| کد خبر: 150533 |

قطار گردشگری آبادان از ایستگاه «تاکسی لندن» عبور می‌کند

ناوگان حمل و نقل آبادان باید در راستای توسعه سریع صنعت گردشگری در این شهر، به خودروهای ویژه گردشگری و بین‌المللی تجهیز شود.

تین نیوز

ناوگان حمل و نقل آبادان باید در راستای توسعه سریع صنعت گردشگری در این شهر، به خودروهای ویژه گردشگری و بین‌المللی تجهیز شود.

به گزارش فرینا، کشورهای جهان به این واقعیت دست یافته‌اند که توجه ویژه به صنعت گردشگری و تلاش برای توسعه این صنعت باعث کسب درآمدهای هنگفتی خواهد شد.

صنعت گردشگری امروز به عنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع کشورهای دنیا تلقی می‌شود و توسعه این صنعت در کشور می‌تواند جایگزینی مناسب بر درآمدهای نفتی باشد.

سیستم حمل و نقل یکی از عمده‌ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد. بدون شک همه دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان می‌‌دانند که پایه و اساس گردشگری همان حمل و نقل است.

توسعه و گسترش صنعت توریسم وابسته به توسعه امکانات حمل و نقل است و در واقع فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت، سریع و ارزان پیش شرط توسعه گردشگری است.

یکی از نکاتی که برای گردشگران حائز اهمیت است، نوع سیستم حمل و نقل درون شهری است و به طور کلی می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که چنانچه سیستم حمل و نقل یک شهر دارای کیفیت مناسب باشد و فرد گردشگر راحت‌تر باشد او زمان بیشتری را صرف بازدید از اماکن گردشگری می‌کند.

در واقع عامل اصلی پیشرفت و فراگیر شدن گردشگری، صنعت حمل و نقل بوده بنابر این توجه به نقش حمل ونقل در این صنعت مهمترین گام برای برنامه‌ریزی به منظور توسعه گردشگری در کشورها است.

دبی یکی از مقاصد سفر گردشگران

یکی از شهرهای جهان که شرایط آب و هوایی نزدیکی به آبادان دارد و همچنین گردشگرپذیر بوده، شهر دبی در کشور امارات متحده عربی است. دبی در حال حاضر چهارمین مقصد توریستی معروف دنیا است و پیش بینی شده که تا انتهای سال 2017 به مقام سوم در میان مقاصد توریستی برتر دنیا، دست یابد. در سال 2015 گزارش شد که 14.2 میلیون گردشگر از دبی بازدید کرده‌اند. این میزان نسبت به سال 2014 ده درصد افزایش داشته است. هندی‌ها با 1.6 میلیون گردشگر در سال در صدر جدول بازدیدکنندگان از دبی قرار دارند. دبی قصد دارد تا سال 2020 تعداد گردشگران خود را به 20 میلیون نفر در سال برساند اما بدون شک مسئولان دبی بدون برنامه‌ریزی برای سیستم حمل و نقل شهری نمی‌توانند به این حجم از گردشگر دست یابند.

حمل و نقل شهری در دبی

بیش از دو دهه است که دبی توانسته ضمن استفاده از خودروهای مناسب در ناوگان حمل و نقل شهری خود به سمت هوشمندسازی نیز پیش برود. در حال حاضر تاکسی‌های دبی دارای تجهیزات کامل مانند تاکسی‌متر و «GPS» هستند و مسافر می‌تواند در تمام طول مسیر از روند حرکت خودرو بر روی نقشه آنلاین و همچنین میزان هزینه اطلاع یابد اما مسئولان دبی پا را فراتر گذاشتند و به دنبال تکنولوژی‌های روز دنیا رفتند تا حتی یک ثانیه نیز از رقبای گردشگری خود غافل نمانند و همیشه سایر رقبا به دنبال سبقت از آنها باشند.

آزمایش نخستین تاکسی پرنده در دبی

پس از ماه‌ها تحقیق و توسعه، نخستین تاکسی پرنده خودران جهان به نام ولوکوپتر (Volocopter) طی روزهای گذشته در شهر دبی با موفقیت آزمایش شد و این ناوگان به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

این پرنده‌ تمام الکتریکی 18 روتور برای نخستین بار در سراسر جهان بود که طی روزهای گذشته در شهر دبی به مرحله‌ عملیاتی رسید تا تنها چند گام دیگر تا راه اندازی نخستین ناوگان تاکسی‌های پرنده خودران باقی مانده باشد.

حمل و نقل شهری در آبادان

آبادان یک از شهرهای مهم گردشگری در استان خوزستان و ایران است. عیدنوروز و همچنین ایام محرم بیشترین حجم گردشگران در این شهر حضور می‌یابند و همچنین در پایان هر هفته آبادان پذیرای مهمانان درون استانی زیادی است.

سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی زیادی نیز در اقصی نقاط دنیا به صورت معمول به این شهر مراجعه می‌کنند که بیشتر آنها از طریق فرودگاه وارد این شهر می‌شوند و در گام اول برای رفتن به مراکز اقامتی از تاکسی‌های فرودگاه استفاده می‌کنند که این موضوع اولین گام برای توجه به موضوع حمل و نقل شهری در توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد منطقه است.

اغلب فعالان اقتصادی بر این باورند که سرمایه‌گذاران باسابقه معمولا اطلاعات خود را از راننده‌های تاکسی کسب می‌کنند زیرا رانندگان تاکسی، شرکت و یا منافع تجاری‌ای از ورود آن گردشگر ندارند پس همین امر سبب آن می‌شود که هرگونه اطلاعات جامع شهری را در اختیار آن فرد گردشگر و یا سرمایه‌گذار قرار دهند اما رانندگان فعلی خطوط حمل و نقل شهری آبادان تا چه اندازه با معیارهای گردشگری آشنا هستند و آیا سازمان‌های متولی برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده‌اند؟

برنامه‌ریزی برای رانندگان تاکسی‌های شهری

در حال حاضر در اغلب شهرهای مهم گردشگری در جهان رانندگان لباس‌های فرم مخصوص دارند و به صورت مرتب برای آنها کارگاه و همایش آموزشی برگزار می‌شود تا نحوه صحیح برخورد با مسافران را آموزش ببینند.

در حال حاضر در ساعات شب، بسیاری از خودروهای تاکسی آبادان، تاکسی بودنشان قابل مشاهده نیست و مسافران فقط هنگامی که به آنها نزدیک می‌شوند می‌توانند این موضوع را تشخیص دهند زیرا متاسفانه بسیاری از تاکسی‌های آبادان تابلوهای سقفی ندارند و باید مسئولان تاکسیرانی آبادان برای رفع این مشکل اقدام کنند.

سازمان‌های حمل و نقل شهری طی سال‌های گذشته اقداماتی را در راستای ساماندهی و تجهیز ناوگان درون شهری انجام دادند و طرح تبدیل تاکسی‌های پیشین به تاکسی‌های اروندی را دستور کار قرار دادند اما با استقبال بالایی از سوی رانندگان این منطقه رو به رو نشد.

به طور حتم وقتی قرار است طرحی اجرا شود می‌بایست از میزان توانمندی مالی افراد مجری طرح که همان رانندگان هستند نیازسنجی شود تا طرح با شکست رو به رو نشود.

ضرورت استفاده از تاکسی لندن در ناوگان شهری آبادان

اگر قرار است تاکسی‌های آبادان ارتقا یابد باید طرح‌های مناسبی برای آن اجرا شود؛ باید طرح‌های پیش‌بینی شده برای آن به صورت اصولی و کارشناسی بررسی و اجرا شود که یکی از طرح‌های قابل اجرا، طرح «black taxi» یا همان تاکسی لندن است.

زیبایی ظاهری خاص، فضای آرامش بخش، آسایش و استفاده راحت افراد داری ویلچر فقط بخشی از امکانات تاکسی لندن است.

این تاکسی‌ها دارای امکانات پیشرفته همچون تاکسی‌متر و «GPS» نیز هستند. امکانات و تجهیزات تاکسی لندن می‌تواند بخشی از انتظارات مردم آبادان که سال‌ها درخواست استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با کیفیت را داشتند، محقق کند و مسئولان این شهر نیز بر این باورند که طرح تاکسی لندن باید هرچه سریعتر اجرا شود.

لزوم ارائه خدمات بین‌المللی به گردشگران

سجاد پاک‌ گهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر اظهار کرد: در یک منطقه‌ای هستیم که به لحاظ مفهوم و جایگاه می‌توانیم بگوییم یک منطقه بین‌المللی است و به طور حتم خدماتی که به گردشگران در کلیه زمینه‌ها مانند هتلداری، مراکز اقاماتی و حمل و نقل ارائه می‌شود باید متناسب با استانداردهای روز دنیا باشد.

وی ادامه داد: چنانچه بتوانیم در سیستم حمل و نقل در منطقه آزاد اروند یک تغییر ویژه‌ای را ایجاد کنیم، قطعا در نگاه گردشگرانی که وارد منطقه می‌شوند تاثیر مثبتی خواهد داشت و در جذب گردشگر نیز می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر با اشاره به لزوم استفاده از تاکسی لندن، عنوان کرد: استفاده از تاکسی لندن در فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان در نگاه اول وقتی گردشگران وارد این شهر می‌شوند می‌توانند بسیار حائز توجه و تاثیرگذار باشند.

پاک‌ گهر بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم حتی هتل‌های این منطقه نیز دو دستگاه از این تاکسی‌ها را تهیه کنند و برای مهمانان خاص و گردشگرانی که از نقاط مختلف دنیا به این منطقه سفر می‌کنند، استفاده کنند.

وی اغلب گردشگران آبادان را بین‌المللی برشمرد و توضیح داد: باید خدماتی که به این گردشگران ارائه می‌دهیم بین‌المللی باشد. اگر خواهان این هستیم در این منطقه جهشی از منظر توسعه ورود گردشگران به منطقه تحقق یابد، باید نگاه ویژه‌ای به ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران طرح تاکسی لندن

سیدعلی موسوی، مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز اظهار کرد: در موضوع حمل و نقل مرزی و شهری برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تقریبا سالیانه بین 600 تا 700 هزار نفر ورودی از مرز شلمچه است که همسایگان عراقی ما از این مرز وارد کشور می‌شوند. این افراد زمانی که وارد می‌شوند به یکسری امکانات همچون حمل و نقل نیاز دارند.

مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در همین خصوص توضیح داد: رانندگان تاکسی مستقر در آن محل، اتحادیه دارند و آژانس‌هایی هستند که به این ورودی‌ها خدمات ارائه می‌دهند.

موسوی با اشاره به نحوه حضور گردشگران در این منطقه، عنوان کرد: بخشی از مسافران از طریق قطار از سایر نقاط کشور به این منطقه سفر می‌کنند و در راه آهن شلمچه پیاده می‌شوند، برخی مسافران نیز از طریق هوایی سفر می‌کنند و مسافرانی نیز از طریق آبراه دریایی مانند بصره به اینجا سفر می‌کنند که همه آنها نیازمند ارائه خدمات مطلوب هستند.

وی خدمات‌رسانی مطلوب در موضوع حمل و نقل شهری به گردشگران را ضروری دانست و گفت: گردشگران برای بازدید از اماکن مختلف شهری نیاز به یک ماشین مناسب برای چند ساعت دارند. برای همه گردشگرانی که از طریق راه‌های مختلف به این منطقه سفر می‌کنند برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مقرر شده است از نیمه دوم امسال آموزش‌های کاربردی از طریق سمیناتاتر برای آنها برگزار کنیم.

مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی برای راننده‌های تاکسی، افزود: ممکن است یک راننده به دلیل فعالیت‌های زیاد آمادگی فراگیری و حضور در یک همایش چهار ساعته را نداشته باشد ولی ممکن است با آموزش از طریق یک گروه تئاتر که با اجرای نمایش و موسیقی است، بهتر استقبال و آموزش‌ها را فرا بگیرد و با نحوه صحیح برخورد با گردشگران و مسافران از طریق تئاتر آشنا می‌شود.

رانندگان باید با اماکن گردشگری آشنا باشند

موسوی، آشنایی رانندگان تاکسی را با کلیه اماکن گردشگری مهم برشمرد و اظهار کرد: در چند موضوع برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ فرهنگسازی«آموزش نحوه صحیح برخورد با گردشگر» و «ارتقاء سطح آگاهی رانندگان»، تا آنها بتوانند اطلاعات تاریخی، فرهنگی و گردشگری را به گردشگران ارائه بدهند. مثلا وقتی یک گردشگر وارد فرودگاه می‌شود و از راننده سئوال می‌کند چه اماکن دیدنی در این منطقه وجود دارد، راننده ممکن است پاسخ کامل ندهد در حالیکه در این منطقه خیلی امکانات وجود دارد. «مسجد رنگونی‌ها»، «کلیسا»، «یادمان شهدای شلمچه»، «باغ موزه»، «فضاهای گردشگری آبی»، «بازار کالای ملوانی»، «بازار کنزالمال»، «موزه آبادان» و «بازار امیری» فقط بخشی از اماکنی است که یک راننده تاکسی می‌تواند به گردشگر معرفی کند.

وی در ادامه به طرح تاکسی لندن به عنوان یک طرح مهم گردشگری اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح تاکسی لندن کاملا موافق هستم و هر سرمایه‌گذاری در این حوزه بخواهد سرمایه‌گذاری کند آن را حمایت می‌کنیم.

مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: طرح تاکسی لندن بسیار عالی است و آمادگی کامل برای اعطای تسهیلات و مجوز به سرمایه‌گذاران را داریم.

تاکسی لندن موتور محرکه گردشگری آبادان است

خلیل جنامی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان و همچنین ناظر شورا بر سازمان تاکسیرانی آبادان نیز اظهار کرد: ساختار حمل و نقل و دسترسی راحت و با کیفیت بالا برای گردشگران یکی از مهمترین ملزومات توسعه هر منطقه گردشگری است.

وی با بیان اینکه در اغلب مناطق توسعه یافته گردشگری دنیا شبکه حمل و نقل با کیفیت و مطلوب و مناسب وجود دارد، ادامه داد: تردیدی نیست که رشد صنعت گردشگری مدیون توسعه سیستم حمل و نقل است؛ امروزه یکی از معیارهای سنجش سطح توسعه یافتگی هر سرزمینی، نظام حمل و نقل آن سرزمین است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان با تاکید بر اینکه گسترش گردشگری بدون توجه به زیرساخت‌‌های مورد نیاز این صنعت امکانپذیر نیست، عنوان کرد: برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران صنعت جهانگردی بیشتر سعی و تلاش خود را در راستای توسعه زیرساخت‌‌های گردشگردی و شاخص‌ترین آنها یعنی صنعت حمل و نقل درون شهری صرف می‌کنند.

جنامی در ادامه سخنان خود استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آبادان را مهم قلمداد کرد و گفت: استفاده از «black taxi» و یا همان تاکسی لندن، موتور محرکه صنعت گردشگری آبادان است و برنامه‌ریزی و اجرای این طرح مهم را با جدیت پیگیری می‌کنم.

عدم استقبال راننده‌های آبادان از تاکسی‌های اروندی

وی در ادامه به طرح تاکسی‌های اروندی اشاره کرد و یادآور شد: راننده‌های آبادانی از طرح تاکسی‌های اروندی استقبال نکردند و به گفته این عزیزان، شرایط در نظر گرفته متناسب با توان مالی آنها نبوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان با بیان اینکه نوع حمل و نقل در مناطق آزاد باید با مناطق دیگر یا در واقع همان سرزمین اصلی دارای تفاوت عمده باشد، عنوان کرد: به طور حتم باید بخش خصوصی توانمند و متخصص برای اجرای طرح تاکسی لندن اقدام کند تا به شکل مطلوبی اجرا شود.

اجرای طرح تاکسی لندن در 4 فاز

جنامی تاکید کرد: طرح تاکسی لندن، طرحی بزرگ است و اگر قرار باشد به شکل اصولی انجام شود، باید در چند فاز آن را اجرا کنیم؛ فاز اول «فرودگاه»، فاز دوم «هتل‌ها و مراکز تفریحی»، فاز سوم «تاکسی‌‌های ویژه» و فاز چهارم در «کلیه خطوط حمل و نقل شهری» باید اجرا شود.

وی افزود: طی هفته‌ جاری با مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند دیدار می‌کنم و پس از بررسی ساز و کار اجرای این طرح، فراخوانی را جهت مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام می‌کنیم.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.