| کد خبر: 169879 |

◄ ضرورت تبیین شاخص‌های دقیق ارزیابی نیروی انسانی با ابزارهای به روز

آموزش کارکنان گزینش در انتخاب نیروهای شایسته شرکت فرودگاه‌ها نقش زیادی دارد.

تین نیوز

سرپرست دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی در افتتاحیه برنامه اجرایی دوره آموزشی اصول کاربردی مصاحبه، بر ضرورت فراهم شدن ابزارهای جدید و تبیین و به‌کارگیری شاخص‌های دقیق ارزیابی در گزینش نیروی انسانی تاکید کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، داریوش آسترکی در افتتاحیه این برنامه یک‌روزه که به کوشش هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی و با همکاری هسته گزینش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه شرکت‌های پیشرو برای داشتن نیروهای خلاق و بهره‌ور با یکدیگر رقابت می‌کنند، عنوان کرد: در چنین شرایطی مسئولیت مصاحبه‌کنندگان و گزینش‌گران، حساس است و در تلاشیم از طریق تعامل با هیات عالی گزینش نهاد ریاست جمهوری بتوانیم از ابزارهای جدید برای به‌کارگیری و تبیین شاخص‌های دقیق گزینش استفاده کنیم.

سرپرست دبیرخانه هیات‌مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی با اذعان بر دشواری انجام تحقیقات و صدور حکم و نظر دادن درباره هر پرونده گزینش، گفت: انجام مصاحبه و تحقیق به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی و حاکمیتی بسیار دشوار است و در این راه باید بتوانیم با استفاده از تجربه 40 ساله عمر نظام جمهوری اسلامی براساس فرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری از تندروی‌های جاهلانه و تسامح و تساهل ضربه زننده دوری‌کنیم.

وی بابیان اینکه مصاحبه‌گران باید به دستورالعمل‌ها کاملا مسلط باشند تا به بهترین ارزیابی بپردازند، افزود: به‌زودی دوره‌های آموزشی متعددی را در حوزه‌های تحقیق و مصاحبه‌های راهبردی برگزار خواهیم کرد.

در این برنامه همچنین حجت اسماعیل‌زاده، مدیر هسته گزینش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سخنانی با تاکید بر اهمیت موضوع مصاحبه در گزینش با توجه به مشکلات موجود در تحقیقات، عنوان کرد: هدف از برگزاری دوره آموزشی اصول کاربردی مصاحبه استفاده از تجربه اساتید این حوزه برای انجام تحقیقات صحیح‌تر است.

اسماعیل‌زاده تاکید کرد: با توجه به اینکه نیروی انسانی در هر سازمان از سرمایه‌های بالایی در مقایسه با دیگر ابزارها محسوب می‌شود و جذب نیروی انسانی پس از فرایند آزمون مصاحبه تخصصی افراد معرفی‌شده انجام می‌شود، شایسته گزینی در این فرایند بسیار مهم است و گزینش نقش بسیار خطیری را ایفا می‌کند.

مدیر هسته گزینش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، افزود: از سوی دیگر فرایند فعلی گزینش خصوصا تحقیقات در زوایای مختلف فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی با مشکلات متعددی روبه‌رو شده و محققان با معضلاتی مواجه هستند. در چنین شرایطی ضرورت آموزش و به‌روزرسانی مصاحبه کاملا محسوس است.

اهمیت کشف استعدادها و انتخاب شایسته

همچنین در این مراسم، علی‌اکبر دلوریان‌زاده، مدیرکل آموزش و توسعه نیروی انسانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در نامه 53 امام علی در نهج‌البلاغه که منشور مدیریت نظام اسلامی است و عهدنامه مالک اشتر برای مدیریت در نظام و حاکمیت اسلامی محسوب می‌شود، آمده است که «به امور کارگزارانت نیک بنگر و آنان را پس از آزمودن به کار گمار و نه با سهل‌انگاری و خودرایی، زیرا به کار گماردن آن‌ها بدون نظرخواهی و مشورت و بررسی و آزمون نوعی ستمگری و خیانت است.» و پیامبر اسلام نیز در انتصاب حاکم مکه فرمودند که «کارگزارانت را از میان مردمی باتجربه و باحیا و از خاندان پاکیزه و باتقوا که در مسلمانی سابقه درخشانی دارند انتخاب کن زیرا اخلاق آن‌ها گرامی‌تر آبرویشان محفوظ‌تر و طمع‌ورزی‌شان کمتر نیز آینده‌نگری‌شان بیشتر است.»

دلوریان‌زاده تاکید کرد: یک جامعه دینی علوی که به دنبال هدایت افراد به سمت ارزش‌های دینی و تحقق آرمان‌شهر علوی است باید دارای کارگزارانی باشد که از شایستگی‌های علمی و عملی و اخلاقی و نیز صفات حسنه و پسندیده برخوردارند، بنابراین نباید در این نظام افرادی با هر نوع اعتقاد و نگرش و گرایش فکری مغایر وارد بدنه کارگزاری نظام اسلامی شوند.

مدیرکل آموزش و توسعه نیروی‌انسانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابیان اینکه هسته گزینش، دستگاه تمیز دهنده افراد و کارگزاران است، افزود: در دنیای امروز نقش نیروی انسانی بیش‌ازپیش چشمگیر شده و نحوه انتخاب و ورود کارکنان به سازمان‌ها از مسایل مهم و پر چالش فراروی مدیران است.

وی گفت: هر شغل و منصبی برای هرکس مناسب نیست و باید میان شغل و شاغل تناسب و ارتباط منطقی وجود داشته باشد، بنابراین تامین نیروها و کارکنانی که مطابق اهداف سازمانی از عهده وظایف محول شده به خوبی برآیند و از جهت پیشبرد اهداف و خط‌مشی سازمان‌ها نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند یکی از دغدغه‌های مهم مدیران است. هرچند همه مردم ازنظر حقوقی برابرند و در پیشگاه الهی هیچ‌کس بر دیگری برتری ندارد ولی همگان در ابراز توانایی‌های خود یکسان نیستند و به تعبیر حضرت علی مردم مانند درخت هستند که با یک آب آبیاری می‌شوند ولی میوه‌های متفاوتی دارند.

دلوریان‌زاده همچنین عنوان کرد: گاهی انتخاب نادرست زمان و انرژی سازمان را در فرایند استخدام و آموزش هدر می‌دهد و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم بعدی بر روی مستخدم جدید بر باد داده می‌شود که بهترین راه برای پرهیز از این اشتباه انتخاب افراد مناسب و آموزش‌دیده برای انجام یک مصاحبه هدف‌دار و طراحی‌شده است.

مدیرکل آموزش و توسعه نیروی انسانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی باید به آسیب‌شناسی اقدامات گزینش و استفاده از ابزارها و روش‌های جدید برای احصای اطلاعات دقیق در تحقیقات بپردازیم و نیز لازم است دستگاه‌ها و سازمان‌ها با هسته‌های گزینش هماهنگی داشته باشند و کارکنان گزینش در هر رده‌ای از آموزش‌های لازم برخوردار شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.