| کد خبر: 270776 |

«تهران من» خراب؛ تهران از شهر هوشمند فاصله گرفته است/ یک نفر شهرداری را بیدار کند/ کارتخوان ایستگاه های بی آرتی از کار افتاده

خبری از هوشمندی در تهران نیست و به نظر می رسد، تهران از شهر هوشمند فاصله گرفته است، اگر در سال ۱۴۰۰ تهران به عنوان یکی از سه فینالیست جایزه کنگره جهانی شهرهای هوشمند انتخاب شده بود و در سال ۹۸ قرار بود جزو ۱۰ شهر برتر الکترونیکی جهان باشد، حالا به نظر می رسد حتی جزو پنجاه شهر هوشمند هم نباشد.

تین نیوز

خبری از هوشمندی در تهران نیست و به نظر می رسد، تهران از شهر هوشمند فاصله گرفته است، اگر در سال ۱۴۰۰ تهران به عنوان یکی از سه فینالیست جایزه کنگره جهانی شهرهای هوشمند انتخاب شده بود و در سال ۹۸ قرار بود جزو ۱۰ شهر برتر الکترونیکی جهان باشد، حالا به نظر می رسد حتی جزو پنجاه شهر هوشمند هم نباشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، اگر روزی قرار بود تهران با وای فای شهری، نقشه آنلاین و جی پی اس شهری برای اتوبوس، جمع آوری هوشمند زباله،پایش هوشمند حریق، ارائه خدمات الکترونیکیِ شهری تبدیل به یکی از شهرهای برتر شهر هوشمند در دنیا شود اما امروز حتی در مدیریت پرداخت خرد وسایل حمل و نقل عمومی مانده است.

پیوست در گزارشی نوشت:بسیاری از دستگاه های کارتخوان ایستگاه های اتوبوس بی آرتی از کار افتاده است و مردم رایگان سوار اتوبوس می شوند و اختلال در دستگاه های کارتخوان مترو نیز افزایش یافته است. از سویی با جمع آوری کیوسک های شارژ بلیت اتوبوس و مترو از سطح شهر عملا فقط امکان شارژ بلیت در ایستگاه های مترو وجود دارد که آن دستگاه ها نیز با اختلال مواجه هستند.این بخش از پرداخت ها، جدا از پروژه شکست خورده کیوآرکدهای تاکسیرانی برای پرداخت کرایه تاکسی هاست.

تهران هوشمند به روایت تصویر!

نسل اول دستگاه های شارژ بلیت های مترو و اتوبوس مدتی است خراب شده اند یا دیگر کارآیی کافی ندارند و از ایستگاه ها جمع شدند، گرچه بخشی از دستگاه های خرید بلیت ایستگاه های مترو از آغاز فرودین ۱۴۰۳ تجهیز و نوسازی شده اند، اما همچنان بسیاری از ایستگاه های BRT تهران یا فاقد دستگاه های خرید بلیت هستند یا حتی گیت ورود و خروج آنها به طور کلی از کار افتاده است و مسافران بدون بلیت از اتوبوس های BRT استفاده می کنند. یا یک نفر دستگاه به دست از مسافران می خواهد که بلیت خود را به او ارائه دهند. شارژ آنلاین بلیت هم که در شهرزاد و تهران من وجود دارد نیز با اختلال جدی در پرداخت روبروست.

بعد از هک سامانه های شهرداری و تهران من، پروژه پیاده سازی شهرزاد و تبلیغات گسترده آن نشان داد که شهرداری می خواهد پرداخت آنلاین خدمات حمل و نقل شهری را به سمت این اپلیکیشن ببرد. اما فعلا تکنولوژی آن به اندازه ای نیست که مردم تمایلی به استفاده از آن داشته باشند و باعث طولانی شدن صف پرداخت در ساعات شلوغی نیز می شود.

در این گزارش میدانی کاربران علت بی تمایلی به استفاده از شهرزاد را مشکلاتی مثل نخواندن کیوآرکدها در برخی دستگاه های ورود و خروج، ایجاد صف در پشت سرشان و همچنین تجربه کسر از حساب و فعال نشدن بلیتشان عنوان می کنند. البته قبل از شهرزاد هم کاربران تجربه بدی را در سال های اخیر از سامانه تهران من پشت سر گذاشته اند و به روز نبودن سامانه تهران من و خدمات آنلاین شهرداری، کاربران زیادی را از این نهاد ناامید کرده است.

بر خلاف تبلیغاتی که در سطح شهر و ایستگاه های مترو هم برای شهرزاد می شود متصدیان مترو می گویند همچنان مسافران استقبال خوبی از شهرزاد نکرده اند و هنوز دستگاه های خرید بلیت مترو را به شارژ آنلاین و استفاده از QRکد بلیت های خود ترجیح می دهند. موضوعی که به مشکلات و تجربه های بد کاربران از سامانه های شهرداری مثل تهران من بی ربط نیست.

خبری از شهر الکترونیکی نیست

از ایده های معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در سال ۹۸ و وعده های قالیباف در زمانی که شهردار تهران بود بگذریم، مشخص نیست حالا در فاوای شهرداری تهران چه می گذرد که حتی سامانه هایی که یکی پس از دیگری خلق می شوند، نمی توانند از پس به روزرسانی خدمات خود بربیایند. سامانه سوابق تردد طرح ترافیک یکی از همین امکانات در بخش خودرویی تهران من است که به گفته رانندگان گاه ماهانه نیز به روزرسانی نمی شود.

متصدیان نظارت باید دائم کنار دستگاه ها باشند تا دستگاه ها سرقت نشود یا مسافران بدون بلیت وارد ایستگاه نشوند.

سکوت نشکستنی فاوا

حالا نزدیک به دو سال از هک سامانه های شهرداری می گذرد، دوازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که بر خلاف توییت هادی محضرنیا مشخص شد این هک نه تنها جزو ساده ترین حملات در فضای امنیتی سایبری نبوده ، بلکه فاوای شهرداری با یک هک بحرانی و کمرشکن مواجه شده است. هکی که به نظر می رسد پس از گذشت دوسال فاوای شهرداری همچنان از شوک و لطمه های آن در امان نمانده است. از همان زمان ها بود که دیگر فاوای شهرداری سیاست سکوت پیشه کرد و از هرگونه پاسخ دهی در زمینه های مختلف و حتی غیرمرتبط با سامانه های هک شده طفره رفت، سیاستی که تا کنون آن را ادامه داده است.

یکپارچگی خدمات، شاید وقتی دیگر

اگرچه علی نوری مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در پایان سال ۱۴۰۲ در نشست خبری این بانک از ایجاد زیرساخت متمرکز برای ساختار یکپارچه پرداخت خرد شهری صحبت کرد اما به نظر می رسد بر خلاف ذهنیت خوش بین نوری نسبت به عملکرد شهرداری و مدیریت آن، فعلا شهرداری تهران نتوانسته است کارنامه مثبتی را در زمینه الکترونیکی شدن شهر رقم بزند و اپلیکیشن «شهرزاد» برای یکپارچه سازی زیرساخت خدمات شهری در کلان شهرها و اپلیکیشن «اسمارتیز» برای غیر کلان شهرها هم به نظر می رسد بیشتر از آنکه بوی یکپارچگی بدهند، بوی سامانه های جدید و ناکارآمدی را می دهند که فاوای شهرداری از آن به عنوان سرگرمی و پوششی جدید برای کم و کسری های خود استفاده کرده است.

در نهایت با نگاهی به سطح شهر باجه های متروکه Easypay، سامانه مشکل دار و به روزرسانی نشده تهران من و کیوآکدهای مخدوش رانندگان تاکسی و مانیتورهای خاموش ایستگاه های BRT و پیامک های غیرفعالی که قرار بود خبر از ساعت رسیدن اتوبوس ها را بدهند هم می توان فهمید شهرداری نتوانسته اخیرا گام مثبتی برای توسعه خدمات شهری و به روزرسانی آنها بردارد.
پی نوشت: مانند سایر گزارش هایی که مرتبط به فاوای شهرداری بود، این بار هم کسی از همکاران فاوای شهرداری در زمینه سوالات پیوست پاسخگو نبود و ما نتوانستیم با مدیران این مجموعه گفت وگو کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.