| کد خبر: 60032 |

ایجاد زنجیره کیفیت از قطعه تا خودرو

تین نیوز | صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی لازم و ملزوم یکدیگر بوده و به نوعی این ۲ صنعت برای ادامه حیات خود به یکدیگر وابسته هستند. بدون شک قطعات تولیدی در کیفیت خودروها تاثیرگذار است و فاکتور مهمی که کیفیت قطعات را تعیین می‌کند، مواد اولیه برای ساخت این قطعات به شمار می‌آید.
 
بنابراین در صورتی که مواد اولیه کیفی باشند، به‌دنبال آن قطعات خودرو و در نهایت خودروهای تولیدی نیز از کیفیت مطلوب برخوردار می‌شوند. در این بین قطعه‌سازان در شرایط کنونی با مشکلات زیادی برای تهیه مواد اولیه روبه رو شده‌اند و به نوعی دست آنها برای تامین برخی مواد اولیه از شرکت‌های اصلی بسته شده است. درحال‌حاضر بخشی از مواد اولیه قطعات خودرو در کشورمان ساخته و تولید می‌شود و بخشی نیز از کشورهایی مانند کره، چین و هند وارد می‌شوند.

در این بین مواد اولیه این کشورها برای اینکه به‌دست قطعه‌سازان داخلی برسد، ابتدا به دوبی و ترکیه وارد شده و سپس به کشور وارد می‌شوند. در حالی که مواد اولیه تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما با این حال بخشی نیز مانند برخی پلیمرها و فولادها در کشورمان ساخته و تولید نمی‌شوند.

نکته قابل‌توجه این است که قطعه‌سازان داخلی مجاز نیستند از مواد اولیه بی‌کیفیت در تولید محصولات خود استفاده کنند و خود قطعه‌سازان روی کیفیت مواد اولیه وارداتی نظارت دارند تا کارآیی لازم را داشته باشد. از آنجایی که در آستانه لغو تحریم‌ها و اجرای توافق هسته‌ای هستیم، قطعه‌سازان می‌توانند درصورت لغو تحریم‌ها مواد اولیه خود را از منابع اصلی و به‌صورت مستقیم تهیه کنند.

البته قطعه‌سازان داخلی برنامه‌هایی نیز درنظر گرفته‌اند که براساس آن می‌توان ۲۸ کالا از مواد اولیه را در داخل تولید کرد که تحقق این امر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و انتظار می‌رود، در آینده و بهبود شرایط در سایه توافق‌ها انجام شده قطعه‌سازان داخلی بتوانند این سرمایه‌گذاری‌ها را برای ساخت و تولید مواد اولیه در داخل انجام دهند.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.