معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با تین نیوز عنوان کرد:
◄ جدال ترانزیتی ترکیه با ایران و فرصت های پیش رو
تین نیوز | رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: شرایط به وجود آمده میان ایران و ترکیه فرصت خوبی برای فعال شدن مسیرهای موازی است.
داوود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به طراحی و مطالعه چهار مسیر عملیاتی برای جایگزینی مسیر ترانزیت ترکیه اظهار داشت: شرایط به وجود آمده میان ایران و ترکیه به دلیل اخذ عوارض عبوری از سوی ترک ها، فرصت خوبی برای فعال شدن مسیر های موازی از سوی ایران است.
وی با بیان اینکه "مسیرهای موازی بستگی به هزینه تمام شده بار دارد" تصریح کرد: با وجود مسیر کوتاه و ارزان، فعالان حوزه ترانزیت از مسیرهای موازی استقبال نمی کنند اما با گران شدن مسیر ترکیه، کاربران ترانزیت مسیرهای موازی را جهت استفاده، مورد مطالعه قرار می دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایران اصراری بر بازگشت ترکیه بر سر مواضع اول خود قبل از اخذ عوارض ندارد زیرا مسیر ترانزیت ایران، ارزان ترین مسیر برای کامیون های ترک است.
گفتنی است چهار مسیر عملیاتی جایگزین خط ترکیه، شامل سه خط زمینی و یک مسیر دریایی برای ترانزیت کالا به اروپا عبارتند از:
1- آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه- بلغارستان
2-ارمنستان- گرجستان- دریای سیاه- رومانی- بلغارستان
3- آذربایجان- روسیه- بلاروس- رومانی
4- بندرعباس- بندر هامبورگ از طریق کشتی و حمل کالا با کانتینر 40 فوت
و پنجمین مسیر جایگزین برای ترانزیت کالا از ایران به اروپا بدون عبور از ترکیه، خط ایران - عراق - سوریه - بندر الاذقیه در سوریه است اما به دلیل مشکلات داخلی کشورهای عراق و سوریه این مسیر به صورت پیش فرض و غیرعملیاتی در نظر گرفته شده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.