| کد خبر: 271849 |

◄ پروژه راه آهن فردوس متوقف است؟!/کارفرما پاسخگو باشد

پروژه راه آهن فردوس و اتصال به راه آهن بافق مشهد از پروژه های نیمه تمام حمل ونقل ریلی در استان خراسان جنوبی است که از سال 97 کلید خورده و پس از گذشت بیش از 5 سال خبری از پیوستن این پروژه به شبکه سراسری راه آهن کشور نیست.

تین نیوز

پروژه راه آهن فردوس و اتصال آن به راه آهن بافق  مشهد از پروژه های نیمه تمام حمل ونقل ریلی در استان خراسان جنوبی است که از سال 97 کلید خورده و پس از گذشت بیش از 5 سال خبری از پیوستن این پروژه به شبکه سراسری راه آهن کشور نیست.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، پروژه راه آهن آنتنی فردوس بعد از انجام مطالعات امکان سنجی، با صدور مجوز کمیسیون 215 برنامه پنجم توسعه در سال 1392، عملیات اجرایی احداث 75 کیلومتر آنتن راه آهن و اتصال فردوس به راه آهن مشهد بافق از سال 1398 توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شروع شد.

این پروژه‌ چندین ساله تا مرحله روسازی انجام شده و تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر متوقف است.

گرچه اجرای راه آهن آنتنی شهرستان فردوس از طرف عموم مردم این شهرستان بارها درخواست شده اما گویا با طرحی که از نظر کارشناسان وزارت راه از نظر فنی و اقتصادی غیرقابل توجیه است و به بهانه اصلاح مسیر و اضافه کردن شهری دیگر و از طرفی کمبود بودجه طرح لغو و کارگاه تعطیل شده است. به همین خاطر کارزاری از سوی مردم شهرستان فردوس به راه افتاده است.

بیشتر بخوانید:

اما و اگرهای طرح اتصال فردوس به شبکه ریلی

در کارزار درخواست اجرای راه آهن آنتنی شهرستان فردوس خطاب به رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی آمده است: «احتراما باعنایت به مصوبه کمیسیون ماده 215 برنامه پنجم توسعه و تصویب و تخصیص اعتبار جهت اجرای 75 کیلومتر آنتن راه آهن جزین به فردوس و تخصیص اعتبار اولیه و عقد قرارداد با پیمانکار و سپس تغییر مصوبه به کمیسیون ماده 23 و دولتی شدن مصوبه پس از تزریق بودجه و اجرای قسمتی از پروژه به علت تزریق قطره چکانی به این پروژه، متاسفانه پیمانکار نسبت به تعطیلی کارگاه اقدام کرده و این امر باعث نا امیدی مردم فهیم و شهید پرور شهرستان فردوس و شهرستان های همجوار شده است و متأسفانه باعث محرومیت موقعیت بسیاری از سرمایه گذاری ها از مردمان سختکوش منطقه شده است؛ لذا تقاضای نگاه ویژه به این پروژه بر زمین مانده از شما مسئولان محترم داریم.»

این کارزار در حالی اعلام شده که اتصال فردوس به شبکه ریلی کشور از مطالبات دیرینه مردم این منطقه بوده و پیش از این نیز چند بار از سوی مردم این کارزار به راه افتاده و از سوی مسئولان حمل ونقل ریلی کشور مورد بی توجهی قرار گرفته است گرچه منتفع شدن شهرستان فردوس به شبکه ریلی و اختصاص آنتن به ایستگاه جزین در سازمان برنامه و بودجه تصویب و دارای ردیف اعتباری ملی شده است.

در سال 97 با انتخاب کارفرما و پیمانکار، عملیات اجرایی پروژه آغاز شد که طبق قرارداد با کارفرمای پروژه که شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است، قرار بود پروژه تا شهریور ماه 1401 عملیات زیرسازی آن تمام و آماده ریل گذاری شود.

به گفته مهدی روشن؛ فرماندار شهرستان فردوس پیگیر هستیم تا اعتباراتی به این پروژه اضافه شود و کارگاه دوباره فعال شود. در زمینه پروژه راه آهن و تخصیص اعتبارات دولتی، چیزی که برای پروژه راه آهن به عنوان مجوز صادر شده، 85 درصد سهم مشارکت بخش خصوصی و 15 درصد از محل اعتبارات دولتی است که بر این اساس باید پروژه فعال شود و کاری که تا الان پیگیری شده بر همین مبنا بوده است.

گفتنی است در لایحه بودجه سال 1402 میزان اعتبار پیشنهاد شده برای پروژه راه آهن فردوس 4 میلیارد تومان بوده که با پیگیری مسئولان شهرستان این رقم به 30 میلیارد تومان افزایش یافته اما با تخصیص این اعتبار هنوز مطالبات پیمانکار تسویه نشده و بنابر اظهارات مردم شهرستان فردوس متاسفانه به علت تزریق قطره چکانی بودجه به این پروژه،  پیمانکار نسبت به تعطیلی کارگاه اقدام کرده است و این پروژه در حال حاضر  متوقف است. بنابراین لازم است که کارفرمای این پروژه در قبال تعلیق چند ساله این پروژه که تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته پاسخگو باشد.

روسازی راه آهن فردوس

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس وزارت راه 1 0

    تغییر مسیر و اضافه شدن چند شهر به این طرح خواسته نماینده فردوس بود که عنوان طرح را در قانون بودجه عوض کرد و باعث تعطیلی شد. وقتی ۷۰ درصد مسیر تغییر کنه، باید مطالعات و اخذ مجوزها از اول شروع بشه، پیمانکار و کارفرما مقصر نیستند.