| کد خبر: 28711 |

رفتار رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است

تین نیوز | در دومین روز از دهه ایمنی راهها برنامه زنده تلویزیونی نگاه روز با موضوع فرهنگ ترافیکی و با حضور مدیر کل راه و شهرسازی فارس و دبیر کمیسیون ایمنی راههای استان برگزار شد.
 
به گزارش تین نیوز از اداره کل راه وشهرسازی فارس  عشایری در پاسخ به این سوال که نقش خانواده چقدر در فرهنگ ترافیکی می تواند تاثیر گذار باشد گفت : عمده بحثی که در این دهه تعریف شده به رفتارهای انسانی بر پایه تشویق و ترغیب به رعایت قوانین بنا نهاده شده است،ما در محاوره و مکالمه های روزمره بسیار محترمانه برخورد می کنیم و مودبانه مذاکره می کنیم اما به محض اینکه پشت فرمان می نشینیم دچار یک تغییر شدید و آنی می شویم و اصلا گذشت نمی کنیم در حالیکه اگر در خانواده این موضوع نهادینه شود درحین رانندگی نیز احترام گذار خواهیم بود و تذکر و گوشزدها اثر گذار خواهد بود.
 
وی همچنین در خصوص این سوال که چرا فرهنگ ترافیکی آموزش داده نمی شود اظهار داشت: در کشورهایی که ارقام بسیار پایین تلفات را دارند برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه دو آزمون برگزار می شود و اگر این آزمون دارای 100 نمره باشد فقط 30 نمره مربوط به رانندگی است و 70 نمره دیگر مربوط به رفتار رانندگی است. 
 
به گفته وی : آزمون رفتار رانندگی در همه کشورهای اروپایی از اهمیت بالایی برخوردار است و تنها دانستن قوانین کافی نیست.
 
عشایری آموزش و پرورش را یک دستگاه فوق العاده اثرگذار در امر آموزش فرهنگ ترافیکی دانست و تصریح کرد : در کشور آلمان دانش آموزان را برای یادگیری قوانین و رفتارهای شهری به داخل شهر می برند تا با این رفتارها آشنا شوند و بیش از اینها رفتارهای رانندگی است که دانش آموزان اینگونه رفتارها را بصورت عملی یاد می گیرند.
 
دبیر کمیسیون ایمنی راههای استان فارس در خصوص اطلاع از تغییر قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان گفت: در بسیاری از کشورها از طریق پیامک و تبلیغات  به مردم اطلاع داده می شود اما اجرای قوانین ناشی از تکرار و استمرار آن است . اگر رعایت قوانین راهنمایی را درست انجام دهیم ملکه ذهن شده و نیازی به آموزش مجدد نیست مگر اینکه قوانین تغییر کند.
 
وی ادامه داد در تمام دنیا برای رعایت این موضوع معیار شاخص اقتصادی را بالا آورند و برای آن سه نوع حادثه تعریف شده : تصادفات حادثه ساز، خطرساز و ترافیک ساز؛برای تصادفات حادثه ساز نظیر حرکات مارپیچ،عبور از چراغ قرمز و حرکاتی که ایجاد خطر و احتمال حادثه وجود داشته باشد،در صورتیکه راننده سه بار مرتکب تخلف شود گواهینامه او باطل شده و جریمه خواهد شد.در حوادث خطر ساز ضمن باطل شدن گواهینامه و جریمه نقدی،راننده زندانی خواهد شد و اگر تخلف در حدی باشد که در عبور و مرور ایجاد مشکل کند بعد از پنج بار تخلف،گواهینامه باطل شده و راننده جریمه سنگین خواهد شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.