

تقسیم کار ملی اقدام دیگری بود که از نگاه رئیس اتاق ایران مورد توجه قرار گرفت. او در این رابطه تصریح کرد: با اجرایی شدن این مدل، هر موضوعی باید توسط نهاد تخصصی آن دنبال شود.

سلاح ورزی به اهمیت کریدور شمال- جنوب اشاره و پیشنهاد کرد: فعالیت خود را در این رابطه با یک رویداد شروع کنید. در این مورد اتاق حمایت می کند. بعد از برگزاری این رویداد، می توان فعالیت دبیرخانه مربوطه را آغاز کرد.

او برای رسیدگی به افزایش تعرفه های حوزه کشتیرانی و حتی اصلاح مقرره های موردنیاز، استفاده از ظرفیت شورای گفت وگو و کمیته حمایت از کسب وکار را پیشنهاد داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.