| کد خبر: 264709 |

هنوز سهمیه قیر به سازمان راهداری ابلاغ نشده است

معاون ساخت و نگهداری سازمان راهداری با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون هنوز سهمیه قیر به سازمان راهداری ابلاغ نشده است، گفت: ما ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم و منتظر ابلاغ قیر هستیم.

تین نیوز

خداداد مقبلی در مع خبرنگاران با اشاره به اهمیت زیرساخت جاده ها در ایمنی سفرها گفت: تا کنون هنوز سهمیه قیر به سازمان راهداری ابلاغ نشده است و ما ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم و منتظر ابلاغ قیر هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، خداداد مقبلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه راه های فرعی شریان های حیاتی اقتصاد کشور محسوب می شوند، گفت: راه های فرعی و روستایی قطب مولد کشور و تولید هستند و هرچه روستاها از بحث های زیرساختی بهره مند باشند، روستاییان محصولات تولیدی خود را با قیمت بهتر می توانند به بازار مصرف برسانند. در این میان ایمنی هم در راه های فرعی حایز اهمیت است؛ هرچه رویه جاده بهتر باشد، کاهش تصادفات تلفات جاده ای را خواهیم داشت و همه این ها برمی گردد به فراهم کردم زیرساختی به نام جاده.

وی با بیان اینکه اگر زیرساخت های لازم فراهم شود، روستاها هم توسعه خواهند داشت، افزد: در حال حاضر ۲۰۹ هزار کیلومتر راه روستایی داریم که ۱۱۶ هزار کیلومتر آسفالت و بقیه شوسه یا خاکی است. همچنین ۳۸ هزار کیلومتر راه فرعی داریم که آسفالته است؛ درمجموع ۱۵۴ هزار کیلومتر راه آسفالته داریم که سرویس دهی حمل ونقل روستایی را انجام می دهد.

معاون ساخت و نگهداری سازمان راهداری با بیان اینکه قبل از ادغام راه های روستایی و فرعی با سازمان راهداری، اطلاعاتی از راه روستایی نداشتیم، گفت: در سال ۱۳۹۹ اطلس راه های روستای کشور چاپ شد؛ طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۹۷ هزار و ۵۳۸ روستای دارای سکنه داریم که ۴۰ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار بوده و احداث راه در آن ها طبق برنامه ششم توسعه، تکلیف دولت است.

مقبلی ادامه داد: طبق این برنامه باید ۱۴۵ هزار کیلومتر راه می ساختیم که تا الان ۱۱۶ هزار کیلومتر  راه آسفالته ساخته شده و ۸۵ درصد ضریب برخورداری داریم. از طرفی ۶۳۱۱ روستای بالای ۲۰ خانواده باقی مانده که باید برای ساخت این تعداد روستا، ۲۹ هزار کیلومتر راه ساخته شود و برای این کار به ۲۸۰ همت اعتبار نیاز داریم تا طی یک بازه زمانی شش ساله بتوانیم راه های این روستاها را آسفالت کنیم.

وی با بیان اینکه در افق امسال دیده شده که ۲۷۵۰ کیلومتر راه بسازیم، اظهار کرد: بر این اساس تا کنون در سال جاری ۲۲۹۴ کیلومتر راه ساخته شده است؛ البته راه های فرعی روستاهای زیر ۲۰ خانوار هم حدود ۲۰۰۰ کیلومتر ساخته شده که خارج از شبکه و برنامه ما بوده و به درخواست استان دار، فرماندار و نماینده مجلس در دو سال ونیم اخیر انجام شده است.

معاون ساخت و نگهداری سازمان راهداری با بیان اینکه تا مهرماه امسال مبادله موافقت نامه پروژه ها انجام نشده است، گفت: این وضعیت باعث می شود تا توان مالی پیمانکاران از دست برود و روند ساخت پروژه ها کُند خواهد شد. امروز با محدودیت اعتباری در ساخت راه های روستایی مواجه هستیم. اگر مبادله موافقت نامه از ابتدای سال اتفاق بیفتد، می توانیم بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کیلومتر راه بسازیم در حالی که اکنون به دلیل محدودیت ها تنها ۲۷۵۰ کیلومتر ر در افق اجرایی در نظر گرفتیم.

مقبلی با بیان اینکه ۱۱۲۵ پروژه به طول ۵۴۲۶ کیلومتر در دست ساخت است؛ برای اتمام این پروژه ها حدود ۲۲ همت پول می خواهیم که امیدواریم تا پایان سال مالی بتوانیم به افق پیش بینی شده، دست یابیم. با وجود این از ابتدای سال تا کنون هنوز سهمیه قیر به سازمان راهداری ابلاغ نشده است و زمانی که ابلاغ شود، امکان ساخت خیلی از استان های سردسیر را تا ابتدای سال آینده نداریم؛ اما در استان های جنوبی به دلیل گرما امکانش هست.

وی درباره مشکل اختصاص قیر توضیح داد: قرار بوده حدود دو میلیون تن قیر در اختیار قرار گیرد که ارزش آن ۲۱ هزار میلیارد تومان بود و ۴۹ درصد قرار بود به وزارت راه و شهرسازی بدهند که حدود یک میلیون تن می شود؛ با وجود این، این سهمیه هنوز به ما ابلاغ نشده است و ما ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم و منتظر ابلاغ قیر هستیم.

معاون ساخت و نگهداری سازمان راهداری با بیان اینکه در بحث نگهداری این راه ها به شدت دچار مشکل هستیم، گفت: برای نگهداری راه های فرعی و روستایی سالانه حدود ۷۰ همت پول نیاز داریم که از منابع داخلی سازمان راهداری سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه ها هزینه می شود. البته یکی از مشکلات ما در راه های فرعی این است که با هدف تمرکززدایی، توزیع اعتبارات به جای سازمان راهداری به استان ها ابلاغ شده است و بسیاری از راه های روستایی در مناطق کوهستانی هستند که آسفالت ندارند و با انسداد چهار ماهه در فصل سرما مواجه می شوند.

مقبلی با بیان اینکه در مناطق محروم پیمان کاران راغب به کار نیستند، گفت: عمده مشکلات ساخت راه هم در مناطق کوهستانی است و با توجه به محدودیت های اعتباری، تلاش کردیم از راه های مختلف جذب اعتبار کنیم؛ ازجمله بسیج سازندگی سپاه، ارتش، بنیاد علوی و بنیاد برکت در این زمینه به ما کمک کرده اند. از جمله اینکه تعدادی از پروژه ها توسط ارتش در مناطق محروم انجام شده و حدود ۳۵۰ میلیارد تومان تفاهم نامه منعقد شده است. همچنین ۲۲۷۲ میلیارد تومان در ۱۱۶ پروژه داریم که خیرین در حال انجام هستند.

وی بیان کرد: هم اکنون ۲۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از ۳۸ هزار کیلومتر راه فرعی کشور نیاز فوری به روکش فوری آسفالت دارد که حدود ۲۳ همت برای این کار اعتبار نیاز است؛ اگر قرار باشد طی پنج سال این کار را انجام دهیم سالانه حدود ۴.۶ همت اعتبار نیاز داریم. همچنین حدود ۴۶ هزار کیلومتر راه های روستایی کشور نیازمند روکش فوری آسفالت هستند و سالانه به ۱۰ هزار میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه های روستایی نیاز داریم.

معاون ساخت و نگهداری سازمان راهداری با بیان اینکه ۲۶ درصد از جمعیت کشور در روستاها هستند؛ گفت: و روستاها قطب تولید کشور هستند، باتوجه به محدودیت های مالی، هرچه سطح رویه در جاده ها قابل قبول نباشد، ضریب ایمنی کاهش یافته و تصادفات افزایش می یابد و هزینه هایی که مترتب است بیشتر می شود؛ در حالی که با افزایش ضریب ایمنی تمایل به سکونت در روستا بیشتر می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.