| کد خبر: 257717 |

◄ نقش پلیس راهور در کاهش سوانح رانندگی چیست؟

در بررسی علت سوانح جاده ای از عوامل مختلفی نام برده می شود؛ از جمله خطاهای انسانی، بی کیفیت بودن درصد بالایی از خودروها، نقص برخی از نقاط جاده ها، تاخیر در رسیدگی به وضعیت مجروحان حوادث جاده‌ ای و حوادث ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، که همه این عوامل درست است.

تین نیوز

در بررسی علت سوانح جاده ای از عوامل مختلفی نام برده می شود؛ از جمله خطاهای انسانی، بی کیفیت بودن درصد بالایی از خودروها، نقص برخی از نقاط جاده ها، تاخیر در رسیدگی به وضعیت مجروحان  حوادث جاده‌ ای و حوادث ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، که همه این عوامل درست است.

متاسفانه روند فعلی مجروح شدن و مرگ و میر ناشی از رانندگی سیر صعودی پیدا کرده است و احتمال اینکه میزان کشته های جاده ای به بیش از ۲۰ هزار نفر در سال برسد بسیار زیاد است.

آنچه که  لازم است در بررسی خطاهای انسانی مورد توجه قرار گیرد علاوه بر خستگی، فشار عصبی و روانی ناشی از فشار اقتصادی و اجتماعی می باشد که ذهن افراد را در حین رانندگی درگیر نموده و تمرکز آنان را برای رانندگی ایمن، به شدت کاهش می‌ دهد.

نکته دیگری که در بررسی سوانح جاده‌ای به چشم می خورد عدم توجه کافی مسئولان امر در وزارت راه و شهرسازی است. در کشورهایی که در کاهش سوانح جاده ای موفق بوده اند، موضوع ایمنی حمل و نقل جاده ای جزو اولویت های اول برنامه ریزی ملی و سیاست های اصلی دولت بوده است. با کمال تاسف تمرکز و توجه وزیر و زیر مجموعه ایشان به بخش ایمنی حمل و نقل جاده ای، بسیار پایین است. این ضعف و کم توجهی در عدم حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسات شورای عالی مربوطه که به ریاست ایشان باید تشکیل شود، هم خودنمایی می کند.

نکته مهم دیگری که لازم است بدان اشاره نماییم کمبود بسیار شدید فعالیت های رسانه ای و تبلیغاتی در ترویج فرهنگ رانندگی ایمن در سطح ملی توسط دستگاه های مرتبط است. در این موضوع سازمان صدا و سیما نقش بسیار مهمی باید داشته باشد که متاسفانه کمترین توجه در این سازمان پرخرج به این موضوع می شود. در تهیه برنامه های خصوصا تلویزیونی توجه مسئولان این سازمان به کسب درآمد است و از وظیفه ملی خود در توسعه و ترویج فرهنگ رانندگی ایمن کاملا غافل و بی توجه شده اند.

از طرف دیگر مسئولان پلیس راهور پیوسته در مصاحبه ها علل و عوامل دیگر را در تحلیل حوادث مرگ و میر و مجروحیت های جاده ای، برجسته می نمایند و  به نقش خود در کاهش این حوادث و ضعف های اجرایی مربوطه اشاره ای نمی کنند.

از مهمترین عوامل رانندگی ایمن نحوه برگزاری آزمون های گواهینامه رانندگی است.  در بخش آیین نامه های رانندگی تغییرات ارزشمندی صورت گرفته است اما در برگزاری کلاس های آموزشی مربوطه توجه کافی و اهمیت لازم داده نمی شود. از طرف دیگر برگزاری آزمون عملی رانندگی با کمترین میزان زمان برای هر متقاضی، بین ۵ تا حداکثر۱۰ دقیقه می باشد که در این این مدت کم هم آزمون در جاهای خلوت و کوچه ها و خیابان های محدود انجام می شود.  بنده خود در چند مورد عینی در محل های آزمون حاضر و شاهد نحوه انجام آزمون بوده ام و با برخی از کسانی که در آزمون قبول یا مردود شده بودند صحبت کردم. تعداد قابل توجهی از مردودی ها به علت ضعف در پارک دوبل و یا دور زدن بوده است، مواردی که از نظر ایمنی رانندگی از فاکتورهای کم اهمیت تر است. جوانان متعددی را دیدم که با خودروی خودشان به محل آزمون ‌می آمدند ولی در آزمون مربوط رد می شدند و برعکس افراد زیادی که فقط تجربه رانندگی آنها در حد آموزش ها الزامی موجود بوده، صرفا به دلیل پارک صحیح، دور زدن درست و حرکت اولیه شروع رانندگی قبول شده بودند، که اکثریت قریب به اتفاق این افراد برای رانندگی با خودروی خود یا والدین خود، نیازمند آموزش‌های عملی مضاعف با حضور مربی می باشند.

در کشورهای اروپایی که خود تجربه شرکت در آزمون رانندگی در یکی از آنها را داشتم، علاوه بر سوالات کتبی آیین نامه، تست های ویدیویی هم گرفته می شود که در آن میزان سرعت عمل فرد در برخورد با خطرات جاده ای ارزیابی می شود. در آزمون عملی نیز افسر آزمون چک لیست مفصلی دارد که باید ظرف ۴۰ تا ۴۵ دقیقه رانندگی متقاضی، همه آن چک لیست را کنترل و علامت بزند. لذا شیوه آزمون آیین نامه و آزمون در کشور ما عملی یک نقص آشکار و زیربنایی است.

 نکته دیگر در انجام وظایف پلیس، کنترل های جاده ای و بزرگراه ها است. در موارد قابل توجه و تمرکز پلیس بر جریمه کردن می باشد و پلیس در جاهایی که فضای جاده ها وسیع تر و رانندگی با سرعت بیشتر دارای خطر کمتری است، دوربین های سیاری مستقر می نمایند که به نظر می رسد صرفا برای اخذ جریمه باشد. انتظار داریم عزیزان پرتلاش پلیس توجه بیشتری به اقدامات و کنترل های ایمنی رانندگی داشته باشند.

نکاتی که در در بالا اشاره شد نقطه نظرات و تحلیل شخصی بنده به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها می باشد. هدف اصلی تشکیل این سمن و فعالیت های آن ترویج فرهنگ رانندگی ایمن به طرق مختلف، برای کاهش سوانج جاده ای می باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 0 0

    اکثر سوانح رانندگی کامیونهای واژگون شده و یا حوادث ناشی از خواب آلودگی یا سرعت غیرمجاز برای زودتر رسیدن بخاطر اینکه زودتر از شر بار وامانت مردم خلاص شود منجر به تصادف میشود دلیل اصلی نبود تیرپارک امن که راننده چندساعت بخوابد میترسد دله دزدان به بار دستبرد بزنند که هم نقش پلیس انتظامی مهمتراست هم احداث تیرپارک مخصوص کامیون با داشتن دوربین مداربسته ونگهبان که باعث کاهش تصادفات چشمگیر میشود.پلیس راهور محترم هم باید ساعت حرکت واستراحت رانندگان کامیون‌ را مثل اتوبوس کنترل کند هرچندخوشایند برخی رانندگان کامیون نباشد که عجول وغیرمنطقی باشند.