| کد خبر: 132998 |

تصویب لایحه هوای پاک از مهمترین لوایح تصویبی مجلس

معاون توسعه، مدیریت، حقوق و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مهمترین لوایحی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده لایحه هوای پاک بوده چرا که امروزه بحث هوا بعنوان مطالبه ای جدی برای آحاد جامعه است.

تین نیوز
معاون توسعه، مدیریت، حقوق و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مهمترین لوایحی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده لایحه هوای پاک بوده چرا که امروزه بحث هوا بعنوان مطالبه ای جدی برای آحاد جامعه است.

 

محمد مجابی افزود: برای اینکه ما هوای پاک داشته باشیم مولفه های بسیار متعددی باید مورد توجه قرارگیرد از جمله صنعت ، نفت ، حامل های انرژی از حمل و نقل تا آلاینده های ثابت و متحرک هرکدام به نوبه خود در داشتن هوای پاک نقش موثری دارند.

 

وی ادامه داد: در سال 93 لایحه ای برای هوای پاک تقدیم مجلس شد اما با توجه به سنگینی این لایحه مجلس نهم نتوانست آن را به اتمام برساند بنابراین در مجلس دهم از ابتدای سال جاری طرح لایحه هوای پاک مورد بررسی در صحن علنی مجلس قرار گرفت و در حال حاضر لایحه هوای پاک به تصویب رسیده است.
 
معاون توسعه ، مدیریت، حقوق و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بندهای مهم لایحه هوای پاک تصریح کرد: در این لایحه چند موضوع بسیار مهم در نظر گرفته شده است که می توان به موضوع جرم انگاری در حوزه آلودگی هوا و اثرات اقتصادی و اینکه ما بتوانیم از محصولاتی که کمتر ایجاد آلودگی هوا می کنند حمایت کنیم و بحث های مربوط به تعیین تکلیف دستگاهها در حوزه های مختلف از جمله حامل های انرژی که باید استاندارد باشند اشاره کرد.
 
 
وی افزود:ضمانت کیفیت قطعات خودروها چه برای تولیدکنندگان داخلی و چه برای واردکنندگان ، تهیه بیمه مربوط به فرسودگی خودرو که بیمه مرکزی باید این بیمه را تعریف کند که بعد از این که خودروی فرسوده شد بتواند از مسیر خارج شود .
 
 
مجابی با اشاره به کاهش سال معاینه فنی خودروها گفت: در لایحه هوای پاک موضوع معاینه فنی خودروهای عمومی از 5 سال به یکسال و سایر خودروها از 5 سال به 4 سال کاهش پیدا کرده است.
 
 
معاون توسعه ، مدیریت، حقوق و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بحثهایی در باره فضای سطح شهرها در مورد اینکه چه متراژی باید در اختیار آنان قرار بگیرد و شهرک ها چه تکلیفی دارند از مهمترین مسائلی بود که در طرح لایحه هوای پاک به آن پرداخته شده است.
 
 
مجابی اظهار کرد: اولین بار بود که در قانون بحث گرد و غبار با جدیت مورد توجه قرار گرفت و تعاملاتی در حوزه دیپلماسی محیط زیست به دولت ابلاغ شد.
 
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.