| کد خبر: 21612 |

شیپور خروج پادگان ها از تهران نواخته می شود؟

تین نیوز| حدود ۱۵درصد از مساحت ۷۳۰کیلومترمربعی شهر تهران را پادگان‌ها و مراکز نظامی تشکیل داده‌اند رقمی که از نظر بسیاری از کارشناسان مسائل شهری بسیار بالاست اما واقعیت این است که سال‌ها پیش هنگام تاسیس این پادگان‌ها ملاحظات لازم درنظر گرفته شده بود ولی این گسترش بی‌رویه شهر بود که باعث شد برخی از این مراکز نظامی امروزه در داخل بافت شهری قرار گیرند.
 
یكی از دلایلی كه از سوی منتقدین وجود پادگان‌ها در سطح شهر به آن پرداخته می‌شود این است كه اساسا ضرورتی به‌وجود این پادگان‌ها در شهر نیست و چون تهران ازكمبود انواع سرانه‌های ورزشی، فضای سبز، تفریحی، فرهنگی و... رنج می‌برد، می‌توان از فضای خالی بجا مانده از انتقال پادگان‌ها برای همین استفاده كرد. همین بحث‌ها و اظهارنظرات بالاخره منجر به تصویب طرحی از سوی مجلس شورای اسلامی در بهار 1388شد. براساس ماده یك این قانون، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مكلف است با درخواست ستاد كل نیروهای مسلح، دولت یا شهرداری‌ها (از طریق وزارت كشور) و درصورت موافقت فرماندهی كل قوا نسبت به فروش (از طریق مزایده یا توافق) و انتقال پادگان‌ها و سایر اماكن تحت تملك با توافق وزارت یا شهرداری‌ها یا سایر دستگاه‌های اجرایی اقدام كند.
 
این پشتوانه محكم قانونی وقتی با سخنان 2 سال پیش یكی از فرماندهان نیروی نظامی (سرتیپ احمدرضا پوردستان) هنگام بازدید از پایگاه هوانیروز آبیك قزوین همراه شد به دلگرمی دست‌اندركاران مسائل شهری انجامید. این فرمانده ارشد نظامی گفته بود: ارتش درنظر دارد تمام پادگان‌های خود را تا سال 1395از درون شهرها خارج سازد. این خبر گرچه در زمان خودش بسیار داغ بود ا‌ما امروز كه بیشتر از 2سال واندی تا پایان این مهلت باقی نمانده، اما و اگرهای بسیاری هم برسر راه آن مشاهده شده و دیگر به آن داغی نیست. گواه این امر هم اظهارات مرتضی تمدن استاندار پیشین تهران است كه از مقاومت پادگان‌ها برای خروج از تهران گلایه كرده بود.
 
صرفه و صلاح شهر كدام است؟ 
ابوالفضل قناعتی، سخنگوی كمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران معتقد است، برای انتقال پادگان‌ها ومراكز نظامی یك كار كارشناسی فنی دقیق باید صورت گیرد. به همین دلیل وی از لزوم تشكیل جلسات مشترك میان مسئولان شهری و حوزه امنیتی و نظامی سخن گفت. البته وی افزود: یكسری از پادگان‌ها كه ماموریت‌های لجستیكی و پشتیبانی دارند می‌توانند درحاشیه شهرها باشند اما یكسری پادگان‌ها ماموریت امنیتی برای جامعه دارند؛ پس باید اینها را از هم تفكیك كرد. محمد مهدی تندگویان نیز به‌عنوان سخنگوی كمیسیون معماری وشهرسازی اما گفت: طبق طرح جامع و تفصیلی یكسری جابه‌جایی‌ها پیش‌بینی شده و براساس اسناد فرداست باید عمل شود.
 
به گفته وی، موضوع جابه‌جایی پادگان‌ها مباحث امنیتی دارد كه خارج از حیطه اختیار مدیریت شهری است. وی گفت: تشخیص اینكه كدام‌یك از این پادگان‌ها صرفا مركز تسلیحات است و كدام محلی برای استقرار نیروهایی است كه در مواقع خاص و بحرانی كار خدمات رسانی به مردم را دنبال می‌كنند حتی از اختیار دولت هم خارج است.
 
به گفته محمد حقانی، رئیس كمیته محیط‌ زیست شورای شهر نیزپادگان‌ها تنها فضاهای بازی هستند كه در شهر وجود دارند زیرا این اراضی به‌دلیل در اختیار بودن، كمتر مورد آسیب و ساخت‌وساز قرار گرفته‌اند. وی ادامه داد: برابر اسنادفرادست نظیر طرح جامع و تفصیلی ما حدود 300تا 400طرح موضعی و موضوعی داریم كه اگر از سوی مقامات مربوطه تكلیف خروج این پادگان‌ها مشخص شود براساس این طرح‌ها می‌توانیم تصمیم‌گیری كنیم كه با اراضی به جا مانده چه‌كار كنیم كه البته هم‌اكنون درمركز مطالعات شهرداری و همچنین معاونت شهرسازی و معماری بررسی‌های لازم دراین باره در حال انجام است.
 
پرویز سروری، رئیس كمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر نیز با اشاره به اینكه منطقه 13 یكی از مناطقی است كه سطح وسیعی از آن توسط پادگان‌ها اشغال شده است، افزود: خوشبختانه با توجه به رویكرد شهردار تهران این حركت به‌صورت گسترده در شهر تهران در حال اجراست اما باید مشكلات نیروهای مسلح را نیز درنظر گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.