| کد خبر: 156677 |

◄ آیا مشکل بنادر ما نبود زیرساخت است؟

چهار نهاد شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، کمیته تسهیل تجارت، کمیته ملی تسهیلات الکترونیکی تجارت فرامرزی، کمیته سازماندهی، هماهنگی و توسعه ترانزیت که بخش حمل‌ونقل، توانمندسازی بنگاه‌ها در حوزه صادرات، تسهیل تجارت خارجی از دیدگاه تجارت الکترونیکی و هماهنگی امور ترانزیت در بین دستگاه‌های دولتی را عهده‌دار هستند.

تین نیوز

کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: در کشور ما از نظر زیرساخت‌های بندری و ظرفیت بنادر مشکل آنچنانی وجود ندارد، بلکه نبود بازار و پس‌کرانه مناسب و وجود قوانین و محدودیت‌های حاکم در پس‌کرانه بنادر مشکل ما هستند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مصطفی ملکی در گفت‌وگو با این شبکه خبری با اشاره به افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار تاکید کرد: در صورتی که سایر زنجیره‌ها یعنی زنجیره‌هایی که حمل‌ونقل را تشکیل می‌دهند کامل شده و زیرساخت‌های لازم آن ایجاد شود، شاید بتوان امیدوار بود که انتظارات را در آینده برآورده کند.

او افزود: در کشور ما از نظر زیرساخت‌های بندری و ظرفیت بنادر مشکل آنچنانی وجود ندارد، بلکه نبود بازار و پس‌کرانه مناسب و وجود قوانین و محدودیت های حاکم در پس کرانه بنادر مشکل ما هستند.

کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: چهار نهاد شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، کمیته تسهیل تجارت، کمیته ملی تسهیلات الکترونیکی تجارت فرامرزی، کمیته سازماندهی، هماهنگی و توسعه ترانزیت که بخش حمل‌ونقل، توانمندسازی بنگاه‌ها در حوزه صادرات، تسهیل تجارت خارجی از دیدگاه تجارت الکترونیکی و هماهنگی امور ترانزیت در بین دستگاه‌های دولتی را عهده‌دار هستند.

او ادامه داد: این چهار نهاد هریک به صورت مجزا هماهنگی بخش‌هایی از حوزه حمل‌ونقل و حوزه تجارت را برعهده دارند. در واقع عدم وجود یکپارچگی در مدیریت اعضای زنجیره حمل‌ونقل است که طولانی شدن  فرآیند چرخه کالا در زنجیره تامین کشور را به وجود آورده است.

ملکی تصریح کرد: بنادر یکی از حلقه‌های زنجیره حمل‌ونقل هستند و جاده، ریل، لجستیک و... حلقه‌های دیگر این زنجیره را تشکیل می‌دهند. اگرحلقه‌های این زنجیره در کنار هم و متناسب باهم و در کنار یکدیگر قرار نگیرند و در کنار آن وجود قوانین دست‌وپاگیر و حرکت به سمت واردات، نه تنها چابهار بلکه هیچ یک از بنادرکشور راه به جایی نخواهند برد.

او گفت: در نتیجه حتی ایجاد زیرساخت‌هایی با توان عملیاتی بالاتر، از قبیل افزایش تعداد اسکله‌ها، افزایش عمق آب، توان پذیرش کشتی‌هایی با تناژ متفاوت و... نتیجه‌ای نخواهد داشت.

کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: هدف پروژه توسعه بندر چابهار ایران تقویت تجارت میان 3 کشور ایران، هند و افغانستان و گشودن دروازه‌های بازار کشورهای آسیای میانه و اروپا به روی کالاهای هندی است. در حالی که چین در حال  بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری در کریدور اقتصادی چین-پاکستان است و در نظر دارد از طریق بندر گوادر پاکستان و با استفاده از مسیرهای ریلی و جاده‌ای کالای خود را انتقال دهد، چابهار می‌تواند برای رونق مسیر کریدور شمال-جنوب ما را امیدوار کند.

او تاکید کرد: اما باید به نوع و کل مقدار کالایی که می‌تواند از مسیر کریدور شمال – جنوب و مسیر هند-ایران-افغانستان و حتی به کشورهای شرق دریای خزر انتقال و جابجا شود، حساسیت و توجه بیش‌تری نشان داده شود.

ملکی گفت: قبل از ایجاد ظرفیت در بنادر باید به میزان کالایی که برای انتقال و حمل‌ونقل در بازار منطقه وجود دارد و میزان کششی که برای ترانزیت وجود دارد و همچنین به پس‌کرانه توجه شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.