| کد خبر: 97908 |

همه راه‌های کاهش سوانح در یک دقیقه

تین‌نیوز| سیزدهم مرداد آغاز هفته اطلاع‌رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث است. ما هم دیدیم به‌عنوان یک نشریه مرتبط با حوادث و کمک‌رسانی به سانحه‌دیدگان باید به شفافیت و اطلاع‌رسانی در این زمینه کمک کنیم. این شد که تصمیم گرفتیم بهترین راه‌های پیشگیری از سوانح در ایران را تبیین کنیم.

- یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز حوادث ایجاد ترافیک‌های مجازی یا عدم بازگشایی مسیرهای پرتردد است. شما فکر کنید وقتی مردم ده‌ها ساعت درمسیر جاده چالوس در ترافیک می‌مانند، طوری که وسط جاده چادر می‌زنند و قلیان می‌کشند و کهنه بچه‌شان را عوض می‌کنند. آمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی به آسمان می‌رسد. حالا چه برسد جاده باز باشد و ماشین‌ها ویراژ بدهند و از هم سبقت بگیرند. واویلا.

- البته می‌شود فکر راه‌حل همیشگی هم بود و درست در روزهایی که نزدیک سالگرد مشروطه هستیم و مشروطه هم ما را یاد ماجرای معروف به توپ بستن مجلس می‌اندازد، بیاییم از این تجربه استفاده کنیم و جاده‌ها را به توپ ببندیم. وقتی جاده ماشین رو به توپ بست، استفاده از الاغ و قاطر زبان بسته افزایش می‌یابد و از بروز سوانح بیشتر جلوگیری می‌شود. دیگر خیلی که روی قاطر بنشینند دو یا نهایتش سه نفر است. بروند ته دره هم سه نفر کشته می‌دهد نه مثل اتوبوس 30 نفر.

- همه سوانح البته رانندگی و جاده‌ای نیست. یکی دیگر از روش‌های مدرن پیشگیری از سوانح ترغیب مردم به خرید جنس داخلی به جای استفاده از جنس بنجل و بی‌کیفیت چینی است. الان یک مثال می‌زنم. شما اگر یک آسانسور بی‌کیفیت چینی بخرید، دوماه نشده خراب می‌شود و کابلش می‌برد و سقوط می‌کند و کلی کشته و مجروح برجای می‌گذارد، اما اگر جنس ایرانی بخرید، اصلا کار نمی‌کند که بخواهد حرکت کند که باعث کشته‌شدن افراد و بروز سانحه بشود.

- همه محصولات سایپا و ایران‌خودرو قلفتی صادر شود خارج. ایران آن‌وقت جای سرسبزتر، قشنگ‌تر و امن‌تری نیست؟

- یکی دیگر از راه‌های کاهش سوانح و حوادث کمک به افزایش طلاق بین زن و شوهرهاست. درحال حاضر زوج‌های محترم هی به جان هم می‌پرند و دودمان هم را می‌آورند جلوی چشم هم و وسیله است که به سمت هم پرت می‌کنند. اگر طلاق سهل‌تر و ساده‌تر شود، زوج‌های بیشتری از هم جدا می‌شوند و علاوه بر کاهش ریسک خطرپذیری سوانح خانوادگی کلی هم ارزآوری می‌شود. ارزآوری چرا؟ این همه کاسه، بشقاب چینی که به سمت هم پرت می‌کنند و می‌شکند، نباید دوباره از کشور دوست و برادر چین وارد شود؟

- البته که توقیف و بستن روزنامه‌ها هم به کاهش تنش و اختلاف و احتمال بروز سوانح کمک می‌کند. شما به‌ویژه به نوشته‌های برخی روزنامه‌ها و نشریات که نگاه می‌کنی، می‌بینی ‌ای بابا در تیتر و روتیتر و... از واژه‌هایی استفاده کرده‌اند که ابوجهل هم با همه جهلش درمیدان نبرد بر زبان نمی‌آورده. یعنی ببین چه بلایی بر سر ما آورده‌اند که نمی‌دانیم باید از بستن نشریه‌ای خوشحال باشیم یا ناراحت. همین ناراحتی از بستن نشریه‌ای که ضد هنرمندان موضع می‌گرفت و قاعدتا باید بسته‌شدنش ما را شاد می‌کرد، کم‌ضربه روحی‌ای محسوب می‌شود؟

*طنزنویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.