| کد خبر: 160775 |

◄ راهکار توسعه زیرساخت‌های لجستیک ایجاد شرکت‌های متعدد نیست

یکی از مشکلات اساسی در حوزه حمل‌ونقل دریایی این است که دستگاه‌های دولتی متعدد، بدون هماهنگی و اطلاع رسانی به مرجع اصلی حمل‌ونقل که وزارت راه و شهرسازی است اقدام به ایجاد ساختارهای حمل‌ونقلی می‌کنند که نمونه آن عملکرد مناطق آزاد در ایجاد بنادر یا پتروشیمی‌ها برای ساخت بنادر است.

تین نیوز

پشتیبانی از صادرات محصولات پتروشیمی در گرو اطلاع دقیق از انواع محصولات، نوع و یا نیاز به بسته‌بندی هر محصول، میزان تولید و حجم صادرات، محل تولید و ...است.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی این مطلب را در یک گروه تلگرامی و در جمع فعالان حوزه بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت عدم توسعه زیرساخت‌ها و نظام حمل‌و‌نقل و لجستیک متناسب با رشد و توسعه صنایع تولیدی به خصوص صنایع پتروشیمی نوشت و افزود: با بررسی این اطلاعات، می‌توان ابزار و زیرساخت‌های مورد نیاز شامل اسکله‌ها با مشخصات متناسب، ابزار بارگیری، ابزار حمل از محل تولید تا بارگیری به کشتی،  نگهداری در بندر، تجهیزات خدمات دریایی مورد نیاز اعم از انواع یدک‌کش و ... را در بازه زمانی مناسب تامین کرد.

الله‌مرداد عفیفی پور خاطرنشان کرد:  یکی از مشکلات اساسی در حوزه حمل‌ونقل دریایی این است که دستگاه‌های دولتی متعدد، بدون هماهنگی و اطلاع رسانی به مرجع اصلی حمل‌ونقل که وزارت راه و شهرسازی است اقدام به ایجاد ساختارهای حمل‌ونقلی می‌کنند که نمونه آن عملکرد مناطق آزاد در ایجاد بنادر یا پتروشیمی‌ها برای ساخت بنادر است.

وی اظهار کرد: هرچند صنایع باید در پسکرانه بنادر ایجاد و از مزایای موثر آن بهره‌مند شوند ولی هر دستگاهی فقط در حوزه فعالیت خود باید در این خصوص اقدام کند.

وی گفت: اگر هر تولیدکننده‌ای به‌ویژه تولیدکنندگان و صنایع بزرگ دولتی بدون هماهنگی با متولی اصلی حمل‌و‌نقل، اقدام به احداث زیرساخت حمل‌و‌نقلی کنند این کار موجب هدررفت منابع و نادیده گرفته شدن الزامات ملی و بین‌المللی آن زیرساخت‌ها شده و یقیناً بهره‌وری متناسب با هزینه‌های انجام شده، حاصل نمی‌شود. 

عفیفی‌پور با تاکید بر این‌که ابتدا باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و ساخت بنادر و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقلی توسط وزارت راه و شهرسازی مدیریت شود، یادآور شد: دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که تولید در زمینه‌های مختلف را به‌عهده دارند چه از حیث اجرا یا مدیریت لازم است نیاز خود به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه در حوزه دریایی و بنادر را فقط از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری، مدیریت و اجرا نمایند. 

وی گفت: به این ترتیب زیرساخت متناسب با نیاز تولیدکنندگان برای صادرات توسط متخصصان مربوطه بررسی و تامین و احداث آنها از طرق مقتضی اجرا و مدیریت می‌شود. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: نمونه بارز این اقدام تصمیم به ساخت سه پست اسکله نفتی جدید در بندر شهیدرجایی برای پشتیبانی از محصولات صادراتی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است که در حال ساخت می‌باشد در حالی‌که نیاز پالایشگاه به نوع و میزان ظرفیت اسکله‌های مذکور باید پیش از این توسط وزارت نفت به اطلاع وزارت راه و شهرسازی می‌رسید و درخواست می‌شد. 

وی افزود: در خصوص محصولات پتروشیمی نیز این موضوع صادق است چرا که بدون اطلاع دقیق از میزان تولید، نوع مواد تولیدی، نحوه و نوع بسته بندی و مقصد احتمالی برای صادرات، تصمیم‌گیری برای ایجاد امکانات لجستیک کالا به‌درستی مقدور نیست. 

عفیفی‌پور تاکید کرد:  برای توسعه زیرساخت‌های لجستیک انواع کالا راه‌حل ایجاد شرکت‌های متعدد به‌ویژه دولتی به‌نام هر محصول (حمل و نقل پتروشیمی و ...) نمی‌تواند مشکل را حل کند بلکه فقط آن را پیچیده‌تر و زمانبر می‌کند.  

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.