| کد خبر: 27064 |

۳ پیشنهاد ایران برای توافق با ترک‌ها در مرز بازرگان

تین نیوز | کاهش قیمت سوخت، برقراری شرایط صفر – صفر مرزی و پلمپ باک کامیون، سه پیشنهاد ایران به ترکیه برای توافق جدید در زمینه تردد کامیون‌ها از مرز بازرگان است.
 
جواد سمساریلر، رییس سراسری شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی ضمن بیان این مطلب گفت: مرز بازرگان گلوگاه گذر کامیون‌های ایرانی برای رفتن به ترکیه و اروپا است و ترک‌ها با علم به این موضوع، عوارض را افزایش داده‌اند.
 
وی افزود: در مذاکرات با طرف ترک، سه راه‌حل برای حل این مشکل پیشنهاد داده‌ایم. اولین پیشنهاد کاهش قیمت سوخت از 80 سنت یورو به 60 سنت یورو است. پیشنهاد بعدی این است که قیمت سوخت در مرز‌ها را به حالت صفر، صفر برگردانیم.
 
سمساریلر ادامه داد: پیشهاد سوم این است که طبق پروتکل سال 2003، کامیون‌های دو طرف از سوخت کشور خودشان استفاده کنند و باک کامیون‌ها پس از ورود به کشور مقابل پلمپ شود و نتوانند گازوئیل بزنند.
 
رییس سراسری شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی اظهار کرد: ترکیه از ابتدای اکتبر عوارض 1.6 یورویی که کاملا غیرقانونی است را وضع کرده است. این عوارض براساس فرمول مسیر پیمایش 0.32 * 1.6 یورو محاسبه می‌شود.
 
به گفته وی پس از اعمال این عوارض دولت ایران هم عوارض 0.8 یورویی را وضع کرد و در حال حاضر میزان عوارض ترکیه به ایران دو برابر است. در حالی که تعداد زیادی از کامیون‌ها به دلیل کمبود صادرات، بدون بار به ترکیه و اروپا می‌فتند و بار می‌آوردند. اما عوارض 2000 یورویی برای کامیون خالی به صرفه نیست.
 
سمساریلر درباره‌ قطع شدن مسیر کردستان عراق با جنوب عراق و تغییر مسیر کامیون‌های اروپایی و ترکیه از ایران گفت: قبول این تغییر مسیر از طرف ایران برای کسب سود، بلکه بیشتر به منظور افزایش همکاری‌های منطقه‌ای است و ما فقط مابه‌التفاوت سوخت را از این کامیون‌ها می‌گرفتیم.
 
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر عراق، ایران مسیر ترانزیت کالا از ترکیه به ترکمنستاناست که اگر ترکیه نخواهد در مذاکرات توافق کند، باید هزینه‌هایی بیشتری بپردازد، زیرا جایگزین مسیر ایران به ترکمنستان مسیر گرجستان آذربایجان و از آنجا به ترکمنستان است که از آذربایجان به ترکمنستان باید از طریق کشتی‌های کامیون‌بر انجام شود و این کشتی‌ها عوارض زیادی دارند.
 
وضع عوارض توسط ترکیه برای کامیون های ایرانی به دلیل مابه التفاوت قیمت سوختی است که ایران از کامیون های ترکیه می گیرد. البته دلیل این کار 28 برابر بودن قیمت گازوییل در ترکیه نسبت به گازوییل 250 تومانی ایران است. اما وضع عوارض ترکیه به طور کلی غیرقانونی بوده و زیربنای منطقی ندارد.
 
این مشکل از 16 روز پیش در مرز بازرگان ایجاد شده و هنوز راه حلی برای آن توافق و اعمال نشده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابدارچی 0 0

    این مدیران حمل و نقلی ما بغیر ارائه پیشنهادات غیر مقبول برای ترکیه و کم کم پیروی از پیشنهادات ترکیه راه گریزی ندارند. چون تصمیم گیری در یک فضای سیاسی جریان ندارد و کار سیاسی و اقتصادی را برخی مدیران لج بازی تلقی میکنند. کارهای اقتصادی خصوصا در کشورهای منطقه ای با اقتصادی رقابتی بازی پیچیده ای است که هر کسی مهره های خود را خوب بچیند و بر روی آن اندیشه ای از پیش داشته باشد. برنده خواهد بود. مسئولین ما زمانیکه ترکیه بر روی ترانزیت و حمل و نقل فرک میکرد در خواب بودند. پس انها چندین شب از ما جلوتر هستند. جناب وزیر حضرتعالی یک شخصیت علمی و عملیاتی هستید. مدیران شما بایستی نخبگان جامعه باشند و هر لحظه و ثانیه بتوانند شرایط زمان و مکان را ازریابی و تصمیم مستند و موثقی بگیرند نه اینکه نیاز به آموزش و کلاسهای توجیهی داشته باشند. اگر مدیران حمل و نقل نسبت به مفاهیم روز آشنایی ندارند. ینظر من ما حصل این جریان سیسمی دنباله روی از سیاستهای دیگران نخواهد بود.