| کد خبر: 166567 |

سند «استراتژی بخش حمل‌ونقل کشور» منتشر شد/1

◄ افزایش سهم صنعت هوایی از کل بازار حمل‌ونقل مسافری

با توجه به زیرساخت‌های موجود و ابعاد جغرافیایی ایران، شیوه حمل‌ونقل هوایی در کشور ما باید سهم بیش‌تری از کل بازار حمل‌ونقل مسافری داشته باشد این موضوع یکی از سیاست‌های مهم وزارت راه و شهرسازی برای صنعت حمل ونقل هوایی کشور است که در برنامه «استراتژی بخش حمل‌ونقل کشور» به آن تاکید شده است.

تین نیوز

با توجه به زیرساخت‌های موجود و ابعاد جغرافیایی ایران، شیوه حمل‌ونقل هوایی در کشور ما باید سهم بیش‌تری از کل بازار حمل‌ونقل مسافری داشته باشد این موضوع یکی از سیاست‌های مهم وزارت راه و شهرسازی برای صنعت حمل ونقل هوایی کشور است که در برنامه «استراتژی بخش حمل‌ونقل کشور» به آن تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، برنامه «استراتژی بخش حمل‌ونقل کشور» توسط وزیر راه و شهرسازی به تمام معاونان وزیر، روسا و مدیران عامل شرکت‌ها، سازمان‌های تابعه و مدیران استانی در راستای پیاده‌سازی استراتژی و اقدامات مورد اشاره در این سند، ابلاغ شد.

در سند ابلاغیه «استراتژی بخش حمل‌ونقل کشور» به بخش مهمی تحت عنوان روش‌‌های تأمین مالی در بخش حمل‌ونقل اشاره‌شده است.

در این بخش آمده است؛ نکته مهم در استفاده از روش‌های تأمین مالی مبتنی بر همکاری با بخش خصوصی، این است که تنها محدودیت بودجه و منابع مالی، دلیل و محرک کافی برای آغاز یک پروژه مشارکت نیست. چراکه هزینه‌های استقراض و تراکنش‌های مالی و همچنین هزینه‌های مدیریت قراردادهای مشارکتی می‌تواند قابل‌توجه بوده و حتی انجام پروژه را غیراقتصادی کند.

در این سند به این موضوع تأکید شده است برای ایجاد یک طرح مشارکت، نیاز به یک مدل کسب‌وکار قوی است که هر دو طرف قرارداد را از ریسک‌ها و هزینه‌های پروژه و همچنین منافع مورد انتظار آگاه کنند. همچنین توجه به تشریک ریسک برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری نزد بخش خصوصی نیز باید به‌دقت موردتوجه قرار بگیرد.

بر اساس این موضوع نمونه‌ای از اقدامات برای پیشبرد این استراتژی تعریف‌شده است که بر اساس آن باید طراحی مدل‌های مالی جدید برای تأمین اعتبار، سرمایه‌گذاری و جذب بخش خصوصی در پروژه‌های حمل‌ونقل، شناسایی و ایجاد بانک اطلاعاتی و درگاه اطلاع‌رسانی عمومی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل،  طراحی و اجرای کارزارهای معرفی پتانسیل‌های صنعت حمل‌ونقل ایران در مجامع بین‌المللی و شناسایی و جاذبه‌های  سرمایه‌گذاری بین‌المللی،  ایجاد ثبات در سیاست‌ها و قوانین و طراحی سازوکارهای حمایت و تأمین امنیت برای سرمایه‌گذاران در بخش حمل‌ونقل، ایجاد مشوق‌ها و بسته حمایتی افزایش جذابیت برای ورود بخش خصوصی به طرح‌های با جذابیت اقتصادی کم،  به‌کارگیری منابع دولتی برای جبران زیان سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در پروژه‌های استراتژیک با جذابیت کم اقتصادی موردتوجه قرار بگیرد.

در سند ابلاغ‌شده از سوی وزیر راه و شهرسازی بحث توسعه و نوسازی ناوگان هوایی موردتوجه قرارگرفته و عنوان‌شده است؛ مد حمل‌ونقل هوایی در دنیا به‌عنوان ایمن‌ترین و سریع‌ترین مد حمل‌ونقلی شناخته می‌شود از همین رو؛ دو زیرساخت اصلی بهره‌برداری از این شیوه حمل‌ونقل، فرودگاه و ناوگان هوایی هستند.

در این سند آمده است: وجود 59 فرودگاه در کشور با پوشش جغرافیایی مناسب از یک‌سو و تحریم ایران برای خرید هواپیما در سال‌های پس از انقلاب از سوی دیگر موجب شده است که شکاف قابل‌توجهی میان زیرساخت و ناوگان در حوزه حمل‌ونقل هوایی وجود داشته باشد. با توجه به رفع نسبی تحریم‌ها در سال‌های اخیر، یکی از استراتژی‌های اصلی حوزه حمل‌ونقل در سال‌های پیش رو رفع این شکاف و توسعه نوسازی ناوگان هوایی کشور است.

در این سند تأکید شده است، با توجه به زیرساخت‌های موجود و ابعاد جغرافیایی ایران، شیوه حمل‌ونقل هوایی در کشور ما باید سهم بیش‌تری از کل بازار حمل‌ونقل مسافری داشته باشد که این امر در گام اول نیازمند ناوگان متناسب با تقاضای موجود است.

از میان 59 فرودگاه موجود در کشور، تنها 9 فرودگاه بین‌المللی با حجم مسافر قابل‌توجه مشغول به فعالیت است و برای بهره‌برداری از دیگر فرودگاه‌های کشور که در شهرهای با جمعیت متوسط و کم واقع‌شده‌اند، نیاز به ناوگان سبک هوایی است تا با تواتر بالا امکان سفر برای مردم این شهرها را فراهم کند. این استراتژی می‌تواند به کاهش شکاف حاشیه‌نشینان و فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی مرکز نیز کمک کند.

گسترش ناوگان هوایی سبک جهت بهره‌مندی از فرودگاه‌های موجود در کشور، ارتقای کیفیت سرویس‌دهی ایرلاین‌های داخلی برای افزایش مطلوبیت شیوه هوایی، استفاده از شیوه‌های بهینه‌سازی مانند زمان‌بندی و مدیریت ناوگان در راستای کاهش تأخیر در پروازها سه اقدام پیشنهادی در راستای توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است که برنامه «استراتژی بخش حمل‌ونقل کشور» به آن تأکید شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.