| کد خبر: 144405 |

◄ ادغام؛ گزینه‌ای مناسب پیش‌روی صنایع ریلی

تجزیه حوزه ریلی به کسب وکارهای کوچک (به نسبت اندازه صنعت) موجب کاهش جذابیت در میان مدت می‌شود و در زمانی که حمایت‌های دولتی برداشته شود چاره‌ای جز ادغام نخواهند ماند.

تین نیوز

یک کارشناس ریلی معتقد است فرصت بسیار خوبی پیش روی بخش ریلی کشور وجود دارد و مصوبات بسیار خوبی در برنامه ششم در زمینه بخش ریلی درج شده است.

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا سید وکیلی افزود: البته ما معمولا در روش اجرای مصوبات اشکالات بیشتری داریم تا در خود مصوبات و معمولا قوانین خوبی در زمینه‌های مختلف داریم اما در پیاده‌سازی آنها عقب هستیم.

وی تاکید کرد: درخصوص حمل‌ونقل ریلی باید پذیرفت که اساس این زیربخش حمل‌ونقل  در دو حوزه توسعه و حفظ منابع بسیار مهم است.

این کارشناس اظهار کرد: اما به‌ لحاظ مالی این زیربخش به‌تنهایی کسب وکار قوی ندارد. چرا که کسب وکار ریلی در یک بسته شامل زیرساخت ریلی و حمل‌ونقل ریلی جذابیت پیدا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: زیرساخت ریلی در بیشتر کشورهای دنیا از سوی دولت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. موضوع تامین مالی خارجی نیز که هم اکنون مورد تاکید مقامات دولتی است وقتی با ضمانت دولتی همراه شود مورد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرد و لذا باز هم از نوع سرمایه‌گذاری دولتی محسوب می‌شود.

به گفته او، علت این است که هزینه زیرساخت قابل توجه است و توجیه فنی و اقتصادی آن با تحلیل اقتصادی مثبت می‌شود و نه با تحلیل مالی.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس یادآور شد:  حمل‌ونقل ریلی موضوعی است که در بسیاری از کشورها  از سوی بخش غیر دولتی در حال انجام است. این بخش از سودآوری بالایی برخوردار نیست اما در کنار سایر کسبوکارها جذابیت خوبی پیدا می‌کند.

او افزود: یکی از این موارد، کسبوکارهای معدنی یا صنایع معدنی است که با حجم بار زیاد روبرو هستند. به همین دلیل است که بیشتر شرکت‌های بزرگ معدنی وارد کسبوکار ریلی می‌شوند. زیرا این ورود مجموع هزینه‌های میان مدت آنها را کاهش می‌دهد. 

این کارشناس با بیان این‌که از طرف دیگر باید به صرفه مقیاس در این کسبوکار توجه شود.، اظهار کرد:  ورود به کسبوکار ریلی با حدود 40 شرکت ریلی صاحب واگن (نه کل ناوگان) برای زیربخش ریلی کشور ما که مجموع عملکرد بالایی ندارد،‌ دارای صرفه مقیاس به‌نظر نمی‌رسد.

سیدوکیلی تاکید کرد: تجزیه این حوزه به کسبوکارهای کوچک (به نسبت اندازه صنعت) نیز موجب  کاهش جذابیت در میانمدت می‌شود  و در زمانی که حمایت‌های دولتی برداشته شود چاره‌ای جز ادغام نخواهند ماند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.