| کد خبر: 7860 |

مقاومت راه ها در برابر زلزله در حال مطالعه است

تین نیوز | مدیرکل دفتر فنی وزارت راه و شهرسازی گفت، مقاومت آزادراه ها و راه آهن در برابر زلزله از سوی این وزارتخانه در حال مطالعه است.
 
«فریدون مقدس نژاد» روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی مهندسی زلزله، بهسازی و مقاوم سازی لرزه ای سازه ها و مدیریت بحران افزود: در اجرای این طرح، مقاوم سازی تونل در زلزله بسیار مهم است.
 
وی گفت: بخش عمده ای از راه های کشور در منطقه زلزله خیز واقع شده و این مساله هرچند راه ها را خطرپذیر می کند، اما در مواقع بحرانی می تواند در امداد رسانی به حل مشکلات زلزله کمک کند.
 
مدیرکل دفتر فنی وزارت راه و شهرسازی گفت: در زمان زلزله، شریان های حمل و نقل دچار خساراتی از جمله گسیختگی پل ها می شوند.
 
مقدس نژاد با بیان اینکه هشت هزار و 800 کیلومتر راه و بزرگراه و چهار هزار و 761 کیلومتر راه آهن طی سال های گذشته در کشور ایجاد شده، افزود: بیشترین حوادث زلزله در راه ها مربوط به ریزش ترانشه(فرورفتگی های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین) و ریزش سر در تونل ها بوده است.
 
وی ادامه داد: بررسی حوادث زلزله در راه های کشور طی سال های گذشته نشان می دهد موارد آسیب های متفرقه در راه ها بیشتر در زمینه ژئوتکنیک مانند ریزش سنگ و خرابی پل بوده است.
 
مدیرکل دفتر فنی وزارت راه وشهرسازی با تاکید بر اهمیت مطالعات خطرات زلزله در راه های پرترافیک گفت: همچنین خطرات ثانویه مانند آتش سوزی و آلودگی های محیط زیست، راه ها را هنگام زلزله تهدید می کند.
 
مقدس نژاد یادآور شد: 60 درصد خاک ایران روی فلات و گسل واقع شده و 80 درصد جانباختگان بلایای طبیعی مربوط به زلزله است.
 
وی افزود: با توجه به نقشه پهنه بندی خطر زمین لرزه در فلات ایران، ساخت و توسعه شریان های حیاتی راه، آزاد راه و راه آهن منجر به کاهش خطرپذیری مناطق، حین و پس از زلزله خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.