| کد خبر: 157892 |

با وجود افزایش آلودگی هوا:

◄ روند خروج خودروهای فرسوده متوقف است

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است آلودگی هوا کلان‌شهرهای کشور را باید با اقدامات گسترده در زمینه توسعه کیفی و کمی حمل‌و‌نقل همگانی و اقداماتی دیگر از قبیل خروج خودروهای فرسوده که در روند آن ظرف چند ماه گذشته توقف جدی پیش آمده است، برطرف کرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است آلودگی هوا کلان‌شهرهای کشور را باید با اقدامات گسترده در زمینه توسعه کیفی و کمی حمل‌و‌نقل همگانی و اقداماتی دیگر از قبیل خروج خودروهای فرسوده که در روند آن ظرف چند ماه گذشته توقف جدی پیش آمده است، برطرف کرد.

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد تقی‌زاده در این زمینه گفت: در رابطه با حل مشکل آلودگی هوا، از ١٠ سال گذشته، کارخانه‌های داخلی سازنده خودرو موظف بودند به ازای تولیداتی که مصرف سوخت آنها بالای ١٠ لیتر است، یک خودرو اسقاط کنند. در همین راستا چند ماه قبل پیشنهادی از جانب وزارت راه به دولت ارائه شد، مبنی بر اینکه شاخص مصرف سوخت از ١٠ لیتر به ٨.٥ لیتر کاهش یابد که مورد تایید قرار گرفت و ابلاغ گردید.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: متاسفانه پس از ٢٠ روز با فشار و لابی خودروسازان، مصوبه مذکور لغو شد. به طوری‌که نه تنها پیشنهاد جدید وزارت راه بلکه حتی مصوبه  ١٠ سال پیش نیز که طی این ١٠ سال در حال اجرا بود و اسقاط را برای خودروهایی که بیشتر از ١٠ لیتر سوخت مصرف می کردند لازم الاجرا می دانست، نیز کان لم یکن نمود.

وی با بیان این‌که این اقدام یک عقب‌گرد بزرگ به ١٠ سال قبل است آن‌هم در شرایطی که روز به روز موضوع آلودگی هوا حادتر می‌شود، افزود: در واقع در حال حاضر، به ازای هیچ‌یک از تولیدات داخل، حتی یک خودرو هم اسقاط  نمی‌شود که البته ما مجدداً این هفته پیشنهاد تایید آن مصوبه را خواهیم داد و اطمینان داریم با توجه به اهمیت این موضوع و حساسیت دولت نسبت به آلودگی هوا ، این موضوع مجدداً اجرائی خواهد شد.

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: مورد دیگر قابل طرح و پیگیری در این برهه و فضا، توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی است که باعث شده، روند اسقاط خودروهای فرسوده به طور چشمگیری با افت مواجه شود.

به گزارش تین‌نیوز، تقی‌زاده گفت: در حال حاضر برای وسایل نقلیه وارداتی که مصرف آنها بیش از پنج لیتر است باید به نسبت بین ٢ تاحداکثر ٨ خودرو ( به نسبت مصرف سوخت) اسقاط گردد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: اما با توجه به توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی، بالطبع روند از رده خارج شدن خودروهای فرسوده نیز عملاً متوقف شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.