| کد خبر: 142101 |

◄ کاهش درآمد رانندگان به یک‌سوم در عرض سه سال

فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در پیامی خطاب به نمایندگان مجلس، به طرح این پرسش پرداخته‌اند که چرا با وجود عدم تغییر وضعیت حمل‌ونقل کالا طی چندین سال گذشته، درآمد کامیون‌ها از سال ۹۳ تا امسال به یک سوم رسیده است؟

تین نیوز

فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در پیامی خطاب به نمایندگان مجلس، به طرح این پرسش پرداخته‌اند که چرا با وجود عدم تغییر وضعیت حمل‌ونقل کالا طی چندین سال گذشته، درآمد کامیون‌ها از سال ۹۳ تا امسال به یک سوم رسیده است؟

به گزارش تین‌نیوز، آنان همچنین به بیان برخی دلایل کاهش درآمد خود پرداخته‌اند و اعلام کرده‌اند یکی از دلایل این است که شرکت‌های حمل‌ونقل تعدادی کامیون استیجاری به صورت مالکیت سوری در اختیار گرفته و حق دیگران را می‌برند.

به گفته آنان بار اضافه  نیز از کامیون‌های شرکت‌ها از طریق دلالی وبی نوبتی به کامیون‌های دیگر داده می‌شود، ضمن این‌که تعداد زیادی از بارها را به بهانه‌های مختلف به رانندگان بومی می‌دهند.

رانندگان کامیون اعلام کرده‌اند: این سه گروه از رانندگان که تعدادشان هم کم نیست ماهیانه میانگین حمل بارشان از بندرعباس هشت سرویس است و مابقی کامیون‌ها 2 سرویس که این عدالت نیست.

بر اساس آن‌چه فعالان بخش ناوگان بار جاده‌ای بیان کرده‌اند؛  وضعیت پایانه‌های سراسر کشور از این هم بدتر است و شرکت‌های حمل‌ونقل عملا کرایه بار را با راننده نصف می‌کنند و نبود نظارت مستمر و سوء استفاده شرکت‌ها از این امر باعث افت شدید کرایه شده است.

به اعتقاد آنان مشکل دیگری که موجب تضعیف این قشر و کاهش درآمدشان شده است نبود انجمن صنفی کارآمد در اکثر شهرهای کشور برای دفاع ازحقوق قانونی رانندگان است که برای برطرف شدن این مشکل، باید قانون انتخاب هیئت مدیره انجمن‌ها اصلاح شود تا رانندگان بتوانند به صورت الکترونیک در رای‌گیری شرکت کنند.

رانندگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بار همچنین معتقدند مشکلات مربوط به بیمه تامین اجتماعی و عدم تحت پوشش قرار گرفتن رانندگان در قانون مشاغل سخت و زیان آور از دیگر مشکلات فعالان این حرفه است چرا که به اعتقاد آنان راننده‌ای که در ماه یکبار خانواده را می‌بیند و با استرس‌ و بیخوابی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند باید بازنشستگی پیش از موعود داشته باشد.

بر اساس آن‌چه فعالان حرفه رانندگی اعلام کرده‌اند مشکل دیگر رانندگان غیر استاندارد بودن جاده‌ها و نبود امکانات رفاهی بین راهی است که این امر باعث وضعیت نامناسب بهداشتی راننده و انفصال از جامعه شده است.

به گفته آنان، امنیت جاده‌ها از دیگر مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد به طوری‌که مواردی از به اسارت گرفته شدن رانندگان توسط دزدان و قاچاقچیان در جاده‌ها دیده شده و این خطر برای محموله‌های گران قیمت همواره وجود دارد.

کم بودن تعداد گیت‌های فعال در خروجی اسکله‌ها  و همچنین خرابی و ... دستگاه اسکن در بنادر کشور که موجب عدم کشف محموله‌های مواد مخدر شده و در آخر بار قاچاق داخل کانتینر در گلوگاه ایست و بازرسی کشف می‌شود و راننده را راهی زندان می‌کند نیز از دیگر مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد.

به اعتقاد آنان نوسازی ناوگان هم که به دست دلالان و شرکت‌های سودجو افتاده که این امر نیز بر مشکلات این بخش افروده است در حالی‌که می‌توان با یارانه مازاد سوخت کامیون‌های فرسوده و کم کردن گمرکی کامیون‌های نو،  طرح نوسازی را به نفع راننده تمام کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.