| کد خبر: 20642 |

عضو اتحادیه مالکان کشتی:

بانک‌ها از دریا می ترسند / دولت بخش خصوصی را نقطه مقابل خود نبیند

تین نیوز | عضو اتحادیه مالکان کشتی با بیان این‌که دولت نباید بخش خصوصی را نقطه مقابل خود ببیند از راه‌اندازی سوپرمارکت‌های دریایی به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی حمل‌ونقل دریایی نام برد و گفت: بانک‌ها از دریا می‌ترسند.
 
عضو اتحادیه مالکان کشتی با اشاره به ممنوعیت خرید کشتی از خارج گفت: عاقلانه نیست با ایجاد ممنوعیت شرکت ها را مجبور کنیم به سمت کشتی سازی های داخلی بروند به این ترتیب دیگر رقابتی در کار نخواهد بود. دولت نباید یک طرفه و تنها از کشتی ساز نظرخواهی کند.
 
امید مرادی با بیان اینکه کشور در بحث نفت و گاز جزو برند های مطرح دنیا است تصریح کرد: ما نمی توانیم چاه های استخراج نفت از دریا را ببندیم تا کشتی های آفشور و فراساحل در کشور ساخته شود سپس درهای چاه‌ها را باز و عملیات را شروع کنیم.
 
وی با تاکید بر توانمندی های صنایع دریایی کشور افزود: قطعا توانمندی هایی در بخش صنایع دریایی وجود دارد اما این توانمندی ها به اندازه سایر کشورها نیست. اکنون اگر وزارت نفت به 10 فروند کشتی ساپلای بوت (شناور پشتیبانی چند منظوره) احتیاج داشته باشد آیا توانایی ساخت و تحویل این کشتی ها طی مدت زمانی یک سال وجود دارد؟ قطعا وجود ندارد و اگر بگوییم وجود دارد راست نگفته ایم.
 
مرادی با بیان اینکه دولت همواره بخش خصوصی را مقابل خود می بیند گفت: این در حالیست که بخش خصوصی می تواند در کنار بخش دولتی به عنوان یک بازوی اجرایی عمل کند و با نظریه و مشورت دادن به دولت موثر باشد.
 
عضو اتحادیه مالکان کشتی  با بیان این‌که معتقدم می توانیم کشتی بسازیم اما نباید واردات کشتی را محدود کنیم به مانا گفت: توان ساخت همه نوع کشتی را نداریم .  حامی ساخت داخل هستم اما با سیاست های غلط صد در صد مخالف هستم.
 
مرادی با اشاره به نیاز شرکت های نفتی به حدود 300 فروند شناور تصریح کرد: در حال حاضر شرکت نفت فلات قاره بیش از70 فروند شناور در اختیار دارد که تنها 10 فروند از آنها ایرانی و مابقی خارجی هستند.
 
وی با بیان این‌که در مناقصه‌های بین‌المللی به اندازه ای که برای شرکت خارجی امتیاز قائل می شویم برای شرکت داخلی امتیاز قائل نمی شویم یکی از تبعات این کار را غیررقابتی شدن قیمت‌ها اعلام کردو افزود: متاسفانه دولت حاضر نیست دستور العملی های خود را در این زمینه اصلاح کند.
 
این فعال بخش خصوص در خصوص قانون حداکثر حمایت از توان داخل گفت: بر اساس این قانون همه باید به کشتی سازی های داخلی مراجعه کنند در حالکیه کشتی سازی های داخلی نمی توانند سر موعد کشتی ها را تحویل دهند در نتیجه تولید ناخالص ملی کاهش پیدا می کند.
 
 
مرادی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه مجلس در زمینه ساخت کشتی تنها از یک تشکل نظرخواهی می کند که کار درستی نیست، در بحث ساخت کشتی تشکل های مختلفی در کشور وجود دارند که بهتر است از همه آنها نظرخواهی شود.
 
وی با بیان این‌که دولت هیچگاه به دنبال تقویت کشتی ساز نبوده تصریح کرد: دولت باید یارانه هایی به خود کشتی ساز پرداخت کند اما همواره رنج این موضوع را بخش خصوصی کشیده ،چون کشتی سفارش داده اما نتوانسته کشتی را به موقع تحویل بگیرد.
 
مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان  یادآور شد: معمولا برای ساخت کشتی تفاهمنامه‌ها با بانک‌های تجاری نوشته می شود در حالی که این بانک ها درک کافی از دریا ندارند و همواره این تصور برای آنها وجود دارد که سرمایه گذاری در دریا خطرناکترین نوع سرمایه گذاری است.
 
مرادی تصریح کرد: متاسفانه بانک ها از دریا می ترسند حتی اگر مزایای این کار به بانک ها توضیح داده شود باز هم حاضر نیستند در این صنعت سرمایه گذاری کنند. آنها ملک را به عنوان وثیقه می پذیرند و اگر ملک نباشد حاضر به سرمایه گذاری نیستند.
 
عضو اتحادیه مالکان کشتی ایران ضمن بیان لزوم در کنار هم قرار گرفتن کشتی سازی های دولتی وخصوصی گفت: رقابت باید در هر صنفی باشد اما کشتی سازی های خصوصی و دولتی باید در کنار هم همفکری کنند تا بهره وری بالاتر برود در غیر این صورت با شکست مواجه می شویم.
 
مرادی با اشاره به موفق نبودن کشتی سازی های بخش خصوصی افزود: یک پروژه زمانی سودده است که طبق جدول زمان بندی مسائل مالی، فیزیکی پروژه خود را جلو ببرد در غیر این صورت پروژه ضررده می شود. کشتی سازی های بخش خصوصی عموما با همین مشکل مواجه هستند. به این ترتیب کشتی ساز و مالک کشتی هر دو بی انگیزه می شوند.
 
وی با بیان لزوم حمایت از بخش خصوصی اظهار داشت: دولت بخش خصوصی را قبول ندارد و همواره بخش خصوصی را مقابل خود می بیند. اگر مدیران عالی ما به این سطح از تفکر برسند که به سراغ بخش خصوصی بروند سطح اشتغال ، کشتی سازی و ... افزایش پیدا می کند و به این ترتیب بخش خصوصی با اعتماد بیشتری فعالیت می کند.
 
مرادی به اشاره به لزوم ایجاد بنگاه های تامین کننده تجهیزات و قطعات دریایی به مانا گفت: بسیای از مشکلات کشتی سازان با وجود این بنگاه ها در کشور حل می شود.
 
وی با بیان اینکه به غیر از ورق فولادی و برخی از اقلام مابقی قطعات باید از خارج وارد شوند یادآور شد: اشتغالی که می توان از طریق صنعت کشتی سازی در کشورایجاد کرد صنعت خودرو نمی تواند ایجاد کند اما هیچگاه این صنعت را یک صنعت مادر محسوب نکرده ایم.
 
مرادی ایجاد سوپرمارکت دریایی را یک ضرورت اعلام  کرد و افزود: متاسفانه این کار همواره در حد حرف باقی مانده و هیچگاه به آن پرداخته نشده است. دولت باید از کشتی سازان بخش خصوصی، تامین کننده و سازنده تجهیزات دریایی حمایت کند و حداقل از آنها به مدت معینی مالیات دریافت نکند و در صورت صادرات وام بلاعوض بدهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.