| کد خبر: 161225 |

رمزگشایی از سخنان وزیر راه در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی

◄ آخوندی به انحصار IRISL پایان می‌دهد؟

امید است پس از سال‌ها عزم و اراده جدی برای مبارزه با انحصار در صنعت کشتیرانی کشور شکل گرفته باشد. البته کیست که نداند حل این مشکل مانند عبور از هفت‌خوان است. یکی از مشکلات توسعه در کشورهای توسعه‌نیافته، ناشی از رسوب روندهای ناکارآمد در عمیق‌ترین لایه‌های فکری مردم و مسئولان است. اندیشه‌ای که امکان به پرسش‌گرفتن را از بین می‌برد و این مهم‌ترین دشمن توسعه است.

تین نیوز

 وزیر راه وشهرسازی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی از روند ناسالم خصوصی‌سازی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی بیش از هر چیز از خصوصی‌سازی ناکامل انتقاد کرد و گفت: نمی‌توان تحت عنوان بخش خصوصی هزینه را به دوش دولت انداخت، در این صورت خصوصی‌سازی واقعی صورت نگرفته است.

عدم اجرای درست اصل 44 پیشتر نیز توسط سیاسیون و مقامات ارشد دولتی و نظام مورد انتقاد قرار گرفته بود. آخوندی نیز بارها اعلام کرده است که به اقتصاد رقابتی پایبند است. اما حرف‌های دیروز در همایش ارگان‌های دریایی دقیقا درباره چه بخشی بود؟

گرچه وزیر راه و شهرسازی دیروز از صراحت اجتناب کرد و ترجیح داد غیرمستقیم سخن بگوید، اما سیگنال‌ها آنقدر واضح بود که بتوان با کنار هم گذاشتن آنها تا حدود زیادی از کلی‌گویی و حدس و گمان فاصله گرفت. «واگذاری غیررقابتی به دستگاه‌های غیر پاسخگو»، «انداختن هزینه به دوش دولت تحت عنوان بخش خصوصی»، «بحث بسیار پیچیده با ابعاد پنهان» و طرح این پرسش که «آیا در خصوصی سازی فرآیندهای رقابتی شدن رعایت می‌شود یا خیر» برای یافتن پاسخ در بخش دریایی انتخاب‌های ما را تا حد چشم‌گیری محدود می‌کند.

با درصد اندکی خطا می‌توان نتیجه گرفت که این ویژگی‌ها را تنها در یک شرکت یعنی کشتیرانی ج.ا.ا پیدا می‌شود کرد. شرکتی که ظاهرا حمایت از ناوگان داخلی و کسب‌وکار داخلی را با انحصار اشتباه گرفته است. هیچکس در نظام اقتصادی کشور تردید ندارد که باید از اقتصاد داخلی حمایت کرد. اما آیا معنای حمایت حذف فضای رقابتی و ایجاد انحصار است؟

عباس آخوندی دیروز اصطلاح جالبی را به کار برد. او از «پریشانی معنا» درباره واژه خصوصی استفاده کرد تا نشان دهد که اساس این موضوع به بیراهه رفته است. ظاهرا سنگرگرفتن در مدعاهایی مانند «ناوگان ملی»، «حمایت» و چیزهایی از این دست گاه به عنوان دستاویز به کار می‌رود. تا آنجا که امکان هر استدلال و گفتگویی را از بین برده است. واقعیت امر این است که حمایت از تولید و کسب‌وکار ملی، نه نتیجه یک روند هیجانی و ملی‌گرایی بی‌منطق، بلکه به دلیل تجارب تاریخی و انباشت تجربه و در نتیجه بر اساس یک روند استدلالی شکل گرفته است. در نتیجه اگر کار به شکل صحیح انجام شده باشد، هیچکس نباید از به گفتگو گذاشتن این موضوع نگران باشد و این امکان را ناممکن کند.

اما مهم‌ترین حرف دیروز وزیر راه و شهرسازی همان حرفی بود که آخرین تردیدها را درباره اینکه او از چه چیزی حرف زد، برطرف می‌کند: «آماده‌ایم هرگونه اقدام تبعیض‌آمیز و خلاف اصول بازرگانی و رقابتی را لغو کنیم زیرا تمام مشکلات از این‌نقطه نشات می‌گیرد.» احتمالا می‌توان این حرف‌های آخوندی را اشاره به شرایط ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی دانست. شرایطی که فضایی به شدت غیررقابتی در صنعت کشتیرانی کشور ایجاد کرده است.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که پس از سال‌ها، عزم و اراده جدی برای مبارزه با انحصار در صنعت کشتیرانی کشور شکل گرفته باشد. البته کیست که نداند حل این مشکل مانند عبور از هفت‌خوان است. یکی از مشکلات توسعه در کشورهای توسعه‌نیافته، ناشی از رسوب روندهای ناکارآمد در عمیق‌ترین لایه‌های فکری مردم و مسئولان است. اندیشه‌ای که امکان به پرسش‌گرفتن را از بین می‌برد و این مهم‌ترین دشمن توسعه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.