| کد خبر: 1383 |

معاون توسعه مدیریت‌ومنابع سازمان بنادر در گفتگو با تین‌نیوز مطرح کرد:

◄ تکمیل طرح جامع بندرشهیدرجایی؛ اولویت سازمان بنادر / عزم دولت یازدهم برای جبران عقب‌ماندگی تاریخی بنادر ایران

تین نیوز | معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی، تکمیل طرح جامع بندر شهیدرجایی را اولویت فعلی سازمان بنادر اعلام کرد. به اعتقاد وی تاکید صریح رئیس جمهور بر لزوم اجرای فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و تصمیم‌گیری درباره فازهای چهارم و پنجم، نشان از عزم دولت یازدهم برای جبران بخشی از عقب ماندگی تاریخی بنادر ایران، در دولت یازدهم دارد. 

هادی حق‌شناس در گفتگو با تین نیوز، با تاکید بر لزوم تدوین استراتژی بلندمدت در راستای رونق تجارت دریایی در بنادر کشورمان، اظهار کرد: برنامه های بخش های مختلف کشور، باید متناسب با چشم انداز 20 ساله ابلاغیه مقام معظم رهبری باشد.

حق‌شناس ادامه داد: سند چشم انداز ایران 1404 که در سال 84 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، در قالب چهار برنامه پنج ساله تدوین شده که در حال حاضر در سال چهارم برنامه پنج ساله پنجم هستیم و در سال آینده، برنامه پنج ساله ششم جمهوری اسلامی ایران تدوین خواهد شد.

وی افزود: اگر در برنامه پنج ساله و همچنین افق بلندمدت ایران 1404 بتوانیم پیش بینی کنیم که سهم ایران در حمل و نقل جهانی و حمل و نقل خلیج فارس، به چه میزان است، در آن صورت متناسب با سخت‌افزار آن که عبارت از راه، راه آهن، فرودگاه و ساخت بنادر است، برنامه ریزی و ظرفیت سازی خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر در ادامه درباره بندر شهیدرجایی گفت: ظرفیت فعلی بندر شهیدرجایی که مهم ترین بندر ایران در حال حاضر است، 3 میلیون TEU کانتینر است در حالی که سایر بنادر حاشیه خلیج فارس که نه از نظر اقتصادی، نه جمعیتی و نه موقعیتی، قابل مقایسه با بندر شهیدرجایی نیستند، بیش از 10 برابر ما ظرفیت ایجاد کرده اند.

عزم دولت یازدهم برای جبران عقب‌ماندگی تاریخی بنادر ایران
حق‌شناس ادامه داد: خوشبختانه رئیس جمهور محترم، اخیرا سفری به بندر شهیدرجایی داشتند و شاید بتوان گفت اولین رئیس جمهوری در تاریخ انقلاب هستند که تاکید صریح بر اجرای فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و همچنین تصمیم گیری درباره فاز چهارم و پنجم این بندر داشتند و این تاکید به این دلیل است که بتوانیم بخشی از عقب ماندگی تاریخی بنادر ایران را در همین دولت 11 ام جبران کنیم.

وی افزود: بنابراین داشتن چشم انداز یعنی متناسب با توسعه اقتصاد جهانی، متناسب با توسعه حمل و نقل جهان و متناسب با حمل و نقل کانتینری برنامه ریزی کنیم.

تکمیل طرح جامع بندرشهیدرجایی؛ اولویت سازمان بنادر
عضو هیات عامل سازمان بنادر اضافه کرد: اصل این است که ظرفیت سازی متناسب با تقاضایی که امروز وجود دارد، یعنی تقاضای حمل با کشتی های بالای 10 هزار TEU کانتینر، انجام دهیم، البته ایجاد بنادر کوچک هم جزو اولویت ها و ضرورت هاست اما اولویت اول امروز بنادر ایران، باید حرکت در راستای ایجاد ظرفیت بیشتر کانتینر و کشتی های کانتینری باشد که مطمئنا بخش عمده ای از این مساله در بندر شهیدرجایی محقق می‌شود و مابقی می تواند در سایر بنادر کشور در جنوب انجام شود.

حق‌شناس گفت: اولویت برنامه های سازمان در جهت اهداف اقتصاد ملی، فعلا تکمیل طرح جامع بندر شهیدرجایی در جنوب کشور است و در کنار آن، تکمیل طرح جامع دیگر بنادر، چه در جنوب و چه شمال کشور را در برنامه داریم.

وی درباره برنامه های سازمان بنادر برای تقویت بخش خصوصی در پروژه های سازمان بنادر اظهار کرد: چنانکه در ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 84 آمده بود، بخش دولتی باید سهم خود را به بخش خصوصی واگذار کند. پیام اقتصاد مقاومتی نیز این است که مردم به معنای واقعی، شریک اقتصاد شوند و اقتصاد را، هم در بخش تولید و هم صادرات و واردات، اداره کنند.

لزوم مشارکت بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های بندری
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر ادامه داد: در بنادر هم این سیاست دنبال می شود، چنانکه در بنادر ایران، تمامی کارهای اپراتوری توسط بخش خصوصی انجام می شود اما باید به سمتی برویم که بخش خصوصی، در ایجاد زیرساخت ها مانند اسکله و موج شکن نیز مشارکت کند.

استقبال سازمان بنادر از هرگونه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر
حق‌شناس با اشاره به استقبال این سازمان از هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، گفت: بودجه سازمان بنادر متناسب با حجم پروژه های در دست اقدام سازمان نیست که به همین دلیل، هم از صندوق ذخیره ارزی وام گرفته ایم و هم اوراق مشارکت فروخته ایم. منابع سازمان کافی نیست و به طور جدی در صدد استفاده از منابع بخش خصوصی هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل 0 0

    لطفا حرف های گنده گنده نزنید. حرف های بزرگ آدم های بزرگ میخواهد! شما لطف کنید اوضاع را بدتر نکنید هنر کرده اید و مردم از شما تشکر می‌کنند. رفع عقب ماندگی های تاریخی پیش کش تان!!!

  • محمدی عیقرلو 0 0

    با سلام واحترام برای شما متاسفم که خودرا بعنوان کارشناس معرفی فرموده اید لطفا از ادبیات مناسبی برای صنف استفاده نمایید شان شما بعنوان یک کارشناس بهتر ازاین میباشد. با احترام ارادتمند شما

  • حمید 0 0

    کامنت گزارهای ۱ و ۲ احتمالاٌ از دوستان معاون قبلی هستند. آقای حق شناس هم کاربلد است و هم دل و چیگر خوبی برای چالش دارد. افراد قابل را اینگونه تخریب نکنید.