| کد خبر: 269526 |

نقش منفی خودشیفتگی مدیران عامل در سوددهی شرکت ها

بررسی های علمی نشان می دهد، ویژگی های شخصیتی مدیران بر سودآوری شرکت ها موثر است.

تین نیوز

 بررسی های علمی نشان می دهد، ویژگی های شخصیتی مدیران بر سودآوری شرکت ها موثر است.

براساس یک تحقیق مدیران «‌ خودشیفته » می توانند اثر معناداری روی « پایداری سود » و «پیش بینی سود» داشته باشد.

در یک مقاله که در مورد تاثیر خودشیفتگی مدیران بر کیفیت سود در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. چنین آمده است: «بر اساس نظریه روان شناسی رفتارگرایی، ویژگی های درونی شخصیتی یک شخص را می توان از طریق نمودهای بیرونی رفتار وی مورد بررسی قرار داد. یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی مدیر که می تواند ابعاد مختلف سازمان را تحت تاثیر قرار دهد، خودشیفتگی است»

مروری بر روش ها و منش های محمدعلی تیموری( مدیرعامل قبلی سایپا) بیانگر شخصیت خودشیفته اوست؛ شخصیتی که در جلسات اجازه ابراز و اظهار نظر به هیچ شرکت کننده ای نمی دهد! و معمولا به عنوان عقل کل در همه موضوعات ورود کرده و راه حل های عجیب و غریب ارائه می دهد! برخی از ویژگی های چنین شخصیتی عبارتند از:

- عدم پذیرش انتقاد و مخالفت با هرگونه اظهار نظر: محمدعلی تیموری معمولاً در جلسات خود متکلم وحده بود و به هیچ عنوان انتقادی را بر نمی تافت. او به شدت به انتقاد حساس بود و سعی می کرد دیوار ضخیمی بین خود و منتقدین بسازد.

- کشتن خلاقیت: وقتی کارکنان اجازه انتقاد یا اظهارنظر نداشته باشند. درنتیجه خلاقیت آنها از بین خواهد رفت و آن ها تبدیل به ربات هایی می شوند که نظری از خود ندارند.

- قضاوت: یکی از ویژگی های تیموری آن بود که در هر شرایطی مانند یک قاضی، قضاوت می کرد؛ به نظر می رسید که او احساسات خود را درگیر می کند و حس خود را به منطق اش برتری می دهد.

عدم همدلی با کارکنان: همدلی به معنای پذیرش و درک دیگران برای تحقق مهرورزی یک فرد یا گروه است. همدلی باعث می شود رهبر خردمند احساسات و نیازهای دیگران را درک کرده و بین آن ها با منافع شخصی خود تعادل ایجاد کند. خود شیفتگی مانع بزرگی بر همدلی است.

- تحقیر کارکنان و توانایی هایشان: یکی از ویژگی های مدیران خودشیفته، تحقیر دیگران است. برای این کار از سازوکارهایی بسیاری بهره می برند مثلاً زیر سؤال بردن توانمندی ها، استعدادها و مهارت های افراد، باعث می شود که آن ها دیگر هیچ انگیزه ای برای ظهور و بروز خود نداشته باشند.

- عشق به چاپلوسی و تملق گویی: خودشیفتگان همیشه وابسته به پیروان و طرفداران خود و نیازمند تملق و چاپلوسی آن ها هستند. آن ها باعث گسترش فرهنگ چاپلوسی در سازمان ها به جای شایسته پروری می شوند.  

در طول مدیریت دو ساله تیموری بر سایپا؛ کارکنان خاطرات بسیاری از ویژگی های رفتاری او دارند. مراد از بیان این موارد نه شخم زدن گذشته؛ که عبرت آینده است؛ ما باید بدانیم امروزه بین علوم به ویژه علوم انسانی درهم تنیدگی بسیاری وجود دارد؛ مدیریت به عنوان زیرشاخه ای از علوم انسانی، ارتباط تنگاتنگی با روان شناسی، اقتصاد و جامعه شناسی برقرار می کند. در همین راستا باید دقت کرد که پیش از هر انتصابی باید به واکاوی سنخ های روانی مرتبط پرداخت و فرد مناسب برای هر سمتی را متناسب با ویژگی های آن فرد انتخاب کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرام نویسنده

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 0

    این خبر رو باید در بخش ریلی هم درج می کردید!!!!!

    • ناشناس 3 0

      آفرین!