| کد خبر: 269973 |

◄ کریدور میانی ترکیه و سرنوشت ترانزیت ایران

ترکیه می تواند از طریق راه آهن جلفا - خوی به بندر مرسین، مسیر راه آهن 200 کیلومتری رینگ شمالی دریاچه وان را تکمیل نماید و ایران هم متقابلا مسیر راه آهن جلفا به خوی را در تداوم این کریدور میانی، احداث نماید.

تین نیوز

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند کریدور میانی ترکیه که از طریق گرجستان، آذربایجان، دریای خزر و قزاقستان ترکیه را به چین وصل می کند مسیری برای حذف ایران از مسیرهای ترانزیتی است اما شمار دیگر از کارشناسان با این دیدگاه مخالف هستند.

به گزارش تین نیوز، شماری از کارشناسان می گویند، با توجه به اینکه هنوز از احداث راه آهن 220 کیلومتری بین مرز نخجوان - ایغدیر - قارص، هیچ خبری نیست و راه آهن احداثی در حاشیه رود ارس از طرف جمهوری آذربایجان به سمت نخجوان نیز در مرز ترکیه ابتر خواهد ماند و نخواهد توانست به سمت داخل ترکیه ادامه مسیر بدهد، لذا با توجه به اینکه راه آهن احداثی حاشیه رود ارس جمهوری آذربایجان در منطقه آغبند (خداآفرین) جهت وصل شدن به نخجوان وارد خاک ایران خواهد شد ایران می تواند با احداث راه آهن 100 کیلومتری از جلفا به خوی، ادامه این راه آهن کریدور میانی را از خاک خود به سمت خاک ترکیه و بندر مرسین در دریای مدیترانه و استانبول و اروپا متصل نماید و موقعیت و نقش ایران را در کریدور میانی پر رنگ تر کند.

به گفته این کارشناسان، همچنین اتصال این کریدور میانی به بندر مرسین از خاک ایران از مسیر راه آهن جلفا - خوی - قطور - شمال دریاچه وان - بندر مرسین، حدود 300 کیلومتر از مسیر پیشنهادی ترکیه از راه آهن جلفا - نخجوان - ایغدیر - قارص - بندر مرسین که هنوز محدوده 220 کیلومتری راه آهن بین مرز نخجوان - ایغدیر - قارص، احداث نشده است، کوتاهتر بوده و همچنین به راه آهن آنکارا و اروپا نیز در داخل خاک ترکیه متصل است.

کارشناسان می گویند البته مشکلی نیز در این زمینه وجود دارد و آن این است که در مسیر راه آهن جلفا - خوی - بندر مرسین،  راه آهن بین دو طرف دریاچه وان در خاک ترکیه متصل نیست که قطارهای عبوری از خاک ایران به سمت آنکارا و بندر مرسین ترکیه از طریق کشتی بین دو طرف دریاچه جابجا شوند.

به اعتقاد کارشناسان، این عمل موجب کندی انتقال کالا و مسافر بین ایران و ترکیه می شود که ترکیه هم به علت عدم نیاز به این مسیر، هیچ اقدامی در جهت تکمیل رینگ شمالی دریاچه وان انجام نمی دهد. بنابراین با توجه به اینکه مسیر راه آهن جلفا - خوی - شمال دریاچه وان - بندر مرسین نسبت به مسیر پیشنهادی ترکیه یعنی راه آهن جلفا - ایغدیر - قارص - بندر مرسین حدود 300 کیلومتر کوتاه تر است و ترکیه هم هنوز هیچ اقدامی در جهت احداث مسیر راه آهن 220 کیلومتری مرز نخجوان - ایغدیر - قارص انجام نداده است، ترکیه می تواند به جای احداث این خط راه آهن در مسیر طولانی تر به بندر مرسین، نسبت به مسیر عبوری از خاک ایران از طریق راه آهن جلفا - خوی به بندر مرسین، مسیر راه آهن 200 کیلومتری رینگ شمالی دریاچه وان را تکمیل نماید و ایران هم متقابلا مسیر راه آهن جلفا به خوی را در تداوم این کریدور میانی، احداث نماید.

به گزارش تین نیوز، کارشناسان معتقدند انتقال کالاها در مسیر خاک ایران از راه آهن جلفا - خوی - ترکیه در قالب کریدور میانی به بندر مرسین دریای مدیترانه به علت کوتاه تر بودن حدود 300 کیلومتر این مسیر نسبت به مسیر مد نظر ترکیه که هنوز قسمت 220 کیلومتری راه آهن مرز نخجوان - ایغدیر - قارص در این مسیر احداث نشده است، در زمانی کوتاهتر و با هزینه حمل بار کمتری صورت خواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اردبیلی 3 0

    نادان ترین حکام تاریخ بشریت را می توانید در سرزمین آناتولی ببینید همه کشورهای درست حسابی در جهان دنبال سیاست تنش صفر حداقل با همسایگان خود هستند چون می فهمند مرزهای مشترک ، تحولات کشور همسایه را به داخل کشورشان منعکس می کند اما ترک ها با تمام همسایگان خود درگیرند ! جهل دوم این ها ، پیگیری ایده های فاشیستی نژادیه که درواقع در غالب محور ترکی می خوان ناتو را تا قلب آسیا ببرن جوک اینکه زبان و ریشه خود ما آذری ها هم با ترکیه استانبولی فرق های بسیار دارد تفاوت ها با زبان و ریشه آسیای میانه ایی ها که دیگر بسیار است .
    نهایتا ترکیه در راستای پازل سیاست صفرسازی درآمدهای ایران که دیکته شده محور غربی عبریه حرکت می کند درحالیکه ذاتا و پتانسیلی حساب کنید اندازه این حرف ها و چنین تقابل هایی با ایران نیستند ترک ها اگر روی خریت های تاریخی شان باز هم اصرار کنند و فراتر از بحث ترانزیت به سایر کارشکنی ها در شاخه های مختلف در تمام منطقه ادامه بدن آنوقت ایران از ابزارهای پشیمان کننده استفاده خواهد کرد بالاخره ترکیه می خواهد با پاکستان ، در ارتباط باشد یا که خیر ؟ آسیای میانه می خواهد به آب های آزاد جنوب دسترسی داشته باشد یا که خیر ؟ کریدور شمال جنوب با عراق راه بندازن بالاخره این کشتی ها می خوان تا انتهای خلیج فارس برن یا که خیر ؟ دست ایران کاملا پر است چون ذاتا کشور پرپتانسیلیه و البته کشورهای قدرتمند ، همیشه صبورترند و کشورهای کوچک تر همیشه عجول تر . ترکیه شاید در کوتاه مدت یا میان مدت برنده هم باشد اما با سیاست فعلی که دارد جایی در آینده جهان نخواد داشت.

  • اکبر 0 0

    اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه در مسیر راه آهن پیشنهادی ایغدیر - قارص از طریق چشمه ثریا، نیازمند احداث راه آهن به طول 200 کیلومتر بین شهر مرند تا چشمه ثریا در نقطه صفر مرزی با ترکیه است.
    درحالیکه برای اتصال راه آهن جلفا - خوی تنها نیازمند احداث 100 کیلومتر خط آهن یعنی نصف مسیر مرند - چشمه ثریا می باشد.
    همچنین مسافت دسترسی به راه آهن آنکارا و مرز اروپا از مبدا جلفا از طریق مسیر راه آهن جلفا - خوی - رازی - شمال دریاچه وان به داخل ترکیه، هیچ فرقی نسبت به مسیر پیشنهادی راه آهن ایغدیر - قارص ندارد، علاوه بر اینکه این مسیر راه آهن جلفا - خوی - رازی - شمال دریاچه وان، مزایای اتصال کوتاهتر 300 کیلومتری نسبت به اتصال از طریق مسیر پیشنهادی ایغدیر - قارص - سیواس به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه را هم دارد که در نهایت موجب کاهش هزینه های حمل بار و دسترسی سریع به مقاصد می شود.