| کد خبر: 39186 |

دولت از جیب مردم زیان بی‌توجهی به مسکن مهر را جبران می‌کند

تین نیوز | رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که اجازه افزایش غیرقانونی مسکن مهر را نمی‌دهیم، از خواب غفلت برخی مسئولان دولتی انتقاد کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد مسکن مهر موفق بوده است.
 
سید مهدی هاشمی با بیان این‌که مسکن مهر یکی از طرح‌های تقریبا موفقی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسکن اجرا شد، اظهار کرد: این طرح اشکالات و ایراداتی هم داشت اما با این حال معدل کار این طرح، آنرا در زمره یکی از کارهای موفق و خیلی خوب در کشور قرار داده است.
 
وی با بیان این‌که این طرح توانست تا حد زیادی بحران مسکن را مدیریت کند، افزود: طبقه متوسط و به پایین و کسانیکه در جامعه ذی حق بوده‌اند با رقم‌هایی بین 5 تا 25 میلیون تومان در طرح مسکن مهر صاحبخانه شده‌اند.
 
وی با بیان این‌که بیش از 85 درصد مسکن مهر موفق بوده است، افزود: زمانی که بحران اقتصادی تمام دنیا از بخش مسکن شروع شد، انتظار می‌رفت ایران هم متاثر از این اتفاقات دچار بحران شود، اما این موضوع (تاثیر بحران اقتصادی غرب) با مسکن مهر مدیریت و کنترل شد.
 
تعریف روشنی از مسکن اجتماعی موجود نیست
رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به این‌که از ابتدای دولت یازدهم موضوع مسکن مهر و مسکن مطرح بوده است، گفت:‌ اولین مسئله‌ای که در این زمینه مطرح شد نظر دولتی‌ها درباره مسکن مهر بود. در این خصوص آخوندی وزیر راه و شهرسازی قبل، حین و بعد از رای اعتماد و روحانی رئیس‌جمهوری نیز قبل،‌حین و بعد از تنفیذ حکم -ریاست‌جمهوری- موضوع تکمیل پروژه‌های مسکن مهر را به‌عنوان یک تعهد و ضرورت همواره مورد تاکید قرار دادند.
 
هاشمی ادامه داد: اما متاسفانه در اجرا آن‌گونه مورد انتظار بود به موضوع -تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر- توجه نشد و مسکن اجتماعی به‌عنوان طرح جایگزین مسکن مهر که قرار است اشکالات آنرا نداشته باشد، معرفی شد. حال این‌که الان یکسال و اندی از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، اگر توانستید یک تعریف درست و روشنی از این طرح بدهید ما هم می‌توانیم!
 
وی با یادآوری این‌که نمایندگان مجلس همواره پیگیر موضوع تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر بوده‌اند، گفت: متاسفانه به دلیل کم‌توجهی بعضی از مسئولان مردم و کشور دچار مشکلات جدی کرده است، چراکه کندی در اجرای این پروژه موجب ضرور و زیان مردم و نظام شد. این تاخیر باعث افزایش هزینه‌های دولت و مردم شد و هم این‌که هزینه‌ای را برای نظام ایجاد کنیم.
 
وی تاکید کرد: همچنین پیمانکاران و مشاوران در این موضوع ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند و در نهایت مردم و دولت این زیان را جبران کنند. البته دولت هم از جیب مردم این ضرر را جبران می‌کند چون منابعی را از بیت‌المال به این منظور احتصاص می‌دهد.
 
وی با بیان این‌که تاخیر، تردید و تغییر باعث شد برای مسکن مهر مشکلاتی به وجود بیاید، بیان کرد:‌بعضا تردید و شبهه هم ایجاد شد، همین امروز هیچ طرح تکمیل مصوب مشخصی را هم در خصوص مسکن اجتماعی نه در دولت وجود دارد و نه به مجلس ارائه شده است. اگر قرار بود که تغییری را در حرکت ایجاد کنیم باید طرحی تهیه می‌شد و با سیر مراحل تصویب جایگزین طرح مسکن مهر می‌شد.
 
برخی مسئولان در خواب غفلت هستند
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که برخی از کسانیکه تاخیر و تردید در طرح مسکن مهر را ایجاد کرده‌اند متوجه برخی از اشتباهات خود شده‌اند، تصریح کرد: آنها به دنبال جبران این عقب‌ماندگی هستند و برخی نیز هنوز از خواب غفلت بیدار نشده‌اند و امیدواریم این موضوع هر چه زودتر با مدیریت و نظارت صحیح و صریح رئیس‌جمهوری حل شود.
 
هاشمی با اشاره به بحث افزایش قیمت مسکن مهر طی هفته‌های اخیر، گفت: افزایش خارج از قرارداد علاوه بر غیرقانونی بودن، غیر قابل قبول نیز است. در موضوع مسکن مهر به‌صورت عام چند مصوبه به دولت داده ایم و اجازه دادیم از یک سری منابع برای طرح مسکن مهر استفاده کند.
 
وی با بیان این‌که برخی ازاین مصوبه‌ها با هماهنگی دولت بوده است، اظهار کرد: در نهایت با استفاده از این منابع باید افزایش قیمتی را در مسکن مهر نداشته باشیم و برای ما هم قابل قبول نیست. حالا اگر در چارچوب قرارداد با توجه به مجوزها باز افزایش هزینه‌ها ضرورت دارد افزایش هزینه‌ای در جایی که قرارداد اجازه می‌دهد اول باید به‌صورت شفاف با مجلس هماهنگ و پس از آن عملیاتی شود.
 
افزایش قیمت مسکن مهر قانونی نیست
وی با بیان این‌که افزایش قیمت در مسکن مهر پرند و پردیس با توجه به مصوبات قانونی نیست، بیان کرد: چیزی که واضح است افزایش هزینه‌هاست، بخشی از این افزایش هزینه‌ها را که واقعی است قبول داریم اما بخشی دیگری از آن را که غیرواقعی است قبول نداریم.
 
رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: به‌عنوان مثال در مسکن مهر اجاره به شرط تملیک پیش‌بنی شده است،‌بخش از قابل توجهی از متقاضیان حاضرند به‌صورت یکجا هزینه ملکی شدن واحد خود را بپردازند و این مسئله ایجاد منابع می‌کند و مجلس اجازه داده از این منابع برای هزینه‌های این طرح استفاده شود.
 
هاشمی با تاکید بر این‌که بخشی از افزایش قیمت مسکن مهر کاذب است، افزود: این‌که گفته می شود برای آبرسانی به پروژه‌های مسکن مهر باید سدی زده شود، یا این‌که شبکه پایین دستی ایجاد شود و هزینه‌های آنرا روی قیمت مسکن مهر محاسبه کرد، این ظلم به مردم است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.