| کد خبر: 262437 |

سنگینی بار منطقه آزاد روی دوش بنادر مازندران

تایید لایحه منطقه آزاد مازندران تکالیف ویژه و جدیدی را برای بنادر فعال استان ایجاد می کند تا با توان بیشتتر در چرخه جدید تجاری گام بردارند.

تین نیوز

تایید لایحه منطقه آزاد مازندران تکالیف ویژه و جدیدی را برای بنادر فعال استان ایجاد می کند تا با توان بیشتتر در چرخه جدید تجاری گام بردارند.

ه گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  لایحه ایجاد منطقه آزاد مازندران در شورای نگهبان تایید شد و این مصوبه تکالیف جدیدی را روی دوش بنادر مازندران می گذارد تا شاید از این طریق ظرفیت های نهفته و خالی آن فعال شود.

سه بندر شامل امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار در مازندران فعالیت دارد که در حال حاضر بخشی از ظرفیت های آن نیمه کاره، ناتمام و غیر فعال مانده است و امید می رود که با فعال شدن منطقه آزاد بخشی از این ظرفیت های مغفول مانده آن احیا شود.

همجواری مازندران با کشورهای حاشیه خزر و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال جنوب نیز تاکنون نتوانسته است بخشی از ظرفیت های مغفول مانده بنادر شمال از جمله مازندران را فعال کند. نبود زیرساخت های مناسب از جمله کانتینرهای یخچال دار و بزرگ و وجود قوانین متنوع و گاه متعارض تاکنون سبب شد که تجار و بازرگانان انگیزه کافی برای تجارت از بنادر شمالی و مازندران نداشته باشند.

مازندران با اجرای منطقه آزاد در مسیر جدید تجاری قرار می گیرد و همه تلاش ها بر این است تا منطقه آزاد این استان همانند دیگر مناطق اسیر واردات نشود و بتواند در حوزه صادرات و تجارت بین الملل نقش ویژه ای ایفا کند.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به تصویب منطقه آزاد مازندران در شورای نگهبان گفت: تاکید دولت مبنی بر توسعه صنایع و تجارت سبز با کشورهای حاشیه خزر و سی آی اس است و منطقه آزاد بستری مهم برای تجارت در استان به شمار می رود.

تکیه مناطق آزاد بر بنادر مازندران

وی با اشاره به اینکه ۳ بندر مهم در استان فعال است، گفت: منطقه آزاد استان نیز با تکیه بر سه نقطه شامل بنادر امیرآباد، چپکرود در بابلسر و بندر نوشهر مورد تصویب و تائید قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به مزیت های منطقه آزاد از آن به عنوان فرصت مهم تجاری و اقتصادی در استان بیان کرد و گفت: معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، حذف تشریفات اداری و تسریع در فرایند صادرات واردات از جمله مزیت ها به شمار می رود.

استاندار مازندران جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری را از دیگر مزیت های منطقه آزاد بیان کرد و گفت: منطقه آزاد تجاری برای ارتقای فعالیت های تجاری و اقتصادی مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر و سی آی اس مزیت های فراوانی دارد.

استاندار مازندران با اشاره به فعال بودن سه بندر مهم در استان یادآور شد: بندر امیرآباد از بنادر بزرگ شمال و کشور به شمار می رود و قرار است ترانزیت سنگ آهن روسیه از طریق این بندر صورت گیرد.

وی ادامه دا:د سالانه بیش از ۴ میلیون تن سنگ آهن روسیه از طریق دریای سرخ به هند حمل می شود و طی رایزنی با کارشناسان هندی مقرر شد حمل سنگ آهن از طریق بندر امیرآباد به بندر شهید رجایی و انتقال به هند مورد توجه قرار گیرد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد. این منطقه ویژه اقتصادی با دارا بودن اراضی وسیع پشتیبانی به مساحت هزار و ۶۰ هکتار ( قابل افزایش تا دو هزار و ۲۰ هکتار )، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی ترانزیت شمال - جنوب و بهره مندی از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای به عهده گرفته است.

با عنایت به اهمیت استراتژیکی دریای مازندران و وجود بازارهای عظیم اطراف آن همراه با پتانسیل های اقتصادی و تجاری فراوان مانند استخراج و سواپ منابع انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت کالا توسعه این مجتمع عظیم بندری مورد توجه ویژه قرار گرفته و انتظار می رود با اجرای طرح توسعه در سال های آینده جایگاه شایسته ای را به ویژه با فعال تر شدن کریدور شمال - جنوب و افزایش سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی در عرصه تجارت بین المللی ایفا نماید. این بندر می تواند خدمات غله، کالای عمومی، نفتی، رورو، کانتینری، نگهداری و پردازش کالا برای صاحبان کالا و بخش های دولتی به ارائه خدمت بپردازد.

محمدعلی موسی پور مدیرکل بندرامیرآباد یکی از برنامه های راهبردی بندرامیرآباد در حوزه صادارت را عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد بدون نفت و کسب سهم بیشتر صادرات غیرنفتی در حوزه خزر عنوان کرد.

 

وی با اشاره به شرایط خاص کشورهای حوزه CIS، وجود این بندر فرصت مناسبی دانست تا با بهره گیری از ظرفیت بالای تولید کالا در کشور ، تجارت دریامحور توسعه یابد.

موسی پور یکی دیگر از ویژگی هایی که بازرگانان و صاحبان کالا را به انجام امور تجاری از طریق بندرامیرآباد ترغیب می کند، دارا بودن شقوق مختلف حمل ونقل عنوان کرد و گفت: حمل و نقل ریلی و مسیر دریایی با توجه به ضریب ایمنی بالاتر و هزینه کمتر، یکی از جذابترین مسیر ترکیبی صادراتی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل است.

مدیرکل بنادرودریانوردی امیرآباد تأکید کرد: بندر امیرآباد با ایجاد زیرساخت های مناسب نوید بخش گسترش بازارهای صادراتی محصولات تولیدی به کشورهای حوزه CIS است.

تهیه برنامه ویژه و جامع توسعه بندر امیرآباد

طرح جامع بندر امیرآباد نیز از سوی دولت تهیه شده است و قرار است با تکیه بر بنادر امیرآباد و کاسپین، بنادر شمال به جنوب کشور برای نقش آفرینی در کریدور شمال- جنوب وصل شوند. وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به مازندران با اشاره به حوزه های حمل و نقل گفت: برنامه ویژه و جامع برای توسعه بندر امیرآباد باید تهیه شود و در مازندران روی بندر امیرآباد و در گیلان روی بندر کاسپین تمرکز ویژه ای کرده ایم تا دریای شمال به جنوب را وصل کنیم.

مهرداد بذرپاش افزود: در استان مازندران و در بندر امیرآباد در تلاش هستیم تا شبکه ریلی را تکمیل و دریای جنوب را به دریای شمال وصل کنیم.

بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می تواند باشکوفاسازی ظرفیت ها، نقش ویژه ای در مقاوم سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بنادر نوشهر و فریدونکنار نیز از دیگر ظرفیت های تجاری مازندران به شمار می روند و قطعا نقش این بنادر نیز با تحقق و اجرای لایحه منطقه آزاد، پررنگ تر خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.