| کد خبر: 168282 |

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:

◄ به دنبال تأسیس ایرلاینی متفاوت هستیم

بحث تأسیس ایرلاین و مذاکرات منطقه آزاد چابهار برای خرید هواپیمای نو با چند شرکت هواپیماسازی از مدت‌ها پیش رسانه‌ای شده بود اما با توجه به خروج آمریکا از برجام و لغو یک‌طرفه قراردادهای خرید هواپیما این سؤال را ایجاد می‌کرد که سایر مذاکره‌کنندگان ایرانی که در حال مذاکره با سایر کمپانی‌های سازنده هواپیما بودند به کجا رسیده‌اند.

تین نیوز

بحث تأسیس ایرلاین و مذاکرات منطقه آزاد چابهار برای خرید هواپیمای نو با چند شرکت هواپیماسازی از مدت‌ها پیش رسانه‌ای شده بود اما با توجه به خروج آمریکا از برجام و لغو یک‌طرفه قراردادهای خرید هواپیما این سؤال را ایجاد می‌کرد که سایر مذاکره‌کنندگان ایرانی که در حال مذاکره با سایر کمپانی‌های سازنده هواپیما بودند به کجا رسیده‌اند.

عبدالرحیم کردی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، در خصوص آخرین وضعیت مذاکره با «بمباردیر» و «امبرائر» سخن گفته و عنوان کرده است که منطقه آزاد چابهار به‌دنبال تأسیس یک ایرلاین قوی در چرخه صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است؛ ازهمین‌رو با سه مجموعه به‌طور هم‌زمان در حال مذاکره هستند تا کارشان را با هواپیمای دست‌دوم آغاز کنند. استدلال کردی برای راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی جدید، راه‌اندازی ایرلاینی متفاوت با سطح کیفیت بالای خدمات است.

چندی پیش شما از خرید چند فروند هواپیما از کمپانی «امبرائر» برای منطقه آزاد چابهار خبر دادید؛ حال با توجه به اینکه قراردادهای خرید هواپیما توسط آمریکا به‌صورت یک‌طرفه لغو شده این کمپانی همچنان برای فروش هواپیما اعلام آمادگی کرده است؟

با توجه به اینکه از ابتدا سیاست منطقه آزاد چابهار تأسیس ایرلاین با تایپ منطقه‌ای و کوتاه‌برد بوده است، روی خرید هواپیماهایی که کارکرد آنها در دنیا مناسب این نوع ایرلاین است تمرکز کردیم؛ در همین راستا برای خرید هواپیمای نو با دو کمپانی بمبارد و امبرائر وارد مذاکره شدیم.

مذاکرات ما با شرکت «امبرائر» نسبت به «بمباردیر»، بیشتر پیش رفته است و هنوز هم هیچ علامتی مبنی بر اینکه قرار است مذاکرات متوقف و یا فروش هواپیما صورت نگیرد از این دو شرکت دریافت نکرده‌ایم و هم‌اکنون نیز کارها و پیگیری‌های ما برای خرید هواپیما از این دو شرکت در حال انجام است اما ما به‌طور هم‌زمان برای خرید هواپیماهای دست‌دوم به‌دلیل اینکه تاریخ تحویل این هواپیماها به این زودی‌ها نخواهد بود، کار می‌کنیم.

در مذاکرات انجام‌شده با این دو کمپانی، برای تحویل هواپیماهای «امبرائر» از سال ۲۰۲۰ صحبت شده است درحالی‌که ما نمی‌توانیم تا آن زمان منتظر بمانیم. درحال‌حاضر در بحث خرید هواپیماهای دست‌دوم ما با مجموعه‌های مختلفی مذاکره کرده‌ایم.

ما امیدوار هستیم که خرید هواپیماهای دست‌دوم با سرعت بیشتری پیش برود اما درخصوص خرید هواپیماهای نو باید منتظر باشیم و ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت. بااین‌حال باید تأکید کنم که تا به این لحظه توافقی از طرف این دو شرکت سازنده هواپیما مبنی بر توقف روند مذاکرات از سوی آنها اعلام نشده است.

با توجه به اینکه مذاکره شما با «امبرائر» در گذشته پیشرفت نسبتاً خوبی را طی کرده بود، آیا این شرکت تا گرفتن مجوز «اوفک» پیش رفته بود؟

«امبرائر» کارهایی را در این رابطه آغاز کرده بود و حتی خودش هم این پیش‌بینی را داشت که ممکن است برای گرفتن مجوز «اوفک» مشکلی پیش بیاید، اما با توجه به اینکه بنا بر توافق بین ما و آنها باید روند گرفتن مجوزها توسط آنها انجام بگیرد، تمام کارها برعهده آنها خواهد بود.

تأسیس ایرلاین در منطقه آزاد چابهار به کجا رسید؟

همان‌طور که در ابتدا عرض کردم به‌دلیل اینکه تاریخ تحویل هواپیماهای نو طولانی‌مدت خواهد بود با سه مجموعه به‌طور هم‌زمان در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با هواپیمای دست‌دوم کارمان را آغاز کنیم.برنامه زمان‌بندی ما برای راه‌اندازی این ایرلاین در بهار و حداکثر تابستان سال جاری بود و خیلی امیدوار هستیم تا بتوانیم در زمان‌بندی انجام‌شده کار خود را آغاز کنیم. هرچند به دلایل مختلف ازجمله شرایط، ضوابط، قوانین اداری و... تعیین تاریخ برای راه‌اندازی سخت است، اما بدانید که کارهای به‌خوبی پیش می‌رود.

ظاهراً منطقه آزاد چابهار به شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرده است که قصد توسعه فرودگاه کنارک را دارد و از همین رو ساخت فرودگاه جدید چابهار منتفی است، دلیل این کار چیست؟

ما چنین چیزی را به شرکت فرودگاه‌ها اعلام نکرده‌ایم. بحث ساخت فرودگاه جدید در چابهار دو بحث مهم را به‌دنبال دارد؛ با توجه به اینکه برای ساخت فرودگاه جدید تنها یک مجوز از سوی کمیته فضایی برای ساخت آن صادر شده است و سایر تشریفات آن مانند تملک زمین، طراحی، تأمین اعتبار و... باقی‌مانده است و ساخت تا به بهره‌برداری رساندن آن پروسه طولانی و زمان‌بری دارد، ما فعلاً نمی‌توانیم روی آن حساب باز کنیم و بگوییم که ما پنج تا ده سال دیگر منتظر خواهیم ماند تا فرودگاه جدید ساخته شود و سپس از آن استفاده خواهیم کرد.

 درواقع فرودگاه کنارک، فرودگاه نیروی هوایی است که درحال‌حاضر از آن به‌عنوان فرودگاه مسافری استفاده می‌شود. بحث کوچک‌بودن ترمینال این فرودگاه مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل است. در سال‌های گذشته روزهایی بود نهایتاً یک تا دو پرواز به چابهار وجود داشت اما اکنون تعداد پروازها بسیار زیاد شده است و درحال‌حاضر  کمتر از سه پرواز روزانه به چابهار وجود ندارد و همین موضوع مشکلات زیادی را برای بحث ظرفیت فرودگاه ایجاد کرده است.

یکی از انتقادهایی که در این رابطه همواره مطرح بود کمبود و گرانی پروازهای چابهار است. این موضوع را می‌پذیرید؟

این موضوع کاملا طبیعی است. زمانی که تقاضا مسافر زیاد و تعداد پروازها محدود است، بلیت گران خواهد شد. در حال حاضر پروازهای چارترکننده تا زیر 200 هزار تومان بلیت به چابهار می‌فروشند و ما در ایام نوروز بلیت زیر 200 تومانی داشته‌ایم  این در حالی است که در طول هیچ سالی این اتفاق نیفتاده است.

لازم است تأکید کنم که خوشبختانه تعداد پروازها به چابهار رشد چشمگیری داشته است و این رشد در پروازهای خارجی هم وجود دارد و هم‌اکنون از چابهار به مسقط و دبی پرواز داریم و به دنبال اضافه کردن مسیر کراچی نیز هستیم اما اضافه کردن این پرواز مشکلات زیادی را در پی دارد؛ برای مثال زمانی که یک پرواز به تأخیر بخورد و به‌طور هم‌زمان بخواهد دو پرواز انجام شود.

سالن فرودگاه دیگر ظرفیت و گنجایش این تعداد مسافر را نخواهد داشت ازاین‌رو برای حل این مشکلات به ‌صورت موقت با نیرو هوایی به توافق رسیدیم تا از امکانات این فرودگاه استفاده کنیم و تا حدودی سالن و ترمینال را توسعه بدهیم تا بتوانیم خدمات و امکانات مناسب‌تری را در اختیار مسافران قرار بدهیم.  اما این موضوع به‌هیچ‌عنوان منافاتی برای ساخت فرودگاه جدید در چابهار نخواهد داشت و حتی ما درخواست کردیم که مجری آن باشیم.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.