| کد خبر: 61230 |

نمایندگان مجلس از آینده صنعت کشتی‌رانی و اقتصاد بنادر ایران می‌گویند

ساحل امن کشتی‌رانی؛ افقی فراتر از رفع تحریم‌ها

تین نیوز | آیا خداحافظی صنعت کشتیرانی ایران با لغو تحریم‌ها، این صنعت پردرآمد را وارد ساحل آرامش اقتصادی می‌کند؟ این سوالی است که هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس در جست و جوی پاسخ آن مواردی را مطرح کرده‌اند.

پاسخ‌هایی که کاهش تصدی‌گری دولت در بنادر در محور آن بوده است. چیزی که البته دولتی‌ها هم در بودجه سال جاری نیم نگاهی به‌ آن داشته‌اند اما انتظار اصلی برای تحقق این موضوع در برنامه ششم توسعه است. جایی که فارغ از سایه تحریم‌‌ها می‌شود برای اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کرد. در سال‌های گذشته صنعت کشتیرانی ایران از جمله اهداف اصلی پروژه تحریم‌های اقتصادی بود.

جایی که تحریم بیمه‌ای حتی قسمت‌هایی از این صنعت را تا مرز زمین‌گیر شدن هم پیش برد. حالا اما فارغ از این سایه سنگین، سازمان بنادر کشور می‌رود تا اولین گام توسعه پساتحریم خود را در مزایده بنادر بردارد. گامی که هم برای برخی جای امیدواری دارد و هم نگرانی. امیدواری از اینکه اگر این مزایده مسیر درستی را طی کند می‌تواند زمینه‌ساز تحول در بنادر ایران شود و نگرانی از دچار شدن سرنوشت آن به سرنوشت بسیاری از مزایده‌های دیگر.

لغو انحصار و بازار رقابتی باید در سازمان بنادر حرف اول را بزند
اولین نماینده‌ای که هفته قبل درباره همین موضوع اظهارنظر کرده بود، ابوذر ندیمی است. نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس. او معتقد است: «لغو انحصار و بازار رقابتی باید درسازمان بنادر حرف اول را بزند و درعرصه کشتیرانی انحصار دولتی یا غیردولتی نباید اجازه حضور پیدا کند.»

او درباره وضعیت احتمالی کشتیرانی پس از لغو تحریم ها برضد کشورمان، خاطرنشان کرده: «تحریم‌های شورای امنیت، هزینه‌های اضافی و بیمه ای را به شرکت کشتیرانی کشورمان تحمیل کرده و با این توافق بطورخودکار بسیاری ازهزینه‌های خدماتی کاهش می‌یابد.» نماینده لاهیجان درمجلس با بیان اینکه مزایده‌های سازمان بنادر باید به گونه‌ای تداعی شود که افراد بر حسب صلاحیت اجرایی مزایده‌ها را برنده شوند، ادامه داده: «با برداشتن تحریم‌ها برضد جمهوری اسلامی ایران بطورحتم بسیاری از هزینه‌های جاری دریایی ازجمله بیمه‌های دریایی می‌توانند دراختیار کشتیرانی کشورمان قرار بگیرند.»

وی  با بیان اینکه درگام نخست  تحریم ها درآب های جهانی بر طرف می‌شود، ادامه داده: «در گام دوم قرار است تحریم‌های اتحادیه  اروپا برضد جمهوری اسلامی کشورمان لغو شود.» ندیمی با بیان اینکه  لغو انحصار و رویکرد بازار رقابتی در مزایده‌های سازمان بنادر امری توجیه پذیر است، ادامه  داده: «ما هم باید سعی کنیم درعرصه کشتیرانی انحصار دولتی یا غیردولتی حذف شود.» وی با بیان اینکه درصنعت کشتیرانی مشکل تردد در آبهای  بین الملی با توافق هسته ای برطرف می‌شود، افزوده: «با لغو تحریم‌های شورای امنیت شناورهای ایرانی صنعت کشتیرانی ما هدفمند حرکت می‌کنند.» عضوکمیسیون اقتصادی مجلس همچنین یاد آورشده: «بدیهی است که  با لغو تحریم‌های شورای امنیت اوضاع صنعت کشتیرانی به ساحل آرامش می‌رسد؛ اما اگر خواهان  رشد و بالندگی  در این عرصه هستیم  باید به موضوع اشتغال و رونق اقتصادی به عنوان یک موضوع اورژانسی نگاه کنیم.»

مزایده‌های سازمان بنادر باید بندهای روشنی داشته باشد
نماینده دیگری که در این زمینه اظهارنظر کرده، جعفر قادری است. او با بیان اینکه بازشدن قفل مذاکرات هسته‌ای می‌تواند چرخه کشتیراتی تجاری کشور را رونق دهد، گفته: «مزایده‌های سازمان بنادر و کشتیرانی باید بندهای روشنی داشته باشد تا افراد شرکت کننده در خواست تجدید مزایده نکنند.» عضو کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات مجلس درباره ارتباط بازشدن گره تحریم‌های اقتصادی و تعاملات تجاری درعرصه بین الملل، افزوده: «این امر بدیهی است که ما با برخی از کشورهای جهان تعاملات اقتصادی نداریم و بنابراین درعرصه حمل ونقل کالا بطور منطقی نمی‌توانیم جامع عمل کنیم؛ اما با برنامه‌ریزی اقتصادی می‌توانیم با صادرات تولیدات داخلی با کیفیت بالا به نوعی بخشی از مشکلات صادرات کالا را برطرف کنیم.»

نماینده شیراز درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما اگربخواهیم درعرصه بهره گیری از شرکت‌های کشتیراتی درعرصه فعالیت‌های اقتصادی مثمرثمرعمل کنیم، باید مزایده‌های سازمان بنادربا محوریت تخصص و کاربرگزارشود، تصریح کرده: «ما نباید تمام موضوعات اقتصادی  در زمینه توسعه  کشتیرانی را در بازشدن تحریم‌های اقتصادی خلاصه کنیم.»

وی با بیان اینکه ما اگربخواهیم درصنعت دریای ازجمله جمل و نقل کالاهای دریایی به جای برسیم باید سعی کنیم با یک برنامه ریزی جامع متمرکزترعمل کنیم، یادآورشده: «اقتصاد دریایی با صادرات و واردات کالا  ارزشمندتر می‌شود اما گربخواهیم مطمئن ترحرکت کنیم باید شرایطی درمزایده و مناقصات بندری در نظر گرفته شود که جایی هیچ گونه شائبه را برجا نگذارد.» عضو کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری دریایی درکنار واردات وصادارات کالا می‌تواند رمزمبارزه با تحریم‌های اقتصادی قلمداد شود، یاد آورشده: «نبض اقتصاد کشوربا سرمایه گذاری در صنعت  دریایی منظم‌تر می‌زند.»
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.