| کد خبر: 34501 |

در مراسمی با حضور وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر بیان شد:

◄ یک فعال بندری: به محض موفقیت یک سرمایه‌گذار، می‌گویند پای مافیا در میان است!

تین نیوز | یک فعال بندری و سرمایه گذار بخش خصوصی گفت: در کشور ما وقتی کسی سرمایه‌گذاری موفقی در جایی می‌کند، به سرمایه‌گذاری دو و سوم که می رسد می گویند که انحصار دارد یا مافیایی در کار است، این در حالی است که دنیا از این سرمایه‌گذاران موفق بیشتر حمایت می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، فرید عامری در مراسم عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش 21 هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در بنادر کشور، اظهار کرد: اگر نگاهی به وضعیت کشور و اقدامات کشورهای متخاصم در یک دهه اخیر داشته باشیم متوجه می ‌شویم هدف از تحریم کاهش درآمد و سرمایه‌گذاری در ایران بوده است.

وی با بیان این‌که بخش حمل و نقل نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی دارد، تصریح کرد:‌ یکی از گلوگاه‌های کشور بنادر است بنابراین هر آنچه با حمل و نقل دریایی از جمله بندر، ناوگان و پسکرانه مرتبط است مهم به شمار می‌آید.

عامری با تاکید بر این‌که توجه به این موارد ضامن پیشرفت پایدار هر کشوری است، اظهار کرد:‌ در یک سال گذشته وضعیت پذیرش و نگاه کلی در بنادر تغییر محسوسی پیدا کرده و حداکثر تلاش برای جذب سرمایه صورت گرفته است.

این سرمایه گذاران فعال در بنادر گفت:‌ در قسمت زیرساخت‌های هزینه‌های سرمایه‌گذاری بسیار بالا و بازگشت سرمایه ناچیز است، متاسفانه دیده می‌شود که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذارانی واگذار می‌شود که در روبناها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

عامری از این که در بنادر به سرمایه‌گذار به عنوان رقیب نگاه می‌شود، انتقاد کرد و افزود: یک بندر موفق آن است که راه ‌آهن فعالی داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که تنها راه‌حل برای این‌که بندر شهید رجایی قفل نشود این است که آنجا راه‌آهن داشته باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر کرایه حمل بار و ترانزیت در راه‌آهن بیش از جاده است و این به معنی آن است که می خواهیم جاده را تقویت کنیم؛ نه ریل را.

این فعال حمل و نقل دریایی با بیان این‌که باید از بنادر موفق دنیا در زمینه توسعه و جذب سرمایه‌گذاری الگوبرداری کنیم، گفت: سازمان بنادر هماهنگ کننده نیازها در بخش سرمایه‌گذاری است و برگزاری حداقل سالی یک سمینار برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جزو الزامات است.

وی ادامه داد: باید فرآیند سرمایه گذاری در بنادر تسریع شود، در حال حاضر به خاطر محدودیت نیروی انسانی، این فرآیند تا حدی زمان بر است که گاه، طرح ممکن است از اقتصادی بودن خارج شود.

نماینده سرمایه‌گذاران فعال در بنادر با اشاره به این‌که راهکار عملی در این بخش تفویض اختیارات از ادرات بنادر است، افزود: باید میزان جذب سرمایه از شاخص‌های اصلی ارزیابی در بنادر باشد، ضمن آن‌که باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری را در نظر بگیریم.

عامری با اشاره به صندوق توسعه ملی گفت: سازمان بنادر و وزارت راه باید به سرمایه گذار ضمانت بدهد که تفاوت ناشی از برابری ریال و دلار را در زمان نوسانات نرخ ارز پرداخت می کند.

وی با اشاره به نرخ سود تسهیلات بانکی اغلب بالای 30 درصد است، برلزوم کاهش نرخ کارمزد بانک ها و امکان استفاده بخش خصوصی از وجوه اداره شده سازمان بنادر تاکید کرد.

عامری افزود: در کشور ما وقتی کسی سرمایه‌گذاری موفقی در جایی می‌کند، به سرمایه‌گذاری دو و سوم که می رسد می گویند که انحصار دارد یا مافیایی در کار است، این در حالی است که دنیا از این سرمایه‌گذاران موفق بیشتر حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اجاره ثابت و متغییر در بنادر گفت: در گذشته در سازمان بنادر اجاره متغیر در صورت افزایش فعالیت کاهش می‌یافت اما در حال حاضر این روند معکوس شده، همچنین در قراردادهای سرمایه‌گذاری آنقدر سرمایه‌گذار را محدود می‌کنیم که بیش از دو سال طول می‌کشد تا یک سرمایه‌گذار موافقت‌نامه اصولی را با تلاش شبانه‌روزی بگیرد.

این سرمایه گذار بندری تاکید کرد: اگر اعتقاد داشته باشیم بخش خصوصی، شریک تجاری دولت است، حتما رفتار دیگری با او خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.