| کد خبر: 156618 |

سفرنامه نیک/بخش سوم

◄ کانال‌های آب در حمل‌ونقل هلند نقش مهمی دارند

طبق یک آمار حدود 20% حجم حمل‌ونقل داخلی بار در هلند از طریق همین کانال‌ها و با استفاده از کشتی‌های بزرگ و نیز یدک‌کش‌ها انجام می‌شود.

تین نیوز

وبلاگ محمد نیکوفر: همانگونه که در قسمت‌های قبلی نوشتم و در فیلم لینک‌شده دیدید، برای رفتن از شمال هلند به جنوب باید تماما روی باند مخصوص دوچرخه رکاب می‌زدم.

هلند کشوری است که در اکثر نقاط مسطح است و چندان کوه و یا تپه‌ای درآن وجود ندارد. حتی بسیاری مناطق آن از سطح دریا پایین‌تر است. هلندی‌ها در طی اعصار با استفاده از سدهای شنی در برخی بخش‌ها جلوی پیش‌روی آب دریا را گرفته و حتی در برخی نقاط در دریا پیشروی کرده‌اند. از این روی هلند دارای کانال‌های فراوان آبی عمدتا دست‌ساز است که این کانال‌ها مانند شریان خون در بدن، بیشتر مناطق اقتصادی و شهرهای هلند را به یکدیگر متصل می‌سازد.

طبق یک آمار حدود 20 درصد حجم حمل‌ونقل داخلی بار از طریق همین کانال‌ها و با استفاده از کشتی‌های بزرگ و نیز یدک‌کش‌ها انجام  می‌شود.

1

نوشتم که هلند به صورت یک فلات مسطح است. اما به دلیل وجود همین کانال‌ها در سرتاسر هلند و بعضا نفطه اتصال این کنال‌ها با دریچه‌های هسمطح‌ساز و پل‌های بلند بر روی آن، باندهای دوچرخه نیز به ناچار در مناطق عبور از این پل‌های دارای سراشیبی و سربالایی می‌شوند!

2

تصویر فوق یکی از این پدهای مخصصوص دوچرخه را که در امتداد جاده اصلی قرار دارد، نشان می‌دهد.

این کانال‌های مخصوص تنها برای مقاصد تجاری و صنعتی تعبیه نشده است. بعضا در برخی نقاط از آنها برای گردشگری استفاده می‌شود، منجمله در شهر بزرگ آمستردام این کانال‌ها در سرتاسر شهر پراکنده شده و قایق‌های تفریحی گردشگرها را با آن به سفرهای تفریحی اطراف آمستردام می‌برند.

حتی در برخی روستاها این کانال‌ها در مقیاس کوچکتر به مرکز جذب توریسم روی قایق مشهور گردیده است، منجمله روستای «خیتهورن» در مرکز هلند که یکی از مراکز بازدید و تور من در طول سفر بود.

توصیه می‌کنم برای آشنایی با جغرافیای هلند و نیز نقش کانال‌های آب در جذب گردشگر به این گزارش ویدیویی که آن را روی فرمان دوچرخه گرفته‌ام به سایت یوتیوب بروید.  (اینجا را کلیک کنید.)

آمستردام بزرگ‌ترین شهر هلند خود یکی است و از نقاطی است که دارای کانال‌های آب فراوان است که از این کانال‌ها نه تنها برای تردد و حمل‌ونقل که برای گردشگری به وفور استفاده می‌گردد.

3

تصویر بالا که از یکی از وبسا‌یت‌های هلند کرفته شده است، تصویر هوایی شهر آمستردام و نقش این کانال‌ها را به وضوح نشان می‌دهد. اما بزرگترین بندر هلند شهر روتردام است که یک ازمهمترین مراکز ورود و صدور کالا در اروپا است.

اما با همه این اوصاف و با وجود تمرکز بالای جمعیت در هلند که به حدود 488  نفر در کیلومتر مربع می‌رسد، به دلیل سیاست‌های اقتصادی و علی‌الخصوص سیاست قیمت‌گذاری آزاد چندان مشکل ترافیک سنگین و راه‌بندان وجود ندارد. همانگونه که قبلا نیز متذکر شدم، مردم غالبا برای تردد از دوچرخه و در سایر موارد از وسابل حمل‌ونقل عمومی همچون مترو، قطار، تراموا و نیز قایق استفاده می‌کنند و تنها اقلیتی برای تردد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

نکته‌ای که به عنوان نتیجه و برای استفاده درمورد ایران مایلم آن را در اینجا بیاورم، آن است که کنترل ترافیک و آلودگی محیط زیست تنها از طریق استفاده موثر از سیاست قیمتی امکان‌پذیر است و نباید انتطار داشت که بتوان با پند و اندرز و ... مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق کرد.

محمد نیکوفر

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.