◄ برای گسترش آزادراهها نیازمند بخش خصوصی هستیم
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای دستیابی به حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم توسعه نیازمند استفاده از توانبخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای دستیابی به حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه نیازمند استفاده از توان بخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.
به گزارش تیننیوز، امیر امینی گفت: قانون عوارض تا سال ۹۲ تنها مختص آزادراهها بود که اکنون به سایر سیستمهای حملونقلی مانند ریل و فرودگاه تعمیم دادهشده و آنها نیز میتوانند از این سیستم بهرهمند شوند
امینی تصریح کرد: براساس تخمین ۵ تا ۷ درصد ترددها از آزادراه صورت میگیرد که ۹۵ درصد ترددها از سایر زیرساختها است و زمانی که زیرساخت به دولت بازگشت بهعنوان یک سرمایه ملی محسوب میشود.
او در ادامه گفت: در کنار زیرساختهای آزادراهی حتماً یک زیرساختی وجود دارد که مردم بدون پرداخت عوارض بتوانند از آن استفاده کنند. اما یک سرمایهگذار داریم که به نیت ارائه خدمت و باز پس گرفتن سرمایه خود و سود موردنظر آن، سرمایهگذاری کرده است که در اینجا مجبوریم برای این سرمایهگذاری نرخ تعیین کنیم و قانونگذار اجازه داده که به پیشنهاد سرمایهگذار و با تصویب وزیر راه و شهرسازی خدماتی که ارائه میشود نرخگذاری شود.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: ۱۹ آزادراه داریم که سه آزادراه دولتی و ۲ آزادراه نیز بهزودی سرمایه آن مستهلک و حکم بر این است که شبکه آزادراهی را تحت هیچ شرایطی توسط دولت اداره نکنیم .
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: بهعنوانمثال برای آزادراه ۱۵۰ کیلومتری سالانه به حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز است و اگر با ترافیک متوسطی در حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تردد در هر سمت برای یک آزادراه ۶ خطه محاسبه کنیم باید از هر خودرویی در حدود ۳ هزار تا ۳۵۰۰ تومان عوارض بگیریم تا آن عدد را مستهلک کنیم که دولت توان این کار را ندارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او گفت: برای تبدیل شریانها به آزادراه و رسیدن به حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم توسعه نیازمند استفاده از توانبخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره همایش GIS بیان کرد: یکی از مشکلات این است که بیش از ۶۰ درصد از دادههای مکانی کشور در وزارت راه و شهرسازی تولید میشود اما به علت نبود GIS مکان محور تخصصی، تصمیمگیریها بر اساس آن انجام نمیشد.
امینی گفت: در سیستم GIS میتوانیم شهر را با پهنه پرخطر زلزله همپوشانی کنیم و درباره اجرای طرح جامع و تفصیلی آن تصمیمگیری کرد.
او وجه تمایز سامانه GIS را تولید اطلاعات دانست و گفت: عدم تصمیمگیریهای درست و بدون مبانی مکان محور باعث شده حجم بسیار زیادی از پروژهها را در دست اجرا باشند، حجم گستردهای از تقاضاها دریافت شوند و در حال معدوم شدن حملونقل عمومی کشور شدهات.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.