همگرایی صنعت حمل و نقل و توسعه شهری در دولت تدبیر و امید
محمدسعید ایزدی*: توجه به ویژگیهایی که شهرها، محلهها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا میکنند و تاثیراتی که از آنها میپذیرند و برآنها میگذارند، فصل مشترک مغفولمانده برنامههای توسعه شهری و برنامههای حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید میکوشد با برنامهریزی، یکپارچگی و بهرهوری این صنعت را بهبود بخشد.
محمدسعید ایزدی*: توجه به ویژگیهایی که شهرها، محلهها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا میکنند و تاثیراتی که از آنها میپذیرند و برآنها میگذارند، فصل مشترک مغفولمانده برنامههای توسعه شهری و برنامههای حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید میکوشد با برنامهریزی، یکپارچگی و بهرهوری این صنعت را بهبود بخشد.
به مناسبت هفته حمل و نقل، ضمن ارج نهادن به خدمات ارزشمند کلیه دست اندرکاران این صنعت زیر ساختی کشور در حوزه های حمل و نقل جادهای، هوایی، ریلی و دریایی، ضروری است به تغییر رویکردی که نسبت به مقوله حمل و نقل در دولت یازدهم ایجاد و بر همپیوندی میان حمل و نقل و توسعه شهری تاکید شد، نیز اشاره شود. این تغییر نگرش که از سوی وزیر محترم راه و شهرسازی بنیان گذاشته و متناوبا مورد پیگیری و توسعه قرار گرفت، توانست زمینهای را برای تعریف مجموعهای از محورهای موضوعی با هدف توسعه سیاستهای حمل و نقل در چارچوب برنامه های توسعه ملی، منطقهای و شهری فراهم آورد و بدین جهت با افزایش اثرگذاری مطلوب و متقابل این دو حوزه و بهرهگیری از ظرفیتهای هرکدام، گامی در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بردارد.
این سیاست متاثر از دو راهبرد اصلی مورد تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی، ارتقای "زیستپذیری" ( Livability )و توسعه نظام "جابجایی" ( Mobility ) پیگیری و به اجرا گذاشته شد. توجه به ویژگی هایی که شهرها، محله ها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا می کنند و تاثیراتی که از آنها میپذیرند و برآنها میگذارند، فصل مشترک مغفول مانده برنامه های توسعه شهری و برنامههای حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید میکوشد با برنامهریزی در محورهایی نظیر موارد زیر، یکپارچگی و بهرهوری این صنعت را بهبود بخشد.
محورهای موضوعی اقدامات بعمل آمده در دولت یازدهم عبارتند از:
- توسعه کریدورهای حمل و نقل متناسب با سیاستهای توسعه ملی در چارچوب اندیشه ایرانشهری
- تبیین سیاست "معماری راه" برای نخستین بار در کشور و تدوین دستورالعمل اجرایی آن با هدف ارتقای کیفی راه نه به عنوان مسیر اتصال مبداء و مقصد بلکه به عنوان گذرگاهی ایمن، مجهز و امن برای سفری بین دو زیستگاه انسانی
- انتشار تجارب بینالمللی در اجرای سیاست معماری راه
- انتقال ایستگاههای راهآهن به درون شهر به منظور ایجاد همپیوندی بین نظام حمل نقل درون و برون شهری
- مستندسازی میراث ارزشمند راه آهن کشور و تشکیل پرونده ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند
- مستندسازی تجارب حفاظت و بهرهبرداری مجدد از کاروانسراهای ایران با هدف ترویج فرهنگ حفاظت و مرمت آثار ارزشمند راهوندهای معماری ایران
- تبیین سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ( TOD)، تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و شورای حمل و نقل و تهیه سند راهنمای اجرای این سیاست نوین
- اعتلای معماری ساختمان های وابسته به نظام حمل و نقل اعم از ایستگاه ها، ترمینال ها و مجموعه های خدماتی وابسته به راه، راهآهن و فرودگاه با تاکید بر حفظ ارزشهای بومی، احترام به زمینه در عین بروز خلاقیت و نوآوری و بهرهگیری از فنآوریهای نوین
- توسعه حمل و نقل حومه ای بمنظور تسهیل نظام جابجایی شهروندان در قلمرو شهر و سرزمین پیرامون
- تاکید بر حمل و نقل ترکیبی با تاکید بر کاهش استفاده از اتومبیل شخصی، کاهش بار حمل و نقل زمینی و توسعه حمل و نقل ریلی
*معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.