| کد خبر: 260371 |

دود قطار خودمحوری به چشم صنایع ریلی میرود

◄ نمایشگاه ریلی 1402؛ امیدواری بخش خصوصی به همراهی برادر بزرگ

نمایشگاه ریلی بزرگترین رویداد سالانه این حوزه است اما امسال چنین رویداد پراهمیتی از اختلافات بین شرکت راه آهن و بخش خصوصی تاثیر پذیرفته و دچار بلاتکلیفی و حواشی شده است.

تین نیوز

نمایشگاه ریلی بزرگترین رویداد سالانه این حوزه است اما امسال چنین رویداد پراهمیتی از اختلافات بین شرکت راه آهن و بخش خصوصی تاثیر پذیرفته و دچار بلاتکلیفی و حواشی شده است.

به گزارش تین نیوز، با وجود آن که دبیر ستاد اجرایی دهمین نمایشگاه بین المللی صنایع ریلی از برگزاری این رویداد از 1 تا 4 مردادماه امسال خبر داده بود، نمایشگاه به دلیل مخالفت راه آهن به تعویق افتاد و طبق اخبار رسیده به خبرنگار تین، تاریخ دیگری که برای این رویداد از سوی متولیان برگزاری معین شد، که مورد موافقت شرکت راه آهن قرار گرفته است.

 به این ترتیب نیمی از سال 1402 سپری شده بدون آن که شرکت راه آهن با انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی فعال در حوزه ریل بتوانند بر سر مهم ترین رویداد این حوزه به تفاهم و هماهنگی مطلوب برسند.

سوال اینجاست که چرا با وجود آن که تشکل های بخش خصوصی شرکت راه آهن را برادر بزرگ، راهبر و تسهیل گر فعالان این حوزه می شناسند، اما در عمل نمی توانند این شرکت را در اجرای رویدادی که هم برای آنها و هم برای شرکت راه آهن از اهمیت بالایی برخوردار است، همراه کنند؟

ورود نامناسب راه آهن در رویدادی که بخش خصوصی متولی آن است

سبحان نظری رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن شرکت های ریلی موارد اختلاف نظر با راه آهن در موضوع نمایشگاه ریلی را صریح تر از سایر مسئولان ذیربط بیان می کند.

 نظری پیش از این در جلسه کارگروه انجمن شرکت های ریلی با اشاره حواشی و چالش ‌های برگزاری نمایشگاه ریلی بیان کرد: به باور ما برگزاری نمایشگاه در حوزه اختیارات بخش خصوصی است. اما شرکت راه آهن به ورود و مداخله غیراصولی در این حوزه اصرار دارد.

مستحضرید که زمان برگزاری نمایشگاه سال 1401 در اردیبهشت ماه بود و با وجود آن که از قبل در مورد آن هماهنگی ‌های لازم توسط انجمن با شرکت ‌ها انجام شده و در تقویم نمایشگاهی نیز درج شده بود، راه آهن اعلام کرد تصمیم دارد این نمایشگاه را در مهر ماه یا آبان ماه برگزار کند.

این مداخله نامناسب چالش‌ هایی در پی داشت. اما نهایتا نمایشگاه در موعد مقرر برگزار شد. متاسفانه شرکت راه ‌آهن برای نمایشگاه سال 1402 نیز از چند ماه مانده به پایان سال 1401 مداخله نامناسب دیگری را آغاز کرد و درصدد کمرنگ کردن نقش محوری انجمن ها و بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه و تغییر مجری نمایشگاه برآمد.

جلساتی نیز تحت عنوان شورای سیاست گذاری نمایشگاه حمل و نقل ریلی توسط شرکت راه آهن برگزار شد. و برای آن که به ظاهر اعلام شود بخش خصوصی هم در تصمیمات این نمایشگاه حضور دارد، از نمایندگان انجمن ها نیز دعوت به عمل می آید اما متاسفانه در عمل اکثریت حاضر در این جلسات مدیران راه آهن هستند و رای و نظر بخش خصوصی و انجمن ها در این جلسات مورد اعتنا قرار نمی ‌گیرد و حتی شاهد برخوردهای غیراصولی با نمایندگان بخش خصوصی نیز بوده ایم. آنچه در این جلسات می گذرد نیز در نوع خود قابل تامل است.

به عنوان مثال در این جلسات مدیران راه‌ آهن بدون آن که در مورد محتوای نمایشگاه و ارتقاء آن سخنی مطرح کنند صرفا اصرار بر تغییر مجری نمایشگاه - نه به دلیل ضعف عملکرد بلکه به دلیل ادعای نپذیرفتن زعامت شرکت راه ‌آهن بر حوزه ریلی توسط مجری نمایشگاه – دارند و مجریانی را برای این منظور دعوت و معارفه کرده اند که بعضا حتی سابقه برگزاری یک نمایشگاه هم در رزومه خود ندارند.

نظری در ادامه با بیان این که خط مشی انجمن در این زمینه کاملا روشن و مبتنی بر حفظ نقش محوری بخش خصوصی ریلی در برگزاری نمایشگاه است، تصریح کرد: شرکت ها به دلیل تعارضی که بین تشکل های صنفی و شرکت راه آهن وجود دارد و کسب وکار آنها نهایتا به همکاری با راه آهن گره خورده از یک سو تمایل چندانی به ورود به چالش با راه آهن بر سر نمایشگاه نشان نمی دهند. و از سوی دیگر اصولا تمایل چندانی به هم حضور در نمایشگاه نشان نمی دهند که شاید بخشی از بی ‌میلی شرکت ‌ها برای اظهارنظر درباره نمایشگاه هم به دلیل شرایط سخت اقتصادی و هزینه های سنگین حضور در این رویداد است.

بنا به آنچه رئیس هیات مدیره شرکت های ریلی می گوید، شرکت راه آهن تلاش های بخش خصوصی را برای برگزاری نمایشگاه به شکست می کشاند تا خود، محور این رویداد باشد و نمایشگاه را خودمدارانه مدیریت کند و دود این خودمحوری به چشم صاحبان اصلی صنعت ریلی می رود.

شایان ذکر است تلاش خبرنگار تین نیوز برای درج نقطه نظر مسئولان شرکت راه آهن درباره نمایشگاه ریلی امسال، بی نتیجه بود و پیامک وی به سرپرست روابط عمومی راه آهن هم بی پاسخ ماند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 5 8

    متاسفانه آقای سید میعاد صالحی در مأموریت های اصلی خود شکست خورده و چیزی در چنته برای ارایه ندارند و مجبورند به همین حواشی بپردازند.
    حد اقل در چند جلسه هیات مدیره راه آهن بحث اصلی این بوده که چه شرکتی نمایشگاه ریلی را برگزار کند!!!
    آنهم نمایشگاهی که پولش را شرکتهای خصوصی میپردازنند و راه آهن هم فقط یک غرفه از صدها غرفه را در اختیار دارد.
    همین قضیه در خرید واگن و لکوموتیو هم دارد رخ میدهد، به اینصورت که بخش خصوصی واگن میخرد و مدیرعامل راه آهن سرخود برای این واگنها افتتاحیه برگزار میکند و حتی از خود صاحب واگن هم به زور در این مجالس نمایشی و شو دعوت میکند!!!

    کاش وزیر راه یک عرضه ای از خود نشان میداد و زودتر دست به تغییر رییس راه آهن میزد

    • کارشناس دلسوز راه آهنی 5 7

      برای کارکنان راه آهن متاسفم که رییس راه اهن بجای اینکه مهمترین مسایل ریلی کشور را در جلسات هیات مدیران طرح کند ، وقت جلسات هیات مدیره را به موضوعی اینقدر کم ارزش اختصاص میدهد .
      بدبخت آن اعضای هیات مدیره که پای اینجور مباحث می نشینند و نمیفهمند کشور دارد بخاطر افق دید مبتذل و کوتاه اینها چه آسیبهایی میبیند