| کد خبر: 135080 |

ذی نفعان و ضررکنندگان دریایی در بحران قطر

سایت خبری تحلیلی Fairplay نوشت: بحران قطر برای مالکان کارگو مثبت و برای خریداران و فروشندگان کارگو نتایج منفی را به همراه خواهد داشت.

تین نیوز
 
سایت خبری تحلیلی Fairplay نوشت: بحران قطر برای مالکان کارگو مثبت و برای خریداران و فروشندگان کارگو نتایج منفی را به همراه خواهد داشت.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران(مانا) سایت خبری تحلیلی Fairplay نوشت: اقدام ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و تحریم تجاری قطر را می‌توان از زوایه یک مورد مطالعاتی برای بررسی اینکه چگونه بحران ژئوپلیتیکی پیش بینی نشده بازیگران مختلف در عرصه کشتیرانی جهانی را از طرق گوناگون تحت شعاع خود قرار می‌دهد، نگاه کرد. تصمیمی که پیامد آن برای مالکان شناور‌ها مثبت و برای خریداران و فروشندگان کارگو منفی خواهد بود.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه برای خریداران و فروشندگان کارگو در فضای متاثر از تحریم تجاری قطر، ناامنی ژئوپلیتیکی می‌تواند به عنوان یک دردسر یا حتی گاهی فاجعه‌ای قلمداد شود، نوشت: از طرف دیگر، چنین شرایطی برای مالکان شناور‌ می‌تواند خیلی نافع و سودمند باشد.

کارآمدترین نوع حمل و نقل کارگو از ویژگی هایی مانند کوتاه‌ترین فاصله، اندازه پستی ایده آل برای خریدار و کمترین اختلال ممکن در مسیر برخوردار است، اما رخدادی مانند ممنوعیت تجاری قطر ناکارآمدی هایی را در عرصه حمل و نقل به وجود می‌آورد که منجر به تاخیر در تحویل کالا، طولانی شدن فاصله سفر دریایی و همچنین نیاز به شناورهای بیشتر خواهد شد.

عوامل ذکر شده عرضه موثر ناوگان جهانی شناور را کاهش می‌دهد، اتفاقی که برای مالکان به دلیل کسب درآمد نرخ کرایه حمل مثبت و برای مشتریان و حمل کنندگان کالا منفی خواهد بود.

چهارم ماه جاری میلادی؛ عربستان سعودی، مصر، بحرین، دبی و لیبی تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر گرفتند، بر همین اساس، حمل محموله به داخل و خارج از قطر از سوی کشورهای مذکور نیز به سرعت ممنوع اعلام شد.

تحریم مذکور تمام شناور‌ها با مالکیت قطر و یا تحت پرچم قطر را در بر می‌گیرد، از همه مهم تر، شناورهای قطری امکان سوخت گیری در بندر فجیریه امارات- دومین مرکز بانکرینگ بزرگ جهان پس از سنگاپور- را نخواهند داشت.

مصر هنوز تصمیمی مبنی بر ممنوع کردن تردد شناورهای قطری از بنادر خود یا کانال سوئز اتخاذ نکرده است، اما بدون شک تحریم تردد در کانال سوئز، تاثیر چشمگیری را برروی صنعت کشتیرانی به جای خواهد گذاشت، تاثیری که برای مالکان مثبت و برای چارترهای شناور و حمل کننده‌های کارگو منفی خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است: قطر بزرگترین صادر کننده گاز مایع طبیعی LNG است و ۳۰ درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص می‌دهد

اگر یک یا هر دوی خریداران منطقه‌ای LNG قطر شامل مصر و دبی، از پذیرش سوخت مذکور خودداری کنند، بازیگران عرصه کشتیرانی LNG نتایج خوبی را به سرعت تجربه خواهند کرد.

از طرف دیگر، قطر حجم قابل توجهی از LNG را به اروپا صادر می‌کند، اگر مصر از عبور کارگوهای LNG قطری از کانال سوئز جلوگیری بعمل آورد، شناورهای متاثر مجبور خواهند بود به سمت آفریقا متمایل شوند، اتفاقی که منجر به افزایش فاصله سفر دریایی، کاهش عرضه موثر شناور و حتی ایجاد فشار بیشتر نرخ کرایه حمل خواهد شد.

یکی از تحلیلگران در این باره گفت: اختلال در جابجایی کارگو نتایج مثبتی را برای نرخ کرایه حمل شناور LNG به همراه خواهد داشت، اگر این ناکارآمدی‌ها افزایش یابد یا استمرار داشته باشد، می‌توان انتظاریک تاثیر مثبت چشم گیری بر تن مایل LNG و نرخ کرایه حمل را داشت.

به گفته این تحلیل گر، سوخت رسانی یا بانکرینگ بندر فجیریه نه تن‌ها LNG بلکه تمامی بخش‌های کشتیرانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، از سوی دیگر، ممنوعیت سوخت گیری شناورهای قطری در بندر مذکور در رابطه با نرخ کرایه حمل مثبت خواهد بود، چرا که شناور‌ها باید مسافت طولانی تری را برای سوخت گیری طی کنند و این مسئله بالقوه هزینه‌های بالاتر و تاخیر بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

تاثیر فوری تحریم تجاری قطر تحولات رو به رشدی را برای بازار تانکر‌های سوئز ماکس و افراماکس به همراه خواهد داشت.

صادرات محصولات کشاورزی بوشهر از گمرک گناوه به قطر

مدیرکل گمرک گناوه گفت: ۲۴۷ تن هندوانه تولیدی استان بوشهر امروز از گمرک گناوه برای صدور به قطر بارگیری شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مانا؛ منصور بازیار با اشاره به ظرفیت بالای بندر تجاری گناوه اظهار داشت: هر چند در استان بوشهر بندر گناوه بیشترین فاصله با قطر دارد، اما این کشور یکی از مقصدهای صادراتی بازرگانان این بندر به شمار می‌رود.

وی با اشاره به صدور محصولات کشاورزی استان بوشهر از گناوه به قطر تصریح کرد: ۲۴۷ تن هندوانه تولیدی استان بوشهر امروز از این گمرک برای صدور به قطر بارگیری شد.

وی با بیان اینکه این محموله صادراتی ۴۸ ساعت آینده در لنگرگاه قطر پهلو می‌گیرد افزود: ارزش این محموله ۵۶ هزار و ۸۱۰ دلار است.

مدیرکل گمرک گناوه گفت: پیش از محدودیت‌های پیش آمده برای قطر، یک محموله صادراتی از گناوه به این کشور فرستاده شده بود که شامل اشیاء سفالی بود.

بازیار با اشاره به این‌که در دو ماه امسال ۹۲ تن کالا از این گمرک صادر شده است، تصریح کرد: این میزان کالا به ارزش ۲۲۰ هزار و ۹۱۳ دلار به امارات متحده عربی، کویت و قطر صادر شده و بیشتر شامل هندوانه، ماهی، دام زنده، مصنوعات پلاستیکی وسفال بوده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت پنج هزار و ۱۷۳ تن کالا نیز از طریق این گمرک وارد کشورشده است، گفت: این کالا‌ها شامل لوازم یدکی، خودرو، اسباب بازی، ساعت و لوازم ورزشی بوده که بیش از ۱۶ میلیون و ۹۸۶ هزار دلار ارزش داشته‌اند.
 

آغاز رونق گردشگری دریایی در مازندران

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران گفت: پیش بینی می‌شود با اتمام فصل امتحانات و گرم شدن هوا، همچون سالهای گذشته شاهد آغاز رونق گردشگری دریایی در استان مازندران باشیم.
دلاور بزرگ نیا در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) اظهار داشت: استان مازندران در تمام طول سال به ویژه فصل تابستان به عنوان یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور به دلیل وجود جنگل، دریا و شرایط مساعد آب و هوایی مطرح است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه ستاد دائمی خدمات سفر استان مازندران همواره فعال است، اظهار داشت: هم اکنون نیز با نزدیک شدن به شروع سفرهای تابستان دبیرخانه این ستاد در حال برگزاری جلسات مرتبط در راستای ارائه بهترین خدمات به مسافران ورودی مازندران است.

این مقام مسئول در استان مازندران ادامه داد: این ستاد در قالب کمیته‌های مختلفی با همکاری ارگان‌های مرتبط با گردشگری استان فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های سالم سازی دریا که توسط استانداری مدیریت می‌شوند نیز از اوایل خرداد ماه امسال آغاز به کار کرده اند تا امنیت گردشگران بیش از پیش برقرار شود.

وی در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: کمیته طرح‌های سالم سازی دریا نیز به عنوان یکی از کمیته‌های ستاد دائمی خدمات سفر استان مطرح است.

به گفته بزرگ نیا، نرخ گذاری واحدهای خدماتی و تفریحی فعال در طرح‌های سالم سازی دریا به عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران است، اما سایر موارد مربوط به اداره طرح‌های سالم سازی دریا در شهرستان‌های ساحلی را فرمانداری‌ها به نمایندگی از استانداری و در نهایت وزارت کشور مدیریت می‌کنند.

این مقام مسئول در استان مازندران به کاهش تعداد غرق شدگان در دریای مازندران طی تابستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم روند کاهشی تعداد غرق شدگان در تابستان امسال نیز همچون سالهای اخیر ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: در این راستا افزایش تعداد ناجیان غریق و نیز امکانات امداد و نجات در طرح‌های سالم سازی توسط فرمانداری‌ها صورت گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران اذعان داشت: این امر در راستای کیفی سازی خدمات در طرح‌های سالم سازی صورت گرفته است.

بزرگ نیا همچنین افزایش تعداد طرح‌های سالم سازی در شهرستان‌های ساحلی را به عنوان یکی از عوامل اصلی در کاهش میزان غرق شدگی‌ها عنوان کرد و گفت: امیدواریم رقم غرق شدگی گردشگران در آبهای دریای خزر به صفر برسد.

وی بیان داشت: در صورتی که گردشگران برای شنا کردن از طرح‌های سالم سازی ایجاد شده در شهرستان‌های ساحلی استفاده کنند، بدون شک شاهد وقوع حوداث تلخ نخواهیم بود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به اینکه هم اکنون فصل امتحانات و نیز ماه مبارک رمضان است، خاطرنشان ساخت: پیش بینی می‌شود همچون سالهای گذشته شاهد شروع سفرهای تابستانی به استان مازندران باشیم.

بزرگ نیا گفت: پیش بینی می‌شود تابستان امسال شاهد افزایش گردشگران ورودی به مازندران در مقایسه با تابستان سال گذشته باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش سالانه گردشگران ورودی به استان مازندران، توسعه امکانات و تاسیسات گردشگری در استان به ویژه در شهرستان‌های ساحلی در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای استان مازندران قرار گرفته است.

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.