| کد خبر: 202642 |

◄ گزارش مدیرعامل راه‌آهن از ساخت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی

سعید رسولی در برنامه خبری که صبح امروز در شبکه خبر داشت گفت: تا پایان سال چند دستگاه واگن مسافری و باری، خودکشش و لکوموتیو جدید دیگر به بهره برداری می رسد.

تین نیوز

سعید رسولی در برنامه خبری که صبح امروز در شبکه خبر داشت گفت: تا پایان سال چند دستگاه واگن مسافری و باری، خودکشش و لکوموتیو جدید دیگر به بهره برداری می‌رسد. 

به گزارش تین نیوز، روز گذشته٢٤٣ دستگاه واگن مسافری و باری، خودکشش و لکوموتیو جدید وارد شبکه ریلی کشور شد.

سعید رسولی گفت: این اتفاق دومین بار است که امسال انجام می شود. این اتفاق یکبار در ابتدا شهریور و بار دیگر روز گذشته انجام شد.  در اولین مرتبه و 213 دستگاه بهره‌برداری کردیم.

وی افزود: مجموعا در 9 ماه امسال 456 دستگاه به شبکه ریلی اضافه شده است.  این کار با همکاری شرکت های حمل و نقل ریلی و تولید کننده داخلی انجام شده است.

رسولی در ادامه گفت: این تعداد ناوگان نسبت به مدت مشابه سال قبل 95 درصد رشد داشته و تمامی این ناوگان‌ در داخل تولید شده است.

وی افزود: امیدواریم در پایان سال نیز برنامه دیگری داشته باشیم و تعداد قابل توجهی ناوگان از تولید داخل به شبکه ریلی اضافه کنیم و امسال با یک رکورد خوب شعار رونق تولید را جامعه عمل بپوشانیم.

وی با بیان اینکه در صنعت حمل و نقل ریلی به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم گفت:  در نمایشگاهی که امسال برگزار شده است شاهد شکوفایی حمل و نقل ریلی بوده‌ایم.

وی گفت: با وجود تحریم ها اما آمار آماده به کاری لوکومتیو آمریکاییمان از سال گذشته بالاتر بوده است رشد قابل توجهی داشته است. این نشان می دهد در تامین قطعات یدکی به خودکفایی نسبی رسیده ایم.

رسولی در این خصوص به تعدادی از این موارد اشاره کرد و گفت: برای مثال در گذشته وابستگی صد در صدی در تهیه دستگاه تهویه قطار داشتیم اما اکنون به خودکفایی رسیده‌ایم و شرکت پلور سبز این قطعه را تولید کرده است. همچنین  در سیستم ترمز نیز به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و پکیچ سیستم ترمز را تولید کرده ایم.

وی گفت: تنها دلیل اینکه در بعضی از قطعات و دستگاه‌ها خودکفایی نداریم بحث تیراژ پایین آن است که صرفه اقتصادی ندارد که در داخل تولید شود.

رسولی با بیان اینکه ساخت این تعداد واگن از سه محل تامین سرمایه شده است گفت: مجموع سرمایه‌گذاری حدود 385 میلیارد تومان بوده است و علاوه بر منابع داخلی شرکت‌ها که برای ساخت ناوگان خرج کرده‌اند از سه محل بسته‌های حمایتی که در قانون پیش بینی شده است نیز به سرمایه‌گذاران کمک شده است.

 

به گفته وی؛ مورد اول ماده 12 قانون رفع موانع تولید است؛ بر اساس این ماده هر سرمایه‌گذاری که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شود، وزارت نفت و دولت اصل و سود سرمایه گذاری را به سرمایه گذار برمی‌گرداند که روز گذشته ۱۸ میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ قانون بودجه به حساب شرکت راه آهن واریز شد تا در راستای حمایت از شرکت‌های تولیدکننده مصرف شود.

 

رسولی افزود: مورد دوم، قرار دادی که سال گذشته ما بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به ارزش 2 هزار میلیارد انعقاد شده است. بر اساس این قرارداد شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری دارند هم دولت و هم سازمان برنامه و بودجه موظف هستند که به شرکت ها کمک کنند.

رسولی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه محل دیگری است که بخشی از کمک های صورت گرفته شده از این محل انجام شده است. 

رسولی گفت: بهره وری را باید در تمام بخش های حمل و نقل ریلی در سرلوحه کارمان قرار دهیم. در حالی که باید  توسعه شبکه ریلی و  خرید ناوگان را  در برنامه داشته باشیم، اما مقدمه بر آن، باید ببنیم موانعی که باعث شده بهره‌وری پایین باشد و از شبکه موجود کمتر استفاده کنیم کدام است و آن ها را برطرف کنیم . بخش زیادی از نیازهایمان می تواند از طریق بهره وری و ارتقا بهره‌وری مرتفع شود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.