| کد خبر: 166478 |

◄ برای گسترش آزادراه‌ها نیازمند بخش خصوصی هستیم

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای دستیابی به حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم توسعه نیازمند استفاده از توان‌بخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای دستیابی  به  حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه نیازمند استفاده از توان‌ بخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.

به گزارش تین‌نیوز، امیر امینی گفت: قانون عوارض تا سال ۹۲ تنها مختص آزادراه‌ها بود که اکنون به سایر سیستم‌های حمل‌ونقلی مانند ریل و فرودگاه تعمیم داده‌شده و آن‌ها نیز می‌توانند از این سیستم بهره‌مند شوند

امینی تصریح کرد: براساس تخمین ۵ تا ۷ درصد ترددها از آزادراه صورت می‌گیرد که ۹۵ درصد ترددها از سایر زیرساخت‌ها است و زمانی که زیرساخت به دولت بازگشت به‌عنوان یک سرمایه ملی محسوب می‌شود.

او در ادامه گفت: در کنار زیرساخت‌های آزادراهی حتماً یک زیرساختی وجود دارد که مردم بدون پرداخت عوارض بتوانند از آن استفاده کنند. اما یک سرمایه‌گذار داریم که به نیت ارائه خدمت و باز پس گرفتن سرمایه خود و سود موردنظر آن، سرمایه‌گذاری کرده است که در اینجا مجبوریم برای این سرمایه‌گذاری نرخ تعیین کنیم و قانون‌گذار اجازه داده که به پیشنهاد سرمایه‌گذار و با تصویب وزیر راه و شهرسازی خدماتی که ارائه می‌شود نرخ‌گذاری شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت:  ۱۹ آزادراه داریم که سه آزادراه دولتی و ۲ آزادراه نیز به‌زودی سرمایه آن مستهلک و حکم بر این است که شبکه آزادراهی را تحت هیچ شرایطی توسط دولت اداره نکنیم .

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: به‌عنوان‌مثال برای آزادراه ۱۵۰ کیلومتری سالانه به حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است و اگر با ترافیک متوسطی در حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تردد در هر سمت برای یک آزادراه ۶ خطه محاسبه کنیم باید از هر خودرویی در حدود ۳ هزار تا ۳۵۰۰ تومان عوارض بگیریم تا آن عدد را مستهلک کنیم که دولت توان این کار را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او گفت: برای تبدیل  شریان‌ها به آزادراه و رسیدن به  حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم توسعه نیازمند استفاده از توان‌بخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره همایش GIS بیان کرد: یکی از مشکلات این است که بیش از ۶۰ درصد از داده‌های مکانی کشور در وزارت راه و شهرسازی تولید می‌شود اما به علت نبود GIS مکان محور تخصصی، تصمیم‌گیری‌ها بر اساس آن انجام نمی‌شد.

امینی گفت: در سیستم GIS می‌توانیم شهر را با پهنه پرخطر زلزله هم‌پوشانی کنیم و درباره اجرای طرح جامع و تفصیلی آن تصمیم‌گیری کرد.

او وجه تمایز سامانه GIS را تولید اطلاعات دانست و گفت: عدم تصمیم‌گیری‌های درست و بدون مبانی مکان محور باعث شده حجم بسیار زیادی از پروژه‌ها را در دست اجرا باشند، حجم گسترده‌ای از تقاضاها دریافت شوند و در حال معدوم شدن حمل‌ونقل عمومی کشور شده‌ات.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.