| کد خبر: 269281 |

◄ مزایا و معایب صدور بارنامه توسط رانندگان کامیون چیست؟

عموم رانندگان رغبتی به تغییر وضعیت از شخصیت حقیقی به حقوقی ندارند؛ با حذف این شرط مضاعف، هم تسهیل شرایط صدور بارنامه توسط خود مالکان به معنای واقعی صورت می گیرد و هم تردد بدون بارنامه در موارد مذکور کاهش پیدا خواهد کرد.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی رانندگان کامیون اصفهان گفت: مادامی که درگاه ملی بار به عنوان محلی برای توزیع عادلانه بار و ارتباط مستقیم بین صاحبان کالا و رانندگان برقرار نشود، صدور بارنامه توسط خود راننده تحت عنوان شرکت یا حتی بدون نیاز به ثبت شرکت توجیه پذیر نیست و صرفا برای افرادی که مستقیما با صاحب کالا در ارتباطند مناسب است.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند افزود: در هیچ قسمتی از مواد مرتبط با حمل و نقل در قانون تجارت تصریحی به فعالیت متصدی حمل در قالب شرکت نشده و در ماده ۳۷۷ آن قانون آمده است متصدی حمل و نقل کسی است که در مقابل اجرت، حمل اشیا را به عهده می گیرد و تا پایان مواد مرتبط از متصدی حمل و نقل استفاده شده نه شرکت !!

این راننده کامیون عنوان کرد: در ماده ۲ قانون الزام شرکت ها و موسسات ترابری جاده ای هم از بارنامه به عنوان سند کاشف از حقوق مالکیت یاد کرده (و البته قراردادیست بین متصدی حمل و صاحب کالا که به استناد اطلاعات آن مطالبات و خسارت های احتمالی بعدی طرفین قابل مطالبه است) و در ادامه آمده است ... حواله وزارت راه و ترابری در اختیار شرکت ها و موسسات مجاز حمل و نقل جاده ای داخلی کالا جابجایی محمولات بین شهرهای کشور قرار خواهد گرفت.

این فعال صنفی ادامه داد: با عنایت به اینکه قانون مذکور مصوب سال ۱۳۶۸.۰۲.۳۱ است و در آن زمان خودمالکان به عنوان متصدی حمل و نقل به رسمیت شناخته نشده بودند، در قانون هم از آن ها نامی برده نشده، لیکن این بدین مفهوم نیست که لازمه دسترسی به صدور بارنامه تبدیل شخصیت حقیقی به حقوقی است.

خیرمند با بیان این که امروز که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدعی به رسمیت شناختن متصدی واقعی حمل و نقل، یعنی خود مالکان است باید شرایط صدور بارنامه را هم بدون نیاز به ثبت شرکت فراهم آورد، تاکید کرد: در ماده ۶ قانون الزام شرکت ها و موسسات ترابری به استفاده از بارنامه؛ رانندگان فاقد اوراق یاد شده (بارنامه) را به جریمه و ضبط مجوز فعالیت انذار داده است. 

وی افزود: از مجموع مواد فوق این گونه مستفاد می شود که برای مقنن دریافت بارنامه اولا به عنوان سند کاشف از مالکیت و ثانیا سند پرداخت دیون دولتی موضوعیت دارد نه شخصیت حقیقی یا حقوقی صادر کننده بارنامه !!

خیرمند گفت: فارغ از این مباحث حقوقی در شرایط کنونی اذن صدور بارنامه به رانندگان متضمن منافع دولت است؛ چرا که در بسیاری از موارد که رانندگان، خود صاحب کالا هستند و یا مستقیما با صاحب کالا در ارتباطند برای نپرداختن کمیسیون بلاجهت به یک شرکت حمل و نقل در ازای چاپ ۲ برگ A4 کلا از دریافت بارنامه امتناع می کنند !!

وی افزود: آنچه مسلم است عموم رانندگان رغبتی به تغییر وضعیت از شخصیت حقیقی به حقوقی ندارند؛ با حذف این شرط مضاعف، هم تسهیل شرایط صدور بارنامه توسط خود مالکان به معنای واقعی صورت می گیرد و هم تردد بدون بارنامه در موارد مذکور کاهش پیدا خواهد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 0 0

    سلام.آقای خبرمند یه موردی خواستم با تامین اجتماعی مطرح کنید وقتی راننده ای که یک ریال به تامین اجتماعی بدهکار نیست و هیچگونه معوقی در پرداخت حق بیمه نداشته وتا لحظه ای که فیش بیمه در دست دارد حق بیمه را درتاریخ وساعت مقرر پرداخت مینماید سوال این است وقتی راننده ای چند روز یا دوهفته یا یک ماه کارت شارژ کارت هوشمندش تمام شده و شاید بخواهد یک ماه استراحت یا مسافرت خانوادگی رود ونیازی به شارژ هوشمند رانندگی و کامبون وکار‌وبار ندارد واینجاست مشکل بزرگی بنام اتمام اعتبار دفترچه تامین اجتماعی وجود دارد که خانواده را دچار مشکل بزرگی مینماید با سازمان تامین اجتماعی وسازمان حمل ونقل صحبت شود که وقتی کارت هوشمند راننده شارژ میشود تاریخ اعتبار دفترچه پزشکی تامین اجتماعی را یک یا دو ماه بعد از تاریخ شارژ هوشمند ثبت کنند چون این دو ماه رانندگان هم فیش نامین اجتماعی در دست دارند هم هیچگونه تعویق پرداختی نداشته وندارند ‌این همزمانی اتمام شارژ هوشمند بااتمام اعتبار دفترچه پژشکی بسیار دردسر ساز شده برای رانندگان حتی یک روز هم نداشتن اعتبار دفترچه پزشکی باعث خسران ودردسرهای جانبی برای رانندگان وخانواده میشود.این مورد بود که چندروز قبل با شما تماس گرفتم وجلسه بودید گفتم بعدا مطرح میکنم.متشکرم وانشالله که این مشکل حل شود.درخصوص بارنامه رانندگان هم اگر‌شرکتهای حمل ونقل به حق خود قانع باشند و کمیسیون قانونی از رانتدگان بگیرند ما رانندگان هم دنبال دردسر خودبارنامه نویسی نیستیم.