| کد خبر: 271844 |

اصلاح قوانین خصوصی سازی در راه آهن از واجبات است

ساختارها و قوانین قدیمی و به روز نشده علت شکست خصوصی سازی در راه آهن است؛ این نظر محسن پورسیدآقایی است و تاکید دارد تا زمانی که ساختارها اصلاح نشود و قوانین و مقررات تغییر نکند خصوصی سازی در راه آهن به نتیجه نمی رسد.

تین نیوز

ساختارها و قوانین قدیمی و به روز نشده علت شکست خصوصی سازی در راه آهن است؛ این نظر محسن پورسیدآقایی است و تاکید دارد تا زمانی که ساختارها اصلاح نشود و قوانین و مقررات تغییر نکند خصوصی سازی در راه آهن به نتیجه نمی رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، محسن پورسیدآقایی عضو هیئت علمی دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران در نخستین پیش نشست «همایش سالانه بین المللی تنظیم گری و سیاست گذاری رقابت در ایران» با تاکید بر اینکه خصوصی سازی در را ه آهن شکست خورده است، گفت: «متاسفانه آن گونه که انتظار می رفت با خصوصی سازی در راه آهن و صنعت ریلی اهدافی مانند تحول ریلی، جذب سرمایه گذاری جدید، بهبود بهره وری و افزایش راندمان محقق نشد.»

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: «عده ای می خواهند از عدم موفقیت خصوصی سازی در راه آهن نتیجه بگیرند که در کل خصوصی سازی در این بخش اشتباه بوده است. در حالی که اصلاً این گونه نیست و علت عدم موفقیت به خاطر اصل خصوصی سازی نیست بلکه به این دلیل است که ساختارها و قوانین اصلاح نشدند و آن گونه که باید خصوصی سازی صورت نگرفت.»

دولت هم زیرساخت دارد هم با بخش خصوصی رقابت می کند

وی با بیان اینکه در بخش هواپیمایی انحصار فرودگاه ها دست شرکت دولتی هست اما بخش خصوصی با او طرف نیست و با آن رقابت نمی کند، گفت: «اشکالی که ما الان در راه آهن داریم این نیست که زیرساخت دست دولت است. اشکال این است که طرف شرکت خصوصی همان کسی است که زیرساخت هم دست اوست!»

عضو هیئت علمی دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: «اگر بتوان در راه آهن هم این تفکیک را ایجاد کنیم و مقرراتی داشته باشیم که بر اساس آن شرکت خصوصی با راه آهن طرف نباشد، مشکلات برطرف می شود. اگر این اتفاق بیفتد و ساختار ما شبیه ساختار هوایی بشود خصوصی سازی قادر خواهد بود این صنعت را رشد دهد. در غیر این صورت، با ادامه این روند عملاً سرمایه گذاری جدیدی اتفاق نمی افتد و نتیجه آن پسرفت روز به روز این صنعت خواهد بود.»

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم خصوصی سازی در راه آهن ادامه پیدا کند باید قوانین و مقررات را اصلاح کرد، خاطرنشان کرد: «چیز عجیبی هم نیست. مثلاً همان گونه که خصوصی در بخش حمل و نقل هوایی موجب شد که سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن صنعت بسیار رشد کند و با بخش ریلی غیرقابل مقایسه باشد، در این بخش هم می توان با اصلاح قوانین و مقررات به شیوه درست خصوصی سازی دست یافت.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.