| کد خبر: 264958 |

اعتراض ایران به کارشکنی آمریکا و انگلیس در برگزاری رویداد موازی روز جهانی دریانوردی در تهران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی به سی وسومین اجلاس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در لندن به کارشکنی دولت های آمریکا و انگلیس در برگزاری رویداد موازی روز جهانی دریانوردی در تهران و انجام اقدامات تبعیض آمیز و مخرب دولت ایالات متحده آمریکا علیه کشتی های تحت پرچم ایران اعتراض کرد.

تین نیوز

علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این سازمان در پیامی به سی وسومین اجلاس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در لندن بر رعایت الزامات مندرج در معاهدات دریایی توسط جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازنده ایران با دولت های صاحب دریا و ساحل و سازمان های بین المللی تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در آغاز این پیام که توسط علی اکبر مرزبان، مدیرکل امور دریانوردان، سازمان های تخصصی و بین المللی این سازمان در ارتباط ویدئوکنفرانسی با مجمع آیمو قرائت شد، با اعلام انزجار و محکومیت حملات وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین در غزه، به کارشکنی دولت های آمریکا و انگلیس در برگزاری رویداد موازی روز جهانی دریانوردی در تهران و انجام اقدامات تبعیض آمیز و مخرب دولت ایالات متحده آمریکا علیه کشتی های تحت پرچم ایران اعتراض شد.

بنابراین گزارش، در پیام مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی به سی وسومین اجلاس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) چنین آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیش از هر چیز، می خواهم در محضر شما مردم بی گناه و بی دفاع غزه را یادآوری کنم. این روزها و در این جهان متمدن، یک نسل کشی در بخش کوچکی از سرزمین فلسطین در حال وقوع است. ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، مانند بسیاری دیگر در جهان، نفرت خود را از این جنایات خشونت آمیز رژیم اشغالگر صهیونیستی به شدت نشان داده اند و بمباران شدید و اقدامات جنایتکارانه و شنیع علیه زنان، کودکان، نوزادان، بیمارستان ها و مدارس غزه را محکوم می کنند.

جناب رئیس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو)

نمایندگان محترم کشورهای عضو ایمو و سازمان های بین المللی

خانم ها و آقایان،

ابتدا انتصاب رئیس و نواب رئیس سی وسومین اجلاس مجمع آیمو از کشورهای عربستان سعودی، بنگلادش و پرو را صمیمانه تبریک می گوییم و امیدوارم مجمع بتواند به اهداف خود دست یابد.

آقای رئیس، خانم ها و آقایان،

اقتصاد دریایی، از جمله حمل ونقل دریایی، همواره سرلوحه سیاست های ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در همین راستا، در ماه نوامبر ۲۰۲۳، سیاست های کلی درباره توسعه اقتصاد دریامحور با مشورت همه طرف های ذی نفع توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و به تأیید مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رسید.

 ما معتقدیم بخش قابل توجهی از این سیاست ها در راستای تعاملات و همکاری های سازنده با سایر ملل به ویژه با دولت های منطقه و سازمان های بین المللی که آی ام او در رأس آنها قرار دارد، اجرا خواهد شد. بدون شک این اتفاق در فضا و محیطی آرام، امن و مطمئن رخ خواهد داد.

در این راستا، جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به رعایت الزامات مندرج در معاهدات دریایی مرتبط بوده است. ما می دانیم که روح حاکم بر همه این اسناد و کنوانسیون آیمو، ترغیب، مشارکت و همکاری کشورهای عضو می باشد. اما متأسفانه شاهد بوده ایم که دولت ایالات متحدخ آمریکا برخلاف مفاد کنوانسیون آیمو، کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا و سایر معاهدات عمل می نماید و به طور مستمر خدمات در حال ارائه به کشتی های با پرچم ایران از جمله خدمات ماهواره ای را مختل می کند.

 بنابراین، انتظار می رود تمامی بازیگران مهم از جمله دولت های متعاهد، سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) و سازمان بین المللی ماهواره های سیار (IMSO) از این اقدامات تبعیض آمیز به هر طریقی جلوگیری کرده و مانع آن شوند، زیرا آنها با اصول فوق الذکر در تضاد آشکار هستند.

آقای رئیس، دبیرکل، خانم ها و آقایان،

بر مبنای مصوبه شورای آیمو مقرر شده بود که جمهوری اسلامی ایران میزبان رویداد موازی روز جهانی دریانوردی در اکتبر ۲۰۲۳ باشد، اما در یکصد و بیست و نهمین جلسه شورای آی ام او، دولت های آمریکا و انگلیس از برگزاری این رویداد جلوگیری و برخی اتهامات پوچ را مطرح کردند. ما می خواهیم نارضایتی خود را از این اقدام غیرقابل قبول که با نفوذ و تبلیغات سیاسی صورت گرفت اعلام داریم. ما از کشورهای عضو آیمو می خواهیم که هوشیار باشند و هرگز اجازه ندهند، سازمان بین المللی دریانوردی از مسیر فنی و حرفه ای خود منحرف شود.

در پایان، مایلم از تلاش های ارزشمند آقای کیتاک لیم در دوران مسئولیت خود در مقام دبیرکل آی ام او تشکر و قدردانی کنم و از خداوند برای او و خانواده اش آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

همچنین یاد و خاطره خانم ماندانا منصوریان، نماینده فقیدمان در سازمان بین المللی دریانوردی و نایب رئیس کمیته همکاری فنی آیمو را که در فوریه ۲۰۲۳ بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت، گرامی می دارم و برای روحش شادی و آرامش مسئلت دارم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.