| کد خبر: 263489 |

◄ کدام استان ایران بیشترین تعداد فرودگاه را دارد؟

آیا قطب های اقتصادی کشور همچون تهران و اصفهان بیشترین تعداد فرودگاه را به خود اختصاص داده اند؟

تین نیوز

این استان ایران با داشتن 11 فرودگاه، بیشترین هاب هوایی را در کشور به خود اختصاص داده است، هر چند که فقط دو فرودگاه از این جمع از لحاظ تعداد پرواز رونق دارند.

به گزارش تین نیوز، علی رغم کمبود ناوگان هوایی در طول دهه های گذشته، فرودگاه های متعددی در کشور ساخته شده و یا توسعه یافته اند که اکثر این طرح ها فاقد توجیه اقتصادی بوده اند که صرفا با دخالت افراد ذی نفوذ، صاحبان قدرت و یا نمایندگان مجلس به منصه ظهور رسیده اند.

گزارش های پربازدید امروز را بخوانید:

مسافران ایستگاه مترو پرند و ارم سبز درد مشترک دارند!

 

پیش فروش تریلی چینی با گیربکس آلمانی از چهارشنبه 10 آبان

 

پراکندگی فرودگاه های کشور به گونه ایست که بعضا در دل مناطق کویری ایران همچون کرمان چند فرودگاه وجود دارد که عملا تمامی آنها هیچ گونه درآمد زایی ندارند. سوال اینجاست که کدام استان ایران بیشترین تعداد فرودگاه را در اختیار دارد؟ آیا قطب های اقتصادی کشور همچون تهران و اصفهان چنین عناوینی را به خود اختصاص داده اند یا عامل جغرافیا تاثیر قابل توجهی در تعداد فرودگاه ها در استان مذکور دارد. هر چند که استان های خراسان رضوی، خوزستان و فارس در تعداد فرودگاه از تهران و اصفهان هم پیشی گرفته اند، اما استان نخست ایران از لحاظ تعداد فرودگاه در جوار تنگه هرمز قرار دارد. استان هرمزگان به عنوان قطب اول دریانوردی ایران و دروازه اصلی ورود کشتی های تجاری به کشور، به سبب داشتن جزایر متعدد و بزرگ بیشترین ایستگاه هوایی در کشور را در اختیار دارد. فرودگاه هایی که هر کدام بخشی از خاک جزایر خلیج فارس را در بر گرفته و اتصال به سرزمین اصلی را میسر می سازد. 

بندرعباس

فرودگاه بین المللی بندرعباس به عنوان بزرگترین فرودگاه استان هرمزگان و در زمره فرودگاه های بین المللی کشورمان قرار دارد. این فرودگاه دارای دو باند فرود آسفالت و دو ترمینال مخصوص پروازهای داخلی و بین المللی است. پروازهای داخلی بندرعباس به اقصی نقاط کشور از جمله تهران، یزد، اصفهان، شیراز، تبریز، رشت، مشهد و ابوموسی برقرار است. همچنین پروازهای منطقه ای از بندر عباس به دبی و دوحه نیز توسط ایرلاین های داخلی انجام می گردد.

قشم

فرودگاه جزیره قشم در فاصله 40 کیلومتری غرب شهر قشم و در جنوب جزیره واقع شده است. علی رغم واقع شدن این فرودگاه در بزرگترین جزیره خلیج فارس (دو برابر کشور بحرین)، متاسفانه طرح های توسعه فرودگاه قشم در حد و اندازه ظرفیت های بسیار زیاد جزیره قشم صورت نگرفته است. در دوران پسا برجام، دولت کانادا از قصد خود برای سرمایه گذاری در فرودگاه قشم و ایجاد هاب هوایی با هواپیمای بمباردیه (ایرباس A220) خبر داده بود، هر چند که این طرح هیچ وقت عملیاتی نشد.

کیش

فرودگاه جزیره زیبای کیش در دل جزیره واقع شده است. این فرودگاه در دو دهه گذشته توسعه همه جانبه را تجربه کرده است. از جمله طرح های اجرایی در سال های اخیر می توان به ساخت ترمینال مدرن مسافری با ظرفیت 6 میلیون مسافر در سال و همچنین احداث باند دوم فرودگاه کیش اشاره کرد. امروزه فرودگاه جزیره کیش از جمله مدرن ترین فرودگاه های کشور به حساب می آید که پروازهای روزانه از آن به تمامی نقاط ایران انجام می شود. این فرودگاه هر دو سال میزبان نمایشگاه هوایی کیش است و سابقه پذیرش آنتونوف 225 را نیز داشته است.

بندر لنگه

فرودگاه بندر لنگه واقع شده در غرب استان هرمزگان دومین فرودگاه کشور پس از مسجد سلیمان بود که در اواخر دهه 1290 هجری شمسی به هندوستان و انگلستان نیز پرواز داشت. از سال 1385، با برقراری پروازهای دبی، این فرودگاه رسما به عنوان مرز هوایی شناخته شد. 

لاوان

فرودگاه لاوان در شرق جزیره لاوان واقع شده و از نظر جغرافیایی، غربی ترین فرودگاه استان هرمزگان به حساب می آید. پروازهای این فرودگاه به اهواز، تهران، اصفهان و شیراز برقرار می گردد. 

جاسک

فرودگاه جاسک در کرانه دریای عمان و در بخش جنوبی شهرستان جاسک واقع شده است. هر چند که در حال حاضر، فرودگاه این منطقه از کشور رونقی ندارد، اما پیش بینی می شود که در دهه های آتی و با آغاز ساخت بندر جدید در جاسک، طرح توسعه این فرودگاه و یا حتی ساخت فرودگاه جدید در دستور کار قرار گیرد. 

هندورابی

فرودگاه هندورابی جزو فرودگاه های جدید استان هرمزگان و خلیج فارس به حساب می آید. ساخت این فرودگاه در دهه 90 شمسی به سرانجام رسید. این فرودگاه در شمال غربی جزیره هندورابی قرار دارد و دارای یک باند فرود به طول 1.5 کیلومتر است. 

سیری

فرودگاه جزیره سیری در بخش مرکزی جزیره سیری واقع شده است. این فرودگاه دارای باند فرود به طول 2.5 کیلومتر بوده و پروازهای آن به شیراز و لامرد استان فارس انجام می گردد.

جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک

سه جزیره مشهور ایرانی با نام های ابوموسی،تنب بزرگ و تنب کوچک در قلب خلیج فارس واقع شده اند و هزاران سال است تحت حاکمیت ایران قرار دارند. این سه جزیره نیز هر کدام دارای فرودگاه هستند. جزیره ابوموسی از جمله جزایر ایرانی است که در قلب خلیج فارس واقع شده است. فرودگاه ابوموسی در مرکز جزیره واقع شده و باند فرودگاه، جزیره ابوموسی را به دو بخش تقسیم کرده است. باند فرودگاه ابوموسی 3.3 کیلومتر طول دارد و پروازهای محدودی از جزیره به بندرعباس برقرار است. جزیره تنب کوچک دارای فرودگاهی بسیار کوچک نظامی است که خود را به زحمت در دل جزیره جا داده است. همچنین فرودگاه جزیره تنب بزرگ که در ابتدای دهه 90 به عنوان فرودگاه نظامی افتتاح شد، در تاریخ 26 بهمن 1400 با فرود نخستین پرواز مسافری رسما کاربری مسافربری پیدا کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Ali 3 3

    آنوقت استان اصفهان حتی یک فرودگاه صرفاً مسافری ندارد

    • میثم 0 0

      بله شهر اغاجاری

  • علی 1 2

    خوزستان:
    اهواز
    آبادان
    ماهشهر
    امیدیه
    مسجد سلیمان
    دزفول
    آغاجری
    گچساران

    • ناشناس 2 0

      گچساران خوزستان نیست اغاجاری شهره؟؟

    • میثم 0 0

      بله شهرستان آغاجاری قطب نفت و گاز کشور

  • Mehran 2 0

    فرودگاه جزیره سیری در هفته دو بار به تهران و شیراز و یکبار به اهواز و بندرعباس و لامرد و اصفهان به وسیله هواپیمایی کارون پرواز دارد

  • رامین 7 2

    چرا اینقدر دروغ ومزخرف درفضای مجازی منتشر میکنید اصفهان و تهران چه داره که قطب اقتصادی کشور معرفی میکنید، استان هرمزگان و خوزستان بخاطر پالایشگاه ها و پتروشیمی، و ذخایر عظیم گاز اقتصادی ترین استان های ایران هستند تازه جمعیت شهرستان اصفهان از شهرهای شیراز، و مشهد و کرج 100% کمتر است، امار جمعیت شهر مشهد 3200000, شهر شیراز 2200000 شهرستان کرج 2500000 اصفهان 1850000 نفر

    • ناشناس 5 5

      دروغ و مزخرف رو تو میگی. اقتصادی ترین یعنی گردش پول و خرید و فروش بالاست.
      پالایشگاه و پتروشیمی رو که همه شهرهای بزرگ دارن.
      منابع نفت و گاز رو هم که تهران و خراسان و... داره منتها جنوب کشور از سالها پیش توسط خارجی ها استخراج میشه جاهای دیگه رو بلد نیستن که استخراج کنن.واسه همینم هست که کمر به دشمنی ما بستن.
      در ضمن منبع آماریت کجاست؟ جمعیت ها رو از کجا آوردی؟ حرفهات بوی حسادت و حقارت میده .تو همیشه سرت تو چادر بوده و عقب مونده ای به بقیه که هزاران سال پیش یکجا نشین شدن ربطی نداره.

    • ناشناس 3 3


      کرمان بزرگترین معادن مس دنیا رو داره و مردمش در بدترین شرایط زندگی میکنن و نماینده های اونجا هیچ کاری نمیکنن یعنی اجازه ندارن حتی حرف بزنن و افرادی تایید صلاحیت میشن که فقط سکوت کنن برعکس شمال غرب که عمدا افرادی تایید صلاحیت میشن که نون وحق بقیه رو بگیرن بریزن تو حلق شمال غرب.
      چرا از فرودگاههای بیخود شمال غرب ننوشتی؟
      /b>

    • ناشناس 1 1

      تیتر مقالت بوی ....تفرقه میده.
      لابد منظورت از فرودگاه یه جاده آسفالت شدست که حتی یه دونه پرواز نداره و هیچ امکانات فرودگاهی نداره.
      کرمان با تمام وسعتش حتی یک دونه فرودگاه با امکانات حداقلی نداره.
      جمهوری اسلامی همدست ....

  • ناشناس 1 0

    فرودگاه جاسک در حال حاضر ۲ پرواز هفتگی به تهران دارد

  • ناشناس 1 2


    اونجایی که نمایندگانش رو حمایت میکنن شمال غربه نه کرمان و...
    اگر نمایندگان دلسوز تو کرمان تایید صلاحیت شن حال و روز مردمش این نمیشد.
    حکومت فقط به فکر شمال غربه
    حتی تهران رو هم که پایتخته عمدا نابود کرده

  • جنوبی 3 1

    چیز واقعیتی است فعلا که جنوب کشور بوشهر هرمزگان و خوزستان دارن نون کل کشور را میدن.ممنون جنوبی ها باشید.

  • Hojjat 2 0

    اصفهان بسشه یکی

  • ناشناس 3 1

    منبع اصلی درآمد کشور با نود درصد خوزستان زرخیز است نه تنها در نفت و گاز.‌ در فولاد..‌ نیشکر... گندم.. هم اول کشور است.‌‌.. نیمی از برق کشور را هم تامین میکند...

  • سعید 1 1

    به‌جز‌مهرابادوامام‌ومشهد‌وشیراز‌بقیه‌ضررده‌هستند

  • بابک 2 1

    آقای ناشناسی که نوشتی پول معادن مس کرمان خرج غرب کشورمیشه خدمتت عرض کنم که قضیه برعکسه یاتوخوابی یاخودتوزدی به ....حتی خاک معادن شهرم مرندبارتریلی میشه به مقصدیزدتریلی 18میلیون کرایه بجون میخرن ولی اجازه نمی‌دهند تواذربایجان کارخانه ساخته بشه

  • ناشناس 0 0

    فرودگاه شهرکرد از لحاظ تعدد پرواز من فکر میکنم شما یادتان رفته باید فرودگاه شهرکرد در رده اول باشد این یک ظلم به استان ما شده لطفا هنگام درج این مطالب دقت کنید

  • پیمان 0 0

    خوزستان بیشترین فرودگاه را دارد

  • ناشناس 3 2

    آقایی که نوشتی کرمان خرج جاهای دیگه را میده
    آخه یزد و کرمان چی دارن
    یه مشت کویری
    اتفاقا خاک و معادن آذربایجان هست که تریلی تریلی عازم مرکز میشه
    فقط یه قلم
    سرنگون معدن مس آذربایجان هست که به خاطر سیاست های کلان و غلط ، نونشا شما کویر نشین ها میخورید