| کد خبر: 146762 |

از 18 شهریور و با اعلام سازمان بین المللی دریانوردی کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها لازم الاجرا شد

الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها از 18 شهریور سال جاری (8 سپتامبر 2017) با الحاق 63 کشور و 5/68 درصد تناژ کشتیرانی جهانی لازم الاجرا شد.

تین نیوز

الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها از 18 شهریور سال جاری (8 سپتامبر 2017) با الحاق 63 کشور و 5/68 درصد تناژ کشتیرانی جهانی لازم الاجرا شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که به تازگی حکم انتصاب‌اش به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی را دریافت کرده است، دیروز در مراسم روز جهانی دریانوردی با اعلام این خبر، توضیح داد : آب توازن که جهت حفظ ثبات و تعادل کشتی ها در مخازن خاصی نگهداری می شود، می تواند حاوی موجودات مضر، عوامل بیماری زا و گونه های دریایی مهاجم باشد.

محمد راستاد گفت : گونه های دریایی مهاجم می توانند اکوسیستم های محلی را مختل کنند؛ بر تنوع زیستی تاثیر بگذارند و خسارات اقتصادی زیادی به بار آورند. از این رو، کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها در سال 2004 به منظور جلوگیری از انتشار این گونه ها به مناطق غیر بومی و بروز آسیب های فوق تصویب شد و کشتی ها را موظف نمود آب توازن خود را به منظور برداشت آن از نقاط بی خطر، و تصفیه آن جهت پاکسازی ارگانیزم ها و عوامل آسیب رسان به شیوه های مختلف تعیین شده در دستورالعمل های این کنوانسیون و تصفیه آن جهت پاکسازی ارگانیزم ها و عوامل آسیب رسان به شیوه های مختلف تعیین شده در دستورالعمل های این کنوانسیون مدیریت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد : از تاریخ 18 شهریور ماه سالجاری، رعایت مفاد کنوانسیون شامل عدم تخلیه آب تصفیه نشده مخازن در دریا، نگهداری طرح مدیریت آب توازن و دفتر ثبت وقایع آب توازن بر روی کشتی، بازرسی و صدور گواهینامه های مربوطه، نمونه برداری از مخازن آب توازن در صورت نیاز برای کشتیهای جدید، الزامی شد.

به گفته راستاد، کشتی های جدیدی که از تاریخ 8 سپتامبر 2017(18 شهریور ماه 1396) و بعد از آن ساخته یا تحویل داده شوند، ملزم به نصب سیستم های پردازش آب توازن (طبق مقرره D-2 کنوانسیون) هستند.

بر اساس این گزارش، در هفتاد و یکمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC71) ، سازمان بین المللی دریانوردی (ْآیمو) موافقت کرد تا به کشتیهای موجود، فرصتی دوساله برای انطباق با الزامات D-2 و نصب سیستمهای پردازش آب توازن داده شود و این کشتیها تا سال 2019 موظف به تبادل آب توازن در طول مسیر هستند (بر اساس مقرره D-1 کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها).

مرکز منطقه ای راپمی طی بخشنامه ای (MEPC59/INF.3) از تاریخ 1 نوامبر 2009 کلیه شناورهای ورودی از خارج از منطقه دریایی راپمی را موظف به تعویض آب توازن خود، در حین حرکت در فاصله حداقل 200 مایل دریایی از نزدیک‌ترین خشکی و در عمق حداقل 200 متر نموده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.